Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35,084 záznamů.  začátekpředchozí35075 - 35084  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.89 vteřin. 

Koncepce rozvoje výuky informační gramotnosti v medicíně : se zvláštním zřetelem na její implementaci do akademického prostředí (curricula) na 2. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze
Kieslingová, Kateřina ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá vybranými teoretickými východisky informační gramotnosti, na něž navazuje analýza stavu výuky informační gramotnosti na 2. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Cílem práce je popsat celý proces zapojení Ústavu vědeckých informací 2. LF do informačního vzdělávání. Diplomová práce v teoretické rovině nejprve seznamuje se základní terminologií a informační gramotností z pohledu medicíny. v práci jsou také uvedeny výsledky dotazníkových průzkumů organizovaných komisí IVIG, zaměřených na aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání. Neméně důležitou je i kapitola věnovaná knihovníkovi v roli lektora. Následuje kapitola věnovaná informačnímu vzdělávání na jiných vysokých školách v České republice. v praktické části je představena výuka na 2. lékařské fakultě, na které se podílí knihovna. v uvedené části jsou detailně popsány jednotlivé předměty. v závěru jsou formulována některá doporučení k zdokonalení probíhající výuky.

Uplatnění Integrovaného knihovního systému Aleph 500 v provozu vysokoškolských knihoven České republiky
Jílek, Josef ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Diplomová práce popisuje a hodnotí uplatnění Integrovaného knihovního systému Aleph 500 (dále IKS Aleph) v prostředí vysokoškolských knihoven v České republice. První kapitola vymezuje obecné požadavky kladené na automatizovaný knihovní systém pro vysokoškolské knihovny. Součástí kapitoly je definice současných trendů ovlivňujících požadavky na automatizaci knihoven především fenomén Web 2.0. Druhá kapitola popisuje IKS Aleph, kdy jsou uvedeny jeho charakteristiky a typické vlastnosti v rámci základní modulové řady. Třetí kapitola je zaměřena na implementace IKS Aleph v rámci vysokoškolských knihoven. Základem analýzy je stručná charakteristika knihovny, následují hlavní specifika implementace a zevrubná analýza veřejných katalogů (OPAC). Nejrozsáhlejší čtvrtá kapitola je věnována empirickému výzkumu, který na třech úrovních uživatelů (uživatelé knihoven, knihovníci, systémoví správci) analyzuje uplatnění IKS Aleph na vysokých školách v ČR. Výzkum byl proveden v rámci pražských vysokoškolských knihoven, které implementovaly IKS Aleph.

Informační gramotnost studentů soukromých vysokých škol v České republice: případové studie vybraných soukromých vysokých škol a jejich knihoven
Kratochvílová, Zuzana ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Dombrovská, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá informační gramotností studentů soukromých vysokých škol v České republice a předkládá výsledky průzkumu informační gramotnosti realizovaného ve čtyřech knihovnách soukromých vysokých škol. Úvod představuje krátké uvedení do tématu diplomové práce. Druhá kapitola se poté zabývá problematikou soukromého vysokého školství a postavením vysokoškolských knihoven soukromých vysokých škol v České republice. Třetí kapitola se věnuje informační gramotností, předkládá mezinárodní definice a uznávané standardy informačně gramotného vysokoškolského studenta. Zmíněna je i problematika současného stavu a aktivit v oblasti informační gramotnosti v České republice. Jádro diplomové práce tvoří čtyři případové studie knihoven soukromých vysokých škol (Vysoká škola finanční a správní, Vysoká škola Škoda Auto, Vysoká škola zdravotnická, Metropolitní univerzita Praha) a výsledky dotazníkového šetření. V závěru práce jsou shrnuty výsledky z průzkumu.

Integrace handicapovaných dětí do knihoven
Navrátilová, Michaela ; Vášová, Lidmila (vedoucí práce) ; Součková, Veronika (oponent)
(česky) Práce pojednává o integraci handicapovaných dětí do knihoven (konkrétně to jsou skupiny zrakově, sluchově, tělesně a mentálně handicapovaných dětí a dětí se specifickými poruchami učení). Nejprve se věnuje integraci zdravotně postižených obecně. Zabývá se jednotlivými druhy postižení, jejich klasifikací, specifickými zvláštnostmi, vybranými zásadami komunikace. Nastiňuje možnosti, jakým způsobem integrovat handicapované děti, jaké služby a programy jim může knihovna nabízet. Cílem je seznámení se způsoby práce s handicapovanými dětmi. Podrobněji je prezentován integrační projekt Ruku v Ruce, který je realizován v Knihovně Jiřího Mahena v Brně. Současný stav knihovnické práce s handicapovanými dětmi je představen prostřednictvím ankety, která byla rozeslána vybraným knihovnám Jihomoravského kraje. Důkladně je rozpracována kapitola, která se věnuje hrám s handicapovanými dětmi. Důraz je kladen na relaxační hry, skupinové hry a na hry, které rozvíjí jednotlivé schopnosti dětí (paměť, myšlení, řeč, pozornost) [Autorský abstrakt].

Analýza současného stavu sítě lékařských knihoven registrovaných u Ministerstva zdravotnictví ČR
Vojtková, Ivana ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Bouzková, Helena (oponent)
Tématem bakalářské práce jsou knihovny resortních organizací Ministerstva zdravotnictví ČR. Úvodní kapitola je věnována základnímu vymezení lékařských knihoven, jejich funkcím a druhům. Zde se také nachází podkapitola o Národní lékařské knihovně, která má v rámci všech lékařských knihoven zvláštní postavení. Další kapitola popisuje Koncepci lékařských knihoven na léta 2005-2010 a její současný stav. Třetí, nejobsáhlejší, část se skládá z průzkumu knihoven rezortních organizací a jejich základního popisu. Závěrečné kapitoly obsahují hodnocení průzkumu a současného stavu knihoven.

Analýza současného stavu školních knihoven v Královéhradeckém kraji
Dragounová, Irena ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Černá, Milena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá současným stavem školních knihoven v Krá- lovéhradeckém kraji. V úvodní části textu je uvedena základní problematika školních knihoven. Další kapitola je věnována charakteristice kraje, popisu soustavy základních a středních škol a dříve zveřejněným článkům o konkrétních školních knihovnách. Následuje seznámení s výsledky výzkumu zjišťujícího stav školních knihoven pomocí sociologického průzkumu - metodou dotazníku. Dále jsou popsány navštívené knihovny. V závěru jsou shrnuty poznatky získané vyhodnocením dotazníků a návštěvou některých knihoven

Aktuální výzkumné směry a aktivity OCLC
Svozilová, Marie ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Vlasák, Rudolf (oponent)
Diplomová práce se zabývá výzkumnými směry a aktivitami nejvýznamnějšího servisního knihovnického systému, knihovnického počítačového centra, databázového centra a výzkumné organizace OCLC (Online Computer Library Centrum). První část je věnována struktuře a financování OCLC. Druhá kapitola mapuje dosavadní vývoj výzkumných aktivit OCLC. Jádrem práce je třetí kapitola popisující současné výzkumné směry a projekty OCLC. Tato kapitola se okrajově zabývá i personálním zajištěním Centra výzkumu OCLC, repozitářem výzkumných publikací a subjekty, které s OCLC spolupracují na výzkumu. V závěru textu jsou shrnuty produkty výzkumu pro informační praxi a nastíněny trendy a perspektivy dalšího rozvoje výzkumu OCLC. Klíčová

Návrh optimalizace sítě knihoven v ČR podle finského modelu veřejného knihovnictví
Černý, Jan ; Kalkus, Stanislav (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Tématem práce jsou možnosti optimalizace české sítě veřejných knihoven podle modelu finského veřejného knihovnictví. Úvodní část pojednává o historii finských knihoven od 18. století. Důraz je přitom kladen na vznik prvních veřejných knihoven, situaci mezi dvěma světovými válkami, vývoj legislativy, rozvoj knihoven po roce 1960 a nástup automatizace a internetu. Druhá část se týká hierarchie a služeb městských knihoven ve Finsku. Vedle základních služeb jsou zmíněny také virtuální referenční služby, marketingové aktivity a centrální on-line rozhraní veřejných knihoven. Rovněž jsou zde analyzovány problémy a nedostatky finského knihovnictví. Třetí část představuje služby Městské knihovny v Helsinkách, která je pověřena funkcí centrální knihovny. Kapitola obsahuje i rozhovor s ředitelkou knihovny Maijou Berndtson týkající se pozitivních a negativních stránek knihovny včetně jejího budoucího vývoje. Čtvrtá část se věnuje samotným optimalizačním krokům, přičemž se zabývá třemi oblastmi: strukturou knihovnických sítí, financováním knihoven a legislativou. Mezi nejvýznamnější navrhované změny patří širší zavedení pojízdného knihovnictví do Česka. Právě bibliobusy jsou totiž jedním z hlavních nástrojů, jež ve Finsku zajišťují vysokou kvalitu a dostupnost knihovnických služeb.

Místo a funkce Ústřední knihovny Evropské komise v rámci informační politiky Evropské unie
Hanušová, Soňa ; Hradilová, Jitka (vedoucí práce) ; Mazačová, Milena (oponent)
Tématem práce je Ústřední knihovna Evropské komise, její služby, aktivity a další funkce. Cílem práce je analýza vývoje činnosti Ústřední knihovny Evropské komise z hlediska jejího postavení v institucionální struktuře Evropské komise i z hlediska jejího poslání v rámci informační a komunikační politiky Evropské unie. Práce se nesoustředí pouze na služby poskytované svým uživatelům (interním a externím), ale též na funkci Knihovny jako koordinátora dalších evropských informačních sítí. Jedná se o síť knihoven Evropské komise a generálních ředitelství RéseauBIB a o seskupení knihoven evropských institucí EUROLIB. Velký prostor je věnován katalogu ECLAS (souborný katalog Evropské komise), který Ústřední knihovna využívá, spravuje a vyvíjí. Závěrečnou část práce tvoří kapitola o Historických archivech Evropské komise a Evropské unie. Archivy Komise a Unie nelze zcela oddělit, proto jsou zmiňovány obě instituc

Investiční rozhodování v IT a ROI jako prostředek měření přínosů ITSM pro business
Zakharenkava, Sviatlana ; Voříšek, Jiří (vedoucí práce) ; Tolar, Jan (oponent)
Tato diplomová práce soustřeďuje svou pozornost na otázkách investičního rozhodování do oblasti IT a může sloužit čténáři jako vyčerpávájící zdroj základních informací o postupech při rozhodování o investičním projektu, metodách finančního hodnocení takových projektů a míře jejich aplikace v oblasti IT. Hlavním zaměřením práce jsou projekty do interních procesů IT organizace a optimalizace jejich řízení -- IT Service Managementu (ITSM). Zabývá se existujícími metodikami a aplikovatelnými standardy v oblasti řízení IT služeb a podrobně se zabývá současnou knihovnou nejlepších praktik ITIL V3. Úvodní část uvádí do problematiky řízení IT organizace, seznamuje s existujícími standardy na trhu a vytváří propojení stran IT a businessu v otázkách investic. Druhá část věnuje pozornost ITSM a popisuje principy, na kterých řízení IT služeb je zakládáno včetně přínosů optimalizace procesů v IT. Třetí kapitola uvádí do problematiky IT investic a seznamuje s jednotlivými metodickými koncepty a modely, používanými nejen v klasické finanční teorii, ale i v moderním managementu. Poskytuje základní přehled o metodách hodnocení investičních projektů, jako jsou čistá současná hodnota, metoda doby návratnosti, vnitřní výnosové procento, koeficient výnosnosti a v neposlední řadě návratnost investic jako nejrozšířenější z nich. Následující kapitola aplikuje metodu návratnosti investic (ROI) na příkladech projektů zavádění procesů ITSM dle ITIL. Ukazuje základní principy použití metody, uvádí její základní složky a seznamuje s možným přístupem k identifikaci a finančnímu hodnocení přínosů, které takové projekty přinášejí businessu. Získané poznatky podkládá několika příklady z praxe -- vypracovanými business case pro zákazníky společnosti Hewlett-Packard s.r.o. Poslední část této kapitoly je pak věnována existujícím softwarovým nástrojům pro tvorbu podobných business case a jejich vlastní metodikou. Poslední kapitola je věnována situací na trhu mezinárodním a lokálním, a zabývá se praktickou aplikací metod hodnocení IT projektů v podnicích. Na závěr se shrnují důležité poznatky a klíčové momenty práce.