Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7,053 záznamů.  začátekpředchozí7024 - 7033dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.22 vteřin. 

Studium metabolismu 3-aminobenzanthronu a indukce biotransformačních enzymů
Mizerovská, Jana ; Stiborová, Marie (vedoucí práce) ; Mareš, Jaroslav (oponent) ; Hýsková, Veronika (oponent)
PŘÍRODOVĚDECKÁ FAKULTA UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE KATEDRA BIOCHEMIE Studium metabolismu 3-aminobenzanthronu a indukce biotransformačních enzymů Autoreferát disertační práce RNDr. Jana Mizerovská Školitelka: Prof. RNDr. Marie Stiborová, DrSc. Praha 2010 RNDr. Jana Mizerovská Úvod 1 ÚVOD 3-Nitrobenzanthron jako prekurzor 3-aminobenzanthronu 3-Nitrobenzanthron, 3-nitro-7H-benz-[d,e,]-anthracen-7on, (3-NBA), je polycyklická aromatická nitrosloučenina, která je jedním z nejsilnějších mutagenů a karcinogenů pro hlodavce. 3-NBA se vyskytuje ve složkách životního prostředí a jako součást výfukových plynů dieselových motorů. Jeho výskyt v prostředí byl prokázán teprve nedávno(9, 8, 14) . Tvořen je pravděpodobně buď nedokonalým spalováním nafty nebo reakcí parentálního polycyklického aromatického uhlovodíku (benzanthronu) s oxidy dusíku z atmosféry. Výskyt 3-NBA je však daleko širší. Byl rovněž prokázán v půdě, na zemském povrchu a jako součást srážkových vod(14, 17, 18, 23) . Jeho mutagenita byla prokázána v testech s několika kmeny Salmonella typhimurium. Genotoxicita 3-NBA pak byla prokázána jeho potenciálem tvořit kovalentní adukty s DNA. Ty byly detekovány jak v experimentech in vitro a v buněčných kulturách, tak i v experimentech in vivo (laboratorní potkan, myš(12, 13, 15, 2) ). V organismu laboratorního...

Proměny organizace a řízení akvizičního oddělení Státní technické knihovny od roku 2001 do roku 2009
Sadílková, Barbora ; Římanová, Radka (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá organizací a řízením akvizičního oddělení Státní technické knihovny (STK). Jejím cílem je analyzovat, popsat a zhodnotit proměny akvizice realizované v letech 2001-2009. Práce vychází z teoretických předpokladů organizace práce, které jsou popsány v úvodní kapitole. V teoretické rovině text seznamuje s náplní práce akvizitérů v knihovnách. Po úvodních dvou kapitolách následuje praktická část práce. V této části je provedena dekompozice statických a dynamických prvků STK, které souvisejí s činností akvizitérů. Dále jsou zachyceny proměny organizační struktury knihovny, která se formovala v průběhu reorganizací. Akvizice je nejen vstupním procesem spletitého informačního systému, ale také stojí na začátku linky zpracování, která je v textu popsána. Proměnám akvizičního oddělení STK je věnována samostatná kapitola, kde je podrobně rozebráno uspořádání akvizice a náplň práce akvizičních pracovníků. Působení akvizice dokreslují statistické výkazy. V závěrečné kapitole jsou vyhodnoceny uskutečněné organizační proměny akvizičního oddělení.

Online monitoring of electronic trading
Poštulka, Petr ; Kopecký, Michal (vedoucí práce) ; Žemlička, Michal (oponent)
Práce analyzuje procesy uvnitř brokerské společnosti a na základě této analýzy popisuje návrh a implementaci řešení, které umožňuje sledování on-line provozu na jednotlivých burzách. Monitorovací systém poskytuje detailní přehled o aktuálních objednávkách a obchodech na jednotlivých burzách, umožňuje vyhledávání a filtrovaní dat, stejně jako automatické vytváření a odesílání reportů a protokolů s informacemi o latencích zpracovávaných zpráv. Systém počítá se zpracováním velkého množství dat, dosahujícího přibližně milionu zpráv za den, ve špičkách pak stovek zpráv za sekundu.

Hodnoty plicní ventilace žáků při hodinách tělesné výchovy na základní škole
Hájek, Michal ; Šafránek, Jiří (vedoucí práce) ; Baláš, Jiří (oponent)
Název práce: Problematika objemu nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy na základní škole. Cíl práce: Zjistit celkový objem nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy na prvním a druhém stupni základní školy. Ke splnění tohoto cíle, byly vytyčeny tři dílčí úkoly, a to laboratorní zátěžové vyšetření vybrané skupiny žáků základní školy, dále pak měření srdeční frekvence pomocí sport-testerů Polar Vantage NV v průběhu hodin tělesné výchovy a odhad celkového objemu nadýchaného vzduchu během hodin tělesné výchovy z naměřených hodnot srdečních frekvencí a výsledků laboratorního zátěžového vyšetření. Použité postupy ve výzkumu: Ke zjišťování objemů nadýchaného vzduchu žáků při hodinách tělesné výchovy bylo použito laboratorní zátěžové vyšetření, měření srdeční frekvence a regresní křivka. Výsledky: Výsledkem diplomové práce jsou konkrétní hodnoty objemu nadýchaného vzduchu u každého ze třicetišesti žáků dvou základních škol v průběhu hodin tělesné výchovy. Průměrná hodnota objemu nadýchaného vzduchu u souboru ZŠ Petřiny 7.tř. je 1105 litrů za hodinu TV, u souboru ZŠ Petřiny 5.tř. je 1075 litrů za hodinu TV, u souboru ZŠ Mikulandská 7.tř. je 1596 litrů za hodinu TV a u souboru ZŠ Mikulandská 5.tř. je 1285 litrů za hodinu TV. Klíčová slova: Plicní ventilace, srdeční frekvence,...

Dutch dialects and the use of the Limburgian dialect
Rážová, Anna ; Van Bree, Cor (oponent) ; Janssens, Guy (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce jsou nizozemské dialekty a používání limburštiny. Cílem je teoreticky popsat fenomén dialekt a s pomocí 'Výzkumu používání limburského dialektu' analyzovat tento jev v praxi. Ustřední otázky diplomové práce jsou psychologického a sociologického rázu: jak je možné, že se v Nizozemí mluví tolika dialekty? Jak vnímají Limburčané svůj dialekt? Jaké výhody jim komunikace v limburštině poskytuje? Cítí se díky dialektu spolu spjati? Používají vysoce vzdělané osoby tuto jazykovou formu stejně často jako obyvatelé s nižším stupněm vzdělání? V jakých situacích mluví Limburčané v dialektu a kdy upřednostňují spisovný jazyk? Mluví ženy jinak než muži? V první části práce je věnována pozornost definici pojmu 'dialekt' a jeho vymezení vůči spisovnému jazyku. Dále jsou zde popsány vědy, které dialekty zkoumají a skupiny obyvatel, pro které je užívání této jazykové formy charakteristické. Jelikož se v souvislosti s dialekty často setkáváme s negativním hodnocením tohoto fenoménu, je zde popsáno pozitivní a negativní pojetí tohoto jevu. V Nizozemí je užívání dialektu úzce spjato s dvojjazyčností a střídáním jazykových kódů ('codeswitching'). Tyto pojmy jsou zde definovány. Důležitým bodem je také užívání dialektů dětmi a ve školství. Poslední dvě kapitoly popisují hodnotu a společenský význam...

Demografické faktory ekonomického růstu
Fabiánová, Jana ; Sixta, Jaroslav (vedoucí práce) ; Zbranek, Jaroslav (oponent)
Vývoj ekonomické situace v posledních letech vyvolává celou řadu otázek, zejména jaké faktory na tento vývoj působí a zda je možné je nějak ovlivnit. Předkládaná práce se zabývá demografickými faktory ekonomického růstu, tedy činiteli, které jsou spojeny s obyvatelstvem a mohou mít vliv na ekonomiku země. Hlavním cílem práce je nejprve demografické faktory přesněji identifikovat a analyzovat jejich vývoj v České republice od počátku 90. let 20. století po současnost. Dále je zkoumán vývoj ekonomiky a následně ukazatele ekonomické aktivity v třídění podle různých demografických charakteristik. Zvláštní pozornost je v práci věnována postavení cizinců na trhu práce. Pro zdůraznění specifik vývoje různých odvětví národního hospodářství, mimo jiné i z hlediska zaměstnanosti, bylo zvoleno stavebnictví. Zaměstnanost ve stavebnictví byla analyzována dle demografických a ekonomických charakteristik. Ke znázornění výsledků analýz byly kromě dat v tabulkách použity především sloupcové, spojnicové a výsečové grafy.

Zbraslavský renesační oltář. Kmen Jesse - rodokmen Ježíše Krista
Valentová, Klára ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Klára Valentová Zbraslavský renesanční oltář Bakalářská práce Resume V první polovině 16. století byl cisterciáky objednán pro zbraslavský klášterní kostel sv.Jakuba oltář zasvěcený sv. Jakubu. Je to patrně jedno z prvních řezbářských děl tohoto typu na našem území, vykazující již znaky renesance spolu s doznívající gotikou. Jedná se o dílo zcela mimořádné jak svým provedením, tak ikonografickým obsahem. Zhotoveno je ve stylu starých arch jako plochá prolamovaná řezba převážně z lipového dřeva, po celé ploše pokryto barevnou polychromií, zlacením a stříbřením. Oltář se skládá z predelly stojící na kamenné mense, tří oltářních nástavců a je vysoký přibližně sedm metrů. Predella je přeložena architrávem nesoucím první oltářní nástavec se čtyřmi sloupy. Na vnitřních dvou vyšších sloupech je čtvercový nástavec o dvou menších sloupech a na něm nejvyšší nástavec půlkruhový. V hlavním plánu oltáře je kmen vyrůstající z hrudi Jesseho, vinoucí se zdola nahoru mezi oltářní architekturou a nesoucí plody Davidova rodu. Bylo vybráno osm židovských králů, čtyři předexiloví a dva poexiloví. Rodokmen vrcholí sv.Josefem a Pannou Marií a celý oltář pak "Trůnem milosti", symboly čtyř evangelistů, Ježíšem dítětem a holubicí. Panna Maria stojí v centru oltáře jako Assumpta a po bocích má apoštoly, bratry Zebedeovy, po levém...

Inaktivace ICAM-1 genu metodou oligonukleotidů modifikovaných lysinem
Kocourková, Aneta ; Štaud, František (vedoucí práce) ; Nachtigal, Petr (oponent)
V této studii se projevuje nadějná možnost zvýšení genové exprese konjugací ligandů na antisense oligonukleotidy a siRNA. Při modifikaci se využilo 2'-O-lysylaminohexylové skupiny vázané na uridinovou bazi, která nahradila jednu, dvě až tři baze thyminové. Uvedené záměny a modifikace bazí byly testovány pro zlepšení inhibice proteinové exprese. Efektivita modifikací v inhibici proteinové exprese byla zkoušena na alicaforsenové sekvenci (DNA) a siRNA. Alicaforsen, který se nachází ve třetí fázi klinické studie, je phosphorothioát komplementární k ICAM-1, siRNA, jenž nově prokázala afinitu k ICAM-1, čehož bylo využito při porovnání účinnosti výše zmíněných modifikací a objevení následných možností uplatnění alicaforsen a siRNA v terapii. Poprvé byla pozorována a prokázána down-regulace ICAM-1 na buněčné linii ECV304, která imituje prostředí hematoencefalické bariéry. Nemodifikované/modifikované sekvence oligonukleotidů a siRNA byly transfekovány do ECV304 buněk. Po 24 hodinové transfekci byly buňky rozrušeny chemickou lýzou. Koncentrace získaných proteinů byly stanoveny Bradford analýzou a následná inhibice ICAM-1 byla vyhodnocena western blotem. Hodnoty inhibicí byly standardizovány k odpovídajícímu aktinu a kontrolním buňkám. Vyhodnocení genové exprese proběhlo pomocí denzitometrie autoradiogramů a...

Dimensional analysis for HD languages
Horváth, Martin ; Jirovský, Václav (oponent) ; Bednárek, David (vedoucí práce)
Na vývoj elektrických obvodov v súčasnosti používajú inžinieri špeciálne popisné jazyky, ktoré im umožňujú vytvoriť modely týchto obvodov a otestovať ich pred samotnou konštrukciou. Tieto jazyky však neposkytujú dostatočne komplexné prostriedky na definovanie fyzikálnych dimenzií a jednotiek pre veličiny používané v modeloch a kontrolu ich konzistencie vo výpočtoch a rovniciach. Nekonzistencia v použití fyzikálnych jednotiek môže byť spôsobená drobnou typografickou chybou, ale taktiež môže predstavovať hlbšie konceptuálne chyby. Hľadanie takýchto chýb môže byť veľmi náročné, keďže modely bežne obsahujú tisíce riadkov kódu. Táto diplomová práca si kladie dva ciele. Prvým je analyzovať problematiku fyzikálnych dimenzií, formalizovať ich vlastnosti a navrhnúť algoritmus ich automatickej kontroly v modeloch napísaných v jazykoch na popis hardwaru. Druhým cieľom je navrhnúť a implementovať systém pre anotáciu modelov dimenzionálnou informáciou a implementovať algoritmus dimenzionálnej analýzy do komerčného produktu ModLyng. Tento produkt je integrovaným prostredím pre vývoj AMS integrovaných obvodov. Použitie automatickej analýzy by malo inžinierom pomôcť navrhovať korektné modely a urýchliť ich vývoj.

Vzdělávání žáků se zrakovým a souběžným postižením v hlavním vzdělávacím proudu
HAPLOVÁ, Martina
Tato bakalářská práce se věnuje vzdělávání dětí, žáků a studentů se zrakovým a dalším souběžným postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Podstatné je zmínit, že do cílové skupiny této práce jsem nezařadila žáky s mentálním postižením, a to především proto, že v případě, že se objeví mentální postižení, mění se způsob vzdělávání. Teoretická část práce je členěna do tří kapitol. První kapitola je zaměřená na představení jednotlivých druhů postižení. Druhá kapitola se zabývá integrací, její legislativou, ostatními způsoby vzdělávání žáků se zrakovým a souběžným postižením a informacemi o asistentech pedagoga. Třetí kapitola obsahuje specifika edukace u jednotlivých druhů postižení (zrakového, sluchového a tělesného postižení a poruch pozornosti) a specifika edukace v kombinaci zrakového a dalšího souběžného postižení. Tato postižení byla vybrána v souvislosti s praktickou částí bakalářské práce. Praktickou část bakalářské práce vymezují cíle výzkumu. Hlavním cílem je analyzovat edukační proces u žáků se zrakovým a souběžným postižením v hlavním vzdělávacím proudu. K naplnění tohoto hlavního cíle jsem si zvolila tři dílčí cíle. První dílčí cíl je zaměřený na organizaci výuky u dětí se zrakovým a souběžným postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Za pomoci druhého výzkumného cíle jsem se snažila zjistit, jaký je způsob přípravy asistenta pedagoga na vyučovací proces, a třetí dílčí cíl se zabývá motivací, zkušenostmi a vzděláním asistentů pedagoga. K naplnění cílů byly zvoleny v praktické části kvalitativní metody sběru dat, a to strukturované rozhovory s otevřenými otázkami, pozorování a analýza dokumentů. V rozhovorech bylo nejvíce otázek položeno asistentkám pedagoga, dále byly vedeny rozhovory s pedagogy, a to konkrétně s třídními učiteli a učiteli vybraných předmětů. Těmito předměty byly: český jazyk, cizí jazyk, matematika, některý naukový předmět typu zeměpisu či dějepisu a některá z výchovných činností. Dále byla provedena pozorování žáků se zrakovým a souběžným postižením ve třídách, která probíhala v předem určených hodinách. Poslední použitou metodou byla analýza dokumentů, konkrétně individuálního vzdělávacího plánu čtyř vybraných žáků se zrakovým a souběžným postižením, kteří jsou vzděláváni na základní nebo střední škole hlavního vzdělávacího proudu. Cílovou skupinou bakalářské práce jsou vybraní žáci se zrakovým a dalším souběžným postižením, jejich učitelé a asistenti pedagoga. Výsledky výzkumu ukazují, že vzdělávání žáků se zrakovým a dalším souběžným postižením je možné při přizpůsobení materiálních, pracovních, prosociálních podmínek, při dodržování psychomotorického tempa žáka a při nastavení pravidel pobytu ve třídě a na odpočinkovém místě žáka se zrakovým a dalším souběžným postižením. Přizpůsobenými podmínkami jsou myšleny úpravy materiálů zvětšování textů, učebnic nebo přepisování originálních textů a učebnic do Braillova slepeckého písma. Dále jde také o úpravu pracovního prostředí žáků se zrakovým postižením, a to používáním vhodně umístěných sklopných lavic nebo lavic se skopnou deskou, lampiček k nasvícení textu a u žáků s těžkým zrakovým postižením umístění vodící linie, pokud je ke svému pohybu potřebují. Podmínky je nutné přizpůsobit i dalším souběžným postižením, která jedince ještě více limitují. Jde například o ortopedickou židli, odpovídající výšku pracovní plochy, zajištění bezbariérového vstupu do školy.