Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mluva mladší generace obyvatel Frýdku-Místku
Janáková, Bára ; Chromý, Jan (vedoucí práce) ; Dittmann, Robert (oponent)
V práci jsme zjišťovali stav nářečních prostředků v mluvě středoškolských studentů ve Frýdku- Místku. Předpokládali jsme velkou míru nivelizace tradičního nářečí, proto jsme se zaměřili na jevy, o kterých víme, že jsou v mluvě města stále používané. Jedná se zčásti o jevy vyskytující se i v moravských nářečích. K výzkumu jsme použili metodu sociolingvistického rozhovoru, která je určena pro výzkum běžné mluvy. Výzkumný vzorek byl stanoven tak, aby se respondenti v sociologických faktorech lišili pouze minimálně, tudíž jsme v analýze žádný z těchto faktorů záměrně nesledovali. Ve většině zkoumaných jevů se zachovaly varianty mající interdialektickou platnost, nebo varianty vyskytující se i v jiných dialektech. Stále používaná je oblastní výslovnost hláskové skupiny -mě- jako [mje], která je však typická i pro moravské dialekty.
Identity and variations in the novel Lignes de faille by Nancy Huston
Turečková, Ester ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Tato bakalářská práce srovnáná formování identity u vypravěčů románu Lignes de faille, jimiž jsou šestileté děti čtyř po sobě jdoucích generací. Jejím cílem je propojit a analyzovat dva základní prvky tvorby Hustonové, a to identitu a variace. První část studie se zabývá problematikou definice pojmu identita a následně přibližuje stádia formování identity dle psychosociologického konceptu Erika H. Eriksona. Poté se zaměřuje na faktory rodinného prostředí, které přispívají k utváření identity. Jsou jimi například rodinná kompozice, výchovný styl či náboženská příslušnost. Druhá srovnávací část studie se soustřeďuje na podobnosti a rozdíly mezi čtyřmi příběhy dětí, z nichž je román složen. Analýza je zaměřena na variace týkající se vnímání vlastního těla, náboženské víry a rodinných modelů. Práce tak přináší pohled na formování identity šestiletých dětí a současně ukazuje, jak se reakce na faktory, které ji ovlivňují, liší či podobají v rámci jednotlivých příběhů.
Principy zábavnosti sběratelských karetních her a jejich vliv na život hráčů
Vaněk, Jiří ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Martinová, Marta (oponent)
Práce Principy zábavnosti sběratelských karetních her a jejich vliv na život hráčů se zabývá herní disciplínou sběratelské karetní hry. V úvodu této práci jsou popsány základní pravidla a obvyklosti, se kterými sběratelské karetní hry pracují. V teoretickém bloku práce popisuje obecné charakteristiky hry, které čerpá z knihy Homo Ludens. Teoretický blok popisuje hru tak, jak o ní obyčejně nebývá přemýšleno. Výraznou částí práce je výzkum, který probíhal v období března 2014. Výzkum byl prováděn metodou rozhovorů s návodem, tedy metodou kvalitativní. Výzkum se zaměřil na dlouhodobé hráče karetní hry Magic the Gathering a probíhal převážně v Pražské herně sběratelských karetních her. Výsledky analýzy výzkumu jsou rozděleny do dvou bloků a těmi jsou: Zábavnost sběratelských karetních her a Vliv komunity na život hráčů. V prvním bloku analýzy se práce zabývá tím, co hráče na hrách baví, jaké mají pocity ze soutěžení, jak na ně působí faktor štěstí a smůly a také co pro ně znamená sběratelství. V druhém bloku analýzy se práce zabývá vztahy v komunitě hráčů, utvářením a udržováním této komunity a také formováním přátelství formou hraní a cestování. V závěru práce je shrnut postup výzkumu a je zde několik myšlenek vyplývajících z odpovědí dotazovaných informátorů.
Přínos hraní sběratelských karetních her pro život hráčů
Vaněk, Jiří ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Martinová, Marta (oponent)
Práce Přínos hraní sběratelských karetních her pro život hráčů se zabývá herní disciplínou sběratelské karetní hry. V úvodu této práce jsou popsána základní pravidla a obvyklosti, se kterými sběratelské karetní hry pracují. V teoretickém bloku práce popisuje obecné charakteristiky hry, které čerpá z knihy Homo Ludens. Dále se tato práce zabývá psychologickými důvody, které nás vedou ke hraní her. Výraznou částí práce je výzkum, který probíhal v období března 2014. Výzkum byl prováděn metodou rozhovorů s návodem, tedy metodou kvalitativní. Výzkum se zaměřil na dlouhodobé hráče karetní hry Magic the Gathering a probíhal převážně v pražské herně sběratelských karetních her. Výsledky analýzy výzkumu se zabývají přínosem hraní pro život hráče, a to z pohledu, jaký přínos mu přináší hra a jaký přínos mu přináší členství v kolektivu hráčů. V závěru práce je shrnut postup výzkumu a je zde několik myšlenek vyplývajících z odpovědí dotazovaných informátorů.
Analýza hlavních rysů pražské mluvené češtiny
Synková, Kateřina ; Chromý, Jan (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Cílem této práce je předložení analýzy hlavních rysů pražské mluvené češtiny. Jako východisko posloužila prozatím publikovaná literatura o obecné češtině a mluvě v Praze. Na základě této literatury byly založeny hypotézy, které jsme ověřili pomocí nahrávek pražských rodilých mluvčích. Získaná data se zpracovávala pomocí metod kvantitativní sociolingvistiky. Zkoumalo se užití variant bych, bychom vs. bysem, bysme, třetí osoby množného čísla vzorů prosí, trpí, sází, dělá, diftongizace -ý v -ej, instrumentální zakončení množného čísla -ami, -ama, -y, užití zakončení -m vs. -me u slovesných tvarů první osoby množného čísla oznamovacího způsobu a úžení é v í. Výsledky ukazují, že převažují obecně české varianty s občasným vlivem pohlaví a věku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
English as a Lingua Franca in the Context of the Czech Educational System
Kadlecová, Hana ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Angličtina je statisticky více využívána pro komunikaci mezi lidmi, kteří nejsou rodilí mluvčí. Přesto je ve výuce angličtiny místo mezinárodní komunikace stále kladen důraz na osvojení tohoto jazyka z důvodu komunikace s rodilými mluvčími. Tato práce představuje koncept angličtiny jako lingua franca a uvádí příklad pozitivních změn ve výuce angličtiny, které by mohlo přinést uznání a implementace tohoto konceptu. Deset učitelů angličtiny vyplnilo dotazník zaměřený na jejich názory ohledně základních tezí teoretického výzkumu angličtiny použité jako lingua franca. Například to byl jejich přístup k tomu, jakou roli pro učitele hraje být rodilý mluvčí, či jejich názor na gramatické chyby. Jako výsledek vyšlo najevo, že ačkoli dochází k pomalé změně názorů, stále přetrvává tradiční koncepce učení angličtiny orientovaná na jazyk rodilého mluvčího, který představuje cíl a kritérium pro hodnocení studentů. Teoretický výzkum a analýza dotazníků poukazují na nutnost dále zkoumat koncept angličtiny použité jako lingua franca a zohlednění výsledků výzkumu v přístupu k učení angličtiny. Jedině tak budou studenti připravováni na skutečnou podobu globálně používané angličtiny. Klíčová slova: angličtina jako lingua franca, osvojování druhého jazyka, rodilý mluvčí, chyba, variace
Kombinatorické úlohy v matematických soutěžích
Kadeřábek, Václav ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Práce pojednává o možnostech rozdělení kombinatorických úloh, které se vyskytují v matematických soutěžích. Obsahuje představení kombinatoriky vyučované na středních školách. Poukazuje na rozdíly mezi řešením úloh ve školách a na matematických soutěžích. Pomocí grafů a tabulek znázorňuje nerovnoměrné rozdělení kombinatorických úloh. Na závěr nabízí typy příkladů, které v soutěžích chybí, nebo jsou tam v nedostatečném počtu.
Stylizační postupy v díle Ladislava Fukse
Fiřtíková, Andrea ; Merhaut, Luboš (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Práce se zabývá stylizačními postupy užívanými v beletristických a publicistických textech Ladislava Fukse. Jejím cílem je vymezení a doložení základních charakteristických postupů, kterými jsou opakování, intertextovost, znejasňování a mystifikace, rozpornost, autostylizace. Práce sleduje uvedené postupy v charakteristických projevech a proměnách, pozoruje, zda plní v textech různé povahy stejné či obdobné funkce. Dále se zabývá vztahem těchto postupů k umělecké stylizaci autorského subjektu a také tím, do jaké míry o něm lze uvažovat. Tato práce směřuje především k vymezení jedinečnosti Fuksovy autorské metody, která nabízí možnosti různého čtení, umožňuje nahlížet na jeho tvorbu z různých stran a sledovat též, jak se do jeho textů promítají jeho osobní postoje. Klíčová slova Ladislav Fuks, stylizace, stylizační postupy, záměrnost, nezáměrnost, opakování, intertextovost, znejasňování a mystifikace, rozpornost, autostylizace, variace, paměť
Comparison of analytical and numerical FEM solutions for buckling of laminated composite cylindrical shells
Konečný, Michael ; Obdržálek, Vít (oponent) ; Vrbka, Jan (vedoucí práce)
This thesis studies the possibilities of determination of the critical buckling force of laminated composite cylindrical shells through analytical as well as through FEM approcah. The analytical solution is presented in detail and a Matlab program is made to allow its calculation. FEM solutions are done using two different solvers of the MSC.Nastran software, the effects of different settings of the solvers are explored as well as the general behaviour of the solvers. All of the approaches are in the end compared and a several conclusions are proposed.
Parafráze uměleckého díla proměny v čase
KANALOŠOVÁ, Alexandra
Tato diplomová práce je rozdělena na dvě základní části. Na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá tématem parafráze v oblasti klasického malířství, podává informace o vytváření parafrází v kontextu vývoje výtvarného umění od 16. století po současnost a hledá odpovědi na otázky, které se vztahují k důvodům jejich vzniku. Co bylo příčinou a z jakého důvodu se umělci uchylovali k tvorbě parafrází. Jaké hodnoty oslovily umělce k tomu, aby vytvořil parafrázi na dílo, které je často časově velmi vzdálené. Teoretická část je nepatrným glosářem, jehož smyslem je ukázat škálu nejrůznějších přístupů. Praktická část je zaměřena na tvorbu autorských parafrází, které vznikly na základě teoretické části a využívají různé pohledy a přístupy zpracování, které fenomén parafráze nabízí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.