Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  začátekpředchozí40 - 49další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reflective skills of trainee teachers of English language during their teaching practice: Case study
Taušková, Martina ; Žďárek, Karel (vedoucí práce) ; Uličná, Klára (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá schopnostmi studentů pedagogické fakulty univerzity Karlovy v Praze oboru angličtina reflektovat během oborové pedagogické praxe. Teoretická část pojednává o reflektivním modelu vzdělávání učitelů a vysvětluje pojem učitele jako reflektivního praktika. Empirická část se zabývá reflexí praktikantů, jejich metodami, tématy, hloubkou a frekvencí. Značná část výzkumu také zkoumá vliv zaměstnanců univerzity (fakultních učitelů, hospitujících učitelů, metodiků) pro podporu reflexe a tím i profesního růstu praktikantů. Klíčová slova: reflexe, proces reflexe, reflektivní praktik, praktikant, oborová pedagogická praxe, fakultní učitel, hospitující, vzdělávání učitelů
Realizace akreditovaného studijního programu v praxi školy (na příkladu učitelství AJ)
Pírková, Jana ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
Předložená práce zkoumá proces realizace akreditovaného studijního oboru v praxi vysoké školy. Teoretická část přináší stručný exkurz do historie vzdělávání budoucích učitelů, který poukazuje na nelehkou cestu hledání vhodného modelu vzdělávání budoucích učitelů. Proces formování vzdělávání budoucích učitelů se vyznačoval neustálými změnami, které nebyly vždy pořádně promyšlené, což se bohužel promítá i do současnosti. V současné době je vzdělávací politika do značné míry ovlivňována evropskou vzdělávací politikou, která se snaží vzdělávání v rámci zemí Evropské unie sjednotit. Jedním ze sjednocujících prvků je proces akreditace, který by měl zkvalitnit nabízené studijní programy. Otázce, zda právě zmiňovaný proces standardizace vede ke zkvalitnění vzdělávání budoucích učitelů, jsem se věnovala v praktické části. V rámci polo-strukturovaných rozhovorů jsem zjišťovala, jak probíhá vlastní převod Akreditační komisí schváleného studijního programu do praxe školy, a ze získaných informací jsem učinila závěr, že akreditační žádost dává školám určitou kostru, ale vlastní realizace do značné míry závisí na síle vedení katedry a způsobu fungování jednotlivých členů katedry. Rozhovory se zaměstnanci kateder také poukázali na fakt, že česká vzdělávací politika ještě stále klade důraz na byrokracii.
Vývoj vzdělávání učitelů dramatické výchovy
Malá, Klára ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Práce mapuje vývoj oboru dramatické výchovy, související změny ve školství a konkrétní podoby a možnosti vzdělávání učitelů dramatické výchovy. Podrobněji se zaměřuje na období od 60. let 20. století (počátky ustanovování oboru) do konce let devadesátých (změny spojené se zřízením vysokoškolského studia dramatické výchovy). Vývoj je členěn do šesti období podle významných změn ve vývoji vzdělávání učitelů dramatické výchovy. Práce sleduje proměny systému vzdělávání učitelů dramatické výchovy, popisuje vzdělávací kurzy a semináře (jejich cíle, obsah, formu, metody, apod.), nastiňuje možnosti vzdělávání učitelů dramatické výchovy v současnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Chemické vzdělávání ve Skotsku - výuka chemie na středních školách a vzdělávání učitelů chemie
Laburdová, Jiřina ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Česká republika (ČR) a Skotsko se umisťují na srovnatelných pozicích v mezinárodních srovnávacích testech. Vzdělávací systémy těchto zemí jsou ale velmi rozdílné. Tato práce se zaměřuje se na tři hlavní oblasti: 1) skotské vzdělávání z hlediska vyučovacích metod, propojení s praxí a uplatnění absolventů 2) studium chemie a učitelství chemie na univerzitě 3) výuku chemie ve vyšších ročnících střední školy, konkrétně na učební plány, státní závěrečné zkoušky a jejich proměnu v rámci nového kurikula Curriculum for Excellence. Bylo využito komparace učebních plánů, závěrečných zkoušek, výročních zpráv OECD, vládních publikací a také vlastních poznatků ze dvou dlouhodobých zahraničních pobytů - studijního pobytu na univerzitě ve Skotsku a pracovního pobytu na střední škole v Anglii. Byla provedena analýza skotské písemné státní maturity z chemie Higher a její testování na studentech českých středních škol a hodnocení této zkoušky studenty učitelství chemie a učiteli chemie. Výsledky ukazují, že čeští studenti jsou vzděláváni v jiných oblastech než skotští a jsou zvyklí na jiný způsob testování, který vyžaduje více znalostí a méně kritického myšlení. Výuka chemie ve Skotsku klade větší důraz na propojení témat s reálným životem a na zařazování nejnovějších vědeckých poznatků. V rámci práce byly proto zanalyzovány...
Vzdělávání učitelů v oblasti mediální výchovy v ČR se zaměřením na situaci na gymnaziální úrovni
Čekanová, Hana ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Práce je věnována dnes hojně diskutovanému tématu mediální gramotnosti. Nezabývá se ale edukací žáků, obrací se k možnostem vzdělávání (především) středoškolských učitelů v oblasti mediální výchovy. Stručně uvádí do problematiky, co je to mediální výchova a mediální gramotnost a jaká je její historická tradice v českých zemích. Věnuje se zásadám a pravidlům vzdělávání dospělých z pohledu andragogiky. Analyzuje nabídku vzdělávacích programů, seminářů, odborné literatury a specializovaných webů od neziskových organizací, soukromých firem, státu a vysokých škol. Samostatná kapitola přináší přehled vyučovaných předmětů s mediální tematikou na pedagogických fakultách. Provedené vlastní výzkumné šetření je zaměřené na vzdělávací strategie a přístupy k výuce mediální výchovy několika učitelů z plzeňských gymnázií. Nehodnotí jen množství a druh využitých vzdělávacích forem, ale blíže si všímá i motivace učitelů k dalšímu profesnímu seberozvoji, jejich vztahu k médiím a individuálním možnostem při zavádění průřezových témat na jednotlivé školy. V závěru se práce snaží předložit pozitiva a negativa současného stavu, kriticky zhodnotit situaci v oblasti dalšího profesního vzdělávání pedagogů a navrhnout možná řešení a zlepšení do budoucna.
Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci
Nikodem, Michal ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
Diplomová práce "Začínající učitel - analýza jeho osobnosti, působení a nejčastějších problémů v jeho práci" pojednává o osobnosti začínajícího učitele, uvádí nejčastější problémy v jeho práci a snaží se nalézt podněty pro zlepšení jeho situace. Analyzuje přitom vybrané složky jeho osobnosti, kterým nebývá, především v rámci přípravy budoucích pedagogů, věnována dostatečná pozornost a u kterých nebývají nastíněny důležité souvislosti. Zaměřuje se především na profesní kompetence učitele, ve vztahu ke klíčovým kompetencím žáka i v jiných kontextech. Zabývá se také rolí začínajícího učitele v kontextu transformace českého školství a v souvislosti s Lisabonským procesem. Probíhá zde i analýza klíčových dokumentů. Velká pozornost je věnována i zamyšlení nad jednotlivými problematickými oblastmi v práci začínajícího učitele. V této souvislosti se autor blíže zaměřil na oblast autority a stylů výchovy. Velká pozornost je v této práci také věnována specifické a nelehké situaci začínajícího učitele na prvním stupni základní školy. Autor práce čerpal poznatky a podněty kromě odborné literatury také z výzkumné sondy, která měla formu rozhovorů, dotazníků a pozorování. V závěru jsou zformulována doporučení pro zlepšení situace začínajících pedagogů i s ohledem na analýzu současné vysokoškolské přípravy budoucích...
Vzdělávání učitelů v Českých zemích (historický přehled)
Ječmenová, Denisa ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
JEČMENOVÁ, D. Vzdělávání učitelů v Českých zemích (historický přehled). Praha 2014. Diplomová práce. Karlova Univerzita v Praze. Husitská teologická fakulta. Katedra učitelství. Vedoucí práce doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. Klíčová slova: Pedagogika, vzdělávání učitelů, školské reformy, učitel Cílem této diplomové práce je postihnout vývoj ve vzdělávání učitelů od konce 18. století do 40. let 20. století. V této souvislosti se snažím ukázat také postavení českého učitele ve společnosti. Orientuji se hlavně na určité přelomové okamžiky ve vzdělávání učitelů, a proto věnuji pozornost také změnám ve školství jako takovém, ukázat příčiny těchto změn a představit i osobnosti, které tyto změny ať již přímo či nepřímo ovlivnily.
ROZVOJ TECHNOLOGICKO-DIDAKTICKÉ ZNALOSTI OBSAHU U UČITELŮ ANGLICKÉHO JAZYKA NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
CARBOVÁ, Anna
Od začátku nového tisíciletí zažívá školství v České republice velký vzestup v oblasti digitálních technologií, které jsou nyní v nějaké podobě dostupné na každé škole. S tímto vzestupem vzniká potřeba školení učitelů, protože na nich závisí, jakým způsobem budou technologie použité. Cílem teoretické části práce bylo zjistit, jak by měl vzdělávací kurz zaměřený na integraci informačních a komunikačních technologií do výuky anglického jazyka vypadat. Cílem empirické části práce bylo zjistit, jaký je dopad vzdělávacího kurzu zaměřeného na integraci informačních a komunikačních technologií do výuky anglického jazyka. Přínosem této práce je zmapování současné situace v oblasti výzkumu, výzkum rozvoje technologicko-didaktické znalosti obsahu u vyučujících anglického jazyka, a z nich vyplývající doporučení pro vzdělávání vyučujících a hodnocení jejich pracovního výkonu.
Current Approaches to English Teacher Education as Reflected in Trainees'Teaching Practice
Holý, Tomáš ; Hofmannová, Marie (vedoucí práce) ; Voňková, Hana (oponent)
Práce se zabývá přístupy ke vzdělávání učitelů anglického jazyka používanými na katedře anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Práce hledá odpovědi na otázku, které aspekty kompetencí učitele jsou rozvíjeny každým ze zmiňovaných přístupů. Vzhledem k tomu, že téměř polovina všech studentů učitelství zahrnutých ve výzkumu měla již předchozí zkušenost s výukou, je zkoumán také vliv zkušenosti s výukou na rozvoj učitelských dovedností. Psané reflexe studentů na pedagogickou praxi jsou podrobeny analýze za použití kombinace kvantitativních a kvalitativních metod. Výsledky jsou dané do souvislosti se současnými trendy ve vzdělávání učitelů.
Educational system in France and in the Czech Republic
Berger, Martin ; Machleidtová, Silva (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent)
1 Abstrakt Autor se ve své bakalářské práci zabývá současným školstvím, ve kterém došlo v posledních letech ke značným změnám. Systém se neustále mění, a proto tato práce zachycuje jen část současného vývoje. Autor, který je studentem francouzského jazyka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, se snaží přiblížit francouzský školský systém na základě jeho juxtapozice s českým systémem. V první kapitole se věnuje Mezinárodní standardní klasifikaci vzdělávání CITE (anglická zkratka je ISCED), jako společnému základu pro porovnání obou systémů. Zdůvodňuje použití klasifikace a popisuje, k čemu slouží. Rovněž zmiňuje její historii, strukturu, a v následujících kapitolách ji pak používá jako terminologický základ pro vymezení jednotlivých vzdělávacích stupňů. V dalších kapitolách se pak autor zaobírá jednotlivými etapami školství od mateřských škol až po vyšší sekundární školství. Aby dodržel jednotnou strukturu práce, popisuje v každé kapitole podobná kritéria a aspekty vzdělávacího stupně, strukturu, organizaci, kritéria přijímání žáků a jejich certifikaci, hodnocení a obsah vzdělávání. U struktury se autor zaměřuje na věk dětí pro danou etapu, a především na rozdíly v organizaci jednotlivých cyklů. V části kritéria pro přijímání žáků zmiňuje podmínky, které musí být naplněny pro vstup do daného stupně i...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   začátekpředchozí40 - 49další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.