Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37,104 záznamů.  začátekpředchozí37095 - 37104  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.87 vteřin. 

Interpretace písňové literatury 19. století
Foltýnek, Tomáš ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Pojetí skladeb je velmi různorodé. Důkazem toho by měly být komparace zastoupené v této práci. Interpretační zaměření je samozřejmě dáno tím, jak umělec danou skladbu chápe. Hovoříme o takzvaném interpretačním pojetí skladby. Tvůrčí proces je sice limitován notovým zápisem, popř. skladatelovým záměrem, je-li čitelný, na druhou stranu jde právě o interpretovo pojetí. Skutečnost, že skladba může být podána různými způsoby, vyvolává otázku: Který z těchto způsobu je správný? Každá interpretace se musí držet notového zápisu, to je ta nejdůležitější podmínka. Každé pojetí díla by mělo odpovídat skladatelově představě. Tento požadavek je do jisté míry těžko uskutečnitelný u většiny skladatelů. Těžko se dá v té nejúplnější podobě ověřit, jak si například Franz Schubert představoval přesnou interpretaci své Zimní cesty nebo jak Beethoven hrál své klavírní sonáty. Ze svědectví nelze vždy získat přesné instrukce. U skladatelů 20. století, je situace díky nahrávacímu průmyslu jiná. Autorské výkony jsou zachyceny na věky, viz například S. Rachmaninov, K. Penderecki, D. Šostakovič aj.

Model výuky literatury na II.stupni základní školy s využitím tvořivosti
Mašková, Marie ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
V diplomové práci je představen model výuky literatury, jehož cílem je rozvíjet kreativitu žáků a zároveň kreativní potenciál žáků využívat jako motivující nástroj učení. Cílem diplomové práce je uspořádat teoretická východiska, na základě nichž je vybudována autorčina koncepce a pojetí literární výchovy na II. stupni základní školy, a jejich užití je doloženo na příkladech vyučovacích hodin. Práce je rozdělena na část teoretická východiska a praktická část práce. Teoretická část se zaměřuje na problémy, které souvisí s pojmem kreativita, tvůrčí osobnost, tvůrčí myšlení a učení. Práce se dále zabývá čtenářstvím pubescentů, interpretací literárního textu, schopností žáků textům rozumět a smysluplné texty i tvořit. V poslední kapitole teoretické části jsou formulovány kompetence, jakých by měl žák dosáhnout. Ve druhé části práce je praktické využití teoretických východisek ve školní praxi. Je zde představen model výuky, ukázky vyučovacích hodin a systém hodnocení žáků i výuky.

Návrh projektu studovny Gymnázia Christiana Dopplera v Praze
Straková, Veronika ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Práce se zabývá návrhem řešení studovny Gymnázia Christiana Dopplera s přihlédnutím k jeho zaměření a absenci odborné školní knihovny. Práce analyzuje současný stav školní knihovny, informační potřeby studentů a shrnuje pravidla pro tvorbu školní studovny střední školy. Hlavní částí práce je koncepce školní studovny a návrh jejích internetových stránek, které budou nahrazovat nepřítomnost odborné literatury ve školní knihovně.

Zaujetí žáků školní činností
Veletová, Zuzana ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Hadj - Moussová, Zuzana (oponent)
Tématem předložené diplomové práce je "Zaujetí žáků školní činností". Práce je souhrnem výsledků a závěrů kvantitativní a kvalitativní analýzy, která byla realizována na studentech tercie a kvarty osmiletého gymnázia všeobecného zaměření. K získání informací byly použity sociálně psychologické metody, především dotazník, rozhovor a analýza seminárních prací . Cílem výzkumu bylo zmapování žákovského zaujetí školní činností z hlediska postoje žáků tercie a kvarty osmiletého gymnázia k jednotlivým školním předmětům. Práce navazuje na studii Pavelkové (2003), která se zabývala obdobnou tématikou u žáků osmých a devátých tříd základních škol a vytváří tak prostor pro srovnání výsledků věkově identických respondentů dvou rozdílných vzdělávacích institucí. Práce se skládá ze tří částí. V první jsou vymezeny přístupy k problematice, je definován pojem "postoj" a je prezentováno téma postoje žáků k vyučovacím předmětům na základě odborné literatury. Rovněž zde najdeme stanovený cíl výzkumu, teoretický popis jeho průběhu a metodiky. Ve druhé části jsou tabulkovou formou uvedeny statisticky zpracované výsledky z dotazníků, jsou porovnány s výsledky Pavelkové (2003), ohodnoceny prostřednictvím klasifikačních škál a doplněny komentářem. Ve třetí, závěrečné časti práce jsou uvedeny informační výstupy z realizovaného...

Prvky podporující autonomii studujících v současných učebnicích německého jazyka pro střední školy a jazykové kurzy
Klápšťová, Květoslava ; Kouřimská, Milada (vedoucí práce) ; Andrášová, Hana (oponent) ; Spáčilová, Libuše (oponent)
Tato práce si klade za cíl na základě odborné literatury charakterizovat autonomního studujícího a vymezit prvky, které lze v učebních souborech cizích jazyků používat pro rozvíjení jeho autonomie. Následně se budeme zabývat těmito prvky v učebních souborech německého jazyka pro střední a jazykové školy a v učebních souborech odborného jazyka a posuzovat, do jaké míry rozvíjí učebnice schopnost studujícího samostatně rozvíjet vlastní cizojazyčné znalosti, jak přispívá k přenášení zodpovědnosti za vlastní učení na studujícího. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků
Havelková, Lenka
Předkládaná diplomová práce se zabývá, v českém prostředí aktuální, problematikou mapových dovedností. Na rozdíl od dosavadních realizovaných empirických studií se specificky věnuje dovednostem práce s tematickými mapami a zaměřuje se na žáky středních škol a studenty geograficky zaměřených vysokoškolských oborů. Vzhledem k výrazné různorodosti využívaných vyjadřovacích prostředků na tematických mapách je hlavním cílem této práce především identifikovat a zdůvodnit vliv užité kartografické vyjadřovací metody na úroveň dovednosti práce s těmito důležitými zdroji informací. Pro naplnění tohoto cíle bylo, mimo jiné z důvodu nedostatečného množství odborné literatury zaměřující se na tuto problematiku, nutné se uvedené problematice věnovat nejen v rovině realizovaného/dosaženého kurikula, ale i v rovině zamýšleného/projektového kurikula a využít několika odlišných výzkumných metod. Na rešerši literatury zabývající se tematickou kartografií, mapovými dovednostmi a testováním jejich úrovně proto navázalo vytvoření modelu dílčích mapových dovedností uplatňujících se při práci s tematickými mapami. Ten byl dále využit při tvorbě a interpretaci výsledků didaktického testu. Obdobně byla pro potřeby plošného testování realizována obsahová analýza učebnic zeměpisu a školních zeměpisných atlasů zaměřená na...

Teorie a praxe s dětmi se specifickými poruchami učení
Morávková, Simona ; Pokorná, Věra (vedoucí práce) ; Michalová, Zdena (oponent)
Školní neúspěchy dětí jsou z velkých témat pedagogické a psychologické literatury ve všech civilizovaných zemích. Od konce 60. let si mnozí odborníci uvědomují, že náprava poruch učení a chování se nemůže orientovat jen na jejich projevy, ale že je nutno sledovat chování jednotlivého dítěte celostně, ve všech souvislostech. To je nový, průkopnický obrat. Pak se již nemluví o poruchách, které se třídí a hledají se jejich nápravná řešení. Například co dělat, když dítě zaměňuje při psaní písmena, při čtení těžce slabikuje, popřípadě lže. podvádí, šaškuje, mluví sprostě, trucuje nebo krade. Moje práce by měla být motivací k jinému přístupu k dítěti, to předpokládá jiný způsob myšlení. Ve středu zájmu je dítě, jeho sociální situace, jeho jedinečné postavení ve třídě. V rodině, mezi vrstevníky, jeho vztah k učení, jeho způsoby práce apod. Je nutné s dítětem pracovat jako s neopakovatelným jedincem.

Ovlivňování motoriky ve vztahu k prostorové orientaci u žáků 1. a 2 stupně základní školy pro zrakově postižené
Koubová, Lenka ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Cílem práce je zhodnotit míru odchylek od přímého směru žáků se zrakovým postižením z prvního a druhého stupně základní školy. Po nastudování a zanalyzování odborné literatury je v teoretické části popsán současný systém vzdělávání osob se zrakovým postižením v České republice. Zmíněny jsou specifické potřeby vztahující se na oblast edukace této cílové skupiny. Omezení funkce zrakového analyzátoru má vliv na prostorovou orientaci a samostatný pohyb jedince se zrakovým postižením. Z tohoto důvodu práce pojednává o zmíněné problematice a charakterizuje výuku předmětu prostorová orientace a samostatný pohyb. U osob se zrakovým postižením se vyskytují problémy v oblasti motoriky. Patrné je to zejména v nesprávné technice chůze a v odchylování se od požadovaného přímého směru. Výzkumná část práce analyzuje odchylky od přímého směru žáků se zrakovým postižením a žáků intaktních.

Ekonomické aspekty vzdělávání na jazykových školách v ČR
Dvořáková, Miroslava ; Šrédl, Karel (vedoucí práce) ; Hana, Hana (oponent)
Práce je zaměřena na finanční zdroje vložené do vzdělávání na jazykových školách v České republice. V teoretické části jsou shromážděna data vztahující se k tématu, která vychází zejména ze studia odborné literatury. Z charakteristiky jazykových společností je zřejmé, že dle typu vzdělávání se řadí do vzdělávání neformálního. Podle úrovně mezinárodní klasifikace vzdělání patří do postsekundárního neterciárního vzdělání. Informace získané v teoretické části jsou zásadní k tvorbě části analytické. Tato prakticky zaměřená část popisuje především jazykové školy, podrobněji se zabývá jejich nabídkou jazykových kurzů pro veřejnost. Jsou porovnávány jak ekonomické, tak i jiné aspekty, které s výukou souvisí. Ze závěru práce, obsahující shrnutí a vyhodnocení předchozích částí, je zřejmé, že konkurence na daném trhu práce je silná, a proto je nutné, aby každá společnost disponovala určitou konkurenční výhodou. Co se týče výběru vhodného jazykového kurzu z pohledu studenta, měl by se zájemce zaměřit na několik faktorů, které mohou jeho rozhodnutí ovlivnit. Obecně je prokázáno, že investice do jakékoliv podoby vzdělávání je vždy považována za dobrou investici.

Problematika literatury pro dívky v literární výchově na 2. stupni ZŠ
SLABOŇOVÁ, Denisa
Diplomová práce se zabývá problematikou literatury pro dívky v literární výchově na druhém stupni základní školy. Teoretická část pojednává o dívčí četbě, jejím vývoji, literární výchově a současném čtenářství pubescentních žáků. Na základě teoretických poznatků z české i světové literatury pro dívky a následné analýzy vybraných čítanek určených pro druhý stupeň základních škol je v praktické části navrhnut reprezentativní výběr dívčí četby a možnosti, jakými lze s danými texty v hodinách literární výchovy na druhém stupni základní školy pracovat.