Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tvorba výukových materiálů k oblasti Chemie kolem nás
Štefková, Ivona ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Smrček, Stanislav (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá tvorbou výukových materiálů na témata z oblasti Chemie kolem nás a okolnostmi jejich implementace do výuky chemie s ohledem na požadavky kurikulárních dokumentů. Na učivu vztahujícímu se k chemii léčiv a k chemii hnojiv je ukázáno propojení reálného světa s obsahem, který je vyučován v předmětu chemie, což by mohlo přispět ke zlepšení náhledu žáků na samotný předmět. Po odborné i didaktické stránce se výukový materiál snaží učiteli ulehčit jeho přípravu na vyučovací hodiny svou pestrostí a zpracováním (učební text, powerpointová prezentace, hry, laboratorní cvičení, atd.), žákovi pak zpřístupňuje tato praktické témata prostřednictvím různých typů úkolů, zajímavostí, zábavných hrátek atd. Hodnocení výukových materiálů a zjišťování postoje žáků a učitelů bylo provedeno formou dotazníkových šetření. Z výsledků šetření vyplynulo, že daná témata považují žáci i jejich učitelé za přínosná a patřící do oblasti chemie. K problematice léčiv přistupovaly dívky oproti chlapcům s větším zájmem, což nebylo zjištěno u problematiky hnojiv. Připravené výukové materiály považovala většina žáků a učitelů za vyhovující, a tudíž lze předpokládat, že jsou vhodné ke vzdělávání žáků na střední škole.
Reálný experiment v přípravě učitelů chemie
Šedivec, Vratislav ; Richtr, Václav (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent) ; Kolář, Karel (oponent)
Disertační práce se zabývá využitím reálného experimentu v přípravě učitelů chemie. Mapuje historický vývoj výuky chemie na území ČR. V návaznosti na strukturu experimentu, zmiňuje význam experimentování žáků ve vzdělávacím procesu. Dále se zaměřuje zjištění experimentální úrovně studentů přicházejících z různých typů středních škol dotazníkovou metodou mezi posluchači studijního programu Přírodovědná studia na KCH FPE ZČU. V práci jsou zpracovány některé modelové experimenty zaměřené na monitoring nitrací organických sloučenin, využívané k přípravě učitelů. Zpracováním modelového experimentu na téma ozonizace nenasycených sloučenin ukazuje, že didakticky a technicky správně provedený experiment usnadňuje pochopení i složitější problematiky.
Reálný experiment v přípravě učitelů chemie
Šedivec, Vratislav ; Richtr, Václav (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent) ; Kolář, Karel (oponent)
Disertační práce se zabývá využitím reálného experimentu v přípravě učitelů chemie. Mapuje historický vývoj výuky chemie na území ČR. V návaznosti na strukturu experimentu, zmiňuje význam experimentování žáků ve vzdělávacím procesu. Dále se zaměřuje zjištění experimentální úrovně studentů přicházejících z různých typů středních škol dotazníkovou metodou mezi posluchači studijního programu Přírodovědná studia na KCH FPE ZČU. V práci jsou zpracovány některé modelové experimenty zaměřené na monitoring nitrací organických sloučenin, využívané k přípravě učitelů. Zpracováním modelového experimentu na téma ozonizace nenasycených sloučenin ukazuje, že didakticky a technicky správně provedený experiment usnadňuje pochopení i složitější problematiky.
Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů
Zdražil, Jindřich ; Kolář, Karel (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Doktorská práce "Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů" pojednává o možnosti začlenění jednoduchých bioorganických výukových experimentů, modelujících složité biochemické procesy v živých systémech, do učiva na středních a vysokých školách, v některých případech i na školách základních. Úkolem těchto experimentů je zjednodušené, ale názorné a odpovídající přiblížení složité problematiky biochemických procesů formou transparentního pokusu, probíhajícího za podmínek srovnatelných s podmínkami reálného děje v živém systému. Teoretická část je rozdělena do tří tematických okruhů: biochemie a bioorganická chemie; bioorganické modely a jejich charakteristika a vybrané konkrétní aplikace bioorganických modelů ve výuce chemie, přičemž část, zabývající se bioorganickými modely a jejich charakteristikou je dále rozdělena na základě konkrétních modelů. Těmito jsou modely enzymů a jejich katalytického působení, modely biochemických reakcí, modely působení toxických a antidotních látek a modely působení kancerogenů. Praktická část obsahuje metodické zpracování šesti vybraných modelů, které demonstrují příslušné biochemické procesy nebo strukturu složitých organických sloučenin. Mezi tyto modely patří modelování biuretové reakce, methylenová modř jako model koenzymu, modelování vlivu reakčních...
Tvorba výukových materiálů k oblasti Chemie kolem nás
Štefková, Ivona ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Smrček, Stanislav (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá tvorbou výukových materiálů na témata z oblasti Chemie kolem nás a okolnostmi jejich implementace do výuky chemie s ohledem na požadavky kurikulárních dokumentů. Na učivu vztahujícímu se k chemii léčiv a k chemii hnojiv je ukázáno propojení reálného světa s obsahem, který je vyučován v předmětu chemie, což by mohlo přispět ke zlepšení náhledu žáků na samotný předmět. Po odborné i didaktické stránce se výukový materiál snaží učiteli ulehčit jeho přípravu na vyučovací hodiny svou pestrostí a zpracováním (učební text, powerpointová prezentace, hry, laboratorní cvičení, atd.), žákovi pak zpřístupňuje tato praktické témata prostřednictvím různých typů úkolů, zajímavostí, zábavných hrátek atd. Hodnocení výukových materiálů a zjišťování postoje žáků a učitelů bylo provedeno formou dotazníkových šetření. Z výsledků šetření vyplynulo, že daná témata považují žáci i jejich učitelé za přínosná a patřící do oblasti chemie. K problematice léčiv přistupovaly dívky oproti chlapcům s větším zájmem, což nebylo zjištěno u problematiky hnojiv. Připravené výukové materiály považovala většina žáků a učitelů za vyhovující, a tudíž lze předpokládat, že jsou vhodné ke vzdělávání žáků na střední škole.
Analytická chemie na gymnáziu
Součková, Danuše ; Jelínek, Ivan (vedoucí práce) ; Richtr, Václav (oponent) ; Schwarzová, Karolina (oponent)
SHRNUTÍ Mgr. Danuše Součková: Analytická chemie na gymnáziu. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie Na závěr práce jsou shrnuty nejdůležitější myšlenky z jednotlivých kapitol. Domnívám se, že cíle, které byly stanoveny na začátku, byly naplněny a že tato práce bude příspěvkem k rozvoji vnímání analytické chemie jako nedílné součásti výuky chemie na gymnáziu. Za cíl své práce jsem si stanovila vytyčit důležitost chemického experimentu a jeho zařazování do výuky analytické chemie, zvláště pak vysvětlit a zdůraznit důležitost postavení analytické chemie ve výuce na gymnáziu. Dále pak v souladu s kurikulárními dokumenty ukázat možnost fungování mezipředmětových vztahů a vazeb mezi analytickou chemií a dalšími předměty a zařazování průřezových témat do výuky analytické chemie. Dalším cílem bylo zaměřit se na žáky a realizovat a vyhodnotit úroveň vědomostí žáků. Zaměřila jsem se také přímo na jednotlivé experimentální úlohy a rozdělila jsem je do skupin podle příslušnosti k jednotlivým sférám zájmu a rozpracovala jsem je tak, aby je učitel mohl přenést do výuky a sám měl k dispozici poznámky k jejich realizaci. V rámci toho je popsána organizace práce v laboratorních cvičeních, minimální vybavení, které musí pro jejich realizaci škola mít a jsou...

Viz též: podobná jména autorů
2 Richtr, Vít
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.