Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv mapování kandidátního řešení na efektivitu evolučního algoritmu
Hrbáček, Jiří ; Korček, Pavol (oponent) ; Křivánek, Jan (vedoucí práce)
Náplní předložené práce je sumarizace znalostí v oblasti teorie mapování kandidátního řešení, jejich analýza a aplikace na evoluční algoritmy. Práce podává přehled evolučních algoritmů, jejich klasifikaci a použití. Cílem práce je propojení získaných znalostí z oblasti evolučních algoritmů a mapování kandidátního řešení a vytvořit systém, který bude úspěšně demonstrovat vliv mapování na efektivitu evolučních algoritmů.
Porozumění základním chemickým konceptům a příslušným reprezentacím se zaměřením na chemické rovnice studenty učitelství chemie na počátku jejich studia
Hamerská, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem chemických rovnic jakožto jednoho ze základních chemických konceptů. Teoretická část se věnuje výuce chemie z pohledu kurikulárních dokumentů, dále jsou uvedena specifika tohoto předmětu a představen chemický triplet reprezentací. Následně se práce blíže věnuje tématu chemických rovnic a jejich vyčíslování. Krátce je také představena metoda eye-trackingu. Cílem této bakalářské práce je zmapovat u studentů prvního ročníku učitelství chemie porozumění v oblasti částicového složení látek s důrazem na chemické rovnice jakožto zápisu chemické reakce. Výzkum kombinuje jak kvantitativní, tak kvalitativní metody. Prvotního písemného testování se zúčastnilo 24 studentů. Na základě úspěšnosti v testu byli studenti rozděleni do tří kategorií. Do další fáze výzkumu byl vzorek zúžen na 11 respondentů. Pro získání detailnějších informací byla využita metoda eye-trackingu v kombinaci s think-aloud a rozhovory. Zatímco písemný pretest ověřoval zejména znalosti základních chemických konceptů, eye-trackingový pretest byl zaměřen více specificky na chemické rovnice a jejich zobrazení pomocí odlišných reprezentací. Úspěšnost se v jednotlivých pretestech lišila. Kategorie úspěšných řešitelů ovšem až na jednoho respondenta potvrdila svůj vysoký výsledek. Na základě získaných dat...
Rozvíjení aktivity a tvořivosti ve vyučování tématu zlomek v 6. - 7. ročníku ZŠ
Svobodová, Lenka ; Tichá, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
NÁZEV: Rozvíjení aktivity a tvořivosti ve vyučování tématu zlomek v 6. - 7. ročníku ZŠ AUTOR: Bc. Lenka Svobodová KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Marie Tichá. CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve zaměřuje na poznávací proces žáka a možnosti, jak žáka při výuce zlomků motivovat. Dále jsou představeny příčiny neporozumění zlomkům a reedukační zásahy. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jak jsou žáci schopni samostatně a kreativně řešit úlohy se zlomky a jakých chyb se ve svých řešeních dopouštějí. Při sběru dat bylo použito několika metod: interview s učiteli o problematice zlomků na ZŠ, nestandardizovaný test zaměřený na úlohy se zlomky a doplňující rozhovor s řešiteli testu. V této části je rovněž popsána příprava, průběh i výsledky výzkumného šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: zlomky, interpretace a reprezentace, modely, chyby a neporozumění, vyučovací přístupy
Krev, čest a hrůza. Reprezentace pevnostní války v obléhacích denících britských obránců Bergen-op-zoom z roku 1747
Wohlmuth, Petr ; Storchová, Lucie (vedoucí práce) ; Schreiberová, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce, nazvaná Krev, čest a hrůza - reprezentace pevnostní války v obléhacích denících britských obránců Bergen-op-zoom z roku 1747, se hlásí ke specifickému žánru historické antropologie války a vojenství. Její badatelské otázky směřují na analýzu dobové kultury války a jejích proměnných, jejich vzájemného vztahu a jeho rekonfigurace v průběhu boje o pevnost Bergen-op-zoom v kulminačním bodě Války o dědictví rakouské v roce 1747. Smyslem práce je nalézt alternativní způsob práce s prameny a opustit chápání vojenského střetu podle klasických konzervativních šablon vojenské historie jako národních nebo konfesionálních stereotypů vojenství, esenciálních vlastností hlavních aktérů nebo teoretických standardů vojenské vědy. Práce dospívá k závěru, že dobově mimořádný a dramatický boj o pevnost Bergen-op-zoom se odvíjel primárně od zásadního nedorozumění mezi útočníky a obránci ve smyslu kultury války, především otázek vojenské cti a s ní spojených legitimních způsobů vedení boje. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Liliputáni. Reprezentace tělesné "odlišnosti" v tradici pražských "přehlídek lidských kuriozit" 1820-1940.
Herza, Filip ; Storchová, Lucie (vedoucí práce) ; Kolářová, Kateřina (oponent)
V předkládané práci jsem se zaměřil na reprezentace tělesné "odlišnosti" v pražské tradici "přehlídek lidských kuriozit", konkrétně na vystavování tzv. "liliputánů", které se těšilo mimořádné popularitě veřejnosti od počátku 19. století až do čtyřicátých let století následujícího. V úvodních kapitolách představuji pražské "přehlídky lidských kuriozit" jakožto specifickou sociální praxi a snažím se je zasadit do mezinárodního kontextu kultury freakshow v Evropě a Spojených státech. Ve druhé části práce se tyto přehlídky pokouším kriticky interpretovat, přičemž vycházím z teoretických pozic disability studies. Tělesnou "odlišnost" chápu jako diferenční kategorii, která vzniká křížením dobově relevantních ideologií, podílí se na utváření dobových kolektivních a individuálních identit a přispívá k nerovnému mocenskému uspořádání společnosti. V průběhu práce se soustředím na dis/kontinuity v imaginaci "odlišného" těla a snažím se pojmenovat specifika vystavování "liliputánů" v českém kontextu. Klíčová slova: 19. století, tělo, reprezentace, tělesná odlišnost, abnormalita, ideologie 1
Automorphism Groups of Geometrically Represented Graphs
Zeman, Peter ; Klavík, Pavel (vedoucí práce) ; Nedela, Roman (oponent)
V tejto práci skúmame grupy automorfizmov grafov s vel'mi silnou štruktúrou. Pravdepodobne jeden z prvých výsledkov v tomto smere je Jordanova charakterizácia triedy grúp automorfizmov stromov T z roku 1869. Prekvapivo, grupy automorfizmov prienikových grafov boli študované iba vel'mi málo. Aj pre vel'mi pochopené triedy prienikových grafov, je štruktúra ich grúp auto- morfizmov neznáma. Hlavná otázka, ktorou sa zaoberáme je, či sa z dobrej znalosti reprezentácií prienikového grafu geometrických objektov dá zrekonštruovat' jeho grupa automorfizmov. V práci skúmame hlavne intervalové grafy. Intervalové grafy sú prienikové grafy intervalov na reálnej osi. Sú jednou z naj- starších a najviac študovaných tried prienikových grafov. Náš hlavný výsledok ho- vorí, že trieda grúp automorfizmov intervalových grafov I je rovnaká ako trieda grúp automorfizmov stromov T . Navyše ukazujeme postup ako pre daný intervalový graf skonštruovat' strom s rovnakou grupou automorfizmov a tak isto obrátene, pre daný strom skonštruujeme intervalový graf. 1
Krajina, místo prostor: případová studie Vraného nad Vltavou
Sequensová, Linda ; Uherek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá krajinou, místem a prostorem pražské suburbie Vrané nad Vltavou. Suburbánní krajinu autorka pojímá jako specifický druh krajiny, který v sobě spojuje prvky urbánního a rurálního charakteru. Projevy této krajinné liminality autorka přibližuje pomocí etnografických metod a vlastní vizuální dokumentací dokládá různorodost prostorových struktur společně s vykreslením specifičnosti nejen zkoumané krajiny, ale také specifičnosti samotné suburbie v českém prostředí. Prostřednictvím konceptu krajiny uplatňovaným v rámci sociálně-antropologického diskurzu autorka propojuje materiální aspekty přírodního prostředí se sociální rovinou představ, pocitů, a prožitků, které si každý v kontaktu s krajinou utváří. V tomto pojetí není krajina nikdy hotová a neutrální, ale naopak je neustále vyjednávána a stvrzována v každodenních interakcích člověka a krajiny. Stejně tak tomu je i s krajinou, která je předmětem suburbanizačních procesů měnících její charakter. Proto autorka jednak vyobrazuje, jaký ráz má zkoumaná suburbánní krajina, na druhé straně mapuje mnohovrstevnatost reprezentací s cílem přiblížit, jak obyvatelé prožívají vlastní místo v procesu suburbanizace. Krajinu současně autorka vnímá jako proces sestávající se z místa a prostoru. V této rovině práce odpovídá na otázku, jak...
Simple categorization of mathematical objects: Examining students' decisions
Janda, David ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Simpson, Adrian (oponent) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Cílem disertační práce je popsat rozhodovací proces žáků a studentů při tzv. jednoduché kategorizaci, neboli rozhodnutí, zda konkrétní objekt je, nebo není prvkem dané kategorie. Tento proces je přitom zkoumán v kontextu kategorií matematických objektů. V teoretické části práce jsou představeny argumenty, proč je zkoumání jednoduché kategorizace matematických objektů důležité pro didaktiku matematiky. Tyto argumenty přitom nevycházejí pouze z dostupné literatury v didaktice matematiky, ale částečně čerpají také z literatury historické, matematické a psychologické. V prakticky zaměřených kapitolách práce je popsán návrh a pilotáž výzkumného nástroje vhodného ke zkoumání jednoduché kategorizace. Dominantními prvky tohoto nástroje je měření binárních odpovědí (ano/ne) respondenta a jeho reakčního času. Tento nástroj je poté využit v hlavní studii se smíšenou, kvalitativně-kvantitativní metodologií. Bylo zjištěno, že pomocí navrženého nástroje je při dodržení vhodných metodologických pravidel možno rozlišit různé přístupy respondentů ke kategorizaci. Navíc byly popsány základní vzory v rozhodovacím procesu respondentů. Těmi jsou například rozdíly v kategorizaci příkladů a "nepříkladů", rozdíly v kategorizaci jednodušších a komplikovanějších objektů, vztah mezi počty správných odpovědí respondenta a...
Chápání pojmů obsah a objem u žáků základní školy
Tůmová, Veronika ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Coufalová, Jana (oponent) ; Kubáček, Zbyněk (oponent)
Chápání pojmů obsah a objem u žáků základní školy Veronika Tůmová ABSTRAKT Cílem disertační práce je strukturovaně popsat uchopování pojmů obsah a objem žáky, identifikovat dovednosti, které jsou pro pochopení těchto pojmů nezbytné, a zjistit strategie a chyby žáků při řešení vybraných úloh z této oblasti. Jako nástroj jsem zvolila hypotetickou učební trajektorii, kterou jsem na základě analýzy dostupné literatury pro oba pojmy sestavila. Pomocí této trajektorie jsem identifikovala tři základní dovednosti, které se zdají pro uchopení pojmů obsah a objem nezbytné. Jedná se o geometrickou představivost, strukturaci prostoru do čtvercových či krychlových jednotek a multiplikativní uvažování. U všech těchto dovedností jsem navrhla způsob jejich měření pomocí úloh a nalezla slabou (u multiplikativního uvažování) až silnou a velmi silnou (u geometrické představivosti) souvislost s úspěchem žáka ve výpočetních úlohách na obsah a objem. Tato zjištění potvrzují oprávněnost zařazení rozvoje těchto dovedností do hypotetické učební trajektorie pro dané pojmy. Pro zkoumání strategií a chyb žáků jsem zvolila několik úloh zabývajících se strukturací prostoru do krychlových jednotek. Ukázalo se, že většina překážek pro správné řešení úlohy spadá do některé z následujících kategorií: nesprávná strukturace prostoru, chyby...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.