Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Referenční význam slov při komunikaci člověka a psa
Stemmerová, Lucia ; Lindová, Jitka (vedoucí práce) ; Santariová, Milena (oponent)
V posledních dvaceti letech se psi stávají modelovými subjekty řady srovnávacích studií. Prováděné experimenty nám naznačují, že se u nich v procesu domestikace vyvinuly specifické kognitivní schopnosti jako adaptace na antropomorfní prostředí. Psi jsou například schopní sledovat pohled člověka a porozumět ukazovacím gestům. Důležitým tématem současných výzkumů jsou lingvistické schopnosti psů. Poznatky v této oblasti by mohly pomoci odhalit evoluční procesy, jež formovaly lidský jazyk. Minulé studie prokázaly, že psi jsou schopní rozlišit název nového objektu prostřednictvím rychlého mapování. Nicméně v případě rozlišování dvou nových objektů nastával problém. Proto jsem se rozhodla experimentálně ověřit, zda jsou psi schopní zapamatovat si dvě nová slova a přiřadit je ke správným objektům už v prvním tréninkovém sezení. Za tímto účelem byla vypracována nová metodika, pomocí které byli testováni tři psi plemene border kolie. Výsledky ukázaly, že po určitém tréninku byli psi schopní správně rozlišit dvě nová slova v případě, že stál experimentátor před nimi a měli možnost multisenzorické percepce. V případě, že měli psi možnost vnímat pouze jeden komunikační kanál (pouze vizuální či pouze akustický), docházelo u nich k větší chybovosti. Výsledky experimentu naznačují, že funkčně referenční reakce...
Přirozená komunikace s koněm a možnosti interakce koně a člověka
Volfová, Lenka ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
NÁZEV: Přirozená komunikace s koněm a možnosti interakce koně a člověka AUTOR: Bc. Lenka Volfová KATEDRA Katedra biologie a environmentálních studií VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá mezidruhovou komunikací, konkrétně přirozenou komunikací člověka s koněm. Cílem práce je představit možnosti využití koní pro osobnostní rozvoj prostřednictvím komparativního výzkumu za pomoci programu Ing. Josefa Lišky (Liška Solutions), který využívá několik cviků práce s koněm ze země k hodnocení osobnosti. Pro potřeby této diplomové práce byli za pomoci této metody hodnoceni metodou přímého pozorování dobrovolníci ze tří skupin: učitelé, vedoucí pracovníci firem a lidé pracující se zvířaty. Hodnocení bylo zaznamenáváno pomocí bodů a komentářem. Na základě získaných výsledků byly porovnávány tři výše uvedené skupiny. Bylo zjištěno, že učitelé vynikali v šesti ze sedmi sledovaných osobnostních kompetencí. Rezervy mají oproti vedoucím pracovníkům firem v energičnosti. Sledovaná skupina vedoucích pracovníků firem dosahovala výsledků blízkých učitelům. Skupina lidí pracujících se zvířaty vykazovala jiný způsob práce a jejich vedení bylo nakloněno spíše k liberálnímu stylu. Přínosem práce je vyzkoušení originální, málo známé, metody hodnocení osobnosti. Bylo dokázáno, že...
Referenční význam slov při komunikaci člověka a psa
Stemmerová, Lucia ; Lindová, Jitka (vedoucí práce) ; Santariová, Milena (oponent)
V posledních dvaceti letech se psi stávají modelovými subjekty řady srovnávacích studií. Prováděné experimenty nám naznačují, že se u nich v procesu domestikace vyvinuly specifické kognitivní schopnosti jako adaptace na antropomorfní prostředí. Psi jsou například schopní sledovat pohled člověka a porozumět ukazovacím gestům. Důležitým tématem současných výzkumů jsou lingvistické schopnosti psů. Poznatky v této oblasti by mohly pomoci odhalit evoluční procesy, jež formovaly lidský jazyk. Minulé studie prokázaly, že psi jsou schopní rozlišit název nového objektu prostřednictvím rychlého mapování. Nicméně v případě rozlišování dvou nových objektů nastával problém. Proto jsem se rozhodla experimentálně ověřit, zda jsou psi schopní zapamatovat si dvě nová slova a přiřadit je ke správným objektům už v prvním tréninkovém sezení. Za tímto účelem byla vypracována nová metodika, pomocí které byli testováni tři psi plemene border kolie. Výsledky ukázaly, že po určitém tréninku byli psi schopní správně rozlišit dvě nová slova v případě, že stál experimentátor před nimi a měli možnost multisenzorické percepce. V případě, že měli psi možnost vnímat pouze jeden komunikační kanál (pouze vizuální či pouze akustický), docházelo u nich k větší chybovosti. Výsledky experimentu naznačují, že funkčně referenční reakce...
Komunikační dovednosti lidoopů s lidmi
Valterová, Bára ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
Tato práce je literární rešerší, zabývající se schopností lidoopů komunikovat nejen uvnitř vlastního druhu, ale především mezidruhově - s lidmi. Jejím cílem je popsat úroveň schopnosti lidoopů komunikovat s lidmi a rovněž představit různé metody, podle kterých jsou lidoopi vedeni ke komunikaci s člověkem. Začátek práce je věnován systematice nadčeledi Hominoidea a charakteristice jejích jednotlivých skupin s důrazem na jejich specifické chování. Další část se týká úrovně vyspělosti jejich vnitrodruhové komunikace a jejich schopnosti logicky přemýšlet. Hlavní část práce představuje podrobné studium jednotlivých experimentálních projektů, zabývajících se schopnostmi lidoopů komunikovat s lidmi. Jedná se o projekty zaměřené na výuku mluvené řeči (např. projekt Gua), zaměřené na výuku uměle vytvořených jazyků (např. projekt Sarah), zaměřené na výuku znakového jazyka (např. projekt Washoe). Studované projekty ukazují, že přinejmenším někteří lidoopi jsou v zajetí schopni pasivně rozumět angličtině a aktivně používat znakový jazyk či jazyk používající grafické symboly. V rámci těchto jazyků jsou schopni ovládnout stovky znaků, pravděpodobně používat jednoduchou gramatiku, tvořit věty s více než třemi slovy, samostatně vytvářet nové pojmy, kategorizovat, používat metafory, vtipy a klam. Z fyziologických i...
Srovnání metod rozvíjející komunikativní kompetence skrze "Aktivity s využitím koní"
VOTÍPKOVÁ, Martina
Tato diplomová práce porovnává čtyři metodiky hiporehabilitace s cílem zjistit, jaké komunikativní kompetence jsou rozvíjeny v rámci Aktivit s využitím koní. Práce obsahuje terminologickou část, ve které jsou vysvětleny pojmy doprovázející celou práci a objasňuje i problematiku hiporehabilitačních termínů. Teoretická část práce seznamuje čtenáře se sociální komunikací koní a mezilidskou komunikací. Další část práce představuje specifika mezidruhové komunikace a její využití v rozvoji komunikativní kompetence a navazuje na kapitolu o rozvoji komunikativních kompetencí prostřednictvím Aktivit s využitím koní. Hlavní část charakterizuje čtyři metodiky hiporehabilitace a analyticky porovnává obsah jednotlivých aktivit s koňmi zaměřených na rozvoj komunikativní kompetence. Na závěr práce shrnuje zjištěné výsledky a podněcuje k tvorbě metodiky rozvíjející komunikativní kompetence v rámci vzdělávacích programů s koňmi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.