Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 105 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dobrovolná skromnost: Druhá generace
Kolářová, Marta ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Východisko. Dobrovolná skromnost je forma životního stylu, jejímž typickým rysem je výběrová náročnost ve všech oblastech života člověka. Samotná náročnost života v dobrovolné skromnosti spočívá v sebekontrole spotřebního chování při dennodenní konfrontaci s mediálním tlakem, který je orientovaný na vysokou míru spotřeby. Cílem práce bylo zjistit, zda lidé, kteří vyrůstali v dobrovolně skromné rodině a byli v tomto duchu vychováváni, se i nadále drží dobrovolné střídmosti nebo se naopak od tohoto způsobu života odvrátili a připojili se k majoritnímu životnímu stylu založenému především na vysoké míře spotřeby. Metody a výsledky. Do výzkumu bylo zařazeno 40 respondentů, kteří splňovali podmínku, že dobrovolná skromnost byla součástí jejich výchovy. Osloveni byli lidé z alternativně žijících skupin (hnutí preppers, ekovesnice, makrobiotici, minimalisté, fóra matek věnujících se výchově a péči o dítě a další skupiny disponující fóry o alternativním způsobu života v dobrovolné skromnosti). Šetření probíhalo prostřednictvím elektronického dotazníku. Třináct respondentů ze čtyřiceti (32,5 %) plně odpovídalo námi stanovenému profilu dobrovolné skromnosti. Relativní četnost odpovědí od všech čtyřiceti respondentů, které naplňovaly požadavky skromného chování, činila 74,3 %. Hypotéza H1 předpokládala, že vlivem...
Environmentální výchova jako součást praktických činností v mateřské škole a ve školní družině
Chovancová, Petra ; Vodáková, Jitka (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
NÁZEV: Environmentální výchova jako součást praktických činností v mateřské škole a ve školní družině AUTOR: Petra Chovancová KATEDRA: Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. Ing. Jitka Vodáková, CSc. ABSTRAKT: Tato bakalářská práce poukazuje na možnosti realizace environmentální výchovy v mateřské škole a školní družině pomocí praktických činností. V teoretické části nejprve mapuji rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání a charakterizuji environmentální výchovu a její propojení s praktickými činnostmi. Cílem praktické části bylo vypracování a realizování dílčí části projektu, zaměřeného na environmentální výchovu. Projekt měl dětem především poskytnout možnost seznámit se s některými metodami, jako je pozorování, využití jeho výsledků pro další činnosti, objevování souvislosti mezi různými jevy v přírodě, poznávat prostředí, ve kterém žijí a získávat k němu kladný vztah. Celkově byl zaměřen na podporu vývoje dítěte jako proenvironmentálně zaměřené osobnosti. KLÍČOVÁ SLOVA: environmentální výchova, praktické činnosti, rámcové vzdělávací programy, projekt, pozorování
Náhradní rodinná péče
Petrů, Jaroslava ; Kohnová, Jana (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
ANOTACE: Bakalářská práce je zaměřena na náhradní rodinnou péči v České republice a její význam pro dítě. Teoretická část vymezuje základní pojmy, přibližuje historii a formy náhradní rodinné péče. Zabývá se také procesem získání dítěte do náhradní rodinné péče, přípravou pěstounů a zákony upravujícími náhradní rodinnou péči. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu v rodinách s dětmi v pěstounské a poručnické péči, v rodinách s osvojenými dětmi, v Klokánku a v SOS dětských vesničkách. V závěrečné části práce jsou analyzovány a zpracovány získané poznatky a zároveň je zde poukázáno na význam náhradní rodinné péče pro dítě.
Fobie ze zvířat u dětí předškolního věku
Kralertová, Michaela ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
Bakalářská práce pojednává o fobiích ze zvířat u dětí předškolního věku. Teoretická část zpracovává toto téma obecně. Zaměřuje se na teoretické poznatky o fobiích, vliv zvířat na dítě a jeho odcizování přírodě. Dále pak na možnosti vzdělávání, které tomuto problému předcházejí. Praktická část se skládá z aktivit, které jsou zaměřené nejen na prevenci fobií (i strachu) ze zvířat, ale i na jejich zjištění a práci s nimi. Výzkumná část zjišťuje obecný vztah dětí k předem zvoleným zvířatům a odhaluje určité tendence v jejich oblíbenosti. Dále pak zkoumá, jaký má na tento vztah vliv věk, pohlaví dětí a MŠ ve které jsou vzdělávány (běžná nebo ekologicky zaměřená). Klíčová slova fobie, specifické fobie, fobie ze zvířat, biofobie, biofilie, předškolní dítě, mateřská škola, zooterapie, environmentální výchova, lesní MŠ, odcizování přírodě
Dítě a kůň : využití metody AAA pro podporu osobnosti
Jiráková, Vladana ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Teoretická část bakalářské práce vymezuje uplatnění metody AAA (Animal Assisted Activities) v animoterapii a její použití v rámci hiporehabilitace. Stručně seznamuje s metodikou a klientelou aktivit s využitím koní (AVK) a představuje možný přínos humánně- animálních interakcí pro rozvoj osobnosti dítěte. Dále jsou zde stručně představeny rizikové faktory doprovázející vývoj dítěte. Praktická část předkládá výsledky kvalitativního výzkumu zpracovaného na vzorku dětí navštěvujících soukromou jezdeckou stáj. Výzkum byl uskutečněn na základě zápisků z pozorování a rozhovorů s členy stáje pomocí zakotvené teorie a snaží se objasnit, jakým způsobem dochází při kontaktu s koněm k vývoji psychických a fyzických dovedností dítěte.
Námětové vycházky s dětmi předškolního věku, orientované na environmentální činnosti
Strašáková, Lenka ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
STRAŠÁKOVÁ, Lenka. Námětové vycházky s dětmi předškolního věku orientované na environmentální činnosti. [Diplomová práce]. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovi, 2010. 126 s. Hlavním tématem diplomové práce je komplexní poznávání přírody při vycházkách s dětmi v mateřské škole. Práce začleňuje současné kurikulum, se kterým musí učitelky mateřských škol plánovat a realizovat veškeré činnosti, které v MŠ probíhají. Ve vztahu k předchozímu kurikulu zároveň porovnává nové možnosti pro pedagogickou činnost. V teoretické části jsou vymezeny hlavní pojmy vztahující se ke zvolenému tématu a opírající se o dostupnou literaturu. V empirické části je využita k průzkumu dotazníková metoda, jejímž cílem je zjistit, zda učitelky mateřských škol cíleně a komplexně plánují poznávání přírody ve svých třídních a školních vzdělávacích programech. Je zde také zahrnuta evaluace, ze které by měly učitelky vycházet k plánování dalších činností, které budou dále plánovány a realizovány. Klíčová slova: dítě v mateřské škole, vycházka, zvířata, rostliny, pozorování a poznávání přírody, program pro předškolní vzdělávání
Odcizení člověka přírodě
Prokopiusová, Květa ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
8/67 Abstrakt Diplomová práce se zabývá odcizením člověka přírodě. Teoretická část si klade za cíl odpovědět, co je to příroda a vztah k přírodě. Dále popisuje, jak se vyvíjel vztah člověka k přírodě. Neopomene ani působení pobytu člověka v přírodě - rekreace a zahrádkářské osady. Také se zaměřuje na dítě a přírodu kolem něj. Hledá propojení se školou, ekocentry a Rámcově vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Pokouší se pohlédnout na příčiny a důsledky vzdalování se přírodě. Hledá odpověď jak oddálit odcizení člověka přírodě. Vlastní výzkum zjišťuje, v jakých typech prostředí žáci pátých ročníků základních škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi tráví svůj volný čas. Zda město Brandýs nad Labem - Stará Boleslav nabízí žákům přírodní prostory, kde by mohly odpočívat, hrát si, provozovat sport atd. Zajímá se, s kým děti pobývají venku ve volných chvílích, kdo je jim společníkem nebo průvodcem. Klíčová slova Příroda, vztah k přírodě, zahrádkářské osady, střediska ekologické výchovy, ekocentra, výuka ve školní zahradě, environmentální výchova, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Naučná stezka Klánovickým lesem s podporou ICT
Peterka, Štěpán ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Novotný, Petr (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zpracování naučné stezky v oblasti Klánovického lesa, který je součástí přírodního parku Klánovice - Čihadla ve východní části Prahy a tuto stezku doplnit o elektronické výukové materiály. Vlastní naučná stezka bude realizovaná formou taggových zastavení, které návštěvníkům poskytují stažení textů a materiálů do mobilních telefonů nebo tabletů. Jednotlivé texty zastavení jsou doplněné o výukové prezentace, školní pracovní listy a terénní pracovní listy. Obsahy zastavení a navazující výukové materiály jsou zpracovány v souladu se systematickou výukou přírodopisu a biologie na základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Součástí práce jsou i výsledky dotazníkového šetření postojů žáků k využívání moderních technologií ve vyučování, celkem bylo vyhodnoceno 214 dotazníků v letech 2008, 2009, 2011 a 2013. Poslední část práce a přílohy obsahují vlastní texty zastavení a navazující výukové materiály. V průběhu jarních měsíců 2014 bude stezka v oblasti realizovaná a jednotlivé výukové materiály budou součástí textů zastavení a volně dostupné široké veřejnosti. Klíčová slova: Klánovický les, exkurze, naučná stezka, elektronické výukové materiály
Studie chovů zvířat na základních školách v České republice
Boučková, Veronika ; Řezníček, Jan (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Na základě studia odborné literatury a rozhovorů jsem sestavila teoretickou část skládající se z části zaměřené na historii chovatelství a části zaměřené na význam chovatelství dnes, se zaměřením na význam školních chovů. V rámci dvou dotazníkových šetření byl mapován současný stav zájmových chovů na základních školách v ČR. Respondenty prvního výzkumu byli učitelé a ředitelé základních škol, respondenty druhého studenti chovatelství. V obou šetřeních byli respondenti dotazováni na existenci chovu na jejich škole, chované druhy, podmínky chovu, ale i na jejich postoje a motivy k této problematice. Názory psycholožek na tuto problematiku jsou součástí rozhovorů provedených již v první části práce. Je zde tedy možnost posoudit tři pohledy na stejnou problematiku - pedagogů, studentů a psychologů. Součástí této diplomové práce je i srovnání výsledků s podobným výzkumem, bohužel literatury a výzkumů s tématem školních chovů je velký nedostatek.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 105 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Jančaříková, Kateřina|orcid:0000-0003-4339-9990|researcherid:H-6002-2011|scopus:56193278900
2 Jančaříková, Kristina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.