Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hra v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku
Luňáková, Jitka ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá v rovině teoretické i praktické hrou v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku. Na mysli mám hry a činnosti, kdy dítě není nijak organizováno, ani vedeno a má možnost se svobodně rozhodnout co bude dělat. Úvod teoretické části diplomové práce popisuje význam a smysl hry v životě člověka s náhledem do historie her a uvádí i některé její teorie. Více je rozpracována teorie Jeana Piageta, který spojuje hru dítěte s jeho intelektuálním vývojem. Druhá kapitola se zaměřuje na specifika osobnosti dítěte předškolního věku z pohledu vývojové psychologie i vývoje současné společnosti se zaměřením na aktuální potřebu dítěte si hrát. V další části je v souvislosti s tématem zpracovaná charakteristika současné mateřské školy a její směřování s ohlédnutím do nedaleké předrevoluční doby. Čtvrtá kapitola se zabývá významem spontánních aktivit v mateřské škole. Zjišťuje, jakou úlohu v těchto činnostech hraje dospělý, jaký vliv na hru mají individuální a sociální rozdíly dětí a jak ji ovlivňuje heterogennost či homogennost skupiny. Teoretickou část uzavírá kapitola zabývající se hrou v roli a jejím významem pro předškolní dítě. Praktická část obsahuje cíle výzkumu a stanovené hypotézy. Uvádí jednotlivé techniky sběru dat výzkumu - strukturované přímé pozorování dětí v...
Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Masnerová, Lucie ; Hejlová, Helena (oponent) ; Opravilová, Eva (oponent)
Rigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část, na základě ročního a půlročního pozorování volné hry dvou homogenních skupin dětí, monitoruje vývoj hry a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Sleduje proces začleňování dítěte do herní skupiny, vliv pohlaví dítěte na výběr hračky. Dále zkoumá průběh napodobivých a námětových her 2,5-4letých dětí. Mapuje vybíraná témata her a rolí a aktivitu dítěte při hře s vrstevníky. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Závěr poukazuje, na základě výsledků výzkumného šetření, na důležitost volné hry pro předškolní dítě a na její proměny, potvrzuje její vliv v procesu rané sekundární socializace. Věnuje se možnému praktickému využití poznatků pro další práci učitelky mateřské školy. Klíčová slova: hračka, starší batole, mladší předškolní věk, potřeba hrového partnera, volná hra, úloha učitelky, socializace, gender role, cizojazyčné prostředí mateřské školy, napodobivá hra, námětová hra, role ve hře, pozorování volné hry, společná hra.
Rolová hra ve výuce angličtiny na I. stupni ZŠ
Kaprálová, Magdalena ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Cílem diplomové práce je ukázat možnosti rolové hry ve výuce anglického jazyka, použití různých technik dramatické výchovy, které vedou k prohloubení pochopení a uvedení žáka do dané situace a jejich vliv na žákovo prožití situace, podíl na řešení situace a následné zapamatování si kognitivních i emočních přínosů rolové hry pro další motivaci k učení žáka. Zabývá se cíli a metodami současné výuky cizích jazyků, popisuje nové trendy ve výuce jazyků pro žáky prvního stupně základní školy. Popisuje jejich psychický vývoj v daném období a snaží se vysvětlit, jak tyto poznatky udávají směr výuky cizích jazyků na prvním stupni. Vysvětluje tím i rozdíl mezi výukou dospělých a žáků prvního stupně. Výuka jazyků s použitím metod dramatické výchovy přináší odlišný přístup k výuce. Rozvíjí ji v rovině kognitivního poznání i emočních prožitků.
Hra ve filosofické a didaktické reflexi a uplatnění simulačních her ve výuce společenských věd
Němcová, Lenka ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku lidské hry, a to z několika hledisek, a sice z filosofického, pedagogického a didaktického. Práce je strukturována do tří částí. Teoretická část se zabývá filosofickými úvahami týkajících se fenoménu hry, kde hra vystupuje zejména jako princip ontologický, a teorií hry, která je analyzována podle vybraných autorů. Druhá část se poté věnuje hře užívané v pedagogickém procesu, respektive didaktické hře jako výukové metodě v oblasti společenských věd a jejího významu ve vyučování na ZŠ a SŠ. Praktická část je zaměřena na uplatnění simulačních her v rámci výuky vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ.
Rozhlasová rolová hra: možnosti a limity využití fiktivního rozhlasového vysílání ve výuce anglického jazyka
Žďárek, Karel ; Betáková, Lucie (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent) ; Suda, Stanislav (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou využití dramatické výchovy ve výuce anglického jazyka. V teoretické části jsou uvedena teoretická východiska oboru včetně jeho principů, metod a příkladů praktické aplikace. Na takto vymezeném teoretickém základě je představena technika rozhlasové rolové hry. Hlavním cílem této práce bylo zjistit a ověřit, jaké jsou možnosti a limitace využití této techniky ve výuce anglického jazyka. Jako výzkumný design byl zvolen akční výzkum včetně kvalitativních metod sběru dat, např. dotazníkové šetření mezi žáky, rozhovory s učiteli a s kritickým přítelem. Získaná data jsou zpracována metodou obsahové analýzy, která jsou dále interpretována ve vztahu ke kontextu edukační reality, ve které byl výzkum prováděn, s oporou o případné další kontextuální materiály (přípravy na vyučovací hodiny, materiální didaktické prostředky, audio a videonahrávky). V rámci akčního cyklu byly ověřeny hypotézy stanovené před vstupem do výzkumu. Bylo zjištěno, že technika přispívá k rozvoji mluvní řečové dovednosti žáků (zejm. plynulosti a spontánnosti), improvizačních dovedností, tvořivosti a nonverbální komunikace. Mezi limitace patří omezená možnost monitorování práce žáků a tedy i oprava chyb. Dále jsou formulovány možnosti práce s audionahrávkou nebo digitalizace některých didaktických...
Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Masnerová, Lucie ; Hejlová, Helena (oponent) ; Opravilová, Eva (oponent)
Rigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část, na základě ročního a půlročního pozorování volné hry dvou homogenních skupin dětí, monitoruje vývoj hry a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Sleduje proces začleňování dítěte do herní skupiny, vliv pohlaví dítěte na výběr hračky. Dále zkoumá průběh napodobivých a námětových her 2,5-4letých dětí. Mapuje vybíraná témata her a rolí a aktivitu dítěte při hře s vrstevníky. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Závěr poukazuje, na základě výsledků výzkumného šetření, na důležitost volné hry pro předškolní dítě a na její proměny, potvrzuje její vliv v procesu rané sekundární socializace. Věnuje se možnému praktickému využití poznatků pro další práci učitelky mateřské školy. Klíčová slova: hračka, starší batole, mladší předškolní věk, potřeba hrového partnera, volná hra, úloha učitelky, socializace, gender role, cizojazyčné prostředí mateřské školy, napodobivá hra, námětová hra, role ve hře, pozorování volné hry, společná hra.
Klasifikace herních metod ve vzdělávání dospělých
Froněk, Jan ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Hermochová, Soňa (oponent) ; Malach, Josef (oponent)
Mgr. Jan Froněk, disertační práce, Katedra andragogiky a personálního řízení FF UK v Praze Abstrakt Předložená práce představuje podoby herních metod ve vzdělávání dospělých, přičemž prohlubuje především klasifikaci hraní rolí a simulací a poukazuje na možnosti jejich využití ve vzdělávací praxi. Práce vznikala v prvé řadě na základě analýzy odborné literatury (vědecké články i metodické příručky apod.) a přestrukturováním poznatků do terminologického rámce, který sice v různých kontextech existoval, nebyl ale explicitně pro oblast vzdělávání dospělých do detailu popsán. Druhým pilířem práce je potom dotazníkové šetření provedené mezi lektory kurzů pro dospělé. Práce je členěna do šesti tematických kapitol: zahájena je obecnou kapitolou o hře, jejích charakteristikách a definičních rysech. Následuje část věnovaná klasifikacím herních metod (kap. 2), z nichž vychází i detailní třídění podob hraní rolí (kap. 3) a simulací (kap. 4), které představuje nejrozsáhlejší část práce. Ve stručnosti jsou potom zmíněny významné organizace pro hry a simulace v ČR a ve světě (kap. 5). V šesté kapitole jsou představeny výsledky dotazníkového šetření mezi lektory, které se zaměřovalo především na zjištění míry využívání jednotlivých typů herních metod a jejich zaměření. Výsledky ukázaly, že v průměru tráví dotázaní lektoři...
Hra v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku
Luňáková, Jitka ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá v rovině teoretické i praktické hrou v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku. Na mysli mám hry a činnosti, kdy dítě není nijak organizováno, ani vedeno a má možnost se svobodně rozhodnout co bude dělat. Úvod teoretické části diplomové práce popisuje význam a smysl hry v životě člověka s náhledem do historie her a uvádí i některé její teorie. Více je rozpracována teorie Jeana Piageta, který spojuje hru dítěte s jeho intelektuálním vývojem. Druhá kapitola se zaměřuje na specifika osobnosti dítěte předškolního věku z pohledu vývojové psychologie i vývoje současné společnosti se zaměřením na aktuální potřebu dítěte si hrát. V další části je v souvislosti s tématem zpracovaná charakteristika současné mateřské školy a její směřování s ohlédnutím do nedaleké předrevoluční doby. Čtvrtá kapitola se zabývá významem spontánních aktivit v mateřské škole. Zjišťuje, jakou úlohu v těchto činnostech hraje dospělý, jaký vliv na hru mají individuální a sociální rozdíly dětí a jak ji ovlivňuje heterogennost či homogennost skupiny. Teoretickou část uzavírá kapitola zabývající se hrou v roli a jejím významem pro předškolní dítě. Praktická část obsahuje cíle výzkumu a stanovené hypotézy. Uvádí jednotlivé techniky sběru dat výzkumu - strukturované přímé pozorování dětí v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.