Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prarodiče ve výchově
Matějů, Anežka ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vztahů prarodičů a vnoučat. Teoretická část práce se soustředí na vztahy z pohledu prarodiče i dítěte. Mapuje úlohu prarodičů ve výchově, interakci dětí a prarodičů a zabývá se proměnou vztahu v závislosti na věku dítěte. Práce také zkoumá prarodiče v roli důležitého dospělého a jeho úlohu v koncepci mezigeneračního učení. V empirické části práce je uveden návrh výzkumu zaměřující se zejména na proměny vztahu prarodiče a vnoučete spolu s věkem dítěte a na mapování projevů vztahu vnoučete k prarodiči rozdílného pohlaví.
Možnosti mezigenerační solidarity v Domovech pro seniory v Plzeňském kraji
SLÁMOVÁ, Kamila
Diplomová práce s názvem "Možnosti mezigenerační solidarity v Domovech pro seniory v Plzeňském kraji" měla za cíl zjistit mezigenerační aktivity, činnosti, které probíhají mezi domovy pro seniory a školskými zařízeními v Plzeňském kraji. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část diplomové práce pojednává o problematice spojené s věkovou strukturací společnosti, s mezigeneračními vztahy, solidaritou a učením. Současně se zaobírá mezigenerační spoluprací, mezigeneračními programy a významem mezigenerační spolupráce v mezinárodních dokumentech. Pro výzkumnou část diplomové práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro tuto část byl vymezen její cíl, metodika a harmonogram. Primárně byla použita metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly uskutečněny s pracovníky domovů pro seniory v Plzeňském kraji. Výzkumný soubor tvořili pracovníci, kteří realizují se školskými zařízeními mezigenerační projekty. Sekundárně byla zvolena metoda rámcové analýzy dat, technika doslovné transkripce, kódování, kategorizace dat a metoda vytváření trsů. Za účelem zodpovězení výzkumných otázek byla získaná data vyhodnocena a podle jednotlivých výzkumných otázek interpretována. Výzkumem byly zmapovány aktivity a činnosti, které probíhají v rámci mezigeneračních projektů. Pojednávají o dlouhodobém setkávání a spolupráci mezi seniory a dětmi ze školských zařízení. Díky mezigeneračním projektům se podařilo dosáhnout trvalé mezigenerační spolupráce. Senioři mohou prožít velkou část závěrečné fáze života aktivním způsobem podle svého vnitřního založení a naplnit tak své vyšší potřeby. Mezigenerační spolupráce má sice svá úskalí jako je nedostatečná časová dotace, nedostatečný prostor pro aktivity, ageismus nebo špatně zvolená komunikace mezi zúčastněnými generacemi, ale přesto dochází k realizaci mezigeneračních projektů za účelem postupného dosažení stanovených cílů. V průběhu realizace mezigeneračních projektů se daří postupně naplňovat i cílů, které mezinárodní i národní dokumenty od těchto programů očekávají. V domovech pro seniory je mezigenerační spolupráce díky těmto projektům posilována. Mezigenerační projekty se posléze pozitivně odráží i v postupném posilování mezigeneračních vztahů a solidarity, tak potřebných pro potlačení stále rostoucího ageismu ve společnosti. Výsledek diplomové práce může posloužit jako zpětná vazba nejen vedení a pracovníkům domovů pro seniory v Plzeňském kraji, ale i vedení a zaměstnancům dalších organizací, kteří by se mohli zasadit o realizaci mezigeneračních projektů i v jejich zařízení. Případně mohou být využity jako studijní podklad pro studenty společenských věd, sociální práce nebo jako podklad pro další výzkum v rámci mezigenerační solidarity. V souvislosti s aktuálním výskytem koronaviru na území České republiky, je dále opodstatněné zvážit i možnost využití virtuální komunikace prostřednictvím vhodných platforem. Díky těmto moderním komunikačním technologiím by mohla mezigenerační spolupráce v domovech pro seniory nadále probíhat.
Mezigenerační literární projekt pro kurz Univerzita pro prarodiče a vnoučata
ZELENKOVÁ, Adéla
Bakalářská práce "Mezigenerační literární projekt pro kurz Univerzita pro prarodiče a vnoučata" se v teoretické části zabývá problematikou mezigeneračních vztahů, a to zejména vztahem mezi generací prarodičů a vnoučat. Zaměřuje se na historický vývoj mezigeneračních vztahů, důsledky těchto vztahů, kladné i záporné a trávení volného času mezi generacemi. Zahrnutým tématem v rámci teoretické části je také mezigenerační učení a jeho možnosti. Praktická část je zaměřena na literární projekt, použité metody, rozpis programu projektu a jeho následnou realizaci v rámci literárního bloku kurzu Univerzita pro prarodiče a vnoučata. Uskutečněný projekt je na závěr zhodnocen a reflektován organizátorem i účastníky samotného kurzu.
Mezigenerační učení ve výchově dětí předškolního věku
Klinerová, Lenka ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Práce se zabývá mezigeneračním učením v rodinách předškolních dětí. První, teoretická část pojednává o mezigeneračním učení probíhajícím v rodinách a možnostech mezigeneračních programů mimo rodinu. Druhá, praktická část, zkoumá, zda a jakou formou probíhá mezigenerační učení v rodinách s předškolními dětmi a jaký názor na mezigenerační program v mateřské škole mají rodiče zúčastněných dětí. Výzkum probíhá formou dotazníkového šetření v rodinách dětí, strukturovanými rozhovory s rodiči, pozorováním a rozhovory s dětmi v mateřské škole. Součástí práce je vytvoření návrhu a realizace projektu zaměřeného na mezigenerační učení v oblasti spolupráce mateřské školy a domova seniorů a následná reflexe procesu, který se odvíjí při mezigeneračních aktivitách mezi dětmi a seniory z nerodinného prostředí.
Setkávání se seniory jako příležitost pro učení žáků mladšího školního věku
Kudrnáčová, Nikola ; Uhlířová, Jana (oponent)
Rigorózní práce Setkávání se seniory jako příležitost k učení žáků mladšího školního věku je zaměřena na mezigenerační setkávání žáků a seniorů v době pandemie, během které byly obě tyto generace izolovány od ostatní populace. Práce obsahuje celkem devět kapitol. V teoretické části popisuje v osmi kapitolách oblasti mezigeneračního učení, školního věku a stáří, vzdělávání seniorů. Dále představuje výukové metody vhodné při mezigeneračním učení, výchovné a vzdělávací cíle žáků mladšího školního věku se seniory, komunikaci, mediální činnost a její nástrahy v době izolace a online výuky a psychickou deprivaci dětí. V empirické části práce odpovídá v kvalitativním výzkumu realizovaném případovou studií na celkem čtyři výzkumné otázky. Výzkumné otázky zní: Jaký vliv má mezigenerační setkání na rozvoj dítěte ve výchovně vzdělávacím procesu? Jak probíhá komunikace mezi zúčastněnými aktéry mezigeneračního setkání? Jak daná setkání ovlivňují zúčastněné aktéry? Jak se instituce k mezigeneračnímu setkání staví? Při formulování odpovědí na výzkumné otázky jsem dbala na ukotvení výzkumného zjištění v odborné literatuře a popsala jsem tyto poznatky v konkrétních situacích výzkumu. Zjistila jsem, že škola může ovlivnit výchovně vzdělávací proces dítěte prostředím a podmínkami, ve kterých vzdělávání probíhá, že...
Setkávání se seniory jako příležitost pro učení žáků mladšího školního věku
Kudrnáčová, Nikola ; Uhlířová, Jana (oponent)
Rigorózní práce Setkávání se seniory jako příležitost k učení žáků mladšího školního věku je zaměřena na mezigenerační setkávání žáků a seniorů v době pandemie, během které byly obě tyto generace izolovány od ostatní populace. Práce obsahuje celkem devět kapitol. v teoretické části popisuje v osmi kapitolách oblasti mezigeneračního učení, školního věku a stáří, vzdělávání seniorů. Dále popisuje výukové metody vhodné při mezigeneračním učení, výchovné a vzdělávací cíle žáků mladšího školního věku se seniory, komunikaci, mediální činnost a její nástrahy v době izolace a online výuky a psychickou deprivaci dětí. v empirické části práce řeší odpovědi na celkem čtyři výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu realizovaném případovou studií. Výzkumné otázky zní: Jak ovlivňuje škola výchovně vzdělávací proces dítěte? Jaký vliv má mezigenerační setkání na rozvoj dítěte ve výchovně vzdělávacím procesu? Jak probíhá komunikace mezi zúčastněnými aktéry mezigeneračního setkání? Jak daná setkání ovlivňují zúčastněné aktéry? Jak se instituce k mezigeneračnímu setkání staví? Při formulování odpovědí na výzkumné otázky jsem dbala na ukotvení výzkumného zjištění v odborné literatuře a popsala jsem tyto poznatky v konkrétních situacích výzkumu. Zjistila jsem, že škola může ovlivnit výchovně vzdělávací proces dítěte...
Setkávání se seniory jako příležitost pro učení žáků mladšího školního věku
Kudrnáčová, Nikola ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Horská, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou setkávání žáků mladšího školního věku se seniory. V teoretické části pojednává o mezigeneračním učení v obecné rovině, v různých prostředích a dalších jeho zákonitostech. Hledám odpověď na otázku, zda je pro pedagogy atraktivní setkávání žáků mladšího školního věku se seniory v rámci výuky, za jakých podmínek jej uskutečňují, co brání pedagogům mezigenerační učení organizovat, pokud tak nedělají. Dále se zabývá současnými proměnami rodin a důležitostí mezigeneračních setkávání. Praktická část práce obsahuje tři oddíly. Patří zde předvýzkum, který zjišťuje aktuálnost tématu, dotazníkové šetření, ve kterém je řešený hlavní cíl práce, zda jsou pedagogové názoru, že setkávání se seniory ve výuce je vhodnou příležitostí k učení žáků mladšího školního věku. Dílčími cíli práce bylo především zjistit příklady dobré praxe těchto setkání a jejich možná úskalí. Všechny dílčí cíle práce byly naplněny. V posledním oddíle praktické části se pojednává o vlastním akčním výzkumu v podobě dvou uskutečněných setkání žáků ZŠ a klientů domova pro seniory, při kterém žáci a senioři diskutovali, porovnávali svůj život, své plány, sny a dávali si vzájemné rady pro spokojený život. Přílohy práce obsahují písemné reflexe a fotografie ze setkání. Všechny cíle práce byly naplněny a v...
Práce s pamětníky ve výuce historie na primární škole.
Tomanová, Kamila ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Klíčovým tématem této práce je podpora a rozvoj mezigeneračních vztahů a učení mezi žáky mladšího školního věku a seniory. U vyučování vlastivědy v tradičním pojetí se objevují dva zásadní problémy. V prvé řadě jde o to, že děti se učí dějinám pomocí abstraktních pojmů, které jim mnohdy nejsou jasné. Na to se váže další problém, kdy je výklad pro žáky málo konkrétní, neumí si některé historické situace představit. Právě v tomto nám mohou pomoci vzpomínky pamětníků, díky kterým si děti mohou výklad dějin přiblížit. Proto je v současném školním vzdělávání potřebné najít a užívat takový způsob vyučování historie, který žáky zaujme. Tím se podnítí jejich zájem o minulost natolik, že budou sami mít snahu o další vzdělávání na toto téma. Díky tomu mohou získat různé úhly pohledu na historii jejich rodiny, místa bydliště i širších souvislostí českých dějin. Vnitřně motivovaný zájem žáků je tím, čeho chceme při výuce dosáhnout. Pomocí činností, které žáky aktivizují, můžeme cílit na rozvoj kritického myšlení při výuce historie. První část práce se zabývá teoretickými poznatky autorů, kteří se danými tématy zabývali. Jde o koncept paměti se všemi jejími aspekty, historické myšlení a jeho utváření, psychologický vývoj dítěte, mezigenerační vztahy, mezigenerační učení a metody orální historie s ohledem na...
Mezigenerační učení a dítě předškolního věku
RUTOVÁ, Gabriela
Tématem této bakalářské práce je mezigenerační učení a dítě předškolního věku. Samotná práce je rozdělena na Empirickou část a část Teoretickou. Teoretická část obsahuje dvě základní kapitoly, a to Mezigenerační učení a Rodinu. Podkapitoly jsou zvoleny tak, aby vysvětlily a podtrhly základní téma. Co se týká kapitoly Mezigenerační učení, jsou to Definice mezigeneračního učení, Učení v rodině, Výchova v rodině, Komunikace v rodině, Rodičovství a Prarodiče a Vnoučata. V kapitole Rodina, jsou to Definice rodiny, Typy rodiny a Funkce rodiny. Důležitost každé podkapitoly pro danou problematiku je objasněna v každé z nich. Empirická část popisuje kvalitativní šetření i jeho průběh v pěti zkoumaných rodinách. V každé rodině byly vedeny hloubkové rozhovory s rodiči, prarodiči i dětmi. Výsledky rozhovorů byly analyzovány pomocí otevřeného kódování. Mezi nejčastější kategorie, které se v kódování objevily, patřily výchova v různých podobách, běžný den a běžné činnosti každé rodiny a názory na oddělené soužití. Také činnosti, které dělají vnoučata s prarodiči a naopak, názory na sebe samé a také to, jak často spolu tráví vnoučata a prarodiče čas.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.