Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 69 záznamů.  začátekpředchozí46 - 55dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The effect of Gender on Adolescent's theory of mind
Šalapková, Jana ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá skúmaním vzťahu medzi pohlavím a fungovaním teórie mysle u adolescentov. Teória mysle sa vo vedeckom bádaní objavila len zhruba pred 30 rokmi. Výskumy sa odvtedy sústredili najmä na detsky vek, na skúmanie, či je človek jediný živočíšny druh, ktorý má túto schopnosť alebo ju nájdeme aj u zvierat. Pomerne veľká pozornosť bola venovaná aj deficitom teórie mysle. Na základe preštudovaných zdrojov je jasné, že vývin teórie mysle sa nekončí v detstve ale pokračuje v priebehu adolescencie až do dospelosti. Aj napriek týmto zisteniam je stále nedostatok štúdii popisujúcich teóriu mysle v období adolescencie, a to aj napriek tomu, že sa jedná o kritické obdobie vo vývine sociálnych, emocionálnych a vzťahových schopností. Jedným z faktorov, ktoré môžu zohrávať úlohu, opierajúc sa pritom o výsledky doterajších štúdií je vzťah pohlavia a budovanie vlastnej identity, čo patrí medzi najmenej skúmané aspekty teórie mysle. Metódy pomocou ktorých sme sa snažili tento vzťah testovať boli Test očí a skrátená verzia Bemovej Inventára pohlavných rolí. Výsledky ukázali, že starší (17-roční) adolescenti v Teste očí skórovali významne vyššie ako mladší (16-roční). Rozdiely medzi chlapcami adolescentmi a dievčatami- adolescentkami sa nepreukázali. Komparácia rozdielov v rámci gendrovej identity,...
"Ještě nepatříme do starého železa" aneb paradoxy migrace péče z ČR do Rakouska
Kuchyňková, Andrea ; Ezzeddine, Petra (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na sociální situaci a sociální praktiky nájemních domácích pečovatelek o seniorky a seniory ve věku 50+ migrujících z jižní Moravy (region Mikulovsko - okres Břeclav) do oblasti Dolního Rakouska (Drasenhofen, Poysdorf, Laa an der Thaya, Zistersdorf a Vídeň) v pravidelných čtrnáctidenních intervalech (tzv. cirkulační migrace). Hlavním cílem tohoto výzkumu je argumentovat, že translokální migrantky paradoxně vnímají svou pracovní migraci péče jako specifický způsob emancipace, a to navzdory skutečnosti, že při výkonu své práce sdílejí se svou klientkou či klientem společnou domácnost (tzv. live-in service), v níž často zažívají ponížení. Proto se migrace stala účinným nástrojem ke zvýšení jejich genderové moci v podmínkách transformující se české společnosti. Vše se odehrává prostřednictvím placené reprodukční práce a lepšímu přístupu migrantek k jejich vlastním finančním zdrojům, což vede k jejich celkovému osobnímu uspokojení. Zvláštní pozornost je pak věnována vzniku nových forem translokálních řetězců péče a partnerských vztahů těchto žen s Rakušany (tzv. oddělené soužití). Klíčová slova: migrace péče, genderová identita, polostrukturované rozhovory, translokální řetězce péče, oddělené soužití
Psychologické aspekty přeměny genderové role u trans-lidí v českém kontextu
Čechová, Helena ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Hrubý, Radovan (oponent)
Diplomová práce představuje proces přeměny genderové role a pohlaví z hlediska psychologické, medicínské a socio-kulturní perspektivy. Hlavním tématem jsou aspekty, které ovlivňují psychiku člověka zažívajícího přeměnu. Práce se zabývá důvody patologizace trans- identit a jejího vlivu na sebepojetí trans-lidí. Dále je zaměřena na tradiční podobu procesu přeměny představovanou českou sexuologií a její srovnání se zahraničními přístupy. Část textu také tematizuje místo, které v přeměně zaujímá psychoterapie. Podstatným doplněním je sociálně-kulturní pohled na genderovou identitu a roli. Dílčími cíli výzkumu je porozumět tomu, jak nahlíží proces přeměny odborníci a odbornice zabývající se trans-identitami, a jak jej prožívají sami trans-lidé. Nadřazený cíl hledá odpověď na to, jak se obě strany vzájemně ovlivňují a jaké psychické aspekty do procesu přeměny genderové role (a pohlaví) vstupují. Klíčová slova: transsexualita, transgender, přeměna pohlaví, genderová identita, genderová role.
Pohlavní identita u dospívajících vyrůstajících v dětském domově
Pekárková, Markéta ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretický oddíl se věnuje adolescenci, identitě, pohlavní identitě a problematice formování pohlavní identity v dětských domovech. Empirická část popisuje průběh výzkumu a shrnuje výsledky výzkumu. Výzkum byl realizován kvalitativním postupem. Pro výzkum této práce byl vytvořen polostrukturovaný rozhovor. Data byla zpracována několika způsoby: neparametrickými testy Wilcoxonovým testem, Mann-Whitneyovým pořadovým testem; deskriptivními způsoby tvorby kategorií či popisu jevu. Zkoumány byly především charakteristiky připisované ženě, muži, partnerovi/ce, sobě samému, matce a otci. Výsledky ukazují rozdíly mezi výzkumnou a kontrolní skupinou především v některých charakteristikách týkajících se sebe sama v rámci partnerských vztahů, oceňovaném faktu být s někým v rámci vztahu, negativním elementům v sociální reprezentaci "Já". Výzkum představuje náhled na danou problematiku a svou kvalitativní povahou odkrývá charakteristiky zmíněné samotnými respondenty spíše, než aby hledal potvrzení vztahů. Klíčová slova: Pohlavní identita, dětský domov, ústavní péče, identita
Role muže v současných partnerských vztazích
Remešová, Eliška ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Diplomová práce "Role muže v současných partnerských vztazích" se zabývá konceptem mužství s důrazem na oblast partnerských vztahů. Konkrétně se věnuje vývoji identity a specifikům mužské identity, maskulinitě a možným vývojovým cestám k mužství. Dále popisuje základní charakteristiky partnerských vztahů a specifikuje roli muže v nich. V empirické studii je pomocí kvalitativní metodologie mapována mužská perspektiva partnerských vztahů a zaměřuje se především na to, jak vnímají muži partnerský vztah, ve kterém se nacházejí, a svou roli v něm. Této studie se účastnilo padesát mužů nacházejících se v době realizace studie v partnerském vztahu, kteří vyplňovali poloprojektivní dotazníky, jmenovitě Nedokončené věty a Partnerský život a jeho části. Výsledky výzkumu bez nároku na jakákoliv zobecnění uvádějí kategorie partnerského vztahu včetně jejich popisů z pohledu dotazovaných mužů a přehled činností, které v rámci partnerského vztahu muži vykonávají. Klíčová slova Muž, identita, gender identita, maskulinita, partner, partnerský vztah
Školní třída z genderové perspektivy - projevy dětí při vyučování
Fousková, Natálie ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pecha Šimotová, Eva (oponent)
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Školní třída z genderové perspektivy - projevy dětí při vyučování Abstrakt Zabývala jsem se projevy dívek a chlapců při vyučování na prvním stupni základní školy. Vytvořila jsem typologii dětí v jedné školní třídě v kontextu femininních a maskulinních rysů. Věnovala jsem se hledisku dětí samotných, jejich motivaci a způsobu, jakým vnímají pravidla chování a osobu třídní učitelky. Vedlejším tématem byl pohled učitelky na děti a jejich projevy. V první polovině práce jsem nejprve krátce představila gender jako vědecký a zároveň společenský fenomén. Dále jsem popsala významné genderové aspekty v dětském vývoji. Nakonec jsem se soustředila na gender ve školní třídě. Ve druhé polovině práce představuji průběh výzkumu, výsledky, jejich interpretaci a komparaci s teoretickým podkladem. Klíčová slova žák, žákyně, vyučování, gender, škola, učitelka, genderové stereotypy, školství Natálie Fousková Praha 2014
Tomboy - případová studie dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ
Brožová, Martina ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Onder, Jakub (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem identity dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ. Snažím se vnést vhled do jejího sebepojetí, nalézt odpověď na otázky, v čem spočívá její odlišnost, jak prožívá své postavení v rodině a školním kolektivu. Také se snažím postihnout sociální kontext jejího nejbližšího prostředí. Zabývám se tím, jaká je její pozice v rodině a ve školní třídě, jaká je dominující představa femininity a maskulinity v dané třídě, zda se může stát terčem homofobie z důvodu její odlišnosti a jak k ní přistupuje třídní učitel. Z výzkumu jsem zjistila, že ve školní třídě, do které dívka dochází, hraje významnou roli gender a dívka s nedostatečnými projevy femininity je pro nedodržování genderové role vyčleňována. Hodnocení vrstevníků je ovlivněno celospolečenskými normami femininity a také třídními. Třídní normy nejsou v souladu s pojetím jejího rodinného zázemí, kde převládá výrazné nadhodnocování maskulinity nad femininitou a projevy maskulinity jsou oceňovány a posilovány vzory, ke kterým se vztahuje. Práce je rozdělena na empirickou a teoretickou část. Teoretická část je představena v rámci diskuze, kde porovnávám poznatky z dostupné literatury s mými poznatky z výzkumu. Obecně by se dalo říci, že teoretické zázemí obsahuje poznatky z úvodu problematiky genderu, dále se zabývám...
Genderově stereotypní optika ve výchově několika pražských rodin
Novotná, Barbora ; Maříková, Hana (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou genderových stereotypů v souvislosti s rodičovskou výchovou. Práce je založena na kvalitativním výzkumu a analýze jedenácti polo-strukturovaných rozhovorů s rodiči, kteří vychovávají nejméně dvě děti různého pohlaví. Zaměřuji se na vztah mezi identifikovanými genderovými stereotypy ve výchově a výchovným stylem rodičů. Dále se zaměřuji na genderově stereotypní postoje otců a matek v rámci jednotlivých rodin. Na základě analýzy rozhovorů docházím k závěru, že genderové stereotypy ve výchově a celkově genderově stereotypní optika náhledu na svět je pozorovatelná u všech rodin, bez ohledu na výchovný styl. Rozdíly mezi rodinami s různými způsoby výchovy nalézám především v míře uvědomování si těchto genderově stereotypních postojů a míře aktivního předávání těchto postojů svým dětem.
Gay Pride: mediální obraz homosexuality v českých médiích na příkladu pochodu homosexuálů
Strnadová, Mirka ; Osvaldová, Barbora (vedoucí práce) ; Hronová, Tereza (oponent)
Práce zkoumá, jakým způsobem je prezentováno téma homosexuality v českých médiích na příkladu pochodu homosexuálů. Nejprve shrnuji základní pojmy a jejich rozdíly, poté se zaměřuji na historii vnímání homosexuality a postavení gayů ve společnosti. Vybranými jednotkami obsahové analýzy jsou deníky MF Dnes, Právo a Lidové noviny a sledovaným časovým obdobím tři měsíce v okolí konání pochodů v letech 2008 až 2011. V analytické části nejprve charakterizuji pochody, jež se konaly dvakrát v Brně, jednou v Táboře a Praze. O první Queer Parade v Brně se objevily články ve všech analyzovaných novinách, u druhého a třetího pochodu již zájem médií klesá. Nejvíce pozornosti získal Prague Pride v roce 2011. Z analýzy vyplývá, že se o tématice homosexuality a pochodů hrdosti objevilo přes sto článků, jejichž velikost stoupala a klesala úměrně s počtem návštěvníků jednotlivých pochodů. K medializaci tématu také přispívají negativní události, především pokud je pochod napaden extrémisty či kritizován z řad politiků. Negativní a stereotypní výroky v médiích však mohou přispívat k větší stigmatizaci sexuální menšiny, čemuž se práce také věnuje.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 69 záznamů.   začátekpředchozí46 - 55dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.