Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 173 záznamů.  začátekpředchozí112 - 121dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sebekontrola a dosahování cílů
Hnilica, Marek ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Blatný, Marek (oponent)
První část práce seznamuje čtenáře se současnými poznatky týkajícími se sebekontroly, se zvláštním důrazem na silový model sebekontroly. Ten postuluje, že schopnost sebekontroly závisí na omezeném zdroji, který se při jeho užívání vyčerpává. Podle tohoto modelu je schopnost sebekontroly závislá na jednom zdroji. Výzkumná část se zabývá otázkou, zda lze identifikovat zdroje dva - jeden pro iniciační sebekontrolu a druhý pro inhibiční. V rámci experimentu byly testovány dva druhy manipulace iniciační sebekontroly. Výsledky ukázaly, že jeden druh manipulace nevedl k žádnému měřitelnému vyčerpání iniciační sebekontroly, zatímco druhý typ experimentální manipulace vedl k výsledkům, které lze interpretovat jako podporující rozlišení sebekontroly na iniciační a inhibiční. Pokud by byl tento výsledek replikován v studii odstraňující nedostatky v práci prezentovaného experimentu, jednalo by se o zajímavý poznatek rozšiřující současné znalosti o sebekontrole. Klíčová slova: sebekontrola, experiment, silový model sebekontroly, iniciační sebekontrola, inhibiční sebekontrola, Stroopův test
Subjektivní rychlost plynutí času
Slavíková, Lenka ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Práce se zabývá psychologickým časem, aspektem jeho trvání a především subjektivní rychlostí času. V teoretické části představuje teorie časového vnímání a teorie vysvětlující akceleraci času s věkem. V empirické části ověřuje hypotézu o akceleraci času s věkem. Přes lidově rozšířenou představu o tom, že čím je člověk starší, tím mu čas ubíhá rychleji, data tuto teorii nepodporují. Vzorku 101 respondentů ze tří věkových skupin (adolescenti, dospělí a senioři) byl administrován dotazník mapující různými způsoby vnímání rychlosti času. Dotazník zahrnoval mimo jiné nově vytvořený Inventář subjektivní rychlosti času (ISRČ) a Zimbardův dotazník časové perspektivy. Většina respondentů souhlasí s tvrzením, že jim čas teď ubíhá rychleji než dříve, a že jim ubíhá rychle. Testování hlavní hypotézy výzkumu o akceleraci času s věkem však nenalézá signifikantní rozdíly ve vnímané rychlosti času spolu s věkem (Kruskal-Wallisův test). Signifikantní rozdíl v závislosti na věku byl nalezen pouze u měření rychlosti prostřednictvím ISRČ (Kruskal-Wallisův test). Adolescenti dosahují signifikantně vyššího skóru v ISRČ než dospělí a senioři (Mann-Whitney U test). Výsledky naznačují, že adolescentům ubíhá čas nejrychleji. Zároveň adolescenti pociťují ve srovnání s dospělými a seniory nejvíce časového tlaku (Mann-Whitney...
Alternativní využití Szondiho testu jako diagnostického nástroje
Pokorná, Martina ; Bahbouh, Radvan (oponent) ; Niederlová, Markéta (oponent)
Rigorózní práce analyzuje Szondiho test a jeho teorii ve světle aktuálních poznatků. Jejím cílem je prověřit potenciál této diagnostické metody a zvážit možnosti její aplikace. Na základě asociačního výzkumu se směr zájmu rozděluje do dvou studií. První z nich ověřuje vztah Szondiho teorie s vlastnostmi, které jsou na stupnici sémantického diferenciálu přisuzovány jednotlivým fotografiím podnětového materiálu. Výsledky ve většině případů potvrzují signifikantní rozdíly mezi Szondiho teoretickými kategoriemi čili "faktory". Ve druhé studii je zvolen narativní přístup, kdy je k poznání projektivních souvislostí využita metoda vyprávění příběhů. Kvalitativní analýzy naznačují, že mají příběhy v rámci jednotlivých "faktorů" jisté podobnosti, které však téměř nikdy neodpovídají Szondiho předpokladům. Výsledky naznačují potenciál Szondiho testu nahlédnout do důležitých témat respondentova života. Třetí studie prověřuje vztah mezi Szondiho testem a vybranými osobnostními vlastnostmi měřenými dotazníkem SPARO. Výzkum potvrdil souvislost mezi výběrem fotografií a některými zjišťovanými charakteristikami osobnosti. KLÍČOVÁ SLOVA: Szondiho test, projekce, vnímání tváře, sémantický diferenciál, analýza příběhů, dotazník SPARO
Assessment centre - validita, možnosti a úskalí využívání metody ve firemní praxi
Doubková, Dagmar ; Bahbouh, Radvan (oponent) ; Kirovová, Iva (oponent)
Ve své rigorózní práci se zaměřuji na témata týkající se metody Assessment centra (AC), její validitu, reliabilitu a objektivitu. Zabývám se pravidly a etickými otázkami spojenými s používáním metody, popisuje strukturu, implementaci a možnosti reálného využití metody Assessment centra v praxi. Část práce je také zaměřena na jednotlivé metody, z nichž se celkový program Assessment centra skládá, na odlišnosti mezi Assessment centrem a Development centrem a je její vlastnosti jsou srovnávány s dalšími metodami používanými k výběru a rozvoji zaměstnanců. Další části práce je věnována pozornost psychometrickým vlastnostem metody, tyto vlastnosti jsou porovnávány s psychometrickými vlastnostmi dalších výběrových metod a to na základě strukturovaných rozhovorů s 27 HR managery a specialisty. Získaný materiál se věnuje slabým a silným stránkám a poukazuje na možnosti a úskalí a to formou SWOT analýzy. Empirická část práce zjišťuje validitu u šesti Assessment center probíhajících v rámci rozvojového program se společnosti XY a zjištěné výsledky srovnává a diskutuje oproti hodnotám uváděným v literatuře a věnuje se četnosti a vhodnosti jednotlivých kompetencí, které jsou sledované v rámci různých Assessment center. Výsledky této rigorózní práce ukazují, že je skutečně důležité, aby při přípravě a realizaci...
Adaptace vojenských pilotů nadzvukových letadel na stresovou zátěž
Kloudová, Gabriela ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato práce se zabývá vlivem stresu na výkon vojenských pilotů nadzvukových letadel. V teoretické části se věnuje vymezení pojmu stres, jeho možným pojetím, dále strategiím zvládání stresu a nejnovějším metodám objektivizace stresové zátěže. Součástí teoretického úvodu je zasazení problematiky stresu do oblasti letové činnosti a konkrétně specifikaci práce vojenských pilotů. Praktická část se opírá o teoretickou přípravu a výzkumně ověřuje předem stanovené předpoklady o závislosti stresu na výkonu letové činnosti. Tato souvislost byla empiricky ověřena experimentem prováděným na taktickém letovém simulátoru, kde běžně trénují piloti proškolení na nadzvukové letouny. Stres jsme objektivizovali fyziologickými daty a psychologickými dotazníky. Výsledky poskytují informace o nejstresovějších a nejobtížnějších událostech objevujících se v průběhu taktické bojové mise. Byla prokázána také souvislost mezi osobností, klidovou tepovou frekvencí a efektivitou výkonu. Klíčová slova: Stres, Vojenští piloti, Výkon, Mentální zátěž, Tepová frekvence
The psychology of happiness: interventions Influencing happiness
Figurová, Mária ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Blatný, Marek (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá témou šťastia a intervenčnými stratégiami zameranými na jeho zvyšovanie. V teoretických kapitolách popisuje rôzne prístupy k definovaniu pojmu, pričom sa prikláňa k názoru, že pojem vyjadruje predovšetkým hodnotenie subjektívnej spokojnosti jedinca so životom. Venuje sa niekoľkým základným teóriám šťastia, analyzuje jeho vzťah k iným premenným, ako sú dedičnosť, zdravie, peniaze alebo práca a v závere teoretickej časti predkladá prehľad najznámejších intervenčných stratégií ovplyvňujúcich prežívanie šťastia. Empirický výskum je zameraný na testovanie účinnosti zvolenej stratégie - všímavosti - na zmeny v prežívaní šťastia. Hoci štatistická analýza nepotvrdzuje platnosť hypotézy o zvýšení subjektívnej hladiny šťastia po aplikovaní intervencie, výsledky naznačujú tendenciu k účinnosti metódy. Kľúčové slová: pozitívna psychológia, šťastie, spokojnosť, všímavosť.
Sebekoučování-dosahování cílů metodou "malých kroků"
Englertová, Klára ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Rymeš, Milan (oponent)
1 UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE FILOZOFICKÁ FAKULTA KATEDRA PSYCHOLOGIE DIPLOMOVÁ PRÁCE Klára Englertová Sebekoučování - dosahování cílů metodou "malých kroků" Self-coaching - attainment of goals by "small steps" Praha, 2014 Vedoucí práce: doc. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, PhD. 2 ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá metodami dosahování cílů a zvyšování efektivity v rámci odkládaných činností v kontextu psychologie sebeřízení a sebekoučování, a to především u vysokoškolské populace, u níž je udávaná prevalence prokrastinace, tedy chronického odkládání, nejvyšší. Jako možný způsob intervence jsou pak podrobně popisovány různé podoby strategie "malých kroků" či "rychlých výher". V rámci přehledové výzkumné studie je ověřována validita Sebeposuzovací škály prokrastinace za využití popisu různých studijních stylů a jejich rozdělení na strategie s odkladem a bez odkladu. Zároveň jsou také zmapovány techniky, které podle subjektivní výpovědi studentů zvyšují jejich efektivitu. V rámci experimentální studie je pak ověřována metoda "efektivního sprintu", strategie, která má podobu intenzivního a krátkodobého soustředění na činnost směřující k naplnění vytýčeného cíle. Sledovány jsou rozdíly v subjektivně hodnocené míře posunu směrem k cíli a vnímané náročnosti jeho dosažení, a to nejprve u všech a poté konkrétně u těžce...
Validizační studie Dotazníku typologie osobnosti GPOP: porovnání s osobnostním inventářem NEO-PI-R
Jarošová, Zuzana ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá Dotazníkem typologie osobnosti GPOP (Golden Profiler of Personality) a jejím cílem je ověřit konstruktovou validitou dotazníku GPOP. Teoretická část se zaměřuje na požadavky kladené na psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod. Pozornost je věnována teoretickým základům GPOP - jedná se o Jungovu teorii psychologických typů a pětifaktorový model osobnosti. Dotazník GPOP je následně srovnáván s vybranými psychodiagnostickými nástroji založenými na obdobných teoretických základech a dále jsou diskutovány možnosti využití dotazníku GPOP. Empirická část představuje studii zabývající se ověřováním konstruktové validity dotazníku GPOP pomocí inventáře NEO-PI-R. Výzkum byl proveden na vzorku studentů pražských vysokých škol. Výsledky potvrzují předpokládané vztahy mezi oběma dotazníky a lze je tedy vnímat jako důkazy o konstruktové validitě dotazníku GPOP. Srovnání s českými normami ukázalo, že výběrový vzorek se od standardizačního liší. Ačkoli nelze závěry zcela generalizovat, výsledky nabízejí první ověření validity dotazníku v českém prostředí. Klíčová slova: GPOP, psychodiagnostika, Jungova typologie, validita, NEO-PI-R
Komparace interkulturní kompetence českých a japonských vysokoškolských studentů
Škrábová, Michala ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Soukup, Václav (oponent) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Teoretická část dizertační práce stručně přibližuje nejnovější poznatky o interkulturní komunikaci a představuje významné interkulturní teorie, které se zaměřují na dvě zkoumané země, na Českou republiku a na Japonsko. V další části je srovnáván český a japonský způsob myšlení a chování v pracovním prostředí pomocí teorie kulturních standardů. Následuje přehled dosavadních teorií interkulturní kompetence, na který navazuje popis specifik interkulturní kompetence a možné způsoby jejího rozvoje. Teoretickou část dizertační práce uzavírá přehled předností a rizik interkulturních výzkumů obecně. Empirická část představuje výzkum interkulturní kompetence u českých a japonských vysokoškolských studentů. Jeho cílem je sestrojení dotazníku interkulturní kompetence, design situace pozorování měřící interkulturní kompetenci a zjištění vztahu mezi komponentami sestrojeného dotazníku a kritérii pozorování. Dalšími cíli je zjištění rozdílů u českých a japonských vysokoškolských studentů psychologie, jejich srovnání a také zjištění toho, zda lze tyto rozdíly opravdu vysvětlit komponentami dotazníku interkulturní kompetence. Zajímalo nás také, do jaké míry interkulturní kompetence souvisí s kompetencí intrakulturní a zda existuje spojitost mezi flexibilitou v pozorované situaci a interkulturní kompetencí....
Souvislosti osobnostních charakteristik a preferencí sportovních aktivit
Frainšicová, Kateřina ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Niederlová, Markéta (oponent)
Práce se zabývá problematikou zkoumání osobnosti ve sportu. Obecným cílem této práce bylo ověření souvislostí mezi osobnostními charakteristikami a konkrétní sportovní činností. Konkrétně jsme se pokusili zjistit, zda má volba sportovní aktivity na výkonnostní úrovni souvislost s osobnostními charakteristikami sportovce. Cílovou skupinou byli studenti Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze. Jednalo se o studenty specializací plavání, fotbal, gymnastika, atletika. Tito studenti byli porovnáváni s kontrolní skupinou studentů, kteří se aktivně nevěnují sportovním činnostem. Celkově se korelační studie zúčastnilo 179 respondentů. Jako výzkumná metoda byl použit osobnostní dotazník 4Elements Inventory a Dotazník sportovních aktivit. Z výsledků vyplynula statisticky významná souvislost mezi sportovní aktivitou a živly Oheň a Voda. Nebyla prokázána souvislost mezi konkrétní sportovní specializací a některým z živlů. Souvislost jsme nalezli ve frekvenci sportovní činnosti a ohňového živlu. Zkoumaná skupina se liší oproti populaci v živlech Země a Ohně. V práci dále uvádíme výčet a souvislosti sportovních aktivit, kterým se respondenti věnují. Klíčová slova: Sport, osobnost, živly, 4Elements Invetory, vysokoškolští studenti

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 173 záznamů.   začátekpředchozí112 - 121dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Bahbouh, Radvan,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.