Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Negativní časová perspektiva u adolescentů souvislosti se self - efficacy
Slížková, Markéta ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent)
Práce se zaměřuje na výzkum vztahu mezi časovou perspektivou a self-efficacy v pozdní adolescenci. V teoretické části je představen koncept časové perspektivy v pojetí Zimbarda a Boyda, Bandurův koncept self-efficacy a je uvedeno pojetí negativní časové perspektivy jako samostatného konceptu. V empirické části je zkoumán vztah mezi jednotlivými dimenzemi časové perspektivy a self-efficacy v akademické, emoční a sociální oblasti. Dále byly zkoumány rozdíly v časové perspektivě a self-efficacy mezi studenty maturitního ročníku gymnázia a studenty prvního ročníku vysoké školy a rozdíly mezi chlapci a dívkami. Výsledky výzkumu prokázaly významný vztah mezi negativní časovou perspektivou a self-efficacy a potvrdily celistvost konceptu negativní časové perspektivy. Dále bylo prokázáno, že studenti vysoké školy výše skórují v negativní časové perspektivě, níže na škále hédonistická přítomnost a mají vyšší akademické self-efficacy než studenti gymnázia. Co se týče rozdílů mezi pohlavími, dívky skórují výše v negativní časové perspektivě a na škále pozitivní minulost, dále vykazují vyšší míru akademického self-efficacy a nižší míru emočního self-efficacy než chlapci.
Projevy negativní časové perspektivy u adolescentů
Svobodová, Lucie ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Bakalářská práce se snaží pohlédnout na problematiku časové perspektivy z pohledu kvalitativního výzkumu a zjistit, jak se bude časová perspektiva projevovat ve výpovědích jedinců o vlastním životě či životech cizích. Teoretická část se zaměřuje na představení problematiky časové perspektivy a jejího zkoumání. Popisuje důvod zkoumání časové perspektivy u adolescentů a věnuje se několika vlivným teoriím zaměřeným na časovou perspektivu. Jedná se o osobnostně- -motivační koncepci J. Nuttina, teorii budoucí perspektivy od T. Gjesmeho a teorii perspektivní orientace od I. Pavelkové. Hlavní zájem je věnovaný teorii od P. Zimbarda, která je základem rovněž pro realizovaný výzkum. Empirická část se zaměřuje hlavně na prezentaci výsledků z realizovaného výzkumu. Ten byl realizován na několika pražských gymnáziích, kde studenti vyplňovali dotazník časové perspektivy (ZTPI) a další dva dotazníky, které v této práci nejsou využity. S několika vybranými studenty byl poté uskutečněn rozhovor s využitím metody Tématicko-apercepčního testu (TAT) a Testu čáry života. Výsledky byly zpracovány v programu ⹂Interact". Cílem výzkumu bylo zjistit rozdílnosti a abnormality ve výpovědích jedinců. Tedy odhalit to, jak se časová perspektiva může projevovat v rozhovorech o vlastních či cizích životech. Výsledky ukázaly na...
Negativní časová perspektiva u adolescentů a její souvislost s typem attachementu
Kocourek, David ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Tato práce se zabývá fenoménem negativní časové perspektivy u adolescentů ve spojitosti s typem attachmentové vazby. V teoretickém úvodu jsou představeny oba koncepty: (1) Zimbardovo pojetí časové perspektivy, (2) Teorie attachmentu dle Bowlbyho a Ainsworthové. Empirická část se věnuje statistické analýze možné souvislosti mezi negativní časovou perspektivou a úzkostným/vyhýbavým typem attachmentové vazby. Na datech, zjištěných dotazníky S-ZTPI a ECR na dvou souborech respondentů: (1) maturitních studentech a (2) vysokoškolských studentech, jsem provedl popisnou statistickou analýzu, dvouvýběrové t-testy pro porovnání dvou souborů a vypočítal Pearsonovy korelační koeficienty. Výsledky ukázaly silný vztah mezi úzkostným typem attachmentu a celkovou negativní časovou perspektivou. Dalším zjištěním bylo, že ženy skórují prokazatelně výše na škále úzkostnosti než muži. Vzhledem k tomu, že soubory maturantů a vysokoškoláků nebyly genderově vyrovnané, nemohl jsem učinit žádné závěry o rozdílech negativní časové perspektivy mezi skupinami vysokoškoláků a maturantů. Klíčová slova: časová perspektiva, negativní časová perspektiva, Zimbardův dotazník časové perspektivy (ZTPI), adolescence, attachment, dotazník experience in close relationships (ECR)
Diagnostika časové perspektivy u středoškolské mládeže
High, Radka ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Holeček, Václav (oponent)
Dizertační práce se zabývá vztahem k budoucnosti u středoškolských studentů a diagnostickými možnostmi tohoto fenoménu. V teoretické části popisujeme filosofické a především psychologické pojetí času. Zaměřujeme se na hlavní teoretické koncepty časové perspektivy a jejich představitele, přičemž detailněji rozebíráme kognitivně-motivační koncepce a jejich vztah s výkonovou motivací. Praktická část sleduje tři výzkumné cíle, kterými jsou 1. operacionalizace časové perspektivy, 2. deskripce vztahu žáků a studentů k budoucnosti prostřednictvím zkoumaných metod a 3. prověření vztahu časové perspektivy a výkonové motivace. V rámci prvního cíle jsme provedly analýzu kódovacího systému Metody motivační indukce a za pomocí námi provedených změn jsme usnadnily používání této metody. Ve druhém výzkumném cíli jsme použili baterii testů využívající kvantitativní i kvantitativně-kvalitativní metodologii - Metodu motivační indukce (Nuttin), Dotazník perspektivní orientace (Pavelková), Zimbardův inventář časové perspektivy (Zimbardo), Dotazník výkonové motivace (Hrabal, Pavelková) a Dotazník motivačních zdrojů učební činnosti (Pavelková, Hrabal). Na konci praktické části představujeme kazuistiky studentů a žáků, díky kterým můžeme ukázat pozitiva a negativa námi použitých diagnostických metod. Klíčová slova:...
Vztah mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací
Vitošková, Veronika
NÁZEV: Vztah mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací AUTOR: Mgr. Veronika Vitošková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra Psychologie ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. ABSTRAKT: Předložená disertační práce se zabývá vzájemným vztahem žáků a studentů k budoucnosti, souvislostmi mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací a v práci je též naznačena úzká souvislost dané problematiky s volními vlastnostmi člověka. V teoretické části práce se věnujeme vědeckým východiskům časové dimenze v lidském životě, vztahu mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací a souvislostí těchto koncepcí s teoretickým uchopením problematiky vůle. Hlavní důraz je kladen na kognitivně-motivační a osobnostně-motivační koncepce časové perspektivy (práce Gjesmeho, Nuttina, Lense, Zimbarda, z českých autorů koncepce perspektivní orientace Pavelkové) a na klasické práce o výkonové motivaci Atkinsona, Raynora a Heckhausena. V rámci analýzy uvedených teoretických koncepcí jsme se zaměřili zejména na hledání překryvů, úzkých vazeb a návazností v popisovaných systémech. Praktická část představuje strukturovaný výzkum časové perspektivy, výkonové motivace a vůle u žáků základních a studentů středních škol. K základním cílům patří získat základní popis vztahu žáků a studentů k budoucnosti přes jednotlivé zkoumané oblasti, dále...
What makes a reasonable player: self-regulation, time perspective and habits in online gaming
Lukavská, Kateřina ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent) ; Urbánek, Tomáš (oponent)
Práce se zabývá faktory, které ovlivňují intenzitu hraní online počítačových her typu MMORPG a přítomnost symptomů problematického užívání her. V teoretické části ukazuji, že problematiku nadměrného a problematického hraní lze uchopit nejen z hlediska závislostního chování, ale také z hlediska seberegulace, časové perspektivy, analýzy činnosti a zvykového chování. Ve dvou empirických studiích založených na dotazníkovém šetření mezi převážně českými hráči MMORPG her bylo identifikováno několik faktorů, které ovlivňují to, kolik času hráč věnuje herní činnosti a to, zda jeho hraní vykazuje znaky problematického (nad)užívání hry. Prvním je časová orientace měřená Zimbardovým dotazníkem časové perspektivy (ZTPI). Druhým je zvyková regulace chování. Pro její měření byla vytvořena škála Citlivosti k Situačním Klíčům (Cues Sensitivity Scale, CSS). CSS měří nejen sílu zvyku, ale také jeho regulační kvalitu - zda zvyk vede k nadužívání (Citlivost k proherním klíčům) nebo naopak užívání omezuje (Citlivost k protiherním klíčům). Časová orientace i zvyk působí na užívání hry společně, vliv časové orientace je částečně zprostředkován právě zvykem, částečně záměrnou kontrolou herního času. Všechny měřené proměnné vykazují stabilitu v čase (měřeno v tříletém odstupu na podsouboru respondentů). Data byla...
Charakteristické odlišnosti ve vyrovnávání se s rozchodem u lidí s rozdílnou časovou orientací
Krejčová, Monika ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi časovou perspektivou člověka a jeho schopností vyrovnávat se s ukončením partnerského vztahu. Časová perspektiva se skládá z pěti časových orientací - pozitivní minulost, negativní minulost, hédonistická přítomnost, fatalistická přítomnost a budoucnost -, které se mezi sebou navzájem liší v osobnostních charakteristikách a vlivu na chování člověka. Naším cílem bylo zmapovat rozdíly mezi nimi ve volbě copingových strategií při vyrovnávání se s rozchodem a ověřit stanovené hypotézy. V rámci výzkumu byly použity tyto metody: Zimbardův dotazník časové perspektivy (ZTPI), otázky týkající se respondentova rozchodu a dotazník Brief COPE, který měřil celkem 14 copingových strategií na výzkumném vzorku 237 respondentů. Výsledky potvrdily rozdílné volby copingových strategií mezi časovými orientacemi. Ačkoli se neukázalo, že by se některé časové orientace (negativní minulost) s rozchodem vyrovnávaly problematicky déle, zdá se ovšem, že používají vesměs maladaptivní copingové strategie, které mohou jejich zvládání rozchodu ztěžovat. V závěru jsou proto zváženy i možnosti aplikace našich výsledků v psychologicko-poradenské praxi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diagnostika časové perspektivy studentů gymnázia
Škvařil, Václav ; High, Radka (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent)
Bakalářská práce se zabývá časovou perspektivou studentů gymnázia a možnostmi diagnostických nástrojů zkoumané oblasti. Bakalářská práce je rozčleněna na dvě části - empirickou a teoretickou, s větším důrazem na část empirickou. Teoretická část popisuje základní psychologické poznatky o časovém faktoru s důrazem na jeho regulační funkci. Představeny jsou různé teorie a přístupy k času a časové perspektivě, které se v průběhu historie objevily. Nejvíce prostoru je věnováno Nuttinově osobnostně- motivační koncepci časové perspektivy, teorii perspektivní orientace Pavelkové, Zimbardově teorii časové perspektivy a popisu diagnostických nástrojů. Empirická část představuje výzkum realizovaný v průběhu května a června roku 2015 u studentů tří ročníků gymnázia v Praze. Cílem výzkumu je zmapovat časovou perspektivu studentů a porovnat použité diagnostické nástroje. Jako hlavní výzkumný nástroj byla použita Metoda motivační indukce, která zjišťuje informace o objektech časové perspektivy a jejich zařazení do určitých časových období. Data byla získána také za pomoci Zimbardova dotazníku časové perspektivy (ZTPI), Dotazníku perspektivní orientace PO-7 a Inventáře motivačních kategorií. Inventář motivačních kategorií byl použit pouze za účelem zpřesnění a doplnění informací k Metodě motivační indukce....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.