Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 113 záznamů.  začátekpředchozí53 - 62dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The isssues of primary education in India - current challenges and objectives
Váradyová, Anna ; Hons, Pavel (vedoucí práce) ; Hříbek, Martin (oponent)
Práca sa zaoberá hľadaním odpovede na otázku, čo je príčinou málo efektívneho a málo prístupného základného vzdelávania v Indii, ktoré by malo byť stavebným kameňom celého systému vzdelávania. Usiluje sa aj o priblíženie úskalí vo vzdelávaní špecifických skupín obyvateľstva, akými sú ženy, nízke kasty a obyvateľia odľahlých oblastí. Pozornosť bude rovnako zameraná na spôsob ako k problémom tejto oblasti pristupovala a zároveň v súčasnosti pristupuje indická vláda, čo predstavuje hlavné reformné úsilie a plány vzdelávania formulované ústrednou vládou. V neposlednom rade je hlavným záujmom práce zistiť, do akej miery súvisí celková gramotnosť obyvateľstva s ďalšími faktormi ovplyvňujúcimi život obyvateľstva akým je ekonomický rast, životná úroveň a pod.
Finanční gramotnost české populace
Aubrechtová, Kamila ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Cimrmannová, Tereza (oponent)
Tématem diplomové práce je finanční gramotnost české populace se zaměřením na období časné dospělosti 18-30 let. Práce je rozdělena do 5ti kapitol. První kapitola se zabývá gramotností jako celkem a následně definuje pojmy funkční a finanční gramotnost. V druhé kapitole práce jsou popsány hlavní příčiny a faktory ovlivňující finanční gramotnost a patologické jevy jako možný důsledek její nízké úrovně. Třetí kapitola pojednává o ochraně spotřebitele a přibližuje konkrétní možnosti zvýšení ochrany spotřebitele. Čtvrtá kapitola ozřejmuje základní finanční pojmy, jejichž porozumění je potřebné pro správné pochopení páté, stěžejní kapitoly zaměřené na opis a vyhodnocení realizovaného dotazníkového šetření. Cílem dotazníkového šetření je zjistit současný stav finanční gramotnosti české populace v období časné dospělosti 18-30 let, identifikovat a charakterizovat skupiny obyvatelstva dosahujících slabších výsledků v testech finanční gramotnosti a zjistit negativní vliv nižší finanční gramotnosti na rizikovost chování jednotlivce v oblasti osobních financí.
Vybrané socioekonomické bariéry vzdělávání v Subsaharské Africe
Tillová, Petra ; Frajer, Václav (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Vybrané socioekonomické bariéry vzdělávání v Subsaharské Africe Abstrakt Cílem bakalářské práce je popsat a porozumět procesu vzdělávání v Subsaharské Africe a rozebrat faktory, které omezený přístup ke vzdělání zapříčiňují. První část práce je věnována popisu vzdělávání v Subsaharské Africe za použití vybraných ukazatelů. Druhá a stěžejní část práce se zaměřuje na popis a nalezení souvislostí mezi vybranými socioekonomickými bariérami vzdělávání a gramotností. Vybrané bariéry vzdělávání zahrnují chudobu, dětskou práci a postavení žen ve společnosti. Z analýzy vyplynulo, že ačkoliv ve většině případů vztah mezi vybranými socioekonomickými bariérami a vzděláním existuje, jedná se pouze o nižší míru závislosti, a je proto nutné zjištěný vztah považovat spíše za trend. Klíčová slova: Vzdělání, gramotnost, chudoba, dětská práce, postavení žen, nerovnost, Subsaharská Afrika
Porozumění čtenému u dětí s rizikem rozvoje gramotnostních obtíží
Bláhová, Veronika ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Cílem předložené diplomové práce bylo zhodnotit úroveň porozumění čtenému textu u dětí s rizikem vzniku gramotnostních obtíží. Hlavním záměr tkvěl v posouzení výkonů a míry úspěšnosti dětí ze sledovaných dvou skupin experimentálních (narušený vývoj řeči, rodinné riziko pro vznik dyslexie) a ze skupiny kontrolní (děti s běžným vývojem řeči) v Testu porozumění čtenému inspirovanému zahraničním diagnostickým měřítkem YARC (Hulme et al., 2009). Doplňkově bylo sledováno též hledisko vývoje uvedeného aspektu čtenářské gramotnosti v čase a došlo k porovnání výkonů dětí v původním testu s výkony v Testu čtení s porozuměním M. Caravolas a J. Volína (2005) o dva roky později. Ze závěrů analýz vyplývá, že zatímco děti s rodinným rizikem pro vznik dyslexie si v Testu porozumění čtenému vedly téměř stejně dobře, jako jejich typicky se vyvíjející vrstevníci, jedinci ze skupiny dětí s narušeným vývojem řeči podávali v porovnání s oběma předchozími skupinami velmi slabé výkony. Dále bylo zjištěno, že úspěšnost dětí v parametru porozumění se v průběhu vývoje výrazně nemění. Výstupy výzkumné studie mohou být přínosem nejen pro odborníky, ale též pro rodiče, kteří jejich prostřednictvím budou moci lépe porozumět potřebám dětí a poskytnout jim adekvátní podporu na cestě za vzděláním. Klíčová slova: gramotnost, čtení,...
Písanka pohledem výtvarníka
Pomajbíková, Dana ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Diplomová práce Písanka pohledem výtvarníka sleduje několik zásadních otázek týkajících se učebních textů pro psaní. V první řadě jde o to, jakým způsobem dochází ke schvalování učebních textů - písanek a zda má zásadní slovo didaktik, výtvarník nebo vydavatel. Dále řeší, zda není možné, aby byla vizuální podoba písanek jiná; o návrhy se pokouší s dětmi, navrhuje možné jiné výtvarníky a ilustrátory, porovnává materiály k výuce psaní ve světě, například v Německu, Norsku, USA. A v neposlední řadě zjišťuje, jestli ožehavou otázku vzhledu a umělecké funkčnosti písanek vnímají negativně i další pedagogové. Klíčová slova: písanka pro I. ročník ZŠ, ilustrátoři, psaní, motivace, učební texty z ciziny, didaktik, schvalování, komiks, smysly, žáci prvních a pátých tříd, dotazník, pedagogové na I. stupni ZŠ
Osvojování primární gramotnosti u dětí s vývojovou dysfázií
Milanovská, Lýdia ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce řeší speciálně pedagogickou problematiku osvojování primárního čtení u dětí s vývojovou dysfázií. Klade si za cíl analyzovat jevy, které u žáků s touto diagnózou narušují proces osvojování psané formy řeči a zaznamenat faktory, které naopak přispívají k zefektivnění tohoto procesu. Teoretická část práce je východiskem pro splnění stanovených cílů. Popisuje vývojovou dysfázii jako jednu z kategorií narušené komunikační schopnosti a její důsledky pro vzdělávání. Pozornost je věnována problematice gramotnosti, důraz je kladen zejména na rané stadium čtenářské gramotnosti. Na toto období je nahlíženo v kontextu vývoje mluvené řeči, představeno je psycholingvistické pojetí gramotnosti, v němž klíčové místo zaujímá schopnost fonematického uvědomování. V závěru teoretické části jsou uvedeny metody výuky čtení. Obsahem praktické části je popis výzkumného šetření, jenž probíhalo v několika na sebe navazujících fázích: fáze vstupní diagnostiky, pozorování žáků v jednotlivých etapách výuky prvopočátečního čtení, realizace podpůrných metodických opatření a závěrečné zhodnocení úrovně fonematického uvědomování a dosažených čtenářských dovedností u vybraných žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vztah rodičů současných předškoláků k dětské knize
Zelinská, Barbora ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou předčtenářské gramotnosti a je zaměřena na faktory a činitele, kteří ji rozvíjí. První kapitola řeší teoretické vymezení a význam výchovy ke čtenářství. V druhé kapitole práce nastiňuje podoby předškolní literární výchovy a to, jak je literární výchova zahrnuta v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Kapitola třetí je věnována primárnímu a nejdůležitějšímu činiteli, který na rozvoj čtenářství dítěte působí, a tím je rodina. Ukazuje možnosti, jakým způsobem lze vztah ke knihám v rodině podporovat, jakou roli hraje vztah samotných rodičů ke čtení a zdůrazňuje význam předčítání a vyprávění v rodinném kruhu. Následující kapitola se zabývá součinností mateřské školy s rodinou při rozvoji čtenářství dítěte, blíže se věnuje vlivu osobnosti učitele a nabízí možnosti práce s knihou v celodenním režimu mateřské školy. Poslední dvě kapitoly teoretické části charakterizují specifika dětské literatury a poskytují přehled typologie literatury pro předškolní děti. Výzkumná část práce popisuje průběh šetření, který je zaměřen na zjišťování důležitých kritérií při výběru dětské knihy. Součástí šetření je přiložený dotazník, který byl cílený na rodiče současných předškoláků. Smyslem dotazníku bylo zjistit, čím a kým jsou rodiče ovlivněni při pořizování knih,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 113 záznamů.   začátekpředchozí53 - 62dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.