Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  začátekpředchozí65 - 74  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole
Stratilová Urválková, Eva ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Nesměrák, Karel (oponent)
Název: Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole Abstrakt Školní experimentální praxe žáků by měla reflektovat stav reálné laboratoře, aby přírodní vědy nebyly pro žáky odtržené od reality. V tom případě je potřeba do výuky zařadit instrumentální techniku, bez které se žádná současná laboratoř neobejde. Pro školní podmínky jsou v tomto ohledu vhodné školní experimentální systémy, které spojují moderní technologie s možností uplatnění metod orientovaných na žáka (např. badatelsky orientovanou výuku), které připravují žáky na celoživotní učení. V České republice dochází v posledních letech k postupnému průniku počítačem podporovaných experimentů do přírodovědného vzdělávání, avšak není mnoho výzkumů, které by zjišťovaly, zda jsou na jejich použití žáci i učitelé připraveni a jakým způsobem začleňují čeští učitelé počítačem podporované experimenty do výuky. Realizovaný výzkum se zjišťoval pomocí dotazníkového šetření postoje učitelů chemie (N = 65) a studentů učitelství chemie (N = 38) k měřicím přístrojům. Zároveň se prostřednictvím akčního výzkumu na dvou školách (3 učitelky chemie, 50 žáků celkem) pokoušel popsat, jak dochází k začleňování počítačem podporovaných experimentů do výuky chemie. Zapojení žáci vyplňovali pre- a post-dotazník zjišťující změnu postojů k přístrojům ve...
Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základních školách
Rusek, Martin ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
NÁZEV: Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základních školách AUTOR: PhDr. Martin Rusek KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Předkládaný výzkum doplňuje informace o postojích žáků k chemii o doposud opomíjenou skupinu žáků středních odborných škol. Právě zde nastávají po reformě změny spojené s posílením všeobecně vzdělávacích předmětů, kam je zařazena i chemie. Použitý dotazník byl zaměřen na: postoje žáků k chemii, didaktické prostředky využívané ve výuce chemie a postoje žáků k jednotlivým tématům výuky chemie. Dotazník byl zadán na začátku školního roku žákům po nástupu do prvních ročníků středních škol. Výsledky reflektující postoje žáků (N = 595) utvořené na základních školách tak umožňují srovnat, s jakými postoji k chemii přicházejí žáci na jednotlivé typy středních škol. Výsledky výzkumu potvrzují negativní postoje žáků k chemii. Ty jsou nejvíce ovlivněny žáky vnímanou obtížností předmětu i nízkým zájmem žáků o vyučovaná témata. Potvrzuje se také, že významnou roli hrají témata blízká životu žáků. Na základě zjištění výzkumu je možné formulovat návrhy řešení dané situace: zvýšení podílu aktivizačních metod ve výuce např. s experimenty spojené badatelsky orientované, problémové nebo projektové vyučování, dále revize kurikula....
Tvorba výukových materiálů k oblasti Chemie kolem nás
Štefková, Ivona ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Smrček, Stanislav (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá tvorbou výukových materiálů na témata z oblasti Chemie kolem nás a okolnostmi jejich implementace do výuky chemie s ohledem na požadavky kurikulárních dokumentů. Na učivu vztahujícímu se k chemii léčiv a k chemii hnojiv je ukázáno propojení reálného světa s obsahem, který je vyučován v předmětu chemie, což by mohlo přispět ke zlepšení náhledu žáků na samotný předmět. Po odborné i didaktické stránce se výukový materiál snaží učiteli ulehčit jeho přípravu na vyučovací hodiny svou pestrostí a zpracováním (učební text, powerpointová prezentace, hry, laboratorní cvičení, atd.), žákovi pak zpřístupňuje tato praktické témata prostřednictvím různých typů úkolů, zajímavostí, zábavných hrátek atd. Hodnocení výukových materiálů a zjišťování postoje žáků a učitelů bylo provedeno formou dotazníkových šetření. Z výsledků šetření vyplynulo, že daná témata považují žáci i jejich učitelé za přínosná a patřící do oblasti chemie. K problematice léčiv přistupovaly dívky oproti chlapcům s větším zájmem, což nebylo zjištěno u problematiky hnojiv. Připravené výukové materiály považovala většina žáků a učitelů za vyhovující, a tudíž lze předpokládat, že jsou vhodné ke vzdělávání žáků na střední škole.
Organická chemie v experimentech
Krištůfková, Radka ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Šulcová, Renata (oponent)
Diplomová práce se zabývá zpracováním v dnešní době bouřlivě se rozvíjejícího kulinářského směru - molekulární gastronomií a využitím těchto poznatků při výuce chemie na základních i středních školách formou pokusů. Všechny pokusy byly ověřeny a provedeny v domácím prostředí, zdokumentovány a vysvětleny.
Aktivizující strategie řízení učební činnosti žáků v chemii
Gabriel, Štěpán ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
NÁZEV: Aktivizující strategie ízení u ební innosti žák v chemii AUTOR: Št pán Gabriel KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Martin Rusek ABSTRAKT Práce je zam ena na rešeršní zhodnocení moderních postup uplat ovaných ve výuce chemie. Nejprve je stru n popsán vývoj vzd lávání v chemii od po átk eského školství až do sou asnosti. Na základ analýzy odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdroj byly následn definovány v sou asnosti hojn diskutované metody využívané ve výuce p írodov dných p edm t pop . chemie. Tyto metody jsou vždy krátce charakterizovány, jsou zhodnoceny možnosti jejich využití v pedagogické praxi v podmínkách eských škol nejen s ohledem na eduka ní realitu škol, ale i s ohledem na platnou legislativu (rámcové vzd lávací programy). KLÍ OVÁ SLOVA: Výuka chemie, moderní vyu ovací metody, konstruktivizmus, projektové vyu ování, badatelsky orientované vyu ování, STEM, STEAM
Model tvorby motivačních prvků výuky chemie na SOŠ nechemického zaměření
Rusek, Martin ; Pumpr, Václav (vedoucí práce) ; Dušek, Bohuslav (oponent)
NÁZEV: Model tvorby motivačních prvků výuky chemie na SOŠ nechemického zaměření SOUHRN: V současné době dochází v České republice k reformám v oblasti vzdělávání. Mimo jiné jsou nahrazovány dříve platné standardy vzdělávání novými - rámcovými vzdělávacími programy. Ty začaly od 1. září 2009 platit i pro střední školy. Jednou ze změn je také zařazení vzdělávací oblasti přírodovědného vzdělávání (tedy i chemie) do všech rámcových vzdělávacích programů oborů vzdělání středního odborného vzdělávání. V prvních ročnících středních odborných škol tak došlo oproti předchozím letům k nárůstu počtu žáků, kteří budou vyučováni předmětům z oblasti přírodovědného vzdělávání. Jak bylo potvrzeno sondou provedenou pro účely této práce, výše zmiňovaná skupina tvoří mezi žáky středních škol většinu. Aby bylo možno na středních odborných školách nechemického zaměření podpořit co nejefektivnější využití vyučovacích hodin věnovaných učivu chemické povahy, bylo nejprve zapotřebí zanalyzovat podmínky výuky na těchto školách. K tomu bylo využito několik průzkumů Jasně z nich vyplývá, že podmínky výuky na středních odborných školách a na gymnáziích se dosti odlišují. Výuku učiva chemické povahy na středních odborných školách nechemického zaměření je tedy zapotřebí realizovat odlišným způsobem. Příspěvkem k tomu může být i využívání...
Inovace obsahu a metod výuky chemie se zaměřením na vizualizaci prostřednictvím informačních a komunikačních technologií
Adamec, Martin ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Využití informačních a komunikačních technologií, včetně počítačové grafiky, ve výuce chemie představuje aktuální a frekventované téma současné didaktiky chemie. Důraz je v dosud publikovaných pracích kladen na znázornění struktury chemických látek a symbolický popis chemických dějů. Předkládaná práce nabízí komplexnější pohled na možnosti a meze využití počítačové grafiky i ostatních prostředků ICT. Cílem práce je na základě problémů, které identifikují studenti učitelství chemie a učitelé chemie jako aktuální, poskytnout přehled různých technologií, navrhnout jejich začlenění do výuky chemie a posoudit jejich úlohu v rámci probíhající kurikulární reformy. V rámci práce byla prověřena využitelnost vybraných prvků při přípravě výuky či přímo ve výuce, navrženy inovace stávajících výukových metod s využitím počítačové grafiky. Práce je zaměřena na oblast vizualizace učiva prostřednictvím počítačové grafiky, inovace výukových metod a obsahu s využitím počítače, počítačové hry a roli počítačové grafiky při didaktické transformaci. Byly vytvořeny dvě učebnice pro základní a střední školy, ve kterých jsou využity nově navržené prvky počítačové grafiky. V chemii jako vědě neustále narůstá množství poznatků, proto byl vytvořen model žákům přístupné prezentace nových informací o kyselině uhličité. Vzhledem...
Chemické vzdělávání na českých waldorfských školách a možnosti využití žákovského portfolia při výuce chemie
Ševčík, Ondřej ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá nejrůznějšími aspekty výuky chemie na waldorfských školách. Okrajově popisuje také některé obecné aspekty waldorfské pedagogiky. Je v ní podrobněji rozebrán učební plán waldorfské školy, a to zejména v kontextu chemického vyučování. Dále se práce zaměřuje na popis výuky na českých (zejména pražských) waldorfských školách, který je založen na osobní zkušenosti autora. Ve druhé části práce lze najít přehledně zpracovanou problematiku hodnocení klíčových kompetencí metodou portfoliové práce. Zejména v přílohách pak práce přináší řadu podnětů pro chemické vyučování na waldorfské (a případně i běžné) škole, které byly vesměs ověřeny v praxi. V přílohách jsou zahrnuty také ukázky portfoliové práce žáků a metodické komentáře k chemickému vyučování na středním stupni waldorfské školy.
Srovnávací analýza chemického vzdělávání v ČR a ve Skotsku
Laburdová, Jiřina ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Klíčová slova: Skotsko, Česká republika, vzdělávací systém, chemické vzdělávání, výuka chemie, národní kvalifikace, Standard Grade, Intermediate, Higher, Advanced Higher Abstrakt: Vzdělávací systém v České republice (ČR) prochází v současné době mnoha změnami. Situace v zahraničních zemích je často tím, co nás k těmto změnám podněcuje. Cílem této práce je popsat vzdělávací systém a výuku chemie na středních školách ve Skotsku, porovnat je se situací v ČR a zhodnotit, v jakých aspektech bychom se mohli Skotskem inspirovat. Metodami výzkumu byly hospitace na hodinách chemie na třech středních školách ve Skotsku, polostrukturované rozhovory s učiteli a analýza studijních plánů a pedagogických dokumentů. Práce nejprve shrnuje historické a kulturní souvislosti, které ovlivňují vzdělávání ve Skotsku. Poté popisuje strukturu skotského vzdělávacího systému a přibližuje výuku chemie na středních školách z hlediska studijních plánů a požadavků k získání kvalifikací. Následuje popis navštívených středních škol včetně záznamů z hospitací z vybraných hodin chemie. Poslední část pak srovnává různé aspekty vzdělávacích systémů a přístupů k výuce chemie v ČR a ve Skotsku. Celková struktura vzdělávacích systémů v ČR a ve Skotsku se velmi liší a z těchto odlišností plynou i rozdíly v obsahu a uspořádání učiva v jednotlivých...
Učebnice chemie - historický vývoj a současnost
Petriláková, Monika ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Matoušková, Šárka (oponent)
Název Učebnice chemie - historický vývoj a současnost Abstrakt Diplomová práce je věnována evaluaci vybraných učebnic chemie z období 1850-1980. Na počátku práce je uvedeno porovnání výzkumu učebnic u nás a v zahraničí, vývoj předmětu chemie na úrovni základních a středních škol a historický vývoj učebnic chemie u nás. Následně jsou zmíněna kritéria pro hodnocení učebnic, možné metody výzkumu a nakonec je provedena evaluace osmi vybraných učebnic. Snahou bylo provést jakousi retrospektivu do historie psaní učebnic, která by mohla být i inspirací současným autorům učebnic chemie. Prezentovaná hlediska, evaluace učebnic a závěrečné shrnutí analyzovaných učebnic mohou také pomoci učitelům při výběru učebnic ze široké škály nabídky na trhu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   začátekpředchozí65 - 74  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.