Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Muzikál a jeho uplatnění v hudební výchově
Kousalová, Irena ; Volavá, Iva (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
V první části své diplomové práci jsem se pokusila na základě mých získaných poznatků v daném oboru charakterizovat muzikál , jeho formální stránku a vývoj jak ve světovém, tak v českém měřítku. V této souvislosti jsem podala přehled o naší současné muzikálové scéně. Druhou část diplomové práce jsem pojala z hlediska didaktického s uvedením konkrétních metodických příkladů, nastiňujících možné způsoby uplatnění tohoto žánru v hodinách hudební výchovy. Abych tak mohla učinit, postupovala jsem při svých metodických ukázkách jak z psychologicko-pedagogického pohledu na roli muzikálu v případě dospívajících dětí, tak z konkrétních výsledků mého sociometrického výzkumu, provedeného na 2.stupni ZŠ a gymnáziu. Ráda bych podotkla, že jsem ani zdaleka nemohla vyčerpat množství inspirací a že uvedené muzikály nejsou jedinými zdroji, které se dají ve vyučování použít. Mým hlavním cílem při zpracování této diplomové práce byla přímo nutnost více přiblížit muzikál ať už široké veřejnosti či především pedagogům vyučujícím hudební výchovu, poněvadž se jedná o hudební žánr, který zaznamenává prudký umělecký rozmach na české scéně zvláště v posledních deseti letech. Protože se tedy jedná o poměrně nedávnou dobu, co si muzikál začal budovat své právoplatné místo, postrádá zejména v oblasti didaktické, potřebný zdroj...
Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí
Myslivcová, Jana ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Autorský abstrakt Bakalářská práce s názvem Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí se v první části zabývá problematikou lidových písní z pohledu sběratelství, dělení, námětů, hudební teorie. Druhá část práce řeší problematiku využití horácké lidové písně ve školních a mimoškolních aktivitách dětí. Přestože Horácko není ve srovnání s jinými folkloristickými oblastmi u nás příliš známé, řada sběratelů, učitelů hudební výchovy, vedoucích kroužků a souborů pomáhá udržovat tradice. Součástí práce je rozbor tří školních vzdělávacích programů základních škol ve sledované oblasti, analýza nejpoužívanějších učebnic hudební výchovy a pro praktické využití je zařazena vzorová hodina výuky horácké lidové písně. V oblasti mimoškolní se práce zabývá činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání, základních uměleckých škol, mapuje dětské folklorní soubory a dává přehled nejvýznamnějších přehlídek a festivalů, kterých se děti z Horácka pravidelně účastní.
Srovnávací analýza Moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka, op. 32 v provedení vybraných českých sborů
Mundilová, Anna ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na Moravské dvojzpěvy Antonína Dvořáka op. 32. První část práce velmi krátce pojednává o vzniku dvojzpěvů a jejich jedinečnosti, výjimečnosti a důvodu významného postavení těchto skladeb mezi ostatními díly sborové literatury. Druhá část je zaměřena na porovnání současného notového vydání Moravských dvojzpěvů op. 32 a autografu Antonína Dvořáka. Toto porovnání vzniklo na základě několika návštěv autorky Muzea české hudby, kde se originální rukopis nachází. Největší část práce tvoří srovnávací analýza nahrávek Moravských dvojzpěvů op. 32 v podání vybraných sborů. Nahrávky byly analyzovány jak z hlediska hlasového, tak z hlediska interpretačního. Zároveň bylo přihlíženo k přesnosti dodržení notového záznamu. Sbory byly vybrány tak, aby bylo zastoupeno co nejširší spektrum sborových těles. Za dětský amatérský sbor je to sbor Jitro, za poloprofesionální dětský pěvecký sbor Bambini di Praga. Za sbory ženské je analyzována nahrávka komorního sboru Charmone. Sbory smíšené, přesněji jejich ženské složky, jsou zastoupeny sbory: Kühnův smíšený sbor a Pražští Pěvci. Nahrávky vznikaly v letech 1986 - 2005. Všechna porovnání byla prováděna na stejném přehrávači, za použití stejných reproduktorů. Šestá kapitola se věnuje podrobné analýze jednotlivých dvojzpěvů z hlediska...
Výuka sólového zpěvu na základních uměleckých školách
Nováková, Tereza ; Volavá, Iva (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Resumé Diplomová práce se zaměřuje na výuku sólového zpěvu Základních uměleckých škol s přihlédnutím k Rámcovému vzdělávacímu programu. Cílem práce je dokázat potřebu syntézy odborného a praktického pohledu na studium tohoto oboru a poskytnout přehledný komplexní materiál pro budoucí pěvecké pedagogy. Uvedením záznamů z navštívených vyučovacích hodin zpěvu a z vlastních odučených hodin prokazujeme, že propojení obou pohledů je pro pěveckou pedagogickou praxi nutné. Teoretickým základem práce jsou kapitoly, které se zabývají výkladem dílčích pěveckých složek s metodickými poznámkami s ohledem na očekávané výstupy RVP. V příloze předkládáme notový materiál, který je předmětem nácviku repertoáru v zaznamenaných vyučovacích hodinách zpěvu. Diplomová práce obsahuje písemný záznam z rozhovoru s pedagožkou sólového zpěvu MgA. Danielou Šimůnkovou-Štěpánovou.
Vady mluvního a pěveckého hlasu
Gerasimova, Olga ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Tato práce se věnuje problematice vad mluvního a pěveckého hlasu. Při jejich studiu byly využity české a ruské zdroje. V teoretické části je proto dán přehled klasifikací hlasových poruch z pohledu různých českých a ruských hlasových pedagogů, foniatrů, lékařů či logopedů. V praktické části jsou uvedeny zásady hygieny hlasu a popis konkrétních cvičení pro prevenci a nápravu hlasových poruch. Na závěr pak předkládáme několik notových příkladů hlasových cvičení k výchově a nápravě hlasu.
Věc Makropulos. Od myšlenky k provedení
Mudrová, Jitka ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Tato diplomová práce pojednává komplexně o Janáčkově opeře Věc Makropulos, zabývá se její genezí (a genezí opery obecně), představuje osobnost Leoše Janáčka z různých úhlů pohledu a nabízí didaktické zpracování této tematiky. Práce zahrnuje dvě roviny - teoretickou a didaktickou. Nahlížíme-li na text z teoretického pohledu, pak jsou zde uvedeny informace o operní tvorbě Janáčka z hlediska námětů, úprav, inscenací a inspirace ženami. Dále obecné informace o rysech libreta, libretistické praxi, roli režiséra, Janáčkově osobnosti, tvůrčích obdobích, hudební řeči a vstupu prózy na operní pole. Didaktické hledisko vidíme v uspořádání práce i v množství informací. Učitel může využít práci jako východisko pro výuku, včetně poslední kapitoly, která je věnovaná pouze praktickým úkolům a námětům. Tato diplomová práce by měla sloužit jako pomůcka pro učitele, který se bude chtít zaměřit na operu nebo na osobnost Leoše Janáčka při výuce.
Bel canto jako ideální cíl technické přípravy hlasu budoucích učitelů
Sklenářová, Terezie ; Havlíček, Michael (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Termín bel canto je mezi zpěváky a profesory zpěvu používán velmi často avšak nikdo přesně neví, jak tento pojem specifikovat. Mnoho studentů zpěvu či hlasové výchovy si tedy není jisto, co konkrétně je po nich žádáno a proto často nedosahují takových výsledků, jakých by mohli. To mě inspirovalo předmětu mé diplomové práce, jakým bylo stručně shrnout to, co kdy bylo napsáno o bel cantu a uvést to v kontextu hlasové výchovy budoucích učitelů hudební výchovy. Práce tvoří jakýsi celek. Najdeme zde kapitolu o fyziologii hlasu, neboť každý student zpěvu by měl mít alespoň základní orientaci v této problematice. Ne každý student hlasové výchovy se učí či rozumí italsky a protože tento jazyk je základem bel canta, uvádím také stručné zásady italské výslovnosti na základě Praktické metody N. Vaccaie. V závěru teoretické části mé diplomové práce uvádím tři významné osobnosti úzce spjaté s bel canem, kterými jsou Niccolô Vaccai, Mathilde Marchesi a Lilii Lehmann. Pěvecká pedagogika má jeden jediný cíl skládající se z krásy hlasu a čistoty intonace. Cest tomuto cíly je však tolik, kolik je pěveckých pedagogů. V praktické části mé diplomové práce jsem se proto nejprve pokusila uvést několik možných cest, které výše uvedenému cíli vedou, popsat několik možných způsobů, jakými jsou adepti učitelství hudební výchovy...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.