Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38,025 záznamů.  začátekpředchozí38006 - 38015další  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.03 vteřin. 

C-S-R typologie osobnosti - inspirace ekologií
Lukavský, Jiří
Příspěvek seznamuje s novou typologií osobnosti inspirovanou klasifikací ekologických strategií rostlin podle Grimeho. Popisuje původní CSR typologii a odvozuje analogickou typologii pro chování lidí. Psychologická analogie CSR typologie je založena na motivaci, rozdílech ve volbě cílů, ambicích a vytrvalosti. Umožňuje zobecnění i pro další systémy s výraznými prvky konkurence např. v sociologii či ekonomii.

Sebepojetí a sebehodnocení dětí se specifickými poruchami učení
Šafránková, Karla ; Pokorná, Věra (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Cílem této práce je zmapovat problematiku sebepojetí a sebehodnocení jedince se specifickou poruchou učení se zaměřením na diference emočního prožívání a chování jedinců integrovaných do běžné základní školy a jedinců navštěvujících specializovanou třídu pro děti s dyslexií. Skupiny výzkumného šetření, stejně tak jako kontrolní vzorek, tvořilo deset jedinců navštěvuj ících pátý postupný ročník. Poměr dívek a hochů byl 1:1. V první fázi byl dětem předkládán test Kresby postavy, jako odrazový můstek pro vytvoření uvolněné atmosféry. Po něm následoval subtest "Nedokončené věty" z Michalovy testové baterie Projektivní interview (1974). Sebehodnocení dětí s dyslexií a dětí kontrolního vzorku bylo zjišťováno dotazníkem SPAS (Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti, Matějček, Vágnerová, 1987). Z výsledků výzkumu vyplývá, že mezi dětmi obou výzkumných skupin v porovnání s kontrolním vzorkem skutečně existují rozdíly. Děti navštěvující specializovanou třídu jsou více úzkostné, introvertované, jejich výtvory častěji nesou známky regrese a primitivismu než kresby dětí integrovaných. Jejich největším problémem zůstává čtení. Integrovaní žáci působí podle výsledků vyrovnaněji a méně úzkostně. Jejich kresebný projev je vyzrálejší. Je velmi zajímavé, že čtení pro ně nepředstavuje zásadní problém. Jak vyplývá z Dotazníku...

Kulturní dimenze originálu a její převedení při simultánním tlumočení do mateřského jazyka a při tlumočení do aktivního cizího jazyka
Ďoubalová, Jana ; Sládková, Miroslava (oponent) ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce)
Tato diplomová práce rozebírá vlivy kultury na tlumočení, konkrétně pak na tlumočnické strategie při převodu institucionálních pojmů. Kultura je komplexní společenský jev, který určuje naše chápání vnějšího světa. Členové jednotlivých kulturních společenství sdílejí stejný způsob života a hodnoty, kterými se liší od jiných kulturních společenství, přičemž hlavním jednotícím prvkem a vnější projevem těchto společenství je jazyk. Definujeme-li tlumočení jako zprostředkování mezikulturní komunikace, je zřejmé, že tlumočník musí disponovat rozsáhlými znalostmi kultur, mezi jejichž jazyky pracuje, a rovněž chápat složité procesy, které v mezikulturní komunikaci probíhají. Tato práce se zaměřuje jak na kulturu všeobecně a na vztahy mezi kulturou, jazykem a myšlením, tak i konkrétněji na kulturní souvislosti Evropské unie, na vlivy rozdílů kulturně-jazykových společenství při tlumočení pro EU a mezinárodní organizace obecně a na multikulturní aspekty tlumočení při "retouru" do cizího aktivního jazyka.

Development of reading skills in classes German as foreign language for adults
Sojková, Martina ; Dovalil, Vít (oponent) ; Berglová, Eva (vedoucí práce)
Tato diplomova prace se zabYva problematikou rozvoje CtenarskYch dovednost1 ve vyuce eizfho jazyka pro dospele. Je zde tedy nekolik dflCfch temat, na ktere je tfeba se zamerit, aby bylo mozne zhodnotit jak'fm zpösobem je treba postupovat, aby se v oblasti aenf v cizim jazyce dosahovalo optimalnieh vYsledkö. Na jedne strane je to otazka vzdelavani dospelYeh. Tato oblast vzdelavanf se v poslednf dobe tesi stale vetsfmu zajmu jak ze strany odborne verejnosti a zamestnavatelö, tak ze strany verejnosti laieke, coz souvisi zejmena s ryehlym rozvojem v oblasti ved a technologif, ktere cim dal ve vetSi mire ovlivnuji zivot kazdeho jednotlivee. Druhym aspektem teto praee je ctenf a Prlstup k textu. Existuje rada studii a vYzkumu varujideh pred pOdcenovanfm aenarsk'/eh dovednostf a upozornujidch na fakt, ze zejmena ve aenf s porozumenfm nedosahujf nektere skupiny zkoumanyeh osob prflis povzbudivYeh vYsledkö. V teto souvislosti bYva zminovan i tzv. sekundarni analfabetismus. Lide postizeni tfmto jevem se sice naucili ve skole zakladöm aeni, nikdy vsak nedosahli vyssf urovne v praei s textem, nez pouheho rozlustenf znaku. Svoje sehopnosti nadale nerozvfjeli a naopak, tim ze aeni ve svem zivote nevyuZlvali se "dopraeovali"k opetovne nesehopnosti eist. Jako protiklad k tomuto trendu se pak jevf fakt, ze se neustale...

Proces kompilace a přijímání občanského zákoníku v období Meidži
Kraus, Jan ; Sýkora, Jan (oponent) ; Labus, David (vedoucí práce)
Na konci 50. let 19. století se Japonsko po zhruba 250 letech trvání politiky tzv. sakoku, neboli izolace země, otevřelo okolnímu světu. Předcházející uzavřenost znamenala pro Japonsko úpadek do myšlenkové a technologické zaostalosti v porovnání se Západem, který mu hned v počátcích novodobých styků svoji nadřazenost zdůraznil vnucením smluv, nejdříve o míru a přátelství, později obchodních, které však pro Japonsko byly v mnoha ohledech nevýhodné, a hovoří se tak v jejich souvislosti o tzv. nerovnoprávných smlouvách. Tyto smlouvy, jež přešly beze změn i do dalšího období po restauraci císařské moci, období Meidži, se staly jedním z impulzů ke spěšné kompilaci moderních japonských zákoníků, jejichž existencí západní mocnosti podmii1ovaly možnost přehodnocení a revize původních smluv. Jak bude však uvedeno v následujících kapitolách, problém smluv nebyl jediným důvodem k sestavování moderních zákoníků, a naopak některé skupiny v Japonsku jejich tvorbu vedenou touhou po revizi smluv vnímaly vysloveně negativně. Existovaly i názory, které moderní právní normy odmítaly obecně. Přesto nakonec vláda k jejich zavádění přistoupila, avšak to se ukázalo být složitějším úkolem, než si zřejmě mnozí zainteresovaní původně představovali. Bylo v prvé řadě nutné vypořádat se s problémy, které kompilaci od jejího prvopočátku...

Komparace transformačního vývoje a dosažený stupeň konvergence
Stará, Michaela ; Bič, Josef (vedoucí práce) ; Řehořová, Veronika (oponent)
Cílem této práce je tedy porovnat transformační procesy ve třech zemích, Polsku, Maďarsku a v České republice a zhodnotit, jak se těmto třem zemím podařilo za přibližně osmnáct let sladit svou ekonomickou výkonnost. Transformačním procesem lze projít dvěma cestami: strategií organického rozvoje, nebo cestou rychlé privatizace. Jedná se tedy o spor gradualistů s radikály (gradual v angličtině znamená postupný, poznenáhlý). První postup, který byl použit v Maďarsku, bývá vyzdvihován za cestu ke zdravému růstu soukromého sektoru, na druhé straně kritizován za pomalost a populistické chování. Strategie rychlé privatizace, kterou aplikovala česká a polská vláda, je považována za snahu rychle položit tržní základy a v krátkém období přesunout státní majetek do soukromých rukou, bývá však i odsuzován a často považován za zbrklou snahu o co nejrychlejší se zbavení státního majetku.

Poruchy chování a možnosti jejich ovlivňování ve výchovných institucích
Huttová, Jaroslava ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Votavová, Milada (vedoucí práce)
Moje diplomová práce na téma Poruchy chování a možnosti jejich ovlivňování ve výchovných institucích se zabývá problematikou poruch chování dětí a mladistvých, možnými příčinami jejich vzniku a možnostmi jejich nápravy v institucích. Práce má pět částí. V části první jsou porovnány definice poruch chování různých společenských oborů, které se poruchami chování zabývají. V této části se také zabývám etiologií poruch chování a její důležitostí v další nápravě poruch chování. Také se zabývám pro mne velmi důležitou otázkou souvislosti vývojových stádií, kterými dítě a dospívající procházejí a vznikem poruch chování. Některé projevy problémového chování jsou obvyklé pro jednotlivé vývojové fáze a jednotlivé fáze také bývají senzitivní na různé nedostatky v uspokojování důležitých vývojových potřeb. Ve druhé části jsou poruchy chování setříděny podle několika různých hledisek a také jsou v ní popsány konkrétní projevy poruchového chování. U konkrétních projevů poruchového chování se zabývám otázkou závažnosti chování z pohledu motivace k tomuto chování. Ve třetí části rozebírám charakteristické rysy osobnosti s poruchou chování a jejím sebepojetím. Ve čtvrté části popisuji základní možné teoretické přístupy k nápravě poruch chování z pohledu toho do jaké části dynamiky osobnosti náprava převážně zasahuje. Také...

Brand management vybrané značky
Schejbalová, Lenka ; Průša, Přemysl (vedoucí práce) ; Příhodová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá tématem brand managementu, konkrétně řízením značky při rozšíření výrobkové řady. Vybranou značkou, na kterou je proces brand managementu prakticky aplikován, je Maybelline New York, spotřební kosmetická značka náležící do portfolia firmy L'Oréal. Cílem práce je navrhnout a popsat proces řízení této značky při extenzi na trh parfémů. Praktická část zahrnuje sekundární výzkum (analýza současného řízení značky Maybelline New York a analýza trhu parfémů) a primární výzkum (zaměřený na chování cílové skupiny na trhu parfémů a na znalost a postoje ke značce Maybelline New York). Na bázi zjištěných informací je poté rozhodnuto o vhodnosti extenze značky na trh parfémů a je navržen a popsán model pro její řízení na tomto trhu včetně stanovení vize, identity a positiongu značky a navržení komunikační strategie.

Prestiž odborné učitelky
Pohlová, Zuzana ; Hlaváčová, Marie (vedoucí práce) ; Pavlíková, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce porovnává prestiž odborné učitelky u skupiny všeobecných sester (S 1), skupiny nemocných (S 2) a skupiny studentů (S 3). Je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je věnována postavení učitele ve společnosti z hlediska historického i současného, společenské prestiži povolání, vlastní osobnosti učitele, profesionalitě a vzdělávání odborných učitelů. Výzkumná část je zaměřena jednak na osobnost odborné učitelky, její vlastnosti, chování, jednání, úpravu zevnějšku a ke zjišťování společenského postavení odborné učitelky vzhledem dalším zdravotnickým profesím a vybraným povoláním. Výzkum byl proveden dotazníkovou metodou, byly použity tři verze dotazníku vlastní konstrukce určené pro každou zkoumanou skupinu. Výzkumu se zúčastnilo 150 respondentů, kteří tvořili tři výše uvedené skupiny po 50 dotázaných. Bylo stanoveno 7 hypotéz, ze kterých se 2 nepotvrdily a 5 hypotéz se potvrdilo. Cílem diplomové práce bylo porovnání prestiže odborné učitelky u všeobecných sester, nemocných a studentů. U skupiny studentů se odborná učitelka umístila na celkově sedmém místě a u skupin sester a nemocných na místě devátém mezi vybranými profesemi.Výzkumem se potvrdilo vyšší společenské postavení profese odborné učitelky mezi dalšími námi vybranými povoláními, v celkovém hodnocení se...

Mezilidské vztahy na pracovišti
Klímová, Kateřina ; Šikýř, Martin (vedoucí práce)
Teoretická část bakalářské práce pojednává o pracovních skupinách, faktorech ovlivňujících pracovní skupiny, sociálním styku mezi jednotlivými zaměstnanci. Shrnuje různé vztahy na pracovišti, zejména ty, které nefungují podle zásad slušného chování, jako je diskriminace, manipulace, sexuální obtěžování, mobbing, bossing, bullying a staffing. V praktické části jsou analyzovány a hodnoceny mezilidské vztahy mezi pracovníky cestovní kanceláře Carlson Wagonlit Travel, která se specializuje na zařizování obchodních a služebních cest a ostatních souvisejících služeb. Analýza byla provedena pomocí dotazníkového šetření.