Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Školní učebnice a její užívání v praxi: role žáků při hodnocení učebnic a zeměpisného obsahu
Kulma, Natanael ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou školních učebnic. V teoretické části je jasně definovaná učebnice z hlediska její výsadní pozice mezi výukovými zdroji, vnitřní struktury i funkcí, ke kterým je uzpůsobena. Dále je zmapována míra jejího užívání, a způsob, jakým je v praxi ze strany učitelů a žáků používaná. Na závěr je představena role žáka, jako hodnotícího subjektu učebnic, a jsou nastíněna konkrétní doporučení pro výzkum a tvorbu učebnic s cílem jejich většího používání ze strany žáků. Praktická část představuje vhled do prostředí žáků základní školy s cílem ověřit teoretická východiska ohledně zkušeností žáků s používáním učebnic, jejich hodnocení učebnice a preferovaných geografických témat v obsahu zeměpisných učebnic.
Aktivizační výuka zeměpisu zaměřená na mezipředmětové vztahy dějepisu a zeměpisu
ORSÁG, Martin
Diplomová práce se zabývá aktivizační výukou na 2. stupni základních škol. Hlavním cílem práce je vytvoření výukových materiálů, jež jsou využitelné při distančním vzdělávání a zahrnují mezipředmětové vazby mezi dějepisem a zeměpisem. Taktéž by měly obsahovat téma místního regionu. Všechny výukové hodiny jsou aplikovány na ZŠ Stachy v rámci souvislé praxe. Práce dále obsahuje analýzu učebnic zeměpisu a dějepisu. Hodnocení těchto učebních textů je zaměřené na využitelnost při distanční výuce. Shrnutí kladů a záporů je znázorněno pomocí SWOT analýzy. V teoretické části se nachází rozbor aktivizačních výukových metod a zaměření se na vliv online vzdělávání v průběhu pandemie COVID-19. Samotné vyučovací materiály jsou zasazeny v kurikulárních dokumentech, tedy v RVP a ŠVP.
Výběr a tvorba výukových materiálů pro podpůrný výukový web www.studiumchemie.cz
Zaspalová, Jana ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Petrželová, Simona (oponent)
V rámci této diplomové práce byl vytvořen nový výukový materiál ve formě výukového textu, PowerPointové prezentace, webové stránky, pracovních listů, testů, her a experimentů k tématu syntetické makromolekulární látky a v menším rozsahu (výukový text, PowerPoinotvá prezentace a webová stránka) i k tématu nové materiály. Tyto materiály byly vytvořeny pro web www.studiumchemie.cz, výukový web Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který zajišťuje distribuci výukových materiálů vzniklých na uvedené fakultě. Vytvořené výukové materiály by měly doplňovat stávající materiály pro SŠ učitele a žáky, které se na webu www.studiuemchemie.cz již nachází. Materiály jsou, po obsahové stránce, zpracovány v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia (RVP-G) a současně v souladu s Katalogem požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z chemie. Součástí práce je také rešerše a zhodnocení vybraných učebnic chemie pro střední školy (SŠ) a vybraných českých internetových zdrojů, vše na téma syntetické makromolekulární látky. Vypracovaný materiál má sloužit SŠ učitelům jako podpůrný materiál pro výuku zaměřenou na vznik, vlastnosti a využití makromolekulárních látek a nových materiálů.
Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat
Brodníček, Daniel ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Řezníčková, Dana (oponent)
V současném světě, kdy se celý svět propojuje, už nutně nemusí platit to, co se stalo na druhém konci světa nás nijak neovlivňuje. Žijeme v době globalizace. Proto je důležité se věnovat globálním tématům už ve škole a tomu, jakým způsobem se nás týkají. Nicméně nemělo by se zapomínat ani na to, jak jsou žákům prezentovány. Cílem této práce je analýza zeměpisných učebnic pro střední školy z hlediska interpretace globálních témat. Sémantické jednotky, které se týkají globálních témat, budou tříděny do skupin podle paradigmatu, ke kterému náleží (národní, humanistická a globální). Většina sémantických jednotek, obsažených v učebnicích, byla zařazena do globálního směru, který se vyznačuje svojí neutralitou. Klíčová slova: hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšlení
Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky
Seidlová, Martina ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kučerová, Silvie Rita (oponent)
Snad většině lidí je jasné, že přírodu je třeba chránit. Důvody této potřeby se však u jednotlivců liší. Právě důvody, proč přírodu chránit, a vůbec postojem k přírodě jako takové, se zabývá ekologická etika, v níž se projevilo několik názorových směrů, z nichž bude věnována pozornost těmto pěti - teocentrismu, antropocentrismu, biocentrismu, ekocentrismu a evoluční etice. Cílem této práce je zhodnotit míru zastoupení zmíněných ekoetických směrů v českých učebnicích zeměpisu. Vzhledem k tomu, že nabídka zeměpisných učebnic je poměrně široká, jsou hodnoceny pouze učebnice určené pro různé typy středních škol těchto nakladatelství - NČCGS, SPN, Fortuna a Fragment.
Hodnocení slovenských učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice
Čechová, Aneta ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce se zabývá hodnocením současných slovenských učebnic zeměpisu pro střední školy z hlediska environmentální etiky a zjišťuje zastoupení výroků, které jsou hodnoceny z pohledu pěti základních kategorií environmentální etiky v učebnicích - antropocentrismus, biocentrismus, teocentrismus, ekocentrismus a evoluční etika. Práce porovnává zjištěné výsledky s výsledky obdobného výzkumu českých učebnic.
Srovnávací analýza učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením, pro žáky s lehkým mentálním postižením a pro žáky škol hlavního vzdělávacího proudu
Nedbalová, Amálie ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou a komparací učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením, žáky s lehkým mentálním postižením a žáky škol hlavního vzdělávacího proudu. Cílem práce je poukázat na současný stav učebnic zeměpisu pro žáky se sluchovým postižením a skrze propojení poznatků z oboru surdopedie a z oboru didaktiky geografie předložit konkrétní podněty pro zlepšení kvality vzdělávání žáků se sluchovým postižením prostřednictvím zvýšení úrovně zpracování didaktických materiálů používaných ve výuce. Úvod práce je věnován především postavení vzdělávacího oboru zeměpis v systému kurikulárních dokumentů - v souvislosti s cílovými skupinami, pro něž jsou určeny učebnice analyzované v této práci, jsou popsány cíle a očekávané výstupy výuky zeměpisu na druhém stupni základní školy. Dále se práce zaměřuje už přímo na učebnice. Představeny jsou funkce učebnice ve vzdělávacím procesu a její strukturní komponenty s důrazem na textovou složku. V opoře o odbornou literaturu jsou popsány charakteristiky této složky a pozornost je věnována učení se z textu - především s ohledem na neslyšící žáky, pro které bývá čeština (tj. jazyk analyzovaných učebnic) jazykem druhým/cizím. Na základě požadavků plynoucích z kurikulárních dokumentů pro českou vzdělávací soustavu, charakteristik učebnic, jejich...
Používané učebnice občanské výchovy a základů společenských věd
NOVOTNÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je na základě výzkumného šetření prozkoumat aktuální stav užívání učebnic občanské výchovy a základů společenských věd na vybraných základních a středních školách a stanovit kladné a záporné stránky těchto učebnic. Diplomová práce bude rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část obecně vymezí a vydefinuje pojem učebnice a popíše její základní funkce, požadavky, strukturní složky a hodnocení. Dále se zaměří na popis učebnic občanské výchovy a společenských věd s dřívější i aktuální doložkou MŠMT, které se na školách běžně používají od roku 1989 po současnost. Praktická část bude zahrnovat výzkumné šetření (dotazník) zrealizované na deseti vybraných základních a středních školách v Pelhřimově a Pacově. Výzkum bude doplněn rozhovory s vyučujícími (vyučující OV na ZŠ a vyučující ZSV na SŠ).
Analýza učebnic pro výuku předmětů se zaměřením na ICT a informatiku na základní škole v Rusku a na Slovenku
Šambazov, Ramil ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Fialová, Irena (oponent)
Práce se v teoretické části zabývá charakteristikou tištěných učebnic jako didaktického prostředku a jako kurikulárního projektu, popisem struktury učebnice a mnoha jejích funkcí. Seznamuje s metodami používanými k hodnocení a analýze učebnic, především dle hodnotících kritérií. V experimentální části zjišťuje pomocí dotazníkového šetření využívání a potřebu učebnic Informatiky učitelů základních škol v ČR. Dále se věnuje zmapování dostupných učebnic pro ICT a informaticky zaměřené předměty používané na Slovensku, v Rusku a v ČR a provádí jejich obsahovou analýzu a srovnání pomocí kvantitativní metody zaměřené na tematické úlohy a aktivity vybraných učebnic vzhledem k počtu stran.
Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat
Brodníček, Daniel ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Řezníčková, Dana (oponent)
V současném světě, kdy se celý svět propojuje, už nutně nemusí platit to, co se stalo na druhém konci světa nás nijak neovlivňuje. Žijeme v době globalizace. Proto je důležité se věnovat globálním tématům už ve škole a tomu, jakým způsobem se nás týkají. Nicméně nemělo by se zapomínat ani na to, jak jsou žákům prezentovány. Cílem této práce je analýza zeměpisných učebnic pro střední školy z hlediska interpretace globálních témat. Sémantické jednotky, které se týkají globálních témat, budou tříděny do skupin podle paradigmatu, ke kterému náleží (národní, humanistická a globální). Většina sémantických jednotek, obsažených v učebnicích, byla zařazena do globálního směru, který se vyznačuje svojí neutralitou. Klíčová slova: hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšlení

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.