Název:
Behaviorální ekonomie - jak kotva ovlivňuje poptávku
Překlad názvu:
Behavioral economics - how anchor affects demand
Autoři:
PODHOROVÁ, Nikola Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má bakalářská práce se zabývá behaviorální ekonomií. Část behaviorální ekonomie vychází z psychologie, sociologie a ekonomie. Okrajově se zmiňuji o psychologickém směru - behaviorismu. Zajímám se především o téma: jak kotva ovlivňuje poptávku. Ve své práci ověřuji teorii v praxi, cílem experimentu je prokázat, zda se lidé opravdu nechají ovlivnit kotvou. Oslovila jsem 120 respondentů, kteří byli rozděleni na dvě skupiny, kde každá skupina měla svou verzi dotazníku. Každá verze byla opatřena jinou primární kotvou, čímž měli skupiny rozdílné výsledky. Oba typy dotazníku obsahovaly stejné čtyři otázky. Získaná data jsou zpracována v programu STATISTICA pomocí ANOVY. Typ dotaz-níku, s nímž související primární kotva, ovlivňoval nabízenou cenu respondentů. První dotazník měl primární kotvu snubní prsten a druhý masáže. Ale také se stalo, že někteří respondenti nenabídli nic. Pojmenování hvězdy pro ně nemělo žádnou cenu. Z otázek, které obsahovaly dotazníky, měly vliv na rozhodování stupeň vzdělání a zmíněný typ dotazníku. U ostatních otázek se nepodařilo prokázat, že mají vliv na rozhodování.My bachelor thesis is focused on behavioral economics. Behavioral economics are based on psychology, sociology and economics. One chapter is dedicated to the psycho-logical direction - behaviorism. I'm interested in the topic: how to anchor affects demand. In my thesis examine the theory in practice, the goal of the experiment is to prove whether people, that they really let anchor to affect them. I called 120 respondents, whose were divided into two groups, each group had its own version of the questionnaire. Each version was equipped with different primary anchor, which causes groups have different results. Both questionnaires contained the same four questions. The data are processed in the STATISTICA program with using ANOVA. Type the questionnaire with which related primary anchor, influenced respondents offered prices. The first questionnaire had the primary anchor wedding ring and a the second one had massage. But it also happened, that some respondents did not offer anything. Naming a star for them are worthless. The issues that included questionnaires, had an impact on the decision-making level of education and the latter type of questionnaire. For other questions failed to demonstrate that they have influences on decision-making.
Klíčová slova:
behaviorismus; behaviorální ekonomie; klasická ekonomie; kotva; poptávka; společenské normy; tržní normy; anchor; behavioral economics; behaviorism; classical economics; demand; market norms; social norms Citace: PODHOROVÁ, Nikola. Behaviorální ekonomie - jak kotva ovlivňuje poptávku. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/27757