Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 84 záznamů.  začátekpředchozí50 - 59dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Identita příslušníka hiphopové subkultury
Sommerová, Lucie ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá prostředí hip hopové subkultury a zjišťuje, jak vypadá identita člena subkultury. Cílem práce je určit, co vše je pro člena hip hopové subkultury důležité, jaké charakteristiky má člen hip hopové subkultury mít. Metodou výzkumu byly polostrukturované rozhovory s lidmi, kteří subkulturu hip hop dobře znají a jsou v ní aktivní. Na základě rozhovorů byly určeny základní kategorie a subkategorie. Práce pak určuje vztahy mezi nimi i to, jak tyto kategorie ovlivňují identitu člena hip hopové subkultury.
Učitel versus moderní technika ve třídě - kognitivní studie
Durchánek, Milan ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Neuwirthová, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá přístupem učitelů k moderním technologiím ve výukovém procesu, a jaké faktory výuky tyto technologie ovlivňují. Cílem této bakalářské práce je prozkoumat současné prostředí školy, dále také hodnocení a vztah učitelů k moderním technologiím. Inspirací pro tuto práci byl výzkum profesora Edwina Hutchinse (1995), který etnograficky zkoumal, jak probíhá pracovní proces na námořní lodi. Autor se zaměřil na lidské poznání, které je zde zprostředkováno skrze společnou aktivitu mezi členy posádky a nástroji, které jsou při činnosti využívány. Zjednodušeně lze říct, že v důsledku provedení chybných úkonů některých členů posádky při vykonávání požadované práce s nástroji, nebo v případě, že nejsou splněny podmínky pro práci s nimi, dochází pak k tomu, že nástroje nemusí být vždy využity očekávaným způsobem. Teoretická část se snaží nejprve definovat odborné pojmy a nějakým způsobem je vymezit, poté se soustředí na osobnost učitele a její specifika, v závěru se snaží přirovnat školní instituci k technologickému systému. Praktická část zahrnuje můj kvalitativní výzkum, při němž je provedeno pozorování a následně rozhovory se středoškolskými učiteli pro zjištění jejich přístupů a názorů na moderní technologie. Výzkumná data byla zanalyzována za pomoci metody Zakotvené teorie (Straus,...
Vnímání protiromských pochodů a faktory psychického zvládání těchto pochodů dospělými příslušníky romské minority
Nováková, Barbora ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Francová, Veronika (oponent)
Cílem empirické práce je prozkoumat, jak vnímají příslušníci romské minority protiromské akce a jaké strategie využívají k zvládnutí akcí. Empirický materiál je tvořen 5 rozhovory. K jejich zpracování používám zakotvenou teorii. Respondenti na protiromské akce nahlíželi z hlediska teoretického pozadí problémů a legitimity trestu. Využívali širokou paletu strategií zvládání, převážná část strategií byla kolektivních. Větší počet strategií souvisel s preventivními opatřeními, které sloužily k zabezpečení ubytovny.
Role "černé" kultury a identita romského dítěte
Kýnlová, Barbora ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Empiricky zaměřená práce se zabývá kulturní identifikací romských dětí. Jejím záměrem je zmapovat kulturní orientaci romských dětí a objasnit úlohu "černé" kultury při kulturní identifikaci, především v oblasti hudby. Teoretická část je rozdělena na psychologický a sociologický, kulturně antropologický blok. V každém z nich shrnuje obecné poznatky ze svého hlediska a uvádí teoretická východiska k pochopení klíčových pojmů výzkumu - identita romského dítěte v kontextu "černé" kultury. Empirická část je rozdělena na čtyři bloky. V prvním je popsán design etnografického výzkumu, v druhém bloku je popsán kontext průběhu a místa výzkumu a ve třetím jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu, čtvrtý blok shrnuje výsledky. Analýza kulturní identifikace je rozdělena na tři kategorie kulturních vzorů, jejichž interpretace se snaží objasnit identitní souvislosti s "černou" kulturou a podat celkový obraz kulturní orientace romských dětí. Klíčová slova: Identita, identifikace, kultura, Romové, etnicita, "černá" kultura
Obsahová analýza snů u českých studentek
Šubrt, Miroslav ; Hrubý, Radovan (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
Práce prezentuje různé přístupy k chápání snů od historických pohledů až po názory moderních psychologů a psychologických škol. Předkládá informace o kvantitativní analýze snového obsahu a možnostech užití statistických metod ve studiu snů. Seznamuje s výsledkem výzkumu snového obsahu u 100 českých studentek psychologie za použití metody vyvinuté Hallem a Van de Castlem. Po porovnání výsledků s výsledky studentek z USA bylo nalezeno několik rozdílů: české studentky vykázaly mírně větší poměr agrese oproti přátelskosti, významně více neznámého prostředí a středně více snů obsahujících agresi a snažení. Soulad s americkým vzorkem vykázaly především procenta týkající se charakteru snových postav, negativních emocí a poměru fyzické agrese oproti nefyzické. Korelační analýza aplikovaná na data ukázala mírné vztahy mezi proměnnými, které poukazují na možná vysvětlení snového obsahu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Některé aspekty magického myšlení u dětí mladšího školního věku
Tanzerová, Adéla ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Anotace: Předmětem této bakalářské práce je magické myšlení u dětí mladšího školního věku. V teoretické části je pojem magické myšlení vymezen z pohledu vývojové psychologie a kulturní antropologie, dále je představeno pojetí magického myšlení Jeanem Piagetem, které je pro tuto práci klíčové. Hlavním úkolem výzkumu je na základě vlastního empirického materiálu zjistit, jestli se u dětí mladšího školního věku vyskytují některé aspekty magického myšlení. V této práci je magické myšlení (svět dětí) stavěno do kontrastu s myšlením realistickým (svět dospělých). Pozornost je také věnována myšlení analogickému. Data byla získána metodami zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů se žáky první třídy. Zjištění z tohoto výzkumu jsou komparována s Piagetvými poznatky. Výsledkem práce je charakterizace myšlení žáků první třídy, kategorizování a definování použitých principů myšlení, popsání aspektů magického, realistického a analogického myšlení. Klíčová slova: magické myšlení, mladší školní věk, etnografie, dětské koncepce světa
Kultura jako zkušenost. Problém distanciace a desegregace
Doubek, David ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Tato práce práce je věnována výzkumu vyloučení, které je v České republice uvaleno na Romy a jejich kulturu. Vyloučení je zkoumáno z hlediska "pomáhajících profesí", tedy intervenujících aktérů, kteří se snaží pomoci vyloučení překonat. Vycházím přitom ze dvou výzkumných projektů, které jsme realizovali v letech 2008-2013. Práce obsahuje smíšené postupy, induktivní etnografické, vycházející z práce v terénu a deduktivní, nebo theory-driven. Metodologicky se práce hlásí ke kvalitativním přístupům, zejména kognitivně antropologickým, individuálně psychologickým a psychoanalytickým. První, teoretická část, je věnovaná rozboru pojmu kultura vzhledem k problematice "romství" a jeho vztahu k majoritě z hlediska kognitivní teorie kultury. Druhá část představuje reinterpretaci problému romské kultury a vyloučení z hlediska fenoménu distanciace a zavádí Frantzem Fanonem inspirovanou teorii konfrontace. Třetí část je dominantně empirická - etnografická a představuje studii kognitivních modelů pomoci z vyloučení, tak jak jsme je zachytili u pomáhajících profesí. Závěry z prvních dvou částí jsou v ní interpretačně aplikovány na problematice studia možností desegregace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Úspěšné stárnutí: strategie zvládání
Bartáková, Martina ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Levínská, Markéta (oponent)
Úspěšné stárnutí: strategie zvládání Abstrakt Cílem práce je prozkoumat strategie stojící v pozadí schopnosti lidí úspěšně zvládat stáří a úkoly, jež tato životní etapa přináší. Teoretickým a metodologickým východiskem je hermeneuticko-narativní přístup. Empirický materiál je tvořen 5 rozhovory sesbíranými metodou narativního interview. Východiskem pro narativní analýzu jsou dvě interpretační perspektivy: Sebeobrazy a Strategie zvládání. Práce navazuje na koncept devátého věku člověka manželů Eriksonových a hledá způsoby, jak úspěšně zvládnout úkoly tohoto životního období. Klíčová slova: úspěšné stárnutí, strategie zvládání, narativní analýza
Psychosociální a lingvistické aspekty vulgarity v hiphopové kultuře
Sommerová, Lucie ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na funkce vulgarity v hiphopové kultuře. Ke zkoumání této oblasti byly použity texty českých hiphopových interpretů, podrobené analýze, a to především analýze obsahové. Analýza odhalila nejen významy zjevné, ale především ty skryté. Následně byly hiphopové texty konfrontovány s lidovou smíchovou kulturou středověké a renesanční společnosti. Závěry získané užitím těchto metod odhalují, jakým způsobem k vulgaritě přistupují autoři hip hopových textů. Klíčová slova: Psycholingvistika, Sociolingvistika, vulgarita, Hip hop, Kultura Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 84 záznamů.   začátekpředchozí50 - 59dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Doubek, Dalibor
2 Doubek, Daniel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.