Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí74 - 83dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hranice a vztah k jejímu okolí
Linhart, Tomáš ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Linhart, T: Hranice a vztah k jejímu okolí. [Diplomová práce] Praha 2015 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 71 s. (Přílohy na CD: 2 obrazové přílohy). Diplomovou práci charakterizuje teoretická úvahová studie na pozadí vlastní výtvarné práce. Text interpretuje hranici jako obzor, který se vyjevuje a mizí. Představuje vlastní výtvarné uchopení tématu v souvislostech s vybranými tendencemi ve výtvarném umění. Autor se snaží vymezit hranice umění a výtvarné výchovy jako podklad vlastních pedagogických východisek. Uvádí, které teoretické rámce se podílejí na formování jeho profesního vymezení. V didaktické části si všímá vybraných situací z realizovaného vyučování a reflektuje je ve světle dalších pedagogických zkušeností autora. Výsledkem a přínosem práce jsou popis a interpretace vybraných situací z praxe začínajícího učitele a učební celek prověřený praxí určený pro studenty gymnázií.
Václav Cigler a jeho škola
Šindelová, Jana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Václav Cigler a jeho škola AUTOR: Mgr. MgA. Jana Šindelová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra výtvarné výchovy ŠKOLITELKA: Doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. ANOTACE: Tato disertační práce se zabývá pohledem umělce a pedagoga Václava Ciglera na výtvarné umění přes vnímání pohybem, prostorem a časem. Cigler v minulosti často předjímal koncepty rodícího se soudobého výtvarného vyjadřování (konstruktivní tendence, minimalismus, land-art, světelnou a kinetickou plastiku). Přesahy jeho díla jsou v konstruktivním sdílení znalostí a modelů kritického myšlení, v aktivismu a v experimentování. Tvorbu Václava Ciglera reprezentuje pět principů: člověk, prostor, voda, světlo a sklo. Prostor jako prostředek komunikace tvoří základní moment strukturace Ciglerova díla. Výzkumná sonda se zamýšlí nad tím, zda lze předávat dětem složité otázky současného umění, a nabízí možnost, jakým způsobem můžeme zprostředkovat myšlení a dílo Václava Ciglera v rámci edukace výtvarné výchovy. Používá při tom částečně metodu upravené zakotvené teorie, popisuje, analyzuje a interpretuje obsahy a vztahy kódů identifikovaných na základě analýz primárních dokumentů z participačního pedagogického akčního výzkumu v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA: Václav Cigler, člověk, umění, myšlení; zakotvená teorie, pedagogický akční výzkum.
Univerzální oděv a jeho využití v muzejní edukaci
Švejdová, Kateřina ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Ve své diplomové práci navazující na práci bakalářskou se zaměřuji na univerzální formy oděvu. V teoretické části zkoumám společné znaky oděvů v proměnlivých kulturně- historických kontextech. Zaměřuji se na všeobecné aspekty odívání. Hledám souvislosti mezi funkcemi a formami oděvu. Sleduji vlivy historických stylů v tvorbě současných oděvních návrhářů, hledám univerzální rysy oděvu v dnešní módě. Pozoruji zájem dětí, učitelů i publikací o textilní tvorbu. Ve výtvarné části se zabývám sérií návrhů na univerzální variabilní oděv. Z jednoho střihu vzniká aranžováním pomocí patentů více modelů. Varianty výsledných modelů dokumentuji a kriticky reflektuji. V didaktické části navrhuji edukační program k vybrané oděvní expozici. Součástí programu jsou pracovní listy a možnost využití univerzálního oděvu jako didaktické pomůcky. Program ověřuji v praxi, dokumentuji a vyhodnocuji.
Cíle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v praxi výtvarné výchovy
Kolebabová, Zuzana ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi naplňování cílů Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v praxi výtvarné výchovy v podobě návrhu učebních osnov pro sedmý ročník druhého stupně. Práce odráží osobní přístup autorky k formulování obsahů těchto osnov. Teoretická část se zaměřuje na zkoumání RVP ZŠ pro druhý stupeň hledání prostředků naplnění cílů v podobě učebních osnov pro sedmý ročník druhého stupně. Zjištění teoretické části jsou doplněna o komparaci kulikulárních dokumentů pro výtvarnou výchovu České Republiky a Velké Británie. Empirická část popisuje postupy vedoucí k definování učebních osnov. Zahrnuje rozbor postupu stanovení obsahu učebních osnov, který vychází především z pedagogické praxe autorky a který je následován osobním pojetím požadavků RVP ZV v podobě realizace výuky zameřené na proces tvorby. Dále je zde popsán proces analýzy vlastní výuky v souvislosti se zkoumáním pojetí RVP ZV u vybrané ZŠ s použitím metod akčního výzkumu. Didaktická část uzavírá proces aplikováním zjištěných poznatků do výuky prostřednictvím dvou vyučovacích celků, které jsou realizovány a hodnoceny. Výstupem zkoumání praktické zkušenosti a teoretických podkladů jsou nejen učební osnovy pro sedmý ročník, ale také návrh postupu pro zpracování těchto osnov v podobě grafického přehledu. Klíčová...
Galerijní a muzejní edukace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Bulková, Lucie ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Práce se zabývá hledáním pozice galerijní/muzejní edukace ve výtvarném vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. První část je věnována teoretickým východiskům tématu, objasňuje základní termíny (vizuální gramotnost, galerijní/muzejní edukace). Podstatná část je věnována výzkumnému šetření v oblasti galerijní/muzejní edukace dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a snaží se popsat možnosti a meze dětí s handicapy během galerijních programů. Zároveň přináší podstatná zjištění o podobě výtvarné výchovy v konkrétní škole získané prostřednictvím analýzy příslušného kurikulárního dokumentu a rozhovorů s vyučujícími. Pro zpracování získaných dat jsou využity metody kvalitativního výzkumu. Práce směřuje k návrhu konkrétních úprav školního vzdělávacího programu. Výtvarná část práce má podobu didaktické pomůcky.
Obraz tělesnosti - Tělesnost obrazu
Slachová, Markéta ; Sedlák, Michal (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá pojmy lidské tělesnosti a obrazu, jejich vzájemným vztahem. Tedy jakým způsobem může být tělesnost zpřítomněna v obraze a potažmo v samotném dialogu uměleckého díla a diváka. Další část práce je věnovaná kontextům uměleckým. Ráda bych uvedla příklady uměleckých děl, na kterých pomocí konfrontací můžeme vysledovat dobové pojetí tělesnosti a způsob zobrazení lidské figury, od nejstarších obrazů až k umělecké akci a současnému umění. Mým cílem je pokusit se uchopit vztah obrazu a tělesnosti a to především v rámci výuky výtvarné výchovy a možností galerijních či muzejních edukací. Navrhla a zrealizovala jsem rozsáhlý didaktický projekt: Obraz tělesnosti - tělesnost obrazu, který využívá prvků výtvarně dramatického pojetí výtvarné výchovy, akcentující práci s vlastní tělesností žáků, vazbou na kontexty z dějin umění a zabývá se i tématem interpretace, reprodukce a manipulace obrazů. Výtvarná část nese název Interpretace jako posun od obrazu tělesnosti k tělesnosti obrazu a rovněž vycházející z tématu zkoumaného v práci.
Umění jako sociální intervence
Peroutková, Pavla ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Peroutková, P.: Umění jako sociální intervence. [Diplomová práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 99 s. (Příloha: cd s video- dokumentací) Předmětem diplomové práce je teoretická studie tématu sociální intervence v umění s ověřením možnosti jeho didaktického uplatnění ve výtvarné výchově. Nejprve je zde nastíněna základní problematika a otázky související se sociálními intervencemi, zejména s participativním uměním. Ty jsou dále prezentovány na rozmanitých konkrétních ukázkách umělecké praxe z české i světové umělecké scény po roce 1990. Jejich společným tématem je jídlo, které se objevuje v uměleckých sociálně angažovaných projektech napříč celou škálou odlišných přístupů a strategií. Následně je využito jako hlavní motiv i v didaktickém projektu a vlastní výtvarné realizaci. Práce také poukazuje na společné průsečíky zkoumaných uměleckých strategií a pedagogického působení. Téma sociální intervence a participace je uplatněno v realizovaném didaktickém projektu na gymnáziu a ve vlastním výtvarném zpracování, které jsou v kontextu celé práce reflektovány.
Malováno tancem
Sedláčková, Eliška ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
SEDLÁČKOVÁ, E., Malováno tancem. /závěrečná diplomová práce/ Praha 2014. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. 106 stran (78 normostran) Diplomová práce Malováno tancem se zaměřuje na rozvoj tanečně pohybového projevu žáků v rámci výuky výtvarné výchovy. Rozvádí formy zacházení s tělem a hledá jejich uplatnění jako svébytného vyjadřovacího prostředku. Poukazuje na abstraktní výrazové možnosti využitelné pro osobnostně sociální rozvoj autorů. Poznatky a závěry se opírají o několikaleté zkušenosti v oblasti taneční průpravy a jsou konfrontovány s vlastní zkušeností i uplatněním v praxi. Klíčová slova: pohyb, prostor, tanec, čas, tělo, fotografie, video, tělo, tělesnost, reflexe, pohybově taneční výchova
Rozvoj možností výtvarné výchovy v integraci s cizím jazykem
Kafková, Helena ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent) ; Sztablová, Danuše (oponent)
Tato dizertační práce pojednává o dispozici výtvarné výchovy k integraci s cizím jazykem v prostředí prvního stupně ZŠ, a zkoumá ji s důrazem na modernistický předpoklad "výtvarného jazyka". Kořenům modernistického myšlení v umění a v teorii výtvarné výchovy je věnovaná první část práce. V umění je to první umělecko-průmyslová škola, Bauhaus, jehož reflektovaná i nereflektovaná východiska jsou zde vyložena. Dále text ukazuje, faktograficky i věcně, příbuznost mezi tvorbou v Bauhausu a teorií Vídeňského kroužku. Také tady je zřetelné, že diskuse o povaze jazyka byly zásadní pro avantgardní myšlení v umění a vědě ve dvacátých, a začátku třicátých let. Tato část končí výkladem kritické teorie jazyka, a ukazuje význam jazykového motivu v současné teorii, s důrazem na umění a vzdělávání. Výzkumná sonda promýšlí otázku výtvarné výchovy jako jazyka, který má být integrovaný s cizím jazykem. Používá při tom metodu Založené teorie, popisuje, analyzuje a interpretuje podoby a vztahy kódů vycházejících z terénu a z rozhovorů se studenty učitelství a učiteli na 1. stupni ZŠ. Poslední část předkládá případovou studii a nálezy vytvořené v mezinárodním projektu Creative Connections
Fragments of narration in comics (Comics phenomenon in art education)
Grendelová, Erika ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent) ; Horáček, Radek (oponent)
NÁZOV: Fragmenty narácie v komikse (Fenomén komiksu vo výtvarnej výchove) AUTOR: Mgr. Erika Grendelová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra výtvarnej výchovy ŠKOLITEĽ: doc. ak. malíř Ivan Špirk ABSTRAKT: Dizertačná práca pojednáva o logike narácie v komikse (ako vizuálnom naratíve). Hľadá nový prístup k štruktúre tohto média, analyzuje jeho stavbu z naračného hľadiska a ďalej prevádza do praxe výtvarnej výchovy v podobe výtvarného a výskumného projektu pre študentov prvého ročníka gymnázia. V rámci tejto časti výskumu boli identifikované rozličné prístupy študentov (ako empirických divákov) k čítaniu a tvorbe vizuálnych naratívov, predovšetkým využívanie fragmentov vizuálnej kultúry. Táto dizertačná práca je tak príspevkom k náhľadu na vizuálnu kultúru ako neoddeliteľnú súčasť výuky výtvarnej výchovy. KĽÚČOVÉ SLOVÁ: komiks, naratív, vizuálna kultúra, fragment narácie, importované fragmenty, výtvarná výchova.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí74 - 83dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Fulková, Marie,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.