Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 51 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Implementace dramatické výchovy do školního vzdělávacího plánu málotřídní školy
Poláková, Vendula ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Má diplomová práce se věnuje implementaci dramatické výchovy coby samostatného předmětu do školního vzdělávacího plánu na málotřídní1 škole. V teoretické části se zabývám historií školního systému po roce 1990 a charakterizuji v ní transformaci škol, změnu příprav učitelů na výuku po roce 1990 a popisuji alternativní školy, které mají velký význam pro změnu způsobu výuky ve školském systému. Dále se zde zabývám osnovami rámcového vzdělávacího programu, charakteristikou školního vzdělávacího plánu (ŠVP), dramatické výchovy (DV) a málotřídních škol. V praktické části popisuji podmínky k implementaci dramatické výchovy do školního vzdělávacího plánu málotřídní školy a tři různé způsoby, jak takovou implementaci zrealizovat. V rámci práce jsem udělala průzkum názorů rodičů a rozhovor s ředitelkou, abych zjistila, jaké panuje povědomí o DV a jaký je o ni zájem. Výsledky výzkumu prezentuji v přílohách i s vytvořeným ŠVP pro předmět dramatická výchova na málotřídní škole. V závěru práce shrnuji tyto poznatky a průběh implementace dramatické výchovy do školního vzdělávacího plánu na málotřídní škole, seznam toho, co je pro takovou implementaci třeba, a jaký byl výsledek mé žádosti o implementaci předmětu dramatické výchovy do školního vzdělávacího plánu na Základní škole a Mateřské škole v Suchodole, kde...
Dramatická výchova a její místo ve školních vzdělávacích programech na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku
Válková, Jana ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Cílem mé diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je reflektována dramatická výchova na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku. Konkrétně se zaměřuji na to, jak je dramatická výchova zařazována do školních vzdělávacích programů, zda jsou využívány metody a principy dramatické výchovy v povinných předmětech za účelem rozvoje klíčových kompetencí a jak se dramatická výchova uplatňuje v rámci naplňování mezipředmětových vztahů a průřezových témat. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a empirické. Cílem teoretické části práce je seznámit čtenáře s vývojem vzdělávacího kurikula v České republice, základními pojmy a principy dramatické výchovy. V empirické části práce jsou uvedeny výsledky výzkumu. Výzkum byl realizován v rámci přípravy této práce. Cílem výzkumu bylo zmapovat, jakým způsobem jsou principy dramatické výchovy reflektovány na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku. Součástí příloh je prezentován návrh lekce dramatické výchovy pro hodinu prvouky. Cílem bylo ukázat, že je možné prvky dramatické výchovy implementovat do výuky povinných předmětů. KLÍČOVÁ SLOVA dramatická výchova, metody dramatické výchovy, cíle dramatické výchovy, školní vzdělávací program, klíčové kompetence, osobnostní a sociální výchova, Rámcový vzdělávací plán pro základní vzdělávání
Začlenění tématu ctností do výuky žáků primární školy
Pojerová, Denisa ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce se zabývá ctnostmi u žáků na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení pojmu ctností a popis jednotlivých oblastí, ve kterých se ctnosti mohou objevit v rámci vzdělávání na prvním stupni ZŠ. Pozornost je věnována tomu, jak téma ctností souvisí s cíli a obsahy formulovanými v RVP ZV. V této části se také zaměřuji na uvedení kontextu morálky, kde se zaměřuji na teorie Jeana Piageta a Lawrence Kohlberga, a mravní výchovy. Dále jsou uvedené programy, projekty a pomůcky, které se zabývají rozvojem ctností, výchovou k hodnotám a morální výchovou. Cílem praktické části je pomocí akčního výzkumu navrhnout, ověřit a reflektovat čtyři lekce, které řeší, jakým způsobem lze toto téma jako obsah vzdělávání realizovat a jak žáci tomuto tématu rozumí. Podrobněji se zabývám ctnostmi úcta a empatie. Klíčová slova ctnosti, etická výchova, kompetence sociální a personální, OSV lekce, osobnostní a sociální výchova, první stupeň ZŠ, vzdělávací obsah
Implementace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do dílen čtení
Saňáková, Petra ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Teoretická část je věnována dílnám čtení, konkrétně jejich významu a průběhu. Jedná se o metodu výuky, která rozvíjí čtenářské dovednosti a vytváří ve třídě čtenářské společenství. Dále je představeno jedno z průřezových témat, Osobnostní a sociální výchova. Cílem výzkumné části diplomové práce je identifikovat možnosti propojování těchto dvou oblastí. Konkrétně je cílem popsat průběh dílny čtení u vybraných pedagogů působících na 2. stupni ZŠ, dále zjistit, zda a jakým způsobem probíhá začleňování průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy do dílen čtení. Tohoto cíle bylo dosaženo prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s těmito pedagogy. Z rozhovorů vyplývá, že pedagogové při přípravě lekcí dílen čtení směřují k rozmanitým cílům, avšak nestanovují si zde za cíl uskutečňovat výstupy OSV. Ocenili by, kdyby vznikly návrhy příprav na lekce dílen čtení, kterými by se mohli inspirovat. Praktická část diplomové práce byla proto o tyto návrhy doplněna a předkládá jedenáct příprav na lekce dílen čtení, které směřují k naplnění cílů OSV. KLÍČOVÁ SLOVA osobnostní a sociální výchova, dílny čtení, čtenářská gramotnost, čtenářské společenství, sdílení
Zážitkové a reflektivní metody ve výuce a jejich přínos pro učitele a žáky
Diviš, Václav ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Cílem práce je zlepšení kvality výuky. Práce poukazuje na možnost využití akčního učitelského výzkumu při snaze o implementaci inovací v oblasti metod výuky žáků mladšího školního věku a současně rozvoj vlastních profesních kompetencí. Zdůvodňuje přínos aktivizujících zážitkových a reflektivních metod pro žáky při integraci cílů učiva z oblasti společenskovědních témat a cílů osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část mapuje odborné zázemí úzce souvisejících témat s danou problematikou jako jsou profesní kompetence učitele, rozvoj učitelů primární školy, inovativní metody ve výuce, osobnostní pojetí výuky, aktivizační metody, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, akční učitelský výzkum, reflexe a sebereflexe. Dále také mapuje zázemí pro zážitkové a reflektivní metody s oporou o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praktická část popisuje celý akční učitelský výzkum. Dvojím způsobem zachycuje sebereflektivní charakteristiku učitele na počátku akčního učitelského výzkumu, dosavadní zkušenosti se zážitkovými a reflektivními metodami výzkumníka a schéma postupu akčního učitelského výzkumu. Dále všechny dílčí fáze, jakými jsou sběr informací a jejich vyhodnocení, všechny realizované aktivity a jejich podrobný popis. Popis vybraných realizovaných aktivit obsahuje podrobný rozbor...
Sociální klima třídy v 1. ročníku základní školy
Novická, Denisa ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Tématem mé diplomové práce je sociální klima třídy v prvním ročníku základní školy. Práce je zaměřena na utváření a ovlivňování třídního klimatu začínajícím učitelem. V teoretické části se zabývám pojmem třídní klima. Dále také uvádím, jaké metody může využít učitel k ovlivňování třídního klimatu. Pro svou diplomovou práci jsem zvolila metody osobnostní a sociální výchovy, o kterých se v teoretické části podrobněji rozepisuji. A to v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a dále i z didaktického hlediska. V teoretické části uvádím i zralost a připravenost žáků před vstupem do školy a následné zahájení školní docházky. Pro plnou orientaci v této problematice považuji za důležité zmínit se i o metodách, kterými se běžně získávají informace o stavu třídního klimatu. Empirická část obsahuje akční učitelský výzkum podle cyklu McNiffa. Aktivity osobnostní a sociální výchovy jsem rozdělila podle cíle do několika podkapitol. Jedná se o první setkání, seznamování, utváření pravidel, spolupráci, řešení konfliktů a závěrečné aktivity, které ověřují sjednocení kolektivu. Jednotlivé části aktivit jsou vždy rozdělené na přípravu, akci a reflexi. Empirickou část pro úplnost doplňuji o rozhovory nejen s paní učitelkou, která jako jediná vstupuje do dané třídy, ale také se svými...
Determinanty využití zážitkové pedagogiky v praxi základní školy
Hanková, Zdeňka ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Kollárová, Dana (oponent) ; Jirásek, Ivo (oponent)
Hanková Téma disertační práce se vztahuje k potenciálu zážitkové pedagogiky (ZP) pro implementaci osobnostní a sociální výchovy (OSV). Cílem výzkumu je popsat determinanty užití ZP v didaktickém uvažování skupiny pedagogů při plánování a realizaci výuky OSV na základní škole. Teoretická východiska jsou postavena na rozsáhlé komparaci nesourodé terminologie ZP, obecné didaktiky a didaktiky OSV. Kvalitativní výzkum se opírá o vícepřípadovou studii. Data získaná z materiálu tematického psaní a ohniskové skupiny byla zpracována postupy obsahové analýzy s podporou axiální analýzy. Analýzy didaktického uvažování přinesly zjištění o vazbě cíle, zážitku jako prostředku učení a reflexe. Pedagogové své didaktické uvažování a realizaci determinují znalostí skupiny i jednotlivců s respektem k psychické bezpečnosti. Prožitek ve hře je chápán jako prostředek učení, které je facilitováno reflexí. Intepretace ukazují na konstruktivistické postupy výuky postavené na socio-kognitivním konfliktu jako příležitosti k učení (Janík, Slavík, Reusser). Důraz na aktivizaci žáků výzvou a provázející roli učitele (Helus; Pelikán; Jonassen, Land, Mareš). Od pojetí ZP se výpovědi případu liší deficitem dramaturgického pojetí a týmového charakteru práce pedagogů, rezignací na roli přírodního prostředí prožitkové situace a...
Dramatická výchova v osobnostním a sociálním rozvoji studentů technických vysokých škol
Schmidtová, Monika ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent) ; Marušák, Radek (oponent)
Dramatická výchova v osobnostním a sociálním rozvoji studentů technických vysokých škol Abstrakt Disertační práce se zabývá využitím dramatické výchovy v učebních plánech technické univerzity. Kurzy na Fakultě stavební ČVUT v Praze byly zaměřeny na osobnostně sociální rozvoj studentů. Vzhledem k tomu, že kurzy zážitkové pedagogiky byly ve studijních plánech fakulty v době výzkumu neobvyklé, práce studuje jak výsledky výuky, tak vnímání těchto kurzů studenty. Cílem práce je obecně ověřit, zda dramatická výchova je schopna efektivně pomáhat osobnostně sociálnímu rozvoji technicky orientovaných studentů terciárního vzdělávání. Text sestává ze dvou částí. Teoretická část se zabývá historicko-kulturním kontextem vzniku dramatické výchovy a osobnostní a sociální výchovy, a jejich začleněním do edukačního procesu. Prokazuje, že začleňování dramatické výchovy do vzdělávacího systému v České republice bylo složité. Výzkumná část mapuje kurzy dramatické výchovy, které se uskutečnily na Fakultě stavební v letech 2011/12 a 2012/2013. Tyto kurzy měly formu povinně volitelného předmětu. Práce hledá odpověď na otázku, zda a jak dramatická výchova ovlivňuje osobnostní a sociální rozvoj vysokoškolských studentů technického zaměření, a které faktory ovlivňují studentské vnímání tohoto procesu. Zjišťuje, zda tito studenti...
Prevence šikany na základní škole prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy.
Doležalová, Adéla ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na prevenci šikany prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy kurzů Projektu Odyssea na základní škole. Cílem práce bylo zjistit, jak žáci, pedagogové a vedení školy vnímají kurzy Projektu Odyssea a zda mají preventivní kurzy vliv na kolektiv v jednotlivých třídách. Data byla získána z rozhovorů se žáky, pedagogy, vedením školy a dotazníkovým šetřením se žáky . Dotazníky zjišťují klima jednotlivých tříd, vztahy mezi žáky ve třídách, nebo to, jak žáci vnímají komunitní kruhy a kurzy Projektu Odyssea. Výsledky výzkumu ukazují pozitivní vliv kurzů Projektu Odyssea na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Vliv kurzů osobnostní a sociální výchovy pozitivně podporuje dobré mezilidské vztahy mezi žáky samými, mezi žáky a učiteli a je přínosem pro celkové klima školy.
Příběh Josefa Toufara - možnosti využití pro formování postojů středoškolské mládeže
Gabrielová, Olga Annamaria ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Bartůšková, Ludmila (oponent)
1 Bibliografická citace Příběh Josefa Toufara [rukopis]: Možnosti využití pro formování postojů středoškolské mládeže: /bakalářská práce/ Olga Annamaria Gabrielová; vedoucí práce: Marie Zimmermannová. -- Praha, 2019. -- 55 s. Anotace Příběh Josefa Toufara - Možnosti využití při formování postojů mládeže Bakalářská práce je zaměřena na téma výchovy žáků středních katolických škol k sociálním a mravním postojům, a to na základě reálného životního příběhu faráře Josefa Toufara. V teoretické části práce poukazuji na styčné body mezi přístupem církevních dokumentů k výchově mladé generace a požadavky a možnostmi rámcového vzdělávacího programu pro střední školy a školního vzdělávacího programu vybrané konkrétní církevní školy v Praze. Dále se věnuji charakteristickým rysům současné kultury a jejímu vlivu na mladou generaci. V další části popisuji problematiku utváření postojů a didaktické možnosti, jak prezentovat příběh pátera Toufara studentům. Praktická část se zabývá přípravou, prezentací a zhodnocením programu pro adolescenty na téma životního příběhu P. Josefa Toufara. Vlastní přípravě programu předcházelo důkladné prostudování dostupných zdrojů dokumentárních, literárních i filmových. Cílovou skupinou pro program jsou žáci střední církevní školy, na které jsem vyučovala. Prezentovaný program je koncipován...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 51 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.