Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka chemie na SŠ - experimentální část, návrhy experimentů vhodných pro výuku na SŠ
Boguschová, Veronika ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Experiment je nedílnou součástí výuky chemie. Využití potravin a přírodních materiálů efektivně propojuje výuku chemie s každodenním životem. Vhodnou potravinou k tomuto účelu jsou například bonbony typu lentilky. Na trhu se vyskytují lentilky od mnoha výrobců, lišící se použitými druhy barviv. Používaná barviva jsou jak přírodní, tak syntetická. Různorodé vlastnosti těchto barviv umožňují využití lentilek pro výuku různých témat předmětu chemie. Lentilky barvené přírodními barvivy je možné použít pro laboratorní cvičení zaměřená na téma pH a acidobazické indikátory. V kombinaci s provedením experimentů s extrakty z přírodnin je lze také využít k výuce kvalitativní analýzy a UV-VIS spektroskopie. V diplomové práci byla navržena dvě laboratorní cvičení na téma Analýza barviv používaných v potravinářství, která byla později ověřena na žácích SŠ. Syntetická barviva se často liší svou polaritou, čehož je možné využít v laboratorních cvičeních zaměřených na separační metody, konkrétně v této práci pro výuku chromatografie a extrakce. K těmto účelům je použita žlutá, zelená a modrá synteticky barvená lentilka. Navržené laboratorní cvičení bylo rovněž ověřeno na žácích SŠ. K laboratorním cvičením byly sepsány metodické pokyny pro učitele a vytvořeny kompletní výukové materiály včetně studijních textů,...
Materiály pro podporu výuky organické chemie na SŠ - karboxylové kyseliny
Dřevínek, Martin ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Karboxylové kyseliny patří mezi široce zastoupenou skupinu látek v rámci organické chemie. Jejich běžný výskyt v přírodě či zásah do lidských životů z nich činí skupinu i velmi důležitou. Předmětem bakalářské práce je tvorba nových didaktických materiálů právě na téma Karboxylové kyseliny pro učitele a žáky středních škol. Teoretická část je tvořena literární rešerší, kdy byly zkoumány kurikulární dokumenty, vybrané středoškolské učebnice, internetové zdroje a dříve zpracované závěrečné práce, které se tématem karboxylových kyselin zabývají. V praktické části pak byly k danému tématu vytvořeny didaktické materiály, jako je například powerpointová prezentace, pracovní list k procvičení nebo studijní text pro žáky.
Efektivní využití nechemických videí ve výuce chemie
Horálek, Vlastimil ; Distler, Petr (vedoucí práce) ; Petrželová, Simona (oponent)
Bakalářská práce s názvem Efektivní využití nechemických videí ve výuce chemie představuje literární rešerši zabývající se klady použití videa ve výuce a zásadami jeho použití pro naplnění edukačního potenciálu. Používat videa ve výuce je vhodné díky jejich názornosti a atraktivitě pro žáky, výhodou nechemických videí je možnost prezentace zdánlivě abstraktních chemických témat v kontextu reálného života. Pro účely výuky je nutné video upravit a doplnit vhodnými aktivitami a materiály. Na základě rešerše a těchto poznatků byly navrženy aktivity a materiály ke třem konkrétním nechemickým videím, která byla otestována žáky ve výuce chemie. V návaznosti na výsledky zpětné vazby od žáků byly materiály a aktivity upraveny do konečné podoby, která je součástí příloh bakalářské práce. Klíčová slova video ve výuce, výuka chemie, nechemická videa, aktivizační metody
Výběr a tvorba výukových materiálů pro podpůrný výukový web www.studiumchemie.cz
Zaspalová, Jana ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Petrželová, Simona (oponent)
V rámci této diplomové práce byl vytvořen nový výukový materiál ve formě výukového textu, PowerPointové prezentace, webové stránky, pracovních listů, testů, her a experimentů k tématu syntetické makromolekulární látky a v menším rozsahu (výukový text, PowerPoinotvá prezentace a webová stránka) i k tématu nové materiály. Tyto materiály byly vytvořeny pro web www.studiumchemie.cz, výukový web Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který zajišťuje distribuci výukových materiálů vzniklých na uvedené fakultě. Vytvořené výukové materiály by měly doplňovat stávající materiály pro SŠ učitele a žáky, které se na webu www.studiuemchemie.cz již nachází. Materiály jsou, po obsahové stránce, zpracovány v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia (RVP-G) a současně v souladu s Katalogem požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z chemie. Součástí práce je také rešerše a zhodnocení vybraných učebnic chemie pro střední školy (SŠ) a vybraných českých internetových zdrojů, vše na téma syntetické makromolekulární látky. Vypracovaný materiál má sloužit SŠ učitelům jako podpůrný materiál pro výuku zaměřenou na vznik, vlastnosti a využití makromolekulárních látek a nových materiálů.
Chemické experimenty ve výuce SŠ - návrh experimentů se zaměřením na barevnou chemii
Škutová, Vendula ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Chemické experimenty tvoří nedílnou součást středoškolské výuky chemie. Díky experimentům si žák efektivně propojí teoretické znalosti s pozorovanými skutečnostmi a zároveň rozvíjí mnoho svých kompetencí. Tato bakalářská práce se zaměřuje na experimenty s vybranými modře zbarvenými látkami, jejichž nespornou výhodou je snadná dostupnost. Použité látky jsou buď běžné chemikálie používané ve školní laboratoři, nebo jednoduše sehnatelné potraviny, nápoje apod. V teoretické části jsou tyto látky popsány z hlediska struktury a chemických vlastností, na kterých jsou stavěny experimenty v praktické části. Dále jsou v teoretické části uvedeny dosud známé experimenty s danými látkami, z nichž vychází experimenty navržené a vyzkoušené v praktické části. Součástí praktické části je popis realizovaných experimentů a jejich fotodokumentace. Výstupem těchto experimentů je jejich zařazení do tematicky laděných pracovních listů. Čtyři tematicky zaměřené pracovní listy byly tvořeny dle RVP G a ŠVP Gymnázia Botičská a přiloženy společně s autorským řešením.
Návrh experimentů vhodných pro výuku chemie na SŠ
Böckl, Tomáš ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Nejoblíbenější částí předmětu chemie na SŠ byla, je a vždy bude práce v laboratoři, kde žáci provádí nejrůznější experimenty. Pomocí chemických pokusů s běžně dostupnými materiály, které žáci znají z běžného života, jako jsou tablety Spiruliny a Chlorelly, je očekáván u žáků vzrůst zájmu o předmět chemie. V této bakalářské práci jsou navrženy experimenty, které pracují se Spirulinou a Chlorellou, které se prodávají jako doplňky stravy a jsou v dnešní době považovány za superpotraviny díky vysokému obsahu proteinu. Hlavním tématem bakalářské práce jsou však pigmenty, které Spirulina a Chlorella obsahují a které jsou jedním z témat v Organické chemii zmiňované v základním dokumentu RVP G (resp. téma Barviva). Nejprve byly provedeny experimenty s těmito pigmenty, a to jejich extrakce různými rozpouštědly a chromatografie. Následně pak pomocí HPLC a UV-Vis spektroskopie bylo popsáno, které pigmenty jsou extrahovány kterým rozpouštědlem. Na základě těchto výsledků pak byly vytvořeny materiály vhodné do výuky chemie na SŠ, a to především na téma separačních metod a polarity látek. Byly navrženy 2 laboratorní práce vhodné pro výukovou metodu IBSE, dále pak pracovní list na téma polarity látek a powerpointová prezentace pro učitele. Klíčová slova: Experiment, barviva, polarita, separace, HPLC, Spirulina,...
Integrovaná výuka a interdisciplinární přístup v chemii a biologii v prostředí českých škol.
Kotvaltová Sezemská, Karolína ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent) ; Bayerová, Anna (oponent)
Tato práce se zabývá tématem integrované výuky v prostředí českých škol, konkrétně těmito hlavními otázkami: Jaký stupeň integrace preferují čeští učitelé pro úroveň středních škol? Jakým způsobem je možné podpořit integrovanou výuku na středních školách? Z těchto otázek plynou následující hlavní cíle: zjistit, jaký stupeň integrace přírodovědných předmětů preferují čeští učitelé pro úroveň středních škol; zjistit hlavní překážky zavádění integrované výuky; zjistit faktory, které mohou napomoci častější integraci poznatků; vytvořit podporu pro integrovanou výuku na českých středních školách. Za účelem dosažení těchto cílů bylo provedeno především dotazníkové šetření mezi středoškolskými učiteli doplněné o informace z rozhovorů s akademickými pracovníky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Z výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že respondenti preferují zachování samostatných přírodovědných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Za hlavní překážky označili respondenti skutečnost, že se související témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu, nedostatečné znalosti z druhého oboru či nedostatek výukových materiálů. Hlavním faktorem, který pak může napomoci respondentům s častější integrací poznatků z biologie a chemie, pak jsou vhodné výukové materiály. Respondenti uvedli,...
Acidobazické a tautomerní rovnováhy bází nukleových kyselin
Kovács, Jakub ; Dračínská, Helena (vedoucí práce) ; Petrželová, Simona (oponent)
Nukleové kyseliny a jejich složky patří mezi nejdůležitější molekuly pro život. Přesunem vodíkového atomu po skeletu pyrimidinových a purinových bází nukleových kyselin vznikají různé tautomerní formy těchto bází. V závislosti na pH prostředí mohou být navíc báze nukleových kyselin protonovány nebo deprotonovány. Protonace/deprotonace bází nukleových kyselin se účastní poměrně velkého množství biochemických dějů. Jedná se hlavně o procesy spojené s regulací, replikací či genovou expresí, ve kterých hrají ionizované báze důležitou úlohu ve stabilizaci sekundárních struktur nukleových kyselin, či v acidobazické katalýze autolytických reakcí jejich fosfodiesterové kostry. Sekundární struktury stabilizované ionizovanými bázemi jsou navíc spojené s různými genetickými chorobami. Protonace a deprotonace jsou však velmi rychlé a dynamické procesy, které je velmi náročné experimentálně detekovat. Tato práce se proto zabývá vypracováním spolehlivé metodiky, pomocí které by bylo možné poměrně rychle zjistit, na kterém atomu dusíku pyrimidinových bází dochází k protonaci. V experimentech byla využita NMR spektroskopie, pomocí které byly nejprve zkoumány pyrymidinové báze, u kterých je místo protonace jednoznačně určeno strukturou. Byly získány experimentální NMR parametry pro neutrální i ionizované formy. NMR...
Chemické experimenty s přírodními látkami se zaměřením na vzdělávání.
Opatová, Michala ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Trnka, Tomáš (oponent) ; Svoboda, Lubomír (oponent)
Zařazení experimentů do výuky chemie je žádoucí a téma přírodní látky navíc umožňuje propojení chemie s biologií a látkami z běžného života. Tato disertační práce pojednává o experimentech s přírodními látkami, o jejich využití v rámci projektové výuky, na vzdělávacích a popularizačních akcích pořádaných Univerzitou Karlovou v Praze. Součástí práce je rešerše vybraných středoškolských učebnic a odborných publikací, kde se vyskytují přírodní látky. Je zařazeno dotazníkové šetření, na základě kterého byly vyhodnoceny názory středoškolských učitelů na výše uvedenou problematiku a byla připravena sbírka s návody na experimenty. Hlavní částí práce je podrobný popis experimentů doplněný fotografiemi a informacemi k vybraným přírodním látkám. Doplnění tématu tvoří návrhy na exkurze se zaměřením na přírodní látky a projektovou výuku, kde se vyskytují i návody na experimenty s přírodními látkami. Celá práce přináší nový pohled na experimenty s přírodními látkami, ve smyslu pátrat po jednotlivých složkách ve směsi, zjišťovat složení potravinářských a drogistických výrobků nejen pomocí chromatografie.
Sacharidy - učební materiály pro střední školy
Strejčková, Michaela ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Petrželová, Simona (oponent)
Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Sacharidy - učební materiály pro střední školy Bc. Michaela Strejčková mstrejckova@seznam.cz V mé diplomové práci jsem se zabývala teorií tvorby některých didaktických prostředků, na základě čehož byly některé zkonstruovány. Byla navržena kapitola "Sacharidy" pro středoškolskou učebnici chemie, powerpointová prezentace doplněná o metodické poznámky pro učitele, návrhy laboratorních cvičení a dvě didaktické hry vztahující se k tématu "Sacharidy". Vytvořila jsem test, který jsem nechala řešit studenty septimy víceletého gymnázia dvakrát v rozmezí šesti týdnů a jejich výkony jsem porovnala.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Petrželová, Sofie
2 Petrželová, Soňa
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.