Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 128 záznamů.  začátekpředchozí84 - 93dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití ergoterapie při práci s klientem s DMO
Kudlíková, Vendulka ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
ABSTRAKT:ABSTRAKT:ABSTRAKT:ABSTRAKT: Tématem práce je využití ergoterapie při práci s klientem postiženým dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO). Cílem práce je vytvořit ergoterapeutický program pro klienta s DMO, dosáhnout při ergoterapeutické činnosti určitého rozvoje jemné a hrubé motoriky ruky a poskytnout klientovi pocit úspěchu, smysluplnosti a užitečnosti z vykonané práce. V teoretické části práce budou představeny základní pojmy týkající se vymezení pojmu DMO, možnosti vzdělávání žáků DMO, individuální vzdělávací plán, role asistenta pedagoga, vymezení ergoterapie, cíle a složky ergoterapie. Praktická část je věnována využití ergoterapie u klienta DMO. V práci budou využity tyto prostředky - analýza odborných pramenů, pozorování a přímá práce s klientem.
Svět dětské mozkové obrny : nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace
Kudláček, Miroslav ; Kabele, Jiří (vedoucí práce) ; Titzl, Boris (oponent)
- Miroslav Kudláček "Svět dětské mozkové obrny" Práce chce popsat proces, jakým lidé s Dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO) poznávají své postižení. Pro symptomy tohoto postižení je totiž charakteristické, že vznikají nejpozději do jednoho roku po narození. Z toho plyne, že takto postižený člověk/dítě nemá zkušenost "být zdravý". Proto musí své postižení nahlížet a konstruovat jiným způsobem než např. lidé po úrazu. Práce chce tedy popsat kognitivní proces, jakým takto postižení jedinci své postižení poznávají. Teoreticky se chci opírat o sociální konstruktivismus a vývojovou psychologii J. Piageta. Metodologická část by se měla sestávat z rozhovorů s lidmi s DMO.
Rozvíjení slovní zásoby u dětí mladšího školního věku
Fojtíčková, Eva ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Filippová, Eva (oponent)
Předkládaná práce se věnuje problematice vývoje slovní zásoby dětí mladšího školního věku. V první části jsou představena teoretická východiska z oblasti vývojové psycholingvistiky. Teoretická část se věnuje standardnímu vývoji řeči u dětí, přístupům k osvojování řeči, aspektům ovlivňujícím vývoj dětské řeči, odchylkám od normy v souvislosti se znevýhodněními. Dále jsou v první části představeny dotazníky, které zjišťují rozsah slovní zásoby dětí. Teoretická část se podrobněji vztahuje k poznatkům o řeči dětí ve věku 6 - 8 let. V praktické části práce je testována aktivní a pasivní slovní zásoba dětí navštěvujících 1. až 3. třídu základní školy. V rámci šetření byly testovány intaktní děti a děti se specifickými poruchami učení a chování a dítě s dětskou mozkovou obrnou. Pro účely práce byl sestaven obrázkový test v rozsahu 15 obrázků, zahrnující konkrétní substantiva z různých sémantických kategorií. Klíčová slova: dětská řeč, předškolní období, stadiální vývoj, pasivní a aktivní slovní zásoba, sémantické pole, synonymie, vývoj dětské řeči a komunikace, specifické poruchy učení, dětská mozková obrna, postižení.
Možnosti fyzioterapie u pacientů s dětskou mozkovou obrnou při léčbě spasticity v oblasti hlezna
Petrů, Dita ; Molnár, Petr (vedoucí práce) ; Hamarová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou rozsáhlého tématu dětské mozkové obrny se zaměřením na spasticitu v oblasti hlezenního kloubu, možnostmi jejího ovlivnění konzervativním a operativním způsobem. Dále volbou metod a prostředků fyzioterapie s ohledem na typ onemocnění a spolupráci pacienta. Obraz onemocnění je u každého pacienta odlišný, proto také způsob rehabilitace, postup a použití terapie bývá rozdílné. Limitem k dosažení optimálních výsledků u tohoto onemocnění je často mentální retardace různého stupně, která pacientovi brání nejen v pochopení prováděné terapie, ale i v motivaci k jejímu provádění. Je proto nezbytné postupovat individuálně, s trpělivostí a dostatečným časovým prostorem v péči o pacienta.
Využití ortotických pomůcek u dětí s dětskou mozkovou obrnou
PIPKOVÁ, Veronika
Dětská mozková obrna (DMO) je soubor poruch vývoje postury a hybnosti, které způsobují omezení aktivity. Je to neprogresivní onemocnění, jež vzniká v pre-, peri-nebo postnatálním období dítěte. Ačkoliv postižení nepokračuje, komplexní rehabilitací může docházet ke zlepšení klinického stavu. Rozlišujeme spastické a nespastické formy. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat možnosti ortotické péče u dětí s DMO a vyhodnotit efekt fyzioterapie s využitím vybraných pomůcek. Spolupráce probíhala se třemi probandy s hemiparetickou formou DMO. Hlavní cíle vycházejí z výzkumných otázek: Jaké jsou možnosti ortotické péče u dětí s dětskou mozkovou obrnou? K jakým změnám v posturálním chování probandů dojde při fyzioterapii s využitím ortotických pomůcek? Teoretická část se zabývá problematikou DMO. Onemocnění je obecně popsané, rozdělené podle období vzniku a forem, dále je také objasněna diagnostika a léčba. Zabývá se také spasticitou, jejími projevy, mechanismy, diagnostikou a léčbou. Je uveden přehled ortotických pomůcek k ovlivnění různých klinických příznaků DMO. V praktické části byl použit kvalitativní výzkum, který byl prováděn pomocí kazuistik tří dětí školního věku, které mají hemiparetickou formu DMO. Práce obsahuje vstupní a výstupní kineziologický rozbor a popis terapií proběhlých fyzioterapií v průběhu mého výzkumu, tedy šesti měsíců. Vliv ortotických pomůcek využívaných probandy (ortopedických stélek a kineziotapingu) na posturální chování byl ověřován pomocí posturografie (VSR Sport, NeuroCom?) a povrchové elektromyografie (MyoResearch, Noraxon). Výzkum probíhal v Centru Arpida v Českých Budějovicích a v Centru fyzioterapie na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Z výsledků vyplývá, že vzhledem ke kratší paretické končetině či plochonoží, se na základě experimentálního vyšetření ukázala u 2 z 3 probandů korekce ortopedickými vložkami, případně doplněná kineziotapingem, jako přínosná pro zlepšení posturálního chování. Práce by mohla být využita jako ucelený přehled o dané problematice, možnostech ortotické péče u dětí s DMO.
Přínos osobních asistentů pro klienty s dětskou mozkovou obrnou
Dvořáková, Marie ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Obsahem této práce je zmapovat aktuální potřeby podpory osob s dětskou mozkovou obrnou a nalézt odpověď na otázku "Jaký je přínos osobního asistenta pro lidi s dětskou mozkovou obrnou?". Metodologie zahrnuje studium odborné literatury, dotazníkový výzkum mezi klienty a mezi osobními asistenty, pozorování a rozhovor. Výsledkem praktického výzkumu je zjištění, že osobní asistent je přínosný zejména v oblasti samostatného života, podpory rodiny s členem s dětskou mozkovou obrnou, jakožto odlehčovací služba a jako přítel lidí s dětskou mozkovou obrnou.
Psychosociální aspekty změn hybnosti člověka
Votrubová, Alena ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent)
Diplomová práce "Psychosociální aspekty změn hybnosti člověka" se zaměřuje na rodinu a sourozence osob s tělesným postižením a nalezení vhodné podpory těmto rodinám v jejich specifické životní situaci. Konkrétně pojednává o osobách s dětskou mozkovou obrnou a rozštěpem páteře a možnostech pomoci rodinám s těmito znevýhodněnými jedinci v České republice. Vychází jak z teoretických poznatků, publikací, zákonů, praktických zkušeností získaných při výkonu osobní asistence, tak z vlastního výzkumného projektu o sourozencích lidí s tělesným postižením. Začátkem práce autorka podává základní informace o klasifikaci, diagnostice a projevech dětské mozkové obrny a rozštěpu páteře mající zásadní vliv na změnu hybnosti člověka. Dále je práce zaměřena na vztah rodičů a sourozenců k dítěti s handicapem. V další části se autorka věnuje výzkumnému projektu s názvem Život se sourozencem s tělesným postižením. Výzkumný projekt se zabývá náhledem na přímou zkušenost sourozenců lidí s tělesným postižením, kritickými momenty v jejich životě, zdroji vyrovnávání se s touto obtížnou životní situací, ale také se zaměřuje na přínosy pro jejich osobnostní růst. Cílem práce je nalézt vhodnou podporu rodinám a sourozencům se znevýhodněnými členy v rámci České republiky. Těžiště práce spočívá v pojednání o výsledcích výzkumné...
Psychomotorický a řečový vývoj tělesně postižených
Dvořáková, Markéta ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Psychomotorický a řečový vývoj tělesně postižených AUTOR: Markéta Dvořáková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. ABSTRAKT: Ve své bakalářské práci se zabývám problematikou dětské mozkové obrny a odchylkami psychomotorického a řečového vývoje s tímto onemocněním spojenými. V teoretické části nejprve popíši psychomotorický a řečový vývoj intaktních dětí v období od věku novorozeneckého do školního věku, v její druhé části se věnuji psychomotorickým odchylkám a konkrétním řečovým poruchám v rámci forem dětské mozkové obrny dětí téhož věku. V praktické části jsem se zaměřila na průzkum možného vlivu postižení na přijetí do školského zařízení, zda symptomatické řečové poruchy při DMO ovlivňují školní výkon a zjištění názoru rodičů na budoucí pracovní uplatnění svých dětí. KLÍČOVÁ SLOVA: Dětská mozková obrna, psychomotorický vývoj, řečový vývoj

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 128 záznamů.   začátekpředchozí84 - 93dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.