| |
|
Kyborg jako reprezentace vztahu člověka a technologie ve vizuální kultuře
Petričák, Filip ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Řehořová, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem vztahu člověka a technologie, jenž je reprezentován postavou kyborga ve vizuální kultuře. Cílem je vytvořit stereotypizaci jednotlivých kyborgů ve vybraných kyberpunkových dílech, na základě čehož mohu reflektovat vize a představy vztahu organického a technického v budoucím světě. Práce je rozdělena do čtyř kapitol - v první kapitole se zaměřím na kyberpunk, jakožto sub-žánr sci-fi, v druhé kapitole definuji postavu kyborga a postmoderní teoretická východiska, jež se k této postavě vztahují, ve třetí kapitole představím teoretická východiska k analýze postav a konkretizuji metodologické postupy, v závěrečné kapitole pak analyzuji jednotlivá díla.
|
|
Mediální ohlas kyberpunkové literatury (Egon Bondy, William Gibson, Neal Stephenson)
Rosůlková, Magdaléna ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Láb, Filip (oponent)
Cílem této práce bylo zmapovat kritické ohlasy na zásadní kyberpunková díla od autorů Williama Gibsona, Neala Stephensona a Egona Bondyho, přičemž jsme se zaměřili na romány Neuromancer, Sníh a Cybercomics. Kyberpunk zasazujeme do historického a literárního kontextu. Z toho důvodu jsme zvolili kvalitativní komparativní metody k analýze vybraných recenzí z českých a zahraničních periodik. Cizí mediální ohlasy zahrnují texty z angloamerických mainstreamových médií (The New York Times, The Washington Post) a akademických žurnálů (Science Fiction Studies apod.) Tuzemské recenze jsme převzali z novin MF Dnes, periodik Respekt, Instinkt, Týden, Literární noviny a specializovaných médií (anarchistický fanzine A-kontra, Ikarie). Práce také obsahuje teoretickou část, v níž jsem se zaměřili na definici a historii tohoto science fiction žánru. Navíc zahrnuje interpretace jednotlivých románů. Výsledkem bakalářské práce je odlišný pohled literárních kritiků na kyberpunkové hnutí, a to zejména na romány Neuromancer, Sníh a Cybercomics. Také ukazuje vývoj kyberpunkové literatury a odlišnou roli tohoto žánru v České republice. Přínosem této práce je rozšíření vědomostí v oblasti kyberpunku, které mohou sloužit pro další výzkum na poli science fiction literatury a mediálních studií.
|
|
Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných modifikacích
Dudziaková, Marie ; Rychlík, Martin (oponent) ; Šisler, Vít (oponent)
Rigorózní práce Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných modifikacích přináší pohled na průnik těchto dvou oblastí z jejich vzájemné perspektivy a sleduje, nakolik je jedno obsaženo, ovlivněno a utvářeno druhým. V první části se autorka zabývá reprezentací, podobou a úlohou tělesných modifikací ve vybraných dílech kyberpunkové literatury. Danou problematiku zkoumá kombinací kvantitativní a kvalitativní analýzy. Vyhodnocuje 503 zmínek o tělesných modifikacích v 7 zásadních kyberpunkových literárních dílech. Pomocí 25 proměnných těchto 503 zmínek analyzuje kvalitativně a získané poznatky hlouběji rozvádí v 7 tematických okruzích. Na základě zjištěných dat vyvozuje definici typicky kyberpunkové tělesné modifikace, kterou charakterizuje jako invazivní funkční úpravu těla, které vznikla s přispěním nových technologií. Na základě této definice se autorka ve druhé části soustředí na reálně existující tělesné modifikace, které tyto aspekty splňují. Vytváří 7 kategorií funkčních kyberpunkových tělesných úprav, které ilustruje na příkladech. Z hlediska těchto modifikací blíže mapuje situaci v České republice a zmiňuje projekt funkční tělesné modifikace nazvaný QRbodies, který vznikl v roce 2012 právě pod autorčiným vedením. Rigorózní práce Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných...
|
|
Tělesné modifikace v kyberpunkové literatuře
Dudziaková, Marie ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Malečková, Dita (oponent)
Diplomová práce Tělesné modifikace v kyberpunkové literatuře se zabývá reprezentací, podobou a úlohou tělesných modifikací ve vybraných dílech kyberpunkové literatury. Danou problematiku zkoumá kombinací kvantitativní a kvalitativní analýzy. První část práce se teoreticky zabývá oběma zkoumanými oblastmi a poskytuje základní vhled do problematiky. Autorka mimo jiné představuje vlastní definici tělesných modifikací a její genezi. V analytické části autorka nejprve rozebírá množinu vybraných kyberpunkových literárních děl, získanou pomocí pilotního výzkumu, jmenovitě romány Neuromancer, Sníh, Schismatrix a Blade Runner a povídkové knihy Zrcadlovky a Jak vypálit Chrome. Dále kvantitativně pomocí 25 proměnných vyhodnocuje 503 zmínek o tělesných modifikacích v daném vzorku. Kvalitativní část v 7 tematických okruzích hlouběji rozvádí poznatky zjištěné kvantitativně. Mimo jiné se zabývá také rolí tělesných modifikací při konstrukci literárního kyberpunkového textu a jejich přesahem do reality. Klíčová slova Tělesné modifikace, kyberpunk, literatura
|
|
Filmová tvorba režiséra Ošii Mamorua
Baďurová, Jana ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Sýkora, Jan (oponent)
Tématem bakalářské práce je filmová tvorba režiséra Ošiiho Mamorua. Cílem práce je zhodnocení jeho děl a určení charakteristických rysů jeho animovaných i hraných filmů. Jsou rozebrána dvě reprezentativní díla, na kterých jsou tyto charakteristické rysy ilustrovány. Délka práce je 48 stran.
|