Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 131 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Equity Policies in tertiary education: The Case of the Universidad Autónoma Chapingo, Mexico. Analysis from Public Policy Theories.
Medina Varela, Jesús Arturo ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Jusić, Mirna (oponent)
Despite efforts to increase enrollment and democratize public tertiary education in Mexico, educational inequality persists. Students from families with higher incomes remain the primary beneficiaries of tertiary education. The Universidad Autónoma Chapingo (UACH) is an exception to this trend, its equity policies have helped low- income and indigenous students access and succeed. Although there are reports and evaluations of these policies, no research explains why they were implemented at the UACH, especially when other public universities in Mexico took a more meritocratic approach. This study aims to fill this gap by examining the variables that led to implementing equity policies at the UACH. The research finds that the beliefs and ideas of the actors inherited from the history of the institution are the most significative explanatory variable. In combination with other factors, including stable parameters, external events, long term coalition opportunities. The study also highlights the leadership role played by a policy entrepreneur at the UACH and how his coalition implemented a unique approach to reform university admissions policies. The study shows that the success of equity policies at the UACH was not due to a single variable but a combination of circumstances, strategies, and access...
Příprava na inkluzi v pregraduálním vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
Řiháčková, Nela ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Diplomová práce zkoumá přípravu studentů učitelství na výuku v inkluzivních třídách během jejich vysokoškolského studia (pregraduální vzdělávání). V českém společenském i veřejně- politickém diskurzu dochází k viditelnému růstu hodnoty společného vzdělávání. V legislativě došlo k výraznému ukotvení inkluzivních principů do českého vzdělávání s novelou školského zákona v roce 2015 (zákon č. 82/2015 Sb.). Současný způsob pregraduální přípravy studentů učitelství na inkluzivní vzdělávání však je v relevantní výzkumné literatuře v ČR reflektován pouze minimálně (např. Stará, 2015). Pedagogické fakulty pak nesou značnou míru zodpovědnosti za zajištění dostatečné a kvalitní přípravy budoucích pedagogů, kteří mají nesnadnou úlohu zhostit se společného vzdělávání přímo na úrovni samotných tříd s velmi rozmanitým kolektivem. Očekává se, že pedagog adekvátně zajistí individualizaci výuky a bude ovládat pedagogickou diagnostiku. Tato práce za využití kvalitativní případové studie studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy napomůže zmapovat samotnou podobu pregraduálních příprav, zhodnotí jejich dostatečnost pro výkon povolání, identifikuje problematická místa a navrhne možnosti ke zlepšení situace.
Policy Design of the Unified National Examinations to Higher Education Institutions in Georgia
Gabunia, Mariam ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
The Unified National Examination (UNE) is a policy, which regulates the students' admission procedure to higher education institutions in Georgia. The UNE is a special policy in terms of its design, which manages admission procedure with a centralized and standardized approach. The main goal of this thesis is to study the 'side-effects' and challenges of UNE policy, explore its organizational structure and understand the main design patterns in the policy process to find the optimal solutions for current challenges. The research problem is studied through policy design conceptual framework in order to understand how a specific instrument mix was chosen by the policy-makers and how particular redesigns of the system were made in the previous years. The thesis discusses the design process of UNE, its design types and spaces and identifies the levels of government capacities in this process and its impact on tool choices. The thesis highlights the following challenges of UNE policy: contested testing model, controversial design of reforms, 'black holes' for corruption, inequality of access to higher education and restricted autonomy of higher education institutions, which need to be addressed for system sophistication in the future. Keywords Education policy, higher education system, national...
Měření přidané hodnoty ve vzdělávání
Potužníková, Eva ; Greger, David (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent) ; Ježek, Stanislav (oponent)
Měření přidané hodnoty je souhrnné označení pro přístupy posuzující efektivitu škol na základě učebního pokroku, který v nich žáci učiní. V kontextu rostoucího zájmu o sledování výsledků vzdělávání se přidaná hodnota prosazuje jako spravedlivější ukazatel vzdělávacího přínosu škol. Cílem této práce je poskytnout přehled hlavních přístupů k zjišťování přidané hodnoty a ověřit jejich využitelnost v českém vzdělávacím systému. Pro měření přidané hodnoty se používají statistické modely, které vycházejí z metody lineární regrese, ale liší se způsobem modelování školních efektů a skladbou nezávisle proměnných. V empirické části práce jsou porovnávány skóry přidané hodnoty odhadnuté pomocí devíti různých modelů. Jsou využita data od 3016 žáků ze 141 základních škol testovaných ve 4. a 6. ročníku ve výzkumu Czech Longitudinal Study in Education (CloSE). Přidaná hodnota škol se liší od průměrných hrubých testových skórů i od odhadů efektivity získaných z modelů, které zohledňují sociodemografické charakteristiky žáků, ale ne jejich předchozí výsledek v testu. Mezi odhady efektivity z různých modelů přidané hodnoty jsou vysoké korelace, avšak běžné regresní modely zařazují více škol do skupin s nadprůměrnou nebo podprůměrnou přidanou hodnotou než modely s náhodnými nebo s pevnými efekty. Běžné regresní...
Sebepoznání a jeho rozvoj prostřednictvím veřejné politiky jako faktor volby středoškolského oboru
Pýchová, Silvie ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Kirovová, Iva (oponent)
V posledních letech nabývá téma uplatnitelnosti lidí na trhu práce na významu v souvislosti s jeho dynamickou proměnou v důsledku globalizace a technologického pokroku. Způsob, jak na tyto změny připravit mladé lidi ve vzdělávání a dospělou populaci, je předmětem kariérového poradenství po celém světě. Překvapivě toto téma v současné době mezi aktéry v České republice příliš nerezonuje a není považováno za prioritu vzdělávací politiky, přestože je hlavním tématem evropských vzdělávacích strategií. Cílem této disertační práce je získat vhled do přesvědčení aktérů českého vzdělávacího systému o tématech, kterými se zabývá kariérové poradenství. Disertační práce využívá data ze šetření Delphi mezi aktéry ve vzdělávání z roku 2019 a pro jejich sekundární analýzu uplatňuje fenomenografický přístup. Na základě Teorie advokačních koalic si tato práce rovněž klade za cíl zjistit, zda je možné mezi těmito aktéry identifikovat určité názorové skupiny. Výsledek tohoto výzkumu nabízí mapu názorů aktérů na tuto problematiku. Zároveň ukazuje, že existují nejméně dvě velké skupiny aktérů, jejichž názory se na základě jejich základních přesvědčení výrazně rozcházejí. Výstupem této disertační práce jsou také doporučení pro rozvoj této oblasti v českém vzdělávacím systému, včetně modelu opatření reagujících na...
Vnímání distanční výuky v době první a druhé vlny pandemie: pohled učitelů základních škol z regionálního hlediska
Soukup, Richard ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na popis a analýzu nouzové distanční výuky z pohledu učitelů v první a druhé vlně pandemie covidu-19. Práce je zakotvena v odborné literatuře a v analytických studií. Data v druhé části práce jsou již konkrétně získána od analytických organizací Paq research a Kalibro, kde pomocí sekundární analýzy dat a komparativních postupů danou analýzu provádím. První část práce popisuje konkrétní pandemickou situaci, to jak český vzdělávací systém a učitelé zvládli přechod do online prostoru. Zároveň obecně nastiňuje pedagogické fungování v nouzové distanční výuce. Práce následně vymezuje učitele jako aktéry vzdělávací politiky, to, jakou zastávali roli, a nakonec to co se pro učitele konkrétně v nouzové distanční výuce změnilo. Následně se práce zaměřuje na nerovnosti ve vzdělávání v regionálním hledisku. Následná analýza a interpretace výsledků dochází na základě výzkumných otázek k několika zjištěním. Změna obsahu výuky, délka přípravy a vyčerpání se v rámci vln odlišuje, nicméně nenaplnilo se očekávání, že první vlna bude vždy tou s nejhorším výsledkem. V rámci krajů se úplná odlišnost problémových regionů od ostatních také nenaplnila. Co se týče obhajoby výběru tohoto tématu, tak si myslím, že tato bakalářská práce a její téma je aktuální a daná problematika stojí za rozvedení a...
Duševní zdraví vysokoškolských studentů v ČR
Beranová, Zuzana ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kotherová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá duševním zdravím vysokoškolských studentů v České republice. Cílem práce je zmapovat faktory, které ovlivňují studenty VŠ v oblasti duševního zdraví. Dalšími cíli je zjistit, jaký je stav duševního zdraví studentů VŠ a zjistit, do jaké míry ovlivňuje jejich duševní zdraví studium vysoké školy. Posledním cílem práce je navrhnout veřejně politická opatření, která se dají v této oblasti přijmout jako preventivní, a která by mohla vést ke zlepšení stavu duševního zdraví vysokoškolských studentů. Diplomová práce vychází z teorie Six Dimensions of Wellness pro přiblížení pojmu duševní zdraví a také z teorie The social determents of health, která přibližuje faktory, které ovlivňují zdraví obecně. Z těchto teorií a další literatury byly vytvořeny hypotézy. Výzkum se skládá ze dvou částí a to z kvalitativního a kvantitativního výzkumu. V rámci kvantitativního výzkumu jsou pomocí Spearmenova korelačního koeficientu zkoumány proměnné, které ovlivňují duševní zdraví vysokoškoláků. Kvalitativní výzkum se zaměřuje na druhou část práce a to na navržení veřejně politických opatření. Provedeny byly polostrukturované rozhovory s pracovníky poraden univerzit a zahrnuty byly i odpovědi pracovníků z krizového centra. Mezi faktory, které ovlivňují duševní zdraví studentů, patří finanční...
Náročnost doktorského studia v České republice: případová studie studijních povinností v programech politologie, sociologie a sociální práce
Brych, Jan ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Doleček, Pavel (oponent)
Diplomová práce zkoumá náročnost studijních povinností doktorských studijních programů politologie, sociologie a sociální práce napříč ČR. Výzkumný problém spočívá ve zkoumání náročnosti studijních povinností v kontextu problematických faktorů českého doktorské studia. Hlavním cílem práce je porovnat studijní povinnosti výše zmíněných studijních programů, za pomoci teorie historického institucionalismu odhalit formální i neformální instituce, které ovlivňují nastavení studijních povinností v doktorském studiu a přijít na to, proč jsou v ČR součástí studijních povinností publikační povinnosti. Informace z provedených 17 kvalitativních rozhovorů se zástupci oborových rad zkoumaných studijních programů a s experty na doktorské studium byly analyzovány metodou kvalitativní obsahové analýzy. Výsledky primárního výzkumu jsou doplněny poznatky z výzkumného šetření Doktorandi 2021, které se týkají studijních povinností doktorských studentů. Z výsledků výzkumu vyplývá, že studijní povinnosti se mezi obory politologie, sociologie a sociální práce liší pouze v drobných detailech. Nastavení studijních povinností v ČR ovlivňují formální instituce jako zákon o VŠ nebo nařízení o standardech pro akreditace. Dále nastavení studijních povinností ovlivňují neformální instituce. Především tlak na publikační výstupy,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 131 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.