Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tvorba metodiky práce v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež
Zajícová, Nina ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Tématem diplomové práce je tvorba metodiky práce v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Práce je rozdělena do šesti kapitol, z nichž první čtyři jsou věnovány teoretickým poznatkům. První kapitola se věnuje obecnému popisu nízkoprahových zařízeních, jejich principů, cílů, cílové skupině a historii. Druhá kapitola popisuje standardy kvality sociálních služeb, které se dle obsahu informací dělí na tři typy - procedurální, personální a provozní. Další kapitola popisuje pojmy jako je sociální znevýhodnění, sociální vyloučení či sociálně vyloučená lokalita a dále popisuje etnickou menšinu a tradiční romskou rodinu. Čtvrtá kapitola se věnuje pracovníkům v sociálních službách, sociálním pracovníkům a speciálním pedagogům v sociální službě. Výzkumná část práce se zabývá procesem tvorby metodického dokumentu v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež ve Šluknově. Popisuje zařízení, ve kterém probíhal výzkum, jeho zásady práce, cíle, cílovou skupinu a časté nepříznivé sociální situace klientů. Pomocí kvalitativního výzkumu diplomová práce ukazuje na čtyřech tematických okruzích, jak probíhal proces vzniku metodického dokumentu v rámci diskusí, porad a připomínek. Analyzovaná témata jsou typický klient, spolupráce se školou, NZDM Bary Ambrela, OSPOD a stížnosti a jejich vyřizování. Hlavním cílem práce...
Motivace ve výuce dětí ze sociálně vyloučených lokalit a jejich pedagogů: případová studie na ZŠ v Přerově
Bortlová, Natálie
Předmětem mé bakalářské práce je motivace ve výuce dětí a pedagogů ze sociálně vyloučených lokalit. Cílem této práce je zjištění hlavních motivačních faktorů působících v systému základního vzdělání s důrazem na pedagogickou práci s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit. Práce je složena ze dvou částí, z teoretické a empirické části. V teoretické části jsem pomocí odborných zdrojů definovala motivaci a pojmy s ní spojené, které zahrnují taktéž zdroje motivace, demotivaci, teorii motivace a je zde blíže specifikována motivace žáka v pedagogickém procesu. V následující teoretické části definuji vzdělávání v České republice. A poslední část je zaměřena na sociální vyloučení. V empirické části je zpracován kvalitativní výzkum na motivaci ve výuce dětí i pedagogů. Nakonec jsem vypracovala na základě výzkumu patřičná doporučení, jak zvýšit či udržet motivaci stávajících žáků a pedagogů.
Locus of control u sociálně exkludovaných Romů
JESTŘÁB, Jakub
Cílem diplomové práce bylo: "popsat Locus of control u sociálně exkludovaných Romů", přičemž hlavní výzkumná otázka zněla: "Jaká specifika má Locus of control u sociálně exkludovaných Romů?" Byly stanoveny následující hypotézy: "Míra sociální exkluze ovlivňuje Locus of control u sociálně exkludovaných Romů.", "Existují rozdíly mezi pohlavím a Locus od control u sociálně exkludovaných Romů." a "Existují rozdíly v Locus of control u sociálně exkludovaných Romů zaměstnaných a nezaměstnaných." Pro dosažení cíle byla vybrána strategie kvantitativního výzkumu, který byl realizovaný pomocí metody dotazování prostřednictvím standardizovaných dotazníků Locus of control IPC škála Hanny Levenson a dotazník Škála sociálního vyloučení. Výzkumný soubor byl tvořen 537 respondenty z ORP České Budějovice a Cheb 106. Hypotéza H1 byla testována za pomocí tzv. korelační analýzy. Hypotézy H2 a H3 byly testovány za pomocí tzv. T-testu pro dvě nezávislé skupiny (nepárový, dvouvýběrový T-test). U první hypotézy (H1) na základě zjištěného lze konstatovat, že se potvrdila jedna ze tří stran, kterými Locus of Control disponuje, neboť existuje statisticky významný vztah mezi internálem a náhodou (r=0,118; p=0,006); externálem a náhodou (r=0,184; p=0,000) a externálem a exkluzí (r=-0,090; p=0,037). U druhé hypotézy (H2) bylo zjištěno, že vztah neexistuje, tj. nebylo zjištěno nic signifikantního (internál - t=1,642 a sig=0,101; externál - t=-,270 a sig=0,788; náhoda - t=1,186 a sig=0,236). U třetí hypotézy (H3) bylo zjištěno, že vztah neexistuje, tj. nebylo zjištěno nic signifikantního (internál - t=1,642 a sig=0,101; externál - t=-,270 a sig=0,788; náhoda - t=1,186 a sig=0,236). Výstupy diplomové práce mohou být využity v rámci začlenění získaných poznatků do komunitní práce v sociálně exkludovaných lokalitách.
Postoje rodin ze sociálně vyloučené lokality ke vzdělání
Hauzerová, Jana ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
POSTOJE RODIN ZE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÉ LOKALITY KE VZDĚLÁNÍ Abstrakt Diplomová práce se zabývá rodinami žijícími v sociálně vyloučené lokalitě a jejich postoji ke vzdělání. Jejím hlavním cílem je zmapovat postoje ke vzdělání a navrhnout případná řešení existujících problémů. Teoretická část práce popisuje základní pojmy k tématu, zabývá se problematikou výchovy a vzdělávání osob se sociokulturním znevýhodněním a specifikuje zvolenou sociálně vyloučenou lokalitu Náhlov. Praktická část se člení na část výzkumnou, která popisuje kvalitativní výzkum postojů ke vzdělání obyvatel Náhlova, a část projektovou, která popisuje pokus o řešení některých problémů.
Způsoby trávení volného času dětí ve městě Rotava a vytvoření návrhu komunitního centra
Tomešová, Martina ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Šťastná, Jaroslava (oponent)
V této diplomové práci je pozornost zaměřena na volný čas dětí ve městě Rotava. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem tráví volný čas děti ve věku 6 - 12 let ve městě Rotava. Dalším cílem je vytvoření návrhu komunitního centra. Teoretická část se zabývá tématem dětství v dnešním typu společnosti a pojmem volný čas. V této části je dále řešen volný čas dětí a jeho historická transformace, následně je přiblížen současný stav volného času dětí, který je doplněn o faktory ovlivňující tuto oblast. Další kapitola je věnována komunitě a komunitním centrům. Součástí diplomové práce je výzkumná část. Výzkumnou metodou byly zvoleny polostrukturované rozhovory doplněné nezúčastněným pozorováním na veřejném prostranství města. Další využitou výzkumnou metodou byla sekundární analýza dat. Z výsledků šetření je patrné, že nabídka volnočasových aktivit pro děti ve věku 6 - 12 let ve městě Rotava je nedostatečná a nevhodně koncipovaná. Velké množství dětí tráví svůj volný čas na veřejných prostranstvích nebo u elektronických médií.
Roma on the Czech countryside: Determinants of exclusion, potentials for inclusion
Hurrle, Jakob ; Sýkora, Luděk (vedoucí práce) ; Bernard, Josef (oponent) ; Sidiropulu Janků, Kateřina (oponent)
Dizertace Romové na českém venkově: determinanty vyloučení a potenciál pro inkluzi se zabývá situací Romů v českých obcích na venkově. Motivací pro vznik této práce a výzkum v této oblasti byly počáteční informace o rostoucím počtu segregovaných lokalit ve venkovských oblastech. Ve veřejném diskurzu týkajícím se periferií byl tento jev často vysvětlován jako důsledek ekonomické migrace z městského do venkovského prostředí. Migrace sociálně vyloučených skupin obyvatel do znevýhodněných oblasti poskytla živnou půdu šíření fám, přípravné práce na této studii ale odhalily, že je nezbytné rozlišovat mýty a realitu. Zájem autora této dizertace na porozumění složitým procesům, které stojí za vznikem nových romských lokalit ve venkovských oblastech vyžadoval využití kombinace různých pracovních metod. Autor analyzoval národní politiku a právní rámec a uskutečnil empirický výzkum v pěti mikroregionech v různých částech České republiky. Kromě toho získal soubor dat prostřednictvím dvou celostátních dotazníkových výzkumů, které byly zaměřeny na samosprávy se sociálně vyloučenými lokalitami a sociální odbory obcí s rozšířenou působností (ORP) pod které tyto lokality územně spadají. Kromě toho se autor účastnil řady výzkumných aktivit na Slovensku, které se týkaly využití územních a etnických dat pro evaluaci a...
Hodnocení vlivu Místních akčních skupin v obcích s vysokou mírou sociálně vyloučených lokalit
Halaj, Vladislav ; Rynda, Ivan (vedoucí práce) ; Straka, Karel (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA FAKULTA HUMANITNÍCH STUDIÍ Studijní program sociální a kulturní ekologie Bc. Vladislav Halaj HODNOCENÍ ČINNOSTI MAS V LOKALITÁCH S VYSOKOU MÍROU SOCIÁLNÍHO VYLOUČENÍ Vedoucí práce: PhDr. Ivan Rynda Diplomová práce Praha 2021 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá hodnocením činnosti MAS v oblasti sociální problematiky. Na základě rešerše strategických dokumentů a odborných textů a pramenů nabízí práce nejprve vhled do problematiky sociálního vyloučení a jeho jednotlivých oblastí, kterými jsou zaměstnanost, bydlení, vzdělávání či zadluženost. Dále se přesouvá k popisu strategických materiálů boje proti sociálnímu vyloučení a představuje Index sociálně vyloučených lokalit, který má za cíl průběžně mapovat ohrožené lokality sociálního vyloučení z průběžných statistických dat. Poté se práce věnuje popisu ústředních organizací, tedy MAS a jejich nástrojů, které při své činnosti využívají. Poslední oddíl teoretické části práce řeší komunitně vedený místní rozvoj a operační programy. Shora uvedená část rešerše napomáhá k důkladnému pochopení problematiky sociálního vyloučení, které je ústředním tématem práce. Empirická část se zabývá hodnocením činnosti MAS v oblasti sociální problematiky s cílem zodpovědět výzkumnou otázku: Jak velký vliv mají MAS na řešení sociální problematiky v ohrožených...
Vzdělávání romských dětí a kultura chudoby
Siváková, Aneta ; Lánský, Ondřej (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je na základě pojmové analýzy a empirického výzkumu posoudit vhodnost koncepce kultury chudoby (Oscar Lewis) pro analýzu situace sociálně vyloučených osob - konkrétně Romů - v České republice s důrazem na vzdělávání. V první části práce se zaměřím na rozbor klíčových pojmů a koncepcí týkajících se rasismu, etnicity a zejména kultury chudoby. Druhá část je věnována problematice vzdělávání Romů v České republice. Poznatky z těchto částí následně využiji jako základ pro operacionalizaci daného konceptuálního pole do podoby použitelné pro empirické šetření. Poslední část seznamuje s realizací kvalitativní výzkumné sondy mezi pedagogy a asistenty pedagoga ve vybrané sociálně vyloučené lokalitě, která se zaměřuje zejména na jejich pracovní motivaci a přístup k problematice sociálně vyloučených lokalit atd. Z mého výzkumu vyplývá, že koncept kultury chudoby Oscara Lewise se dá aplikovat i ve školním prostředí.
Pohledy žáků ze sociálně rizikového prostředí na drogovou závislost
Čtvrtečková, Kateřina ; Bajcura, Lubomír (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent) ; Balvín, Jaroslav (oponent)
V lidské společnosti patří z celého spektra sociálních skupin mezi jednu z nejohroženějších bezesporu děti a mládež. Nejen proto, že u této skupiny dochází k formování samotných osobností, které může být ovlivněno mnoha faktory, ale tato etapa rozvoje osobnosti člověka do jisté míry ovlivňuje i jeho budoucí život a možnost plnohodnotného sociálního začlenění. V tomto období jsou děti a mládež náchylnější na vnímání okolních vlivů, ať pozitivních či negativních. Vlivy dovedou působit o to intenzivněji, pokud zmíněné děti či mládež vyrůstají v prostředí, které není majoritní částí společnosti vnímáno jako běžné, ale naopak jako vyloučené a tím pádem i nechtěné. V průběhu dospívání má na skupinu dětí a mládeže, zejména těch ze sociálně vyloučených lokalit, velmi často vliv jev souhrnně nazývaný problematika užívání návykových látek. U členů uvedené skupiny je velké riziko, že začnou být pravidelnými uživateli návykových látek, s čímž jsou neoddělitelně spojeny další nežádoucí doprovodné jevy. Disertační práce je zaměřena na užívání návykových látek u dětí žijících v sociálně vyloučených lokalitách. Cílem práce je nejen vysvětlit pojmy jako sociálně vyloučená lokalita, návyková látka, ale i poukázat na míru a způsob vnímání, znalost návykových látek ze strany sledované skupiny dětí a dospívající...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.