Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 198 záznamů.  začátekpředchozí131 - 140dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Před objektem. Otázka motivů distance a aury v myšlení Georgese Didi-Hubermana
Váša, Ondřej ; Fulka, Josef (oponent) ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce)
Didi-Hubermanovo myšlení amerického minimalismu v souvislosti s aurou jsme těmito formulacemi (a vlastně celým postupem této práce) zjednodušili a tím i deformovali zároveň, přičemž tvrzením, že Didi-Huberman spatřuje auru právě v těchto dialektických momentech zneklidnění, celou situaci jen zhoršujeme. Snad jsme se ale prostřednictvím několika milníků dostali alespoň o trochu blíže k začátku, z nějž by vycházely úvahy o auře v souvislosti s dialektikou probouzení, její reminiscentní povahou, dialektickým obrazem a celou škálou pojmů, převzatých z Freudova, Lacanova či Fédidova myšlení (vstupujících do hry v rámci sekularizace aury). Kolem těchto milníků jsme se snažili dojít do jakéhosi formálního východiska - naznačením, jak a s jakým pozadím se tato díla se mohou jevit jako momenty aury, kterou Didi-Huberman interpretuje jako "systém se svým vlastním úpadkem," 73 tedy jako specifické momenty jejího přežívání (ve zcela warburgovském duchu), které se manifestuje v dvojaké distanci, zjevení dálky či v dotknutí se hloubky, ovšem zároveň jako zjevení se vlastního vzdalování aury, jejího ústupu. Snad právě v tomto smyslu aura v těchto objektech přežívá na své nejsekulárnější a nejelementárnější rovině, tedy jako moment závrati, jež je zneklidněním objektu do stejné míry, jako ztrátou půdy pod našima vlastníma...
Věci a prázdnota (filosofická interpretace vybraných motivů knihy Zhuangzi)
Machek, David ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Lomová, Olga (vedoucí práce)
Jádrem práce je filologická a filolosická analýza čtyř kratších pasáží klasického čínského filosofického textu Zhuangzi ze čtvrtého století před naším letopočtem. S přihlédnutím k tradičním čínským komentářům k textu (zejména Guo Xiang) a inspirován moderní evropskou filosofií (zejména Ricoeur a Heidegger) se autor snaží nalézt souvislosti mezi klíčovými motivy (ztrácení já, transformace, zabydlenost, sen, (ne)použitelnost) a položit základ k celkové filosofické interpretaci, která by zpochybnila většinové a jednostranné hodnocení Zhuanga jako relativisty a iracionalisty. Na pozadí úvah, které interpretační klíč k textu nacházejí v Zhuangově požadavku na skloubení volního s nevolním a reflektovaného s mimoděčným, se postupně vynořuje vztah věcí a prázdnoty jako dvou základních rovin skutečnosti. Stejně jako celým textem Zhuangzi i tímto vztahem prochází hluboký rozpor; ukáže se totiž, že prázdnota není ničím než zdvojenou věcností, věci však ze své definice tuto dvojnost nepřipouštějí. Tato rozpornost je zosobněna v ideálu svrchovaně moudrého muže, který svoji moudrost a vládu nad věcmi dosvědčuje právě přijetím této rozpornosti, které je tak zároveň smířením se sebou samým.
Názorná řeč. Vnímání, obrazové vědomí a fantazie. Přípravná zkoumání k problematice sledování příběhu
Jeřábek, David ; Fulka, Josef (oponent) ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce)
Práce je pokusem vstoupit do Husserlovy fenomenologie na základě zkoumání jiných jevů, než těch, které se obvykle tematizují a tak (v případě zdaru) dosahovat její reaktivace. Oborem, který nám má komplikovat zažité porozumění, je jevení charakteristické pro literární zkušenost (v budoucnu bychom chtěli pokročit zejména k analýze jevení příběhu). Konkrétně vycházíme od Šklovského these o ozvláštnění jako metodě, jak může literární dílo poskytnout věcný názor. To zaměřuje pozornost na otázku názorné danosti a přistupujeme ke zkoumání podob názorné danosti u Husserla, konkrétně představujeme jeho teorii vnímání a v podrobném exkursu i teorii názorného zpřítomnění (obrazového vědomí a fantazie).
Řeč jako etika podle Lévinase
Bierhanzl, Jan ; Kouba, Petr (oponent) ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce)
Řeč je pro Emmanuela Lévinase čistou komunikací s exterioritou, předcházející jazyk jako systém diferencí a referencí. Zde předložená práce se snaží interpretovat tento primát čisté komunikace jako předpoklad takové teorie významovosti, jež by představovala alternativu vůči převládajícímu strukturalistickému přístupu k jazyku jako odosobněnému systému. Korelace mezi významovostí a etikou, jak by bylo lze také popsat podstatu řeči podle Lévinase, navíc implikuje jistý skepticismus vůči čistě teoretickému diskursu, jenž filozofa přivádí k pojetí filozofie jako moudrosti lásky. V závěru práce pak přinášíme výbor z díla filozofa s mentálním postižením Yvesa Aulase, jenž, jak se pokusíme ukázat, pozoruhodným způsobem exemplifikuje lévinasovskou metodu etické redukce teorie.
Dva pohledy na řeč v raném Nietzschově myšlení
Roreitner, Robert ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Kouba, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce představuje rané Nietzschovo dílo z let 1856-73, které zařazuje do kontextu jeho bohaté recepce v 80. a 90. letech a z nějž přináší české překlady některých důležitých textů. První kapitola ukazuje, jak v souvislosti s autobiografickými poznámkami z let 1856-65 do Nietzschova myšlení poprvé vstupuje téma řeči, a to jako prostředí umožňujícího přetrvat určitým momentům minulosti. Ve druhé kapitole je především v konfrontaci se Schopenhauerem, ale také na pozadí Langeho a Hartmannova díla předvedena artikulace pojmu hudby, jak k ní dochází v Nietzschových poznámkách z let 1869-71. Ukazuje se, že Nietzschova hudba, která zviditelňuje proces nastávání, řád následnosti (Aufeinander), jímž všechno prochází bez ohledu na svou vlastní kvalitu, a která se vymezuje v protikladu k řeči předvádějící svět v řádu koexistence (Nebeneinander), tedy jako představu, reprezentaci, symbol, že tato hudba představuje spolu se svým protipólem v řeči pojmovou dvojici mnohem obecnějšího charakteru, než jaký je vlastní obvyklému pojmu řeči a hudby. Řeč a hudba jsou dvěma ohledy symbolického řádu, do nějž jsme vždy již vstoupili. Ve třetí kapitole je nejdříve vyloženo selhání Nietzschova konceptu kultury jako důsledek první konfrontace obou ohledů na řeč a následně za pomoci Nietzschových fragmentů z let 1871-73 položeny...
Výraz a význam. K problematice jazyka ve filosofii E. Husserla 1900-1914
Urban, Petr ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Polívka, Jiří (oponent) ; Novotný, Karel (oponent)
Tématem předkládané práce je filosofie jazyka Edmunda Husserla v letech 1900-1914. Práce si klade za cíl podat komplexní výklad hlavních podob, proměn a vnitřních pnutí Husserlových úvah o jazyce ve výše vymezeném období. K dosažení tohoto cíle postupuje metodou imanentní interpretace, ve smyslu výkladu primárních textů, který nezasazuje Husserlovy úvahy do širších historických souvislostí, nýbrž interpretuje je na pozadí jeho filosofie jako celku. Předkládaná práce je rozdělena do dvou hlavních oddílů. První oddíl pojednává o Logických zkoumáních (1900-01) a představuje jejich základní rozvrh analýzy smysluplného užívání jazykových výrazů. Výklad se soustřeďuje v první řadě na koncepci jazykového vyjadřování jako významově zprostředkovaného intencionálního vztahu k předmětu a interpretuje ji na pozadí Husserlova projektu epistemologického objasnění základů formálněapriorní teorie vědy. Druhý oddíl se zabývá přednáškovými a badatelskými rukopisy z let 1901-1914. Na základě textu Přednášek o teorii významu 1908 a s nimi souvisejících rukopisů je nejprve představena důležitá proměna Husserlovy sémantiky, která spočívá v objevu a důsledném zohlednění noematického pojmu významu. V dalším sledu je podán výklad Rukopisů k přepracování a novému vypracování 6. Logického zkoumání 1913/14, v nichž Husserl dospívá k...
Kritika pojmu estetické zkušenosti v druhé polovině dvacátého století. Dvě kontroverze: konec umění a znovuzrození přírodní krásy
Dadejík, Ondřej ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Haman, Aleš (oponent)
Tato disertační práce se zabývá kritikou pojmu estetické zkušenost na poli estetiky druhé poloviny dvacátého století. Cílem práce je obhajoba soudržnosti a potenciálu pojmu estetické zkušenosti z hlediska nastupujícího dvacátého prvního století. Práce poukazuje na určité inkonzistence na straně kritiky a předkládá některé argumenty na podporu udržitelnosti tradičního rozlišujícího rysu estetické zkušenosti - nezainteresovanosti. Pozornost je zaměřena ke dvěma dominantním diskusím moderní estetiky, které jsou postaveny na přehodnocení a kritice pojmu estetické zkušenosti, konkrétně ke sporu o estetickou povahu umění a k tzv. znovuzrození teoretického zájmu o estetickou dimenzi přírody. Práce obsahuje deset kapitol, kdy každá je věnovaná určité stránce pojmu estetické zkušenosti. Kapitoly jsou uspořádány kolem "jaderné kapitoly" (IV.), v níž je formulováno metodologické hledisko, založené na modelu deskriptivní definice (vycházející převážně z díla Stephena C. Peppera)
Thomas Bernhard: To think
Foltinová, Daniela ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Thein, Karel (vedoucí práce)
Táto bakalárska práca sa zaoberá filozofickým aspektom románov Thomasa Bernharda, sústrediac sa na problém myslenia. Interpretácia, ktorú získavame skrze podrobnú analýzu románov Chůze, Mýcení a Staří mistři ukazuje, že hoci u Bernharda nenájdeme jasnú argumentačnú líniu, sú v jeho románoch rozvinuté originálne filozofické myšlienky. Práca sa zaoberá troma interpretáciami myslenia. V prvej sa nám myslenie ukazuje ako "stav chaosu", ktorý sa odohráva v mysli pomätenca. Druhá interpretácia, ako výsledok opätovného posúdenia prvej interpretácie vedie ku konceptu reflektívneho myslenia pozorovateľa. V prvej a druhej interpretácii sa stretávame len s negatívnym spôsobom vyjadrenia myslenia ako nemyslenia. Až v tretej interpretácii sa stretávame so "skutočným mysliteľom", rozprávačom príbehu, ktorý nás motivuje uvažovať o myslení ako o činnosti, ktorá v sebe nevyhnutne musí obsahovať to, že je odohrávajúca sa, ak má byť považovaná za skutočné myslenie. To vedie k hľadaniu myslenia v literárnej forme Bernhardovych románov.
Fenomén fikce
Koblížek, Tomáš ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Pokorný, Martin (vedoucí práce)
Předmětem předkládané práce je problém fikčnosti literárního díla. Text je rozdělen do tří částí. V první části je východiskem úvaha o povaze básnického jazyka. Ústřední tezí je, že literatura nemůže být pojímána jako soubor objektivních vlastností dané výpovědi, ale jako způsob, jakým se řeč dotýká čtenáře či posluchače, tj. jako fenomén. Toto tvrzení je základem pro předběžné vymezení fikčnosti literárního díla jako fenoménu, resp. jako aspektu fenoménu literatury. Druhá část představuje kritiku tzv. teorie fikčních světů. Předmětem výtek je především výklad fenoménu světa jako agregátu předmětů, postav a událostí, vztah prostředkující reprezentace mezi texturou a fikčním světem, pojetí literární tvorby jako překladu extensionální roviny do intensionální a pojetí recepce literární výpovědi jako rekonstrukce fikčních objektů. Třetí část naznačuje řešení problému fikčnosti. V návaznosti na výklad Patočkovy studie Učení o minulém rázu umění je fenomén literatury vymezen jako vplývání předmětné komponenty zkušenosti do komponenty objektivně nevykazatelné. Fikční předmět je v této souvislosti pojat jako předmět mizící, resp. jako stávající se ne-předmětem.
Česká republika v procesu transformace. Globalizace, informační politiky v ČR, EU a USA a odraz transformace v oblasti knihovnictví a informační vědy
Jedličková, Petra ; Vlasák, Rudolf (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Königová, Marie (oponent)
Práce se zaměřuje na problematiku vzniku a rozvoje informační společnosti ve vztahu ke změnám, které tento proces provázejí, a jejich dopadu na oblast knihovnických služeb. V úvodu je zpochybněna jednoznačnost definice toho, co je a co není informační společnost, a je prezentován kritický přehled současných teorií informační společnosti. Z tohoto shrnutí pak vychází pokus implementovat současné teoretické přístupy k informační společnosti na oblast knihovnických a informačních služeb vymezených informační vědou. Práce předkládá argumenty pro to, že je třeba změnit paradigma informační vědy, kterým není fixovaná informace ani informační proces, ale síť jako momentální konfigurace informačního dotazu. Jako příklady témat, která změnu paradigmatu informační vědy vyvolávají, je prezentována problematika digitální propasti, dilema svobody a otázka soukromí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 198 záznamů.   začátekpředchozí131 - 140dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Petříček, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.