Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Eticky bydlí člověk
Hlavinka, Filip ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent) ; Slaninka, Michal (oponent)
Disertační práce představuje filosofující příspěvek k etice a etické výchově. Jejím záměrem je představit etiku nejen jako nauku o hodnotách a o pravidlech lidského soužití, ale především jako bytostné tázání, které člověka přivádí k duchovní hloubce jako pravá filosofie. K tématu nepřistupuje tak, že by analyzovala dílo jednoho nebo několika málo relevantních myslitelů, ale spíše se nechává vést tématem samotným a souvislostmi, ve kterých etika vystupuje. Inspirací je zde Heideggerovské pochopení světa jako tzv. Čtveřiny, ve které se člověk jakožto Smrtelný vztahuje k Zemi, Nebesům, a k Božskému. Jako Heidegger vysvětluje, že člověk se k hloubce světa vztahuje básnicky, pokouší se tato disertační práce vysvětlit, že také etické vztahování se ke světu je pro člověka něčím bytostným, od člověka neoddělitelným. Etická dimenze lidského jednání a rozhodování, která pramení z lidské svobody, je zde představena ve třech úrovních jako mrav, morálka a éthos. Zatímco mrav a morálka do značné míry vycházejí ze společenského nastavení a lze u nich hovořit o jisté konformitě, éthos představuje hlubokou vrstvu osobního autentického hledání dobrého. Jde o jednání v souladu se svědomím, které se orientuje podle Dobra. Dobro je představeno jako idea v platónském smyslu, jako nepředmětný celek, jako Božské. O...
Zpracování vybraných etických témat z knihy Poklady pod sněhem prostřednictvím strukturovaného dramatu.
Kubrová, Kateřina ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám zpracováním etických témat z knihy Poklady pod sněhem prostřednictvím strukturovaného dramatu. Cílem této práce bylo nalézt odpověď na otázku: Dokážou žáci na základě prožitku ve strukturovaném dramatu nalézt řešení, která by mohla předcházet neetickému jednání? Práce je dělena na teoretickou a praktickou část, přičemž praktická část vychází z odborných podkladů části teoretické. První část obsahuje vymezení vzdělávacích oborů Etická výchova, Dramatická výchova a Český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávaní a také postavení těchto oborů ve Školním vzdělávacím programu Základní školy Kunratice (Komunikace - Učení - Kooperace), jelikož byl v této základní škole prováděn praktický výzkum se žáky 5. třídy. Tyto obory se vzájemně prolínají v autorském strukturovaném dramatu "O přátelství, které překonalo různé překážky", které slouží jako nástroj pro výzkum samotný. V první části jsou tedy dále vymezeny pojmy jako dramatická výchova, metody dramatické výchovy, strukturované drama, použité metody a techniky ve vlastním strukturovaném dramatu a osobnost učitele dramatické výchovy, které s tímto nástrojem souvisí. Zmiňované autorské drama je vytvořeno na motivy knihy Poklady pod sněhem, proto teoretická část obsahuje i životopis její...
Filosofie výchovy a otázka možnosti výuky etiky
Randová, Michaela ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hlaváčková Fleischerová, Andrea (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou možnosti výuky etiky. Věnuje se především filosofii výchovy a etice. Základní otázka zní, zda je vůbec možné smysluplně vyučovat etiku. Práce též reflektuje podstatu a povahu výchovy a vzdělání. V závěrečné kapitole dochází k syntéze filosofie výchovy a etiky, k vzájemnému setkání významových ohnisek z předchozích kapitol, kde se autorka snaží především ukázat určitou cestu skrze základní orientační východiska. Autorka dospívá k názoru, že etiku je možné vyučovat, a to skrze filosofování, filosofické myšlení, skrze společné objevování filosofického základu. Taková etika - etika vyrůstající z filosoficky zdůvodněných východisek, a především ze samého pohybu myšlení - v duších svěřenců vyvolává napětí bytostného tázání, nechává zrodit a vynořit vhledy, založí etický nadhled, dosáhne zvnitřněného pochopení, docílí obratu vzhůru, toho, aby se posluchačům rozechvělo lidské nitro, aby docházelo k provokujícímu nepokoji v jejich duších, k vytřesení z dosavadních jistot, což je poslání učitelů tohoto předmětu. Prostřednictvím uvádění do filosofického myšlení mají učitelé možnost učit své žáky a studenty doopravdy filosoficky myslet, tedy myslet ve významu "myslet se zřetelem na celek". Klíčová slova Etika, etická výchova, filosofie výchovy, filosofie, výchova, filosofická...
Možnosti etické výchovy ve skautském prostředí
FOLDYNOVÁ, Judita
Práce se zabývá možnostmi etické výchovy ve skautském prostředí. Nejprve tedy popisuje skautskou myšlenku, např. principy skautingu, skautské hodnoty, zákon, slib a také etickou výchovu. Dále se zabývá vznikem a vývojem skautingu u nás a ve světě a hlavními představiteli. Následně popisuje konkrétní skautskou činnost, která se uskutečňuje v rámci malých skupinek i velmi početných skupin, v místním, ale rovněž také v celosvětovém měřítku. Konají se setkání stejného věku, ale také všech generací. Na několika životních příbězích z období totalitního režimu je demonstrována odvaha a věrnost skautskému slibu. Pomocí rozhovorů a dotazníku je vytvořen obraz toho, jak vnímají skauting jeho členové, co si na něm cení, co je naučil, zda jim pomáhá zvládat těžkosti a také je prostor pro kritiku současného skautského dění. Celkově skýtá skauting mnoho možností, jak na jednotlivce i společnost eticky působit a jak se pokusit udělat svět alespoň trochu lepším. Umožňuje výchovu k opravdovému lidství, pomáhá člověku v boji s konzumismem a individualismem.
Filosofie pro děti jako prostředek etické výchovy zahrnující různé oblasti života dítěte v mladším školním věku
JOZOVÁ, Vladislava
Práce se zabývá etickou výchovou, která může prostřednictvím programu Filosofie pro děti působit v různých oblastech života dítěte mladšího školního věku. Teoretická část charakterizuje dítě v období mladšího školního věku, popisuje jeho kognitivní a morální vývoj s důležitými psychologickými aspekty v tomto vývoji. Psychologické poznatky se stávají důležitými východisky pro praktickou část práce. Výchova v různých oblastech života dítěte s sebou nese specifické rysy daného prostředí. Subjekty výchovy, kterými jsou rodina, škola a volný čas, se mohou podílet na výchově k morálnímu jednání. Rozvoj morálního uvažování dětí může být podpořen znalostí různých etických systémů. Způsoby práce ve Filosofii pro děti se mohou stát prostředkem etické výchovy. Role rodičů, učitelů i pedagogů volného času hrají v tomto výchovném procesu důležitou úlohu, především při realizaci etických dialogů. Praktická část nabízí tři filosofické příběhy, s uvedením hlavních myšlenek a plánů k diskusi. Příběhy slouží jako inspirace ke kultivaci morálky dětí v různých prostředích jejich života.
Křesťanské ctnosti, osobnost učitele základní školy a jeho morální působení na žáky
URBANOVÁ, Martina
Práce se zabývá otázkou, jestli lze v jednání učitele na základní škole identifikovat charakterové prvky korespondující s křesťanskými ctnostmi. Nejprve definujeme pojem ctnost a zabýváme se ctnostmi z pohledu dějinného vývoje. Dále dělíme ctnosti na kardinální a teologické. Poté charakterizujeme pojem hodnota z filozofického a psychologického hlediska včetně charakteru. Ve druhé kapitole se zmiňujeme o osobnosti učitele, významu příkladu učitele a jeho morálním působení na žáky. V poslední kapitole provádíme kvalitativní výzkum pomocí obsahové analýzy dat. Z kvalitativního výzkumu vyplývá, že ctnosti lze nalézt v postojích, v charakterových vlastnostech a v hodnotách. K předávání ctností dochází prostřednictvím vlastního příkladu každého učitele.
Osobnost pedagoga v procesu primární prevence šikany na 1. stupni základní školy
ŠLECHTOVÁ, Alena
Práce se věnuje osobnosti pedagoga v souvislosti s realizací primární prevence šikany na 1. stupni základní školy. První část práce se zabývá charakteristikou období dítěte mladšího školního věku pohledem vývojové psychologie se zaměřením především na kognitivní a emocionální vývoj a na vývoj morálního vědomí. Druhá část předkládá pohled na dvě základní tendence výchovy a vzdělávání, které se objevují v pedagogickém prostředí. Je zde popsáno soudobé pojetí výchovy a vzdělávání v našem prostředí včetně názorů kritiků tohoto pojetí. Třetí část se týká problematiky šikany a možností primární prevence. Poslední část je věnována osobnosti pedagoga z psychologického a pedagogického hlediska s přesahem do oblasti filosofie.
Výchova k morálním hodnotám v České republice a USA (Kalifornii)
Kabele, Josef ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Práce se zabývá vývojem morálních hodnot u vybraných myslitelů a jejich následovníků se zřetelem na jejich představu výchovy k morálním hodnotám. Vývoj morálky sleduje autor od starověké představy spravedlnosti, která se ukazuje v zákonech. Jedním z nejvýraznějších textů, ovlivňující morálku až do současnosti je biblické desatero. V další části práce rozebírá autor vývoj morálních hodnot u významných myslitelů své doby, jakými byli Aristoteles, Tomáš Akvinský, J. A. Komenský nabo C. S. Lewis, kteří se v mnohém shodují a doplňují. V určitém protikladu k těmto myslitelům stojí významní autoři jako J. Dewey, F. Nietzsche nebo M. Foucault o jejichž představě morálních hodnot pojednává druhá část teoretické části. Praktická část práce poukazuje na současnou situaci v etické výchově v České republice a v USA (Kalifornii). Výzkumná část práce zkoumá hodnotovou orientaci žáků základních škol z České republiky a jejich vrstevníků z USA (Kalifornie) s přihlédnutím k faktorům, které mohou hodnotovou orientaci žáků ovlivňovat. Hlavním výzkumným nástrojem je hodnotový dotazník. Výzkum se soustředí na oblast tradičních hodnot, které se předávají do současnosti od dob starověku, antiky a středověku, a dále na oblast hodnot, které jsou významné pro pozdější myslitele až k období postmodernismu.
Využití dramatické výchovy v hodinách etické výchovy v počátcích školní docházky
Janků, Veronika ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím metod dramatické výchovy ve vyučování etické výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem práce je ukázat, že propojením dramatické výchovy a etické výchovy se mohou efektivně rozvíjet mravní postoje žáků. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá vymezením obou výchov a charakteristikou žáků mladšího školního věku. V praktické části je na základě pětiměsíčního pozorování žáků třetí třídy Základní školy Bratranců Veverkových Pardubice vytvořen návrh a následná realizace deseti lekcí dramatické výchovy, jejichž obsahem jsou témata etické výchovy. Lekce jsou zaměřené na rozvoj žáků v těchto oblastech: komunikace, sebehodnocení a ocenění druhých, respektování pravidel, tvořivosti, asertivního chování, citlivosti k okolnímu prostředí. Realizované lekce jsou reflektovány, s ohledem na plnění vytyčených cílů. Závěr shrnuje výsledky získané pozorováním skupiny. Z výsledků vyplývá, že metody dramatické výchovy mohou zprostředkovat žákům autentický prožitek, který výrazně ovlivní jejich hodnoty a mravní postoje. Výsledky diplomové práce také ukázaly, že mravní rozvoj žáků na prvním stupni základní školy závisí na osobnosti vyučujícího pedagoga.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.