Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Srovnávací analýza chemického vzdělávání v ČR a ve Skotsku
Laburdová, Jiřina ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Klíčová slova: Skotsko, Česká republika, vzdělávací systém, chemické vzdělávání, výuka chemie, národní kvalifikace, Standard Grade, Intermediate, Higher, Advanced Higher Abstrakt: Vzdělávací systém v České republice (ČR) prochází v současné době mnoha změnami. Situace v zahraničních zemích je často tím, co nás k těmto změnám podněcuje. Cílem této práce je popsat vzdělávací systém a výuku chemie na středních školách ve Skotsku, porovnat je se situací v ČR a zhodnotit, v jakých aspektech bychom se mohli Skotskem inspirovat. Metodami výzkumu byly hospitace na hodinách chemie na třech středních školách ve Skotsku, polostrukturované rozhovory s učiteli a analýza studijních plánů a pedagogických dokumentů. Práce nejprve shrnuje historické a kulturní souvislosti, které ovlivňují vzdělávání ve Skotsku. Poté popisuje strukturu skotského vzdělávacího systému a přibližuje výuku chemie na středních školách z hlediska studijních plánů a požadavků k získání kvalifikací. Následuje popis navštívených středních škol včetně záznamů z hospitací z vybraných hodin chemie. Poslední část pak srovnává různé aspekty vzdělávacích systémů a přístupů k výuce chemie v ČR a ve Skotsku. Celková struktura vzdělávacích systémů v ČR a ve Skotsku se velmi liší a z těchto odlišností plynou i rozdíly v obsahu a uspořádání učiva v jednotlivých...
Politika Evropské unie k evropským autonomním regionům, které mají potenciál stát se nezávislé - Katalánsko a Skotsko
Havlín, Kryštof ; Mejstřík, Martin (vedoucí práce) ; Kasáková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat politiku Evropské unie k evropským autonomním regionům, které mají potenciál stát se nezávislé. A to zejména z pohledu členství v Evropské unii pro regiony, které mají tendenci separovat se od členského státu EU. V posledním desetiletí došlo na území Evropské unie k dvěma zásadním událostem týkající se separatismu. V roce 2014 vyhlásilo Skotsko centrální vládou schválené referendum o své nezávislosti na Velké Británii. Roku 2017 byla dokonce vyhlášena nezávislá republika Katalánsko, která se na základě nelegálně konaného referenda chtěla oddělit od Španělského království. Zajímavá je minimální angažovanost Evropské unie k vyhrocené situaci na území jejího členského státu, což mě přivedlo ke zpracování zmíněného tématu právě z perspektivy EU, jejíž představitelé považují tyto skutečnosti za vnitřní záležitosti daného státu. Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit, jaký je přístup EU ke zmíněným regionům z hlediska potenciálního členství, a to v případě, že by se tyto regiony staly nezávislé. Zároveň by bakalářská práce měla objasnit, z jakého důvodu Evropská unie tyto postoje zastává a jaký je jejich právní rámec. V práci jsou také představeny hypotetické scénáře pro přistoupení potenciálně nezávislých regionů Katalánska a Skotska do Evropské unie....
Pojem evoluce a jeho vnímání u žáků základních a středních škol
Müllerová, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová magisterská práce se zabývá pojetím evoluční tématiky ve školách a v učebnicích. Představuje školské systémy a kurikulární dokumenty Anglie, Skotska a České republiky, na základě kterých byla v těchto státech provedena analýza učebnic biologie, jež byla zaměřena na evoluční tématiku. Celkem bylo ve výzkumu zahrnuto 62 učebnic od 27 různých nakladatelů. Komparativní SWOT analýza těchto učebnic ukázala, že v Anglii, Skotsku a v České republice se zásadně odlišuje podání celého předmětu biologie, což se samozřejmě odráží i při interpretaci studované evoluční problematiky. V důsledku toho byl v České republice proveden dotazníkový průzkum, který mapuje vědomosti a osobní názory žáků druhého stupně základních škol, víceletých gymnázií a čtyřletých gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo celkem 586 žáků. Bylo zjištěno, že v kontextu s evolučními procesy žákům dělají problémy i běžně používané biologické, resp. evoluční pojmy (tj. např. přizpůsobení organismů, vývoj organismů) a na druhou stranu někteří z nich dokáží bez problému definovat i složitější evoluční témata (např. neodarwinismus). Osobní názory žáku na problematiku evoluce jsou poměrně rozmanité. Někteří se o danou oblast vůbec nezajímají, jiní mají k evoluční tématice mnoho otázek. Některé dotazy jsou oprávněné, jiné vyplývají v podstatě z...
Skotská národní strana a její postavení po roce 1999
Bielawski, Adam ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Kasáková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce "Skotská národní strana a její postavení po roce 1999" pojednává o vývoji a pozici Skotské národní strany od jejího vzniku v roce 1934 s důrazem na období po roce 1999, kdy vznikl skotský parlament. Zkoumáno je postavení této strany v politickém systému Spojeného království a Skotska a snaha o prosazování jejího hlavního cíle v podobě skotské nezávislosti. Základním měřítkem pro hodnocení úspěšnosti strany jsou výsledky ve volbách a účast na politickém rozhodování. Autor se zabývá faktory ovlivňujícími celkový obraz strany, např. ideologií, vnitřní situací, osobou lídra a dalšími. Důležitou částí textu je práce se stranickými materiály jako jsou předvolební či vládní programy. Závěrečná část práce je věnována referendu o nezávislosti, které proběhlo v září roku 2014. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pojetí přírodních věd v projektovaných kurikulárních dokumentech vybraných zemí
Holec, Jakub ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Hlavním cílem této studie je obohatit diskurs v oblasti tvorby projektované formy kurikula přírodních věd v kontextech různých zemí. Studie v rámci výzkumného designu vícepřípadové studie uplatňuje metody obsahových a srovnávacích analýz při hledání odpovědní na položené výzkumné otázky. Empirickou část disertační práce tvoří případové studie Anglie, Finska, Skotska a Spojených států amerických obsahující kontexty vzniku aktuálního kurikula, popis a interpretaci analyzovaných strukturních a obsahových jevů v kurikulu primárního (ISCED 1) a sekundárního vzdělávání (ISCED 2). Z jednotlivých případů kurikul vychází provedená vícepřípadová srovnávací studie, která se zaměřuje na identifikaci a interpretaci společných a rozdílných znaků ve struktuře a obsahu srovnávaných kurikul. Studované dokumenty lze rozdělit na kompetenční a předmětově orientované, přesto každé z kurikul obsahuje prvky obou přístupů. U novějších kurikul se oborový obsah jeví propracovanější nebo alespoň podrobněji vymezený než u kurikul z předchozí dekády. Je možné, že se i v oblasti tvorby kurikula projevuje politický vliv neokonzervativních sil nebo intelektuální vliv tzv. sociálního realismu. Pro všechna kurikula primárního vzdělávání je společné integrované pojetí přírodních věd a důraz na mezipředmětové vztahy. S výjimkou...
Zobrazení Highland Clearances v historických románech
Hejtmánek, Matěj ; Kasáková, Zuzana (vedoucí práce) ; Tomalová, Eliška (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá Highland Clearances, tedy historickými událostmi do češtiny překládanými jako čistky na skotské Vysočině. Tento pojem souhrnně označuje události z druhé poloviny 18. století a začátku 19. Století, kdy na skotské Vysočině docházelo k výrazným společenským a kulturním změnám. Výsledkem bylo přemístění tisíců lidí zejména ze zemědělských oblastí Vysočiny a severních skotských ostrovů do velkých měst na jihu Skotska, do Anglie anebo i za hranice Velké Británie. Highland Clearances nejsou zapomenuty dodnes a stále u mnohých Skotů vzbuzují pocit historické tragédie a traumatu. Tato práce se zaměřuje na analýzu třech historických románů, které události různým způsobem reflektují. Konkrétně to jsou díla Waverley (1814), Butcher's Broom (1934) a Consider the Lilies (1968). Romány jsou analyzovány a následně i srovnány s ohledem na autora, výběr konkrétních aspektů čistek, které román zobrazuje, a jeho celkovému přínosu a způsobu interpretace čtenáři.
Vládní modely ve Skotsku a Walesu
Skutilová, Marie ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Brunclík, Miloš (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vládními modely v regionálních oblastech Skotska a Walesu. Práce se zaměřuje na období po roce 1999 do současnosti. Počátek je tedy stanoven na rok, kdy proběhly první volby do Skotského parlamentu a Velšského národního shromáždění. Cílem práce je analyzovat jednotlivé vlády, které se v daných regionech vyskytly. Stěžejním teoretickým východiskem se stala teorie koalic, která je v práci vysvětlena a následně použita při definování vzniklých vlád. Práce se také zaměřuje na volební systém, který je v obou regionech užíván při volbě do Skotského parlamentu a Velšského národního shromáždění, a současně se zabývá i vlivem volebního systému na systém stranický. Velmi důležitou roli ve studiu vládních modelů hrají i samotné strany a jejich schopnost či neschopnost spolupráce s jinými politickými subjekty. Případové studie by měly ukázat, jaké vlády se ve Skotsku a Walesu nejčastěji vyskytují a objasnit z jakého důvodu se tak děje. V poslední části je pak předchozí analýza vládních modelů ve Skotsku a Walesu podrobena komparaci za účelem nalezení podobných vzorců nebo naopak výrazných rozdílů.
Ochrana osobnosti v kontinentálním pojetí a common law
Ondřejová, Eva ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Elischer, David (oponent) ; Vychopeň, Martin (oponent)
Se vzrůstajícími globálními zásahy do osobnostních práv je nutné znát i úpravy rozdílných států, zejména ze systému angloamerického, neboť dopady těchto zásahů lze pociťovat v domácím prostředí, ale vymahatelnost bude nastávat v právních řádech cizích států. Konečně prostřednictvím rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva se tyto systémy začínají prolínat i v oblasti ochrany osobnostních práv a prvky common law se dostávají do právních řádů a judikatury kontinentálního práva, včetně České republiky. Disertační práce představuje komplexní úvod do problematiky ochrany osobnosti v systémech common law, zejména v právu anglickém, zemí Commonwealthu, USA a Kanady, která doposud nebyla zpracována pro potřeby české odborné veřejnosti. Práce přináší teoretickou koncepci institutu ochrany osobnosti v common law a její základy pro potřeby vysvětlení rozdílů zkoumaných systémů. Danou problematiku uvádí na klíčové judikatuře, vedoucí k ukotvení principů common law. Práce pracuje s aktuálními případy a problémy, které právní řády řeší v 21. století.
Notional ambivalence in the work of Scottish writer Alasdair Gray Translation and stylistic analysis
Zeisek, Adam ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá překladem Tvůrce dějin od Alasdaira Graye a interpretací a analýzou použitých metod překladu. Je rozdělena na dvě části. První částí, která je zároveň tou hlavní, je samotný překlad. Druhá část se zaobírá analýzou překladu a metodologií, která byla aplikována. Je na zvolené matérii postihnout jisté překladatelské postupy a praktiky.
A comparative study of Norway and Scotland's effort to address and counter the threat of organized crime in a globalized world
Ramberg, Marte Skaatan ; Střítecký, Vít (vedoucí práce) ; Špelda, Petr (oponent)
A comparative study of Norway and Scotland's effort to address and counter the threat of organized crime in a globalized world. Marte Skaatan Ramberg The concept of organized crime is a rather "fussy", with over two hundred definitions to its name. This master thesis aims to debate the concept of organized crime and utilizing the concept for an investigating look at Norway and Scotland`s effort to cut and combat the effect of organized crime. Whilst tackling the ambiguity of organized crime the thesis also share some light on the security aspect of organized crime for the state and for the individual, using the framework of human security and traditional state-centric approach when evaluating the impact of organized crime. Different polices and laws shared between Norway and Scotland along with their objectives is also discussed all centered around the research questions - How does Norway approach and counter the threat of organized crime compared to Scotland? - What are the successes and failures with these strategies?

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.