Název:
Porozumění základním chemickým konceptům a příslušným reprezentacím se zaměřením na chemické rovnice studenty učitelství chemie na počátku jejich studia
Překlad názvu:
Freshman chemistry teacher students' understanding of basic chemical concept and corresponding representations with a special focus on chemical equations
Autoři:
Hamerská, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá tématem chemických rovnic jakožto jednoho ze základních chemických konceptů. Teoretická část se věnuje výuce chemie z pohledu kurikulárních dokumentů, dále jsou uvedena specifika tohoto předmětu a představen chemický triplet reprezentací. Následně se práce blíže věnuje tématu chemických rovnic a jejich vyčíslování. Krátce je také představena metoda eye-trackingu. Cílem této bakalářské práce je zmapovat u studentů prvního ročníku učitelství chemie porozumění v oblasti částicového složení látek s důrazem na chemické rovnice jakožto zápisu chemické reakce. Výzkum kombinuje jak kvantitativní, tak kvalitativní metody. Prvotního písemného testování se zúčastnilo 24 studentů. Na základě úspěšnosti v testu byli studenti rozděleni do tří kategorií. Do další fáze výzkumu byl vzorek zúžen na 11 respondentů. Pro získání detailnějších informací byla využita metoda eye-trackingu v kombinaci s think-aloud a rozhovory. Zatímco písemný pretest ověřoval zejména znalosti základních chemických konceptů, eye-trackingový pretest byl zaměřen více specificky na chemické rovnice a jejich zobrazení pomocí odlišných reprezentací. Úspěšnost se v jednotlivých pretestech lišila. Kategorie úspěšných řešitelů ovšem až na jednoho respondenta potvrdila svůj vysoký výsledek. Na základě získaných dat...This bachelor thesis deals with the topic of chemical equations as one of the basic chemical concepts. The theoretical part is devoted to the teaching of chemistry from the point of view of curriculum documents, the specifics of this school subject are presented, and the chemical triplet of representations is introduced. Subsequently, the thesis takes a closer look at the topic of chemical equations and their balancing. The eye-tracking method is also briefly introduced. The aim of this bachelor thesis is to map freshman chemistry teacher students' understanding of the particulate nature of matter, with an emphasis on chemical equations as a transcript of chemical reactions. The research combines both quantitative and qualitative methods. Twenty-four students participated in the initial written testing. Based on their performance on the test, students were divided into three categories. For the next phase of the research, the sample was narrowed down to 11 respondents. The eye-tracking method combined with think-aloud and interviews was used to obtain more detailed information. While the written pretest mainly tested knowledge of basic chemical concepts, the eye-tracking pretest focused more specifically on chemical equations and their presentation using different chemical representations. Success...
Klíčová slova:
chemické rovnice; eye tracking; reprezentace; Částicové složení hmoty; Chemical equations; eye tracking; particulate nature of matter; representations