Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Utilization of experimental games' methods in the study of cooperation, altruism and fairness and their biological predictors
Nováková, Julie ; Flegr, Jaroslav (vedoucí práce) ; Lindová, Jitka (oponent)
Kooperativní, altruistické a férově se projevující chování představuje důležité téma evoluční a behaviorální biologie a mechanismy vedoucí k jeho evoluci, ultimátní i proximátní prekurzory, jsou předmětem mnoha výzkumů v biologii i společenských vědách, teoretických i experimentálních prací. Ve světle teorie life histories jsem se zaměřila na vztah zdravotního stavu jedince a kooperativního chování u lidí a testovala hypotézu, že zdravější jedinci budou projevovat kooperativnější tendence (a to zejména díky větším možnostem budoucích interakcí a dlouhodobých zisků) a naopak. Data získaná od vzorku univerzitních studentů hrajících experimentální hry (hra na diktátora, hra na ultimátum, rozšířená hra na ultimátum, hra na důvěru - též překládána jako investiční hra - a obrácená hra na diktátora) a vyplňujících dotazník zaměřený na zdraví a osobnost nepodpořila tuto hypotézu. Mé další hypotézy - že lepší pamět a nižší temporal discounting budou spojeny s kooperativnějším chováním (vycházející z podmínek pro reciproční kooperaci) - byly daty podpořeny, nicméně pouze částečně v případě paměti. Data z pěti experimentálních her jsem také využila ke stručnému popisu podílu různých typů chování (sobeckého, altruistického, férového a kooperativního) ve studované populaci, přičemž jsem se zaměřovala na...
Vnímání kontroverzních reklam v dnešní společnosti. Co kontroverzní reklama říká o společnosti?
Vejborná, Hana ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Paulíček, Miroslav (oponent)
Reklama je odrazem společnosti a zároveň ji ovlivňuje. Diplomová práce nahlíží na reklamu jako na významný společenský fenomén a na příkladu kontroverzních reklam se zabývá tímto vzájemným vztahem reklamy a společnosti. Výsledkem práce je tematické vymezení vzájemného vztahu kontroverzních reklam a společnosti. S využitím metody kvalitativního výzkumu se autorka věnuje tomu, jak se současná společnost odráží v komunikaci kontroverzních reklam a zda jimi může být ovlivněna. Aby výzkumný záměr práce byl srozumitelný, jsou v teoretické části práce vymezeny a charakterizovány pojmy reklama a zejména kontroverzní reklama, dále se tato část práce věnuje i vzájemnému vztahu reklamy a společnosti. Na základě analýzy získaných dat dle metody zakotvené teorie autorka uznává, že kontroverzní reklama je odrazem společnosti. Kontroverzní reklamy využívají komunikaci, která je společnosti vlastní a srozumitelná, ale zároveň jejich působení ve společnosti není vždy považováno za přijatelné a vhodné. Závěry práce se věnují tomuto vzájemnému vztahu a dalším souvislostem, které z výzkumu vyplývají. Vzhledem k doposud neprozkoumané problematice jsou zjištění diplomové práce především východiskem pro další výzkumy.
Měření užívání alkoholu u mladistvých a jeho příčiny
Rössler, Jan ; Buchtík, Martin (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce "Měření požívání alkoholu u mladistvých a jeho příčiny" pojednává o tvorbě metodologického nástroje, který bude spolehlivě a kvalitně měřit rizikové a škodlivé chování mladistvých, jehož se dopouštějí v průběhu konzumace alkoholických nápojů, a zároveň poukazovat na příčiny tohoto chování. Toho je docíleno syntézou teoretických zdrojů, zabývajících se problematikou zneužívání alkoholických nápojů u mladistvých a faktorů, které takovéto chování ovlivňují, předcházejí mu, popř. ho stimulují. Dále je využito zahraničních výzkumů, které byly provedeny na obdobná témata a jejichž výsledky jsou zapracovány do této práce, a staví na nich v dílčích socializačních částech či dimenzích. Nakonec je práce také inspirována zahraničními metodologickými nástroji, které vznikly s konkrétním cílem měřit chování spojené s konzumací alkoholu a umožnit tak respondentovi sebereflexi. Vytvořený metodologický nástroj je testován nejdříve pilotáží a pilotními rozhovory s respondenty, následně pilotní sondou provedenou na větším vzorku cílové populace, a díky nim je dále upraven z hlediska reliability a validity do konečné podoby, která by již měla být plně využitelná v praktickém výzkumném šetření a vypovídat o konkrétních socializačních příčinách, které ovlivňují či daly vzniknout takovému typu chování.
We can do it! Zapojení žen do ekonomiky USA v době velké hospodářské krize a druhé světové války
Habětínková, Barbora ; Szobi, Pavel (vedoucí práce) ; Johnson, Zdenka (oponent)
Diplomová práce se věnuje zaměstnanosti žen v USA a jejím změnám v průběhu dvou historických událostí, druhé světové války a Velké hospodářské krize. Vzhledem k neustále probíhajícím změnám v této oblasti je analýza historického vývoje cenným zdrojem pochopení těchto změn. Pro správné pochopení vlivu vybraných historických událostí je práce zahájena analýzou situace v předcházejícím časovém obdobím a tedy výchozí situace. V hlavní části je pak jedna kapitola věnována obdobé Velké hospodářské krize, kdy ženy čelily tlaku společnosti, aby opustily trh práce a přenechaly pracovní místa mužům, kteří byly v té době vnímání jako výhradní živitelé rodiny. Další kapitola popisuje vývoj v době druhé světové války, v průběhu které byla naopak ženská práce propagována a tlak probíhal opačným směrem. Poslední kapitola pak analyzuje vývoj v poválečných letech a dopad druhé světové války jak v krátkém, tak v delším časovém horizontu. Speciální pozornost je věnována především dvou skupinám žen a to vdaným a afroamerickým, těchto skupin se totiž vývoj dotkl ve všech zkoumaných obdobích specifickým způsobem. Důvodem k tomu jsou u skupiny vdaných žen hlavně sociální normy, u skupiny těch černých jejich znevýhodněná pozice na trhu práce. Cílem práce není jen popis tohoto vývoje, ale hlubší analýza vládních postupů, ekonomických faktorů a sociálních norem a jejich vzájemné provázanosti a kauzality. Z vývoje lze usoudit, že trendy v zaměstnanosti žen byly velmi silně ovlivněny ekonomickou situací v zemi a že sociální normy byly schopny krátkodobě se pružně těmto ekonomickým okolnostem přizpůsobovat. Z dlouhodobého hlediska však zůstaly sociální normy poměrně stálé.
Sociální normy a etiketa v obchodním styku
Tetenková, Pavla ; Novotná, Eliška (vedoucí práce) ; Míková, Irena (oponent)
Práce se zabývá problematikou sociálních norem a etikety. Účelem práce je poskytnout čtenáři ty nejdůležitější informace, které mu následně pomohou při orientaci ve složité problematice pravidel společenského života, především pak v jeho obchodní rovině. V první části bude čtenáři nastíněna problematika sociálních norem a představeny sociologické koncepce týkající se sociálních deviací. Druhá část se zabývá etiketou, a to nejen historií etikety a jejími základními pravidly, ale především etiketou v obchodním styku. Teoretické části práce jsou prokládány praktickými ukázkami zahraničních zvyklostí a jejich komparací. V příloze práce jsou k nalezení výsledky vlastního empirického šetření, které zkoumá orientaci studentů osmiletého gymnázia v problematice etikety všedního dne.
Obraz problematiky sociální patologie v díle E. Durheima a jeho nové souvislosti
VALICSEK, Martin
Cílem tohoto textu je seznámit čtenáře s problematikou sociálně patologických jevů a s teoretickými přístupy k výzkumu daných jevů. Toto je náplní především teoretické části textu. V rámci praktické části se pak autor pokouší na problém sociální patologie nahlédnout poněkud méně typickou optikou. Odkrývá možné spojitosti mezi sociálně patologickými projevy a současnými podobami práce. Émile Durkheim, resp. dílo,v němž se danou problematikou svého času zabýval, autorovi textu posloužilo jako pomyslný bod, do něhož jednak ústí úvodní kapitoly praktické části, a který je zároveň jakýmsi odrazovým můstkem pro následný chronologický posun vstříc přítomnosti a charakteristikám práce, které jsou typické pro její současnou organizovanou podobu. Snahou autora je též poukázat na stále aktuální Durkheimovy úvahy o vztahu mezi některými formami práce a sociálně patologickými jevy. Autor v textu klade značný důraz na historicko-ekonomický kontext proměn práce a snaží se též zachytit podstatné znaky způsobů uvažování, které bylo typické pro období, v němž E. Durkheim tvořil. Značná část prostoru v textu je věnována současnému neoliberalismu či fenoménům spojeným s postmodernou, jejich vztahu a přístupu k sociálně patologickým jevům.
Behaviorální ekonomie - jak kotva ovlivňuje poptávku
PODHOROVÁ, Nikola
Má bakalářská práce se zabývá behaviorální ekonomií. Část behaviorální ekonomie vychází z psychologie, sociologie a ekonomie. Okrajově se zmiňuji o psychologickém směru - behaviorismu. Zajímám se především o téma: jak kotva ovlivňuje poptávku. Ve své práci ověřuji teorii v praxi, cílem experimentu je prokázat, zda se lidé opravdu nechají ovlivnit kotvou. Oslovila jsem 120 respondentů, kteří byli rozděleni na dvě skupiny, kde každá skupina měla svou verzi dotazníku. Každá verze byla opatřena jinou primární kotvou, čímž měli skupiny rozdílné výsledky. Oba typy dotazníku obsahovaly stejné čtyři otázky. Získaná data jsou zpracována v programu STATISTICA pomocí ANOVY. Typ dotaz-níku, s nímž související primární kotva, ovlivňoval nabízenou cenu respondentů. První dotazník měl primární kotvu snubní prsten a druhý masáže. Ale také se stalo, že někteří respondenti nenabídli nic. Pojmenování hvězdy pro ně nemělo žádnou cenu. Z otázek, které obsahovaly dotazníky, měly vliv na rozhodování stupeň vzdělání a zmíněný typ dotazníku. U ostatních otázek se nepodařilo prokázat, že mají vliv na rozhodování.
Klima školních tříd prvních ročníků středních škol v závislosti na adaptačním kurzu
PYTLÍKOVÁ, Anna
Práce se zabývá srovnáním tříd, jež se zúčastnily adaptačního kurzu a těmi, které adaptační kurz neabsolvovaly. Teoretická část charakterizuje školní třídu jako malou sociální skupinu, kde poukazuje na její strukturu. Dále pojednává o skupinové dynamice a současně objasňuje vývojové fáze malé sociální skupiny. Teoretická část práce se také zaměřuje na třídní klima, atmosféru a prostředí. Popisuje se zde adaptační kurz a zároveň se definují jeho cíle. Praktická část práce obsahuje popis a analýzu dotazníků, jež byly zadány třídám prvních ročníků čtyřletých gymnázií v prvních dnech školního roku 2011/2012 a na začátku měsíce listopadu téhož roku. Současně se tato část na základě analýzy dotazníků zabývá zjišťováním rozdílů mezi těmito třídami. Poukazuje se zde na to, že rozdíly mezi těmito třídami jsou nepatrné, ovšem přesto mají adaptační kurzy pro celou třídu přínos.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.