Název:
Měření přidané hodnoty ve vzdělávání
Překlad názvu:
Measuring value-added in education
Autoři:
Potužníková, Eva ; Greger, David (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent) ; Ježek, Stanislav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Měření přidané hodnoty je souhrnné označení pro přístupy posuzující efektivitu škol na základě učebního pokroku, který v nich žáci učiní. V kontextu rostoucího zájmu o sledování výsledků vzdělávání se přidaná hodnota prosazuje jako spravedlivější ukazatel vzdělávacího přínosu škol. Cílem této práce je poskytnout přehled hlavních přístupů k zjišťování přidané hodnoty a ověřit jejich využitelnost v českém vzdělávacím systému. Pro měření přidané hodnoty se používají statistické modely, které vycházejí z metody lineární regrese, ale liší se způsobem modelování školních efektů a skladbou nezávisle proměnných. V empirické části práce jsou porovnávány skóry přidané hodnoty odhadnuté pomocí devíti různých modelů. Jsou využita data od 3016 žáků ze 141 základních škol testovaných ve 4. a 6. ročníku ve výzkumu Czech Longitudinal Study in Education (CloSE). Přidaná hodnota škol se liší od průměrných hrubých testových skórů i od odhadů efektivity získaných z modelů, které zohledňují sociodemografické charakteristiky žáků, ale ne jejich předchozí výsledek v testu. Mezi odhady efektivity z různých modelů přidané hodnoty jsou vysoké korelace, avšak běžné regresní modely zařazují více škol do skupin s nadprůměrnou nebo podprůměrnou přidanou hodnotou než modely s náhodnými nebo s pevnými efekty. Běžné regresní...Value-added measurement is a general term for a variety of approaches that assess school effectiveness based on their students' learning progress. In the context of growing interest in monitoring educational achievement, value-added is gaining importance as a fairer measure of school contribution to student learning. The aim of this work is to give an overview of main approaches to value-added measurement and to prove their applicability in the Czech education system. Value-added is measured by statistical models that rely on the method of linear regression but vary in how they model the school effects and which independent variables they use. Value-added scores estimated by nine different models are compared in the empirical part of this work. The study uses data of 3016 students from 141 basic schools assessed in grades 4 and 6 in the Czech Longitudinal Study in Education (CloSE). Value-added estimates differ from average raw test scores and from effectivity estimates obtained from models that account for the students' socio-demographic characteristics but not for their prior test achievement. School effects obtained from different value-added models are highly correlated, but simple regression models classify more schools into groups with above-average or below-average value-added. Simple...
Klíčová slova:
akontabilita ve vzdělávání; CLoSE; kvalita škol; matematika; Modely přidané hodnoty; standardizované testování; čtenářská gramotnost; školní efekty; CLoSE; educational accountability; mathematics; reading literacy; school effects; school quality; standardized testing; Value-added models