Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 78 záznamů.  začátekpředchozí39 - 48dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Strategie učení se žáků 1. stupně ZŠ
Sobíšková, Ludmila ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Strategie učení se žáků 1. stupně ZŠ. Strategie jsou ukázány na příkladu cizího jazyka. Na základě tohoto příkladu jsou hledány obecnější zákonitosti pro používání učebních strategií i v dalších oblastech. Strategie jsou chápány jako specifické postupy a metody, které člověk používá při učení. Jsou zakotveny v kurikulárních dokumentech, zejména pak v rámci kompetence k učení. V teoretické části diplomové práce je analyzována problematiku stylů a strategií učení se žáků 1. stupně se zaměřením na cizí jazyk. Empirická část práce si klade za cíl zjistit, v jaké míře používají žáci 5. ročníků doporučené strategie učení se cizímu jazyku a jakou roli hraje v tomto ohledu podpora učitele. K výzkumu byl použit dotazník "Strategie učení se cizímu jazyku". Práce je dále založena na kvalitativním výzkumu, který tvoří pozorování a rozhovory s učiteli. Výsledky výzkumů ukazují, že žáci 5. ročníků používají strategie učení se v oblasti cizího jazyka v omezené míře, podpora strategií učiteli má však na používání strategií u žáků vliv. KLÍČOVÁ SLOVA Strategie učení, styly učení, kompetence k učení, podpora strategií, cizí jazyk, metakognice
: The acquisition of the article by Czech learners of Dutch as a foreign language
Ungermannová, Eva ; Pekelder, Jan (vedoucí práce) ; Rezková, Iva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem osvojování nizozemštiny jako cizího jazyka. Práce vychází ze základních poznatků aplikované lingvistiky týkajících se jazykové akvizice, zejména pak z teorie o "mezijazyku" (interlanguage). Větší pozornost v teoretické části je věnována některým psycholingvistickým procesům, které akvizici cizího jazyka provázejí, jako jazykový transfer, fosilizace, generalizace a variabilita. V následující části je stručně shrnuta teorie členu v nizozemštině, v kontrastu s vyjádřením (ne)určenosti v češtině. Dále jsou zmíněny některé soudobé poznatky o akvizici gramatické kategorie členu. V praktické části práce popisuje a analyzuje malý korpus složený z písemných projevů studentů nizozemštiny na českých univerzitách. Korpus tvoří projevy mluvčích na dvou úrovních, přičemž výzkum je založen na pozorování rozdílů mezi méně pokročilými a pokročilejšími studenty. Předmětem výzkumu jsou zejména obecné tendence v používání členu. Práce si také všímá faktorů, které použití členu ovlivňují. Na základě popsaných dat jsou vysloveny některé hypotézy, které se autorka práce snaží podpořit nebo vyvrátit na základě chybové analýzy. Na závěr jsou zmíněny návrhy pro další výzkum. klíčová slova: nizozemština, cizí jazyk, mezijazyk, osvojování jazyka, člen
Specifické aspekty výuky cizích jazyků u seniorů / účastníků univerzity třetího věku
Koutská, Iva ; Zajícová, Pavla (vedoucí práce) ; Ondráková, Jana (oponent) ; Andrášová, Hana (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav anglického jazyka a didaktiky Didaktika konkrétního jazyka Iva K o u t s k á Specifické aspekty výuky cizích jazyků u seniorů/účastníků univerzity třetího věku Specific aspects of teaching foreign languages to seniors/participants of the University of the Third Age ABSTRAKT (česká verze) 2015 vedoucí práce: doc. PhDr. Pavla Zajícová, Ph.D. Abstrakt Předkládaná dizertační práce se zabývá vybranými aspekty vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku (U3V) a specifickými aspekty výuky cizích jazyků u seniorů/účastníků U3V. V teoretické části práce je poukazováno na nejednoznačnost pojmu "senior" a na spory ohledně existence samostatné vědní disciplíny zabývající se vzděláváním seniorů. Jsou charakterizovány možnosti vzdělávání seniorů a výuky cizích jazyků u seniorů s důrazem na U3V a vybrané specifické aspekty tohoto procesu. V empirické části srovnáváme na základě čtyř případových studií vzdělávání seniorů a výuku cizích jazyků u seniorů, a to na příkladu: 1) U3V na Maltě, 2) U3V ve Skotsku, 3) U3V v České republice a 4) U3V Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Cílem práce je získat komplexnější vhled do této složité interdisciplinární problematiky, jíž není dosud v odborné literatuře věnována dostatečná pozornost. Senioři představují...
Možnosti podpory osvojování cizího jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v mladším školním věku
Kramářová, Dana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Rigorózní práce s názvem Možnosti podpory osvojování cizího jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v mladším školním věku reaguje na potřebu změny tradičního přístupu ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými obtížemi. Cílem práce je zmapovat využití metodického programu určeného pro podporu osvojování učiva v anglickém jazyce u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mladšího školního věku a ověřit přínos metodického programu v praktické výuce. Dílčím cílem je také zhodnocení podpůrného programu při osvojování učiva anglického jazyka a na základě ověřovaného metodického programu aplikovaného v rámci běžných učebních hodin, navržení doporučení pro praktickou jazykovou výuku. Teoretickými východisky jsou současné poznatky o problematice specifických vzdělávacích obtíží žáků mladšího školního věku. Výzkumná část je založena na analýze zjištěných problematických oblastí žáků a analýze osvojených znalostí anglického jazyka u žáků výzkumného vzorku, na základě kterých byl žákům experimentální skupiny cíleně předkládán podpůrný metodický program, jehož součástí je vypracovaný didaktický materiál zaměřený na podporu osvojení učiva anglického jazyka. Analýza výsledků výstupní zkoušky osvojených znalostí žáků experimentální skupiny byla zaměřena na zmapování posunu dosažených jazykových znalostí,...
Motivace ke studiu francouzského jazyka na střední škole
Černá, Klára ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na motivaci studentů středních škol ke studiu francouzského jazyka. Cílem práce je zjistit, jak je možné motivovat studenty ve výuce francouzského jazyka. Práce má teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce popisuje motivaci ke studiu francouzského jazyka z hlediska jejích tří hlavních složek: učení, sociálního prostředí školy a charakteru francouzského jazyka. Praktická část má výzkumnou podobu a zkoumá, co motivuje studenty středních škol ke studiu francouzštiny, porovnává motivaci pro tento jazyk na základní škole oproti střední škole a srovnává anglický a francouzský jazyk na střední škole. Hlavními zkoumanými aspekty motivace ve výzkumné části ke studiu francouzštiny byly: důvody studia, míra motivace, učební prostředí, okolní prostředí francouzského jazyka, formy výuky, sociální vliv a bariéry ve studiu francouzského jazyka. Poznatky k tématu jsem shromažďovala dotazníkovým šetřením na Gymnáziu v Ústí nad Labem, na Gymnáziu v Děčíně, na Základní škole Nativity v Děčíně. V přehledu výsledků výzkumu jsou slovně zhodnocena a interpretována nalezená zjištění s názorným doprovodem grafů. Cíle výzkumného zjištění uvádím v oddílu výsledky cílů výzkumu. Výzkumná zjištění syntetizuji v části shrnutí a diskuse. V závěru práce popisuji souvislost teoretických...
Specifika češtiny ruských studentů (se zaměřením na vybrané fonetické a morfosyntaktické jevy)
Ramasheuskaya, Katsiaryna ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Bednaříková, Božena (oponent) ; Giger, Markus (oponent)
Jazyková adaptace cizinců je vždy provázena řadou problémů spojených s akvizicí a užíváním druhého jazyka, který se pro ně stává základním komunikačním prostředkem v novém prostředí. Ignorování a podceňování těchto problémů, typických pro určitou jazykovou komunitu, může vést k situaci, kdy cizinec nezvládne cílový jazyk a poté nebude schopen se úspěšně integrovat do nové společnosti. Předkládaná práce se zaměřuje na vybrané specifické problémy v oblasti morfosyntaxe a fonetiky typické pro ruskojazyčné studenty češtiny. Zároveň upozorňuje na nebezpečí přeceňování pozitivního transferu z ruštiny a zdůrazňuje nutnost využití speciálního didaktického přístupu ve výuce této skupiny jinojazyčných mluvčích. Analýza vybraných jazykových jevů je založena na datech z Fonetické databáze mluvených projevů cizinců s ruštinou jako prvním jazykem a Databáze jazykových chyb v češtině mluvčích s prvním jazykem slovanským, které byly vytvořeny mimo jiné pro účely této práce. Pozornost je zaměřena konkrétně na užívání reflexivního se/si, tvarů pomocného slovesa být v minulém čase, krátkých tvarů osobních zájmen v mluvených a psaných projevech rusky mluvících studentů a rovněž na realizaci kvantity.
Výuka cizích jazyků a proces přípravy učitelů cizích jazyků v období 1990-2012
Čermáková, Helena ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Práce je zaměřena na změny ve výuce cizích jazyků a na nové požadavky na vzdělávání a přípravu učitelů cizích jazyků po roce 1989 včetně krátkého přehledu historie výuky cizích jazyků a vývoje přípravy učitelů. Sleduje změny v oblasti cílů výuky, změny vztahů učitele a žáka, změny užívaných metod práce. Zabývá se novým přístupem k výběru a využití učebních materiálů a zařazením nových technologií do výuky. Pojednává o zavedení Společného evropského referenčního rámce jazyků a Evropského jazykového portfolia. Práce předkládá formou rozhovoru i osobní zkušenosti vyučujících cizích jazyků s výukou a s možnými cestami k dosažení požadované kvalifikace.
Problematika výuky druhého cizího jazyka na 2. stupni základní školy
Smrčková, Kamila ; Burešová, Karolína (vedoucí práce) ; Běhalová, Andrea (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce se zabývá problematikou výuky cizích jazyků a především výuky dalšího cizího jazyka na základní škole. Další cizí jazyk jako povinný předmět byl zaveden od 1. 9. 2013 a ve školním roce 2013/2014 byl implementován do školních vzdělávacích programů a prvním rokem vyučován na základních školách.
Content and Language Integrated Learning with ICT using the Interactive Whiteboard
Drápalík, Michal ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Müller Dočkalová, Barbora (oponent)
Diplomová práce "Content and Language Integrated Learning with ICT using the Interactive Whiteboard" si klade za cíl pokusit se vymezit potenciál pro využití metodiky CLIL při výuce informačních a komunikačních technologií. Práce zkoumá vývoj a oficiální podporu metodiky CLIL ze strany Evropské unie a zamýšlí se nad tím, jaké CLIL přináší výhody a proč o této metodice uvažovat. Kromě toho mapuje základní otázky, které si učitel klade, uvažuje-li o zavedení metodiky CLIL. V praktické části je práce zaměřena na tvorbu aktivit, které mohou sloužit jako příklad využití metodiky CLIL při výuce předmětu informační a komunikační technologie s využitím interaktivní tabule, což je nový moderní prostředek, kterým disponuje stále více škol. Praktická část zahrnuje soubory pro spuštění na interaktivní tabuli, vymezení žáků pro každou aktivitu, kontextu každé aktivity, jejích výukových cílů a očekávaných výstupů žáků. Zahrnuty jsou rovněž druhy úkolů a očekávané problémy. Klíčová slova: CLIL, informační a komunikační technologie, cizí jazyk, obsahový předmět, obsahově a jazykově integrované učení

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 78 záznamů.   začátekpředchozí39 - 48dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.