| |
|
Tělo pod dohledem. Tělesnost a sexualita v próze Krásné zelené oči.
Levy, Veronika ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Diplomová práce Tělo pod dohledem. Tělesnost a sexualita v próze Krásné zelené oči se zaměřuje na genderovou analýzu literárního díla, které samo o sobě tematizuje genderové vztahy a zvýznamňuje "ženskou" zkušenost. V Lustigově světě, který je plný "ženských" témat a který může na první pohled působit až feministicky, se však objevuje "narušitel" v podobě velmi "maskulinního" vypravěče zobrazujícího ženu především jako tělo a "věc určenou pro pohled." Základním východiskem je feministická literární kritika, konkrétně pak metoda vzdorného čtení Judith Fetterley, která právě na existenci univerzálního mužského pohledu upozorňuje. Jelikož se jedná o analýzu textu, bude další uplatňovanou metodou diskurzivní analýza. Na vypravěčské hledisko se pokusím aplikovat teorii voyeurismu Laury Mulvey a pokusím se odhalit, zda text nezobrazuje ženskou zkušenost eroticky. Vzhledem k silné textové interpelaci vyžadující od čtenářstva identifikaci s vypravěčovým pohledem považuji za nutné věnovat se detailněji tomuto pohledu a možnostem odmítnutí textové interpelace. Východiskem pro analýzu díla z hlediska "ženské" holokaustové zkušenosti budou práce zaměřené na genderové aspekty holokaustu (Zoë Waxman, Marlene Heinemann). Klíčová slova: feministická literární kritika, holokaust, gender, ženská zkušenost,...
|
|
Historická reflexe holocaustu v americkém veřejném prostoru
Krausová, Adéla ; Šafařík, Petr (vedoucí práce) ; Calda, Miloš (oponent)
Práce se zabývá vývojem reflexe holocaustu v americkém veřejném prostoru. Analyzuje vnímání holocaustu americkou společností, přičemž pracuje s tezí, že Američané přijímají holocaust především na emocionální úrovni, mnohdy bez jeho faktického poznání, a chápou ho v kontextu soudobého vnitrospolečenského dění či skrze něj interpretují události národní historie. Dochází k závěru, že přestože média holocaust často zkreslují, mediální reprezentaci nelze posuzovat pouze negativně, neboť hlavní sdělení o nutnosti komemorace je přeneseno.
|
|
Zdeněk Rotrekl a Jakub Deml – příroda, duše a duch
Zizler, Jiří
Příspěvek se zabývá vztahem Jakuba Demla ke krajině a zemi jako duchovním fenoménům a součástem božského řádu, který vyžaduje součinost a spolubytí. Poukazuje též na rozporuplný obraz přírody v díle Zdeňka Rotrekla, vytvářející k Demlovu extatickému vidění sui generis komplement.
|
| |
|
Didaktická interpretace zahraničních textů o holocaustu pro děti
Razimová, Anežka ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Reissner, Martin (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je poskytnout vyučujícím druhého stupně základní školy materiály k výuce o holocaustu. Teoretická část přináší obecné informace o holocaustu a druhé světové válce a o vztahu holocaustu a Rámcového vzdělávacího programu. Dále informuje o čtenářských specificích pubescentů a didaktické interpretaci textů. V praktické části jsou za pomoci didaktické interpretace knih Spočítej hvězdy od Lois Lowryové, Chlapec v pruhovaném pyžamu Johna Boyna, Ostrov v Ptačí ulici od Uriho Orleva a Zlodějka knih Marka Zusaka vypracovány plány vyučovacích hodin s pracovními listy a metodickými pokyny. V diplomové práci je k vypracování pracovních listů využit model E-U-R a metody kritického myšlení. Vybrané pracovní listy byly vyzkoušeny na žácích 2. stupně malotřídní základní školy a poté byl zhodnocen průběh vyučovací hodiny a dosažení jednotlivých cílů. Práce nabízí také možnosti vylepšení těchto pracovních listů a plánů vyučovacích hodin. KLÍČOVÁ SLOVA holocaust, druhá světová válka, zahraniční literatura, literatura pro děti, didaktická interpretace, pubescentní čtenářství
|
|
Fiktivní oběti, fiktivní viníci
ČERNÁ, Lucie
Diplomová práce se na vybraných prozaických dílech české literatury (Zvuk slunečních hodin, Peníze od Hitlera, Vyhnání Gerty Schnirch, Chladnou zemí a Dobrou noc, sladké sny) zamýšlí nad možnostmi literární reprezentace viníků, obětí nacistického a komunistického totalitního režimu. Dále se soustředí na analýzu témat kolektivní paměti, postgenerace, identity, viny a traumatu v dílech spisovatelů střední a mladé generace.
|
|
Projektové vyučování ve výuce historických témat v hodinách výchovy k občanství (Pracovní tábor Terezín)
POUZAROVÁ, Iveta
Diplomová práce se zabývá projektovou výukou v hodinách občanské výchovy při výuce historických témat. Současné volání po eliminaci faktografických údajů a pozitivistického přístupu ve vyučovacím procesu nalézá rovněž živnou půdu v projektové výuce, jež uspořádává zcela jinak, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů učební látku, přičemž žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout si výklad učitele doplněný názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Práce je rozdělena do dvou částí, analytické, jež se bude zabývat podstatou projektového vyučování, jeho historií a využitím v hodinách občanské výchovy. Autorka se dále zaměřuje na to, jak má vypadat exkurze a jak postupovat při její samotné realizaci. Součástí analytické části je také historie pracovního tábora Terezín. V praktické části se autorka zaměřuje na využití těchto poznatků ve vyučovacím procesu, zařazuje pomocí Školních vzdělávacích programů konkrétních škol výuku holocaustu do příslušného ročníku a popisuje odbornou exkurzi, kterou absolvovaly dané školy, jejíž zhodnocení probíhá na základě kvantitativního výzkumu.
|
| |
|
Hans Krása: Brundibár - inspirační zdroj pro projektovou výuku v rámci hudebně dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ
Pajkrtová, Jana ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
NÁZEV: Hans Krása: Brundibár - inspirační zdroj pro projektovou výuku v rámci hudebně dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ AUTOR: Jana Pajkrtová KATEDRA: Katedra hudební výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce Hans Krása: Brundibár - inspirační zdroj pro projektovou výuku v rámci hudebně dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ je zaměřena na srovnání různých pojetí a nastudování opery a vytvoření vlastní autorské realizace ve formě školního projektu se zaměřením na dramatickou výchovu. Stručnou formou čtenáře seznamuje s pozadím vzniku opery, tvůrci opery, s obsahem a s pěveckým a nástrojovým obsazením. Přináší informace o osmi realizovaných inscenacích Brundibára - ať už renomovanými tělesy (Dismanův rozhlasový dětský soubor ČRo, brněnský pěvecký sbor Kantiléna, Dětská opera Praha, Plzeňský dětský sbor), tak i běžnými soubory ze základních nebo základních uměleckých škol (ZUŠ F. X. Richtera v Holešově, ZUŠ F. A. Šporka v Jaroměři, ZŠ Dukelská v Českých Budějovicích, ZŠ Merhautova a ZŠ náměstí 28. října, obě v Brně). Stěžejní kapitola práce nabízí podrobný popis školního projektu, jehož jádrem je životní příběh hudebního skladatele Hanse Krásy v souvislosti s jeho dětskou operou Brundibár. Hlavním tématem se stává boj proti zlu a nenávisti, nevzdání se naděje a víry v...
|