Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40,532 záznamů.  začátekpředchozí40523 - 40532  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.78 vteřin. 

Reproductive careers of women in Slovakia during the state socialist era of the 1970s and in transforming society
Potančoková, Michaela ; Rychtaříková, Jitka (vedoucí práce) ; Kocourková, Jiřina (oponent) ; Piscová, Magdaléna (oponent)
The main goal of this study is to understand changes in fertility timing and ordering of reproductive life events over the women's life course. We investigate the process of family formation and transition to motherhood in Slovakia comparing birth cohorts of women who experienced childbearing during the state socialism of the 1970s and in transforming society. We employ the life course theory and combine qualitative methods with cross-sectional and cohort analysis of reproductive behaviour. Compared to the standardisation of reproductive careers during the state socialist era we observe individualisation of the life course and lowering degree of co-occurrence of life events in transition to adulthood. We find that sequential view of the life course, the perceived incompatibility of parenting with parallel life careers and newly articulated age norms contribute to the postponement of childbearing, which is perceived a rational strategy in response to the context of the market-oriented economy. Keywords: life course, reproductive behaviour, cohort fertility, postponement of childbearing, qualitative methods, Slovakia Abstrakt Hlavným cieľom štúdie je preskúmať zmeny usporiadania a časovania reprodukčných udalostí v rámci reprodukčných dráh žien. Porovnávame proces zakladania rodiny a prechodu k...

Možnosti rozvoje sociálních dovedností dospívajících ve středních školách
Krejčová, Lenka ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) ; Blatný, Marek (oponent)
Předkládaná disertační práce prezentuje výsledky několikaletého výzkumného projektu, který se věnoval možnostem rozvoje sociálních dovedností dospívajících ve středních školách. První kapitoly práce shrnují různorodé poznatky a teoretické přístupy, které s danou problematikou souvisejí. Pozornost je zaměřena na socializaci ve vývojové etapě dospívání, neboť tento aspekt ontogeneze úzce navazuje na naše téma. Práce vymezuje sociální dovednosti a poukazuje na smysluplnost jejich rozvoje ve středních školách v souvislosti s komplexním rozvojem dospívajících, ale také ve smyslu podpory akademické úspěšnosti a ve formě prevence sociálně patologických jevů. Rozvoj sociálních dovedností je dále zvažován v rámci interakcí s učiteli, kteří představují významný zdroj opory i rozvoje v dospívání. Další významnou sociální skupinu ve školním prostředí, které je věnována pozornost, reprezentují vrstevníci dospívajících. Ti společně vytvářejí školní třídy a vzájemně se ovlivňují v průběhu celého edukačního procesu. Sociální dovednosti jsou také představeny v souvislosti se školní úspěšností, resp. motivací studentů ke školní práci a vnímanou akademickou účinností. Obě uvedené charakteristiky edukačního procesu do značné míry závisí na úrovni sociálních dovedností dospívajících a současně významně ovlivňují jejich školní...

Kvalita života a životní styl českých dětí ve městě a na vesnici
Hlaváčková, Eva ; Hodačová, Lenka (vedoucí práce) ; Benešová, Veronika (oponent) ; Hrubá, Drahoslava (oponent)
Souhrn Kvalita života je multidimenzionální koncept, který se stal předmětem zkoumání v mnoha vědních oborech. Důležitou pozici si získal především v medicíně, sociologii a v psychologii. Cílem práce bylo sledovat specifické ukazatele kvality života (KŽ) a životního stylu u reprezentativního vzorku českých dětí v rámci mezinárodní studie Světové zdravotnické organizace (WHO) The Health Behaviour in School Aged Children: A WHO Cross National Study (HBSC), analyzovat KŽ českých dětí podle věku, pohlaví a místa bydliště a posoudit ji ve vztahu k dalším významným faktorům souvisejícím s životním stylem (formální struktura rodiny, množství společně stráveného volného času v rodině, adaptace na školu, subjektivně vnímaná míra nároků na školní výkon, sociální vztahy, pití alkoholu a kouření tabáku). Data byla získána prostřednictvím dotazníku na 86 náhodně vybraných základních školách a víceletých gymnáziích ČR. Metodika výzkumu vycházela z doporučení WHO. Cílovou populací pro výzkum byl reprezentativní vzorek českých dětí ve věku 11, 13 a 15 let, celkem 4782 dětí. Sledovali jsme subjektivně vnímanou KŽ na základě subjektivního hodnocení zdravotního stavu, pocitu štěstí a celkové KŽ na čtyřech rozdílných škálách (Cantrilův index, Huebnerova škála, Kidscreen-10 Index, Životní spokojenost). Kombinace uvedených...

Zapojení studentů českých středních škol do charitativních akcí
Nejedlá, Monika ; Sedláková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Hauptová, Vilma (oponent)
Cílem práce je zjistit a zmapovat, jak se studenti na českých středních školách zapojují do charitativních akcí v kontextu etické výchovy na středních školách. Práce bude zaměřena na oblast Mladá Boleslav a na projekty Světluška a Píšťalka. Práce bude rozdělena do 2 částí, teoretické a praktické. V teoretické části bude popsána problematika charity a konkrétních 2 projektů, celkový postoj Č. R. k charitě a v praktické části bude použita metoda dotazníku zacílená na studenty středních škol. Praktickým výstupem práce bude návrh předmětu Etická výchova na vybrané střední škole.

Hospodářský a sociální život kolegiátní kapituly ve Staré Boleslavi v 50. a 60. letech 17. století
Kratochvíl, Miroslav ; Šedivá Koldinská, Marie (vedoucí práce) ; Zdichynec, Jan (oponent)
V bakalářské práci je analyzován hospodářský a sociální život kolegiátní kapituly ve Staré Boleslavi v padesátých a šedesátých letech 17. století. Po nástinu historie kapituly a jejího místa v kontextu středověkého a raně novověkého vývoje následuje těžiště práce, soustředěné k výzkumu hospodářské a sociální situace staroboleslavské kapituly v padesátých a šedesátých letech 17. století. Téma je zkoumáno především na základě nevydaných pramenů (soupis nejdůležitějších z nich je uveden níže) s přihlédnutím k sekundární literatuře a je zasazeno do širšího rámce situace v Čechách po třicetileté válce. 1

Koncept digitální generace v kontextu školního vzdělávání
Habrovanský, Miroslav ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Fialová, Irena (oponent)
Diplomová práce je věnována pojmu digitální generace. V její teoretické části je provedena analýza dostupné literatury, shrnuty výsledky výzkumů o současné mladé populaci a popsány hlavní charakteristiky reprezentantů digitální generace, která je následně konfrontována se znaky předchozích generací. V praktické části diplomové práce opírající se o výsledky průzkumu provedeného mezi učiteli střední školy specializované na výuku informatiky a výpočetní techniky jsou shrnuty názory a zkušenosti učitelů s chováním digitální generace v populaci středoškolské mládeže. Součástí výzkumných šetření jsou řízené rozhovory (interview) s vybranou skupinou středoškolských studentů, které nesou řadu společných znaků typických pro digitální generaci. Výpovědi studentů jsou porovnávány s názory jejich učitelů. Výsledky těchto průzkumů se staly východiskem pro doporučení, jak začlenit digitální generaci do běžné školní třídy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Změny na trhu práce a perspektivy vzdělanosti
Tvrdý, Lubor ; Keller, Jan (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent) ; Kern, Jiří (oponent)
V součastné době dochází k výrazné proměně společnosti. Rovněž dochází i k přeměně způsobů práce. Prudce vzrůstají požadavky na zaměstnance, především z pohledu nových znalostí a dovedností, souvisejících zejména s rozvojem informačních technologií. Na trhu práce dochází k růstu rozdílů, a to jak v příjmech, tak i v délce nezaměstnanosti. Charakter těchto rozdílů může být vysvětlen jednak v kontextu segmentačních teorií nebo v nárůstu individuálních nerovností. Z růstem počtu osob s vysokoškolským diplomem se začíná objevovat problém překvalifikovanosti, tzn., že část vysokoškolsky vzdělaných pracovníků zastává místo určené pracovníkům se vzděláním středoškolským bez výhledu na jeho změnu. V disertační práce je provedena analýza proměny trhu práce a vzdělanosti v České republice. Dále je popsán vývoj vztahu mezi získaným vzděláním a výslednou pozicí jedince na trhu práce s ohledem na překvalifikovanost pracovníků. Závěr práce je věnován problematice růstu mzdové diferenciace a procesu segmentace trhu práce.

Ideální a reálný učitel odborného předmětu z pohledu žáků středních škol a studentů vyšších a vysokých škol, vývoj preferencí
Bednářová, Markéta ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Předkládaná práce Ideální a reálný učitel odborného předmětu z pohledu žáků středních škol a studentů vyšších a vysokých škol je zaměřena na zjištění názoru žáků středních zdravotnických škol a studentů vyšších a vysokých škol oboru ošetřovatelství na působení odborného učitele. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak si žáci a studenti představují ideálního učitele - jaké vlastnosti a dovednosti učitele oceňují, zda se preference sledovaných skupin liší a jak žáci a studenti hodnotí svého současného učitele v kontextu vytvořeného modelu ideálu. Teoretická část práce rekapituluje závěry z tématicky podobně zaměřených výzkumů. Na základě kvalitativní analýzy údajů z literatury jsou shrnuty a rámcově vyloženy klíčové pojmy, které se vztahují k tématu výzkumu: učitel, úloha učitele, žádoucí (ideální) vlastnosti učitele, učitel odborných předmětů, učitel ošetřovatelství, profesní příprava učitele, žák, student. Empirická část práce popisuje aplikovaný kvantitativní výzkum prováděný metodou nepřímého dotazování u 805 respondentů - žáků středních a studentů vyšších zdravotnických škol a vysokých škol oboru ošetřovatelství. Respondenti byli vybráni ze čtrnácti škol, sedmi rozdílně velkých měst a pěti krajů. Originální dotazník, který byl k tomuto účelu sestaven, byl ověřen dvěma předvýzkumy. Získané výsledky...

Ovlivňuje vládní politika (makro)ekonomický vývoj?
Kořínková, Anežka ; Šíma, Ondřej (vedoucí práce) ; Hába, Stanislav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vztahy mezi vládní politikou a makroekonomickým vývojem v rozvojových i vyspělých zemích a jejich propojením napříč historií. Práce zkoumá a popisuje jednotlivé politické směry a jejich účinek na ekonomickou (ne)stabilitu. Podrobněji se zaměřuje na měnovou a fiskální politiku, ekonomický růst a finanční krize v kontextu vládní politiky. Důraz je také kladen na další faktory, jako jsou historické události a přírodní zdroje. Část práce je věnována také chování voličů v průběhu volebního cyklu.

Agresivita dítěte v kontextu masmédií
Brychcínová, Tereza ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Vališová, Alena (vedoucí práce)
Práce zpracovává problematiku agresivity dítěte v kontextu masmédií a má teoreticko-výzkumný charakter. První kapitola teoretické části diplomové práce vymezuje agresivní chování a porovnává teorie agrese od vybraných autorů, rozděluje typy agrese a zabývá se faktory, které ovlivňují agresivní chování u mládeže, a člení vybrané projevy protispolečenského chování. Druhá kapitola práce je o dětech a médiích, o problematice manipulace v kontextu masmédií, o vlivu médií na agresivitu dítěte a ovlivňování jeho osobnosti televizí a počítačem. Třetí kapitola je empirickým ověřením druhé kapitoly a zabývá se problematikou role televize a počítače v každodenním životě dětí. Jak často se děti a studenti dívají na televizi, kolik hodin denně jsou na počítači, jak ovlivňuje televize a počítač školní výuku dítěte, jaké vztahy s rodiči přináší dítěti sledování televize a užívání počítače a též porovnává činnosti spojené s médii ve srovnání s ostatními volnočasovými aktivitami. Empirické ověření probíhalo na základní a střední škole a výzkumným nástrojem byl dotazník.