|
Výchova jako problém u Radima Palouše
Dytrych, Ondřej ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Hlavním tématem práce je promýšlení specifického smyslu výchovy a vzdělávání ve filosofii Radima Palouše. Z této základní problematiky specifičnosti výchovy jako přivádění k rozumění celku (řádu) světa u Palouše budeme dále explikovat klíčové motivy. Mezi tyto motivy patří především existence člověka jako bytosti od-povědné za celek světa a ostatních lidí. Dále problém školy jako specifické temporální situace překračující každodenní shon (ascholia) a provoz, zkrátka kvaltování, a scholé jako svobody k sobě, která se rozvíjí ve schopnosti dialogického se-tkávání se sebou i s druhými. Tato základní půda bude konkretizována též v dějinné dimenzi propojováním pro Palouše důležitých myslitelů (především Sokrates, Komenský, Patočka).
|
|
Městský bytový dům Klíčova
Foltýnová, Michaela ; Mléčka, Jan (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce) ; Krupicová, Jana (vedoucí práce)
Novostavba městského bytového domu se nachází v centru města Brna, začleněna do zástavby starších bytových domů na ulici Klíčova a z části na ulici Zvěřinova, v blízkosti ulic Křenová, Olomoucká a Tržní. Jedná se o monolitický betonový skelet, založený na pilotách, o pěti nadzemních a jednom podzemním podlaží, zakončený plochou střechou. Dům je pomocí čtyř oddělených vstupů rozčleněn na celky, obsahující vždy specifický druh bytů a je plně bezbariérový. V domě se nachází podzemní parkoviště, servisní plochy a byty. Za domem se nachází rekreační plocha pro obyvatele domu. Dům kromě zajímavého interiérového řešení disponuje také atraktivní lokalitou a to především díky své poloze v centru města, snadné dostupnosti a příjemnému prostředí v blízkosti řeky Svitavy a přilehlého stromořadí.
|
|
Audiovizuální performance Hyperspeed reach
Kočišová, Lenka ; Vojtěchovský, Miloš (oponent) ; Skočovský, Luděk (oponent) ; Palla, Marian (oponent) ; Ruller, Tomáš (vedoucí práce)
Předkládaná disertační práce popisuje fenomén audiovizuální performance v různych konotacích. Podstatná část je věnována psychologické sondě do vlastního podvědomí a následnému metaforickému zpracování tohoto průzkumu. Důležitou součástí práce je shrnutí obecnych poznatků z fyzické reality a jejich metaforická aplikace na mentální a tvůrčí procesy. Tato analyza a vysvětlení vzniku vnitřních kognitivních modelů se uskutečňuje ve smyslu rozboru vztahů; interakcí na bázi spolupráce nebo konfrontace, ale i nemožnosti uchopení objektivní reality ze subjektivní pozice z důvodu splynutí rozlišování reálného a fiktivního. Vyznam audiovizuální performance je také zkoumán z lineární perspektivy historie, s cílem poukázat na obecny princip opakování se vzorců, ktery audiovizuální performance odhaluje jako činnost, která je nezbytnym projevem a zákonitostí samotného života a nejen pojmem uměleckého oboru.
|
| |
|
Příběh - světci a světice
Štěrbová, Terezie ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
SHRNUTÍ / ABSTRAKT/ ZÁVĚR Během psaní této bakalářské práce jsem se pokusila popsat obsahovost a význam světců a světic v jejich obecném teoretickém a společenském chápání. Především mne zaujala společenská úloha světců a světic, jakožto patronů v rámci lidové zbožnosti a zvyklostí. S vybranými světci jsem se pokusila netradičním způsobem propojit místa v krajině, ve které jsou právě oni uctívání a jsou mocnými ochránci těchto posvěcených míst. Tato specifická místa jsem vybírala ve své rodné krajině Beskyd. Krajina této oblasti a mnou vybraná posvátná místa, mne silně inspirovaly nejen v mé výtvarné realizaci, ale také v plánování pedagogických úkolů pro děti ve věkovém rozmezí 6-10 let. Posvátná místa, mající svého patrona, ukryta i v těch nejhlubších lesích nebo označující bod, ve kterém se křižují dvě polní cesty, budou vždy důležitým prvkem pro naši společnost. Člověk věřící nebo ne, vždy bude cítit něco nepopsatelného z těchto míst. Bude si říkat, že daný patron zde drží svou ochranou ruku, nebo bude věřit v magickou sílu ukrytou v přírodě z předkřesťanských dob. Stále však tato místa v sobě ponesou příběhy a legendy svatých. A nejen ty. Skrze tato místa se budou stále vanout příběhy lidí, jako podzimní chladný vánek, který vdechuje krajině posvátnou energii. Posvátná místa, která jsou zasvěcená už...
|
|
Etika ve sportu
Hovorka, Josef ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Jméno a příjmení autora: Bc. Josef Hovorka Název diplomové práce: Etika ve sportu Katedra: Katedra občanské výchovy a filosofie Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. Rok obhajoby diplomové práce: 2012 Abstrakt: Cílem práce je přinést nový přístup k problematice etiky ve sportu, iniciovat změnu pohledu na sport, vytvořit preventivně-vzdělávací program a změnit přístup ve výchově nejenom sportovců, ale také dětí a mládeže v České republice. Klíčová slova: hra, celek, Areté, olympismus, doping, fair play Souhlasím s půjčováním diplomové práce v rámci knihovních služeb.
|
| |
|
Pracovní listy zaměřené na vztah celek a jeho části
Navarová, Zuzana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Bakalářská práce se věnuje dětskému vnímání celku a jeho částí při práci s pracovními listy. Pracovní listy nejsou chápány izolovaně, ale jsou zasazeny do specifické didaktické struk- tury v rámci školního projektu zaměřeného na Pražské pověsti a legendy. Práce představuje vybrané aktivity formulované k vytvořeným pracovním listům, k jejichž řešení jsou použity různé metody práce. Předložená práce vychází z Teoretické část zaměřené na dítě předškolního věku, před- matematickou gramotnost a pracovní listy. Praktická část představuje vytvořené pracovní listy, úkoly a jejich charakteristiku. Užití pracovních listů v praxi mateřské školy bylo sledováno v rámci kvalitativního výzkumu na vzorku třinácti předškolních dětí jedné mateřské školy. Všechny pracovní listy se vztahují k problematice "celek a jeho části", každý jiným způsobem. Proces řešení předpokládá činnosti spojené s porovnáváním, usuzováním a uvažováním, s uspořádáním, tříděním, kompletací a dekompozicí. Proces řešení úkolů dětmi je natočen na videozáznam a posléze analyzován. Metodami řešení bakalářského úkolu byly rešerše, kvali- tativní výzkum, pozorování, evidence sledovaných jevů, analýza a diskuze. Analýzou dat došlo k rozdělení pracovních listů na použitelné v původním zadání a na pracovní listy, které vyžadují dílčí úpravy. Analýza...
|
|
Problém areté ve filosofii Anny Hogenové
Urbášek, Aleš ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato práce si klade za cíl ohledat myšlenkové motivy Anny Hogenové, vedoucí především k pochopení významu ctnosti zvané areté. Areté jako schopnosti v jednotlivé, konkrétní situaci zachytit celek, takový, který není pojmově definovatelný a neukazuje se jako verifikovatelné jsoucno. Cesta k pochopení takto myšleného celku začíná u René Descarta a následného vzniku fenomenologie Edmunda Husserla, na něhož navazuje Heidegger, který nám možnost zachytit celek demonstruje na tzv. náladách. U Patočkova porozumění celku již spatřujeme přímou souvislost s Hogenovou, jež tvrdí, že to jsou právě celky, na které se dnes, i díky empirické vědě, zapomnělo. Areté je představeno také v souvislosti výchovy, kde by jejím smyslem, podle Hogenové, mělo být právě přivádění k onomu celku. Kromě ústředního motivu se práce také snaží zachytit filozofku s jejími hlavními tématy, jako je např. problematika počátku nebo nutnost žít životem z vlastního pramene. KLÍČOVÁ SLOVA Hogenová, areté, výchova, celek, fenomenologie
|
|
Příběh - světci a světice
Štěrbová, Terezie ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
SHRNUTÍ / ABSTRAKT/ ZÁVĚR Během psaní této bakalářské práce jsem se pokusila popsat obsahovost a význam světců a světic v jejich obecném teoretickém a společenském chápání. Především mne zaujala společenská úloha světců a světic, jakožto patronů v rámci lidové zbožnosti a zvyklostí. S vybranými světci jsem se pokusila netradičním způsobem propojit místa v krajině, ve které jsou právě oni uctívání a jsou mocnými ochránci těchto posvěcených míst. Tato specifická místa jsem vybírala ve své rodné krajině Beskyd. Krajina této oblasti a mnou vybraná posvátná místa, mne silně inspirovaly nejen v mé výtvarné realizaci, ale také v plánování pedagogických úkolů pro děti ve věkovém rozmezí 6-10 let. Posvátná místa, mající svého patrona, ukryta i v těch nejhlubších lesích nebo označující bod, ve kterém se křižují dvě polní cesty, budou vždy důležitým prvkem pro naši společnost. Člověk věřící nebo ne, vždy bude cítit něco nepopsatelného z těchto míst. Bude si říkat, že daný patron zde drží svou ochranou ruku, nebo bude věřit v magickou sílu ukrytou v přírodě z předkřesťanských dob. Stále však tato místa v sobě ponesou příběhy a legendy svatých. A nejen ty. Skrze tato místa se budou stále vanout příběhy lidí, jako podzimní chladný vánek, který vdechuje krajině posvátnou energii. Posvátná místa, která jsou zasvěcená už...
|