Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33,983 záznamů.  začátekpředchozí33974 - 33983  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.96 vteřin. 

Dvanáct základů hradby
Hrubeš, Martin ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent)
Drahokamy v základu hradby nového Jeruzaléma (Zj 21,19-20) byly vždy spojovány s atributy jako jsou bezpečí a ochrana, Boží svrchovanost, zakládající autorita dvanácti apoštolů, věčný ráj. Někteří badatelé v nich hledali spojení s astrálními systémy starověku, třebaže většinou připouštějí, že Jan tuto symboliku případně použil polemicky. Zhruba od 20. století se vědci začali zajímat i o totožnost nerostů z pohledu moderní mineralogie. Přes snahu o jejich identifikaci se však ukazuje, že s využitím všech dostupných pramenů nemůže být dosaženo shody o přesném seznamu drahokamů v základech Jeruzaléma ani na náprsníku velekněze (Ex 28,17-20), protože se nerosty ve starověku určovaly jinak než dnes. Tím jsou k nezdaru odsouzeny všechny snahy o přiřazení konkrétních drahokamů k izraelským kmenům nebo apoštolům. Problematiku drahokamů je nutno zvažovat v kontextu Bible jako celku, aby alespoň častěji se vyskytující drahokamy (např. šóham, safír, jaspis) bylo možno blíže zařadit a vážněji se zabývat jejich symbolikou. Ukazuje se, že charakteristickými vlastnostmi drahokamů pro autory biblických textů byly barva, lesk, průsvitnost a tvrdost. Významnou roli hrálo jejich nejčastější tehdejší využití: na výrobu pečetítek. Drahokamy byly nápadně častěji používány v symbolice bohů či božských vlastností než...

Professor Nikolai Lvovich Okunev (1885-1949) - his life and work
Jančárková, Ioulia ; Homolka, Jaromír (vedoucí práce) ; Dostálová, Růžena (oponent) ; Vavřínek, Vladimír (oponent)
Disertace je věnována životu a dílu profesora Karlovy univerzity v Praze Nikolaje Lvoviče Okuněva (1885-1949), významného historika umění, představitele světové medievistiky. Jeho vědecká činnost, započatá již době studií na Petrohradské univerzitě, hrála důležitou roli v oblasti studia staroruského, byzantského a středověkého arménského umění a architektury. Poté, co N. L. Okuněv z politických důvodů opustil svou vlast, žil v letech 1920-1923 v Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, od r. 1923 do r. 1949 pak v Československu. Více než 20 let přednášel na pražské Karlově univerzitě, kde vychoval řadu žáků. Byl členem Slovanského ústavu, redaktorem vědeckého časopisu Byzantinoslavica, zakladatelem Archivu a galerie slovanského umění při Slovanském ústavu. Jeho práce, napsané v období emIgrace, se týkaly převážně středověkých památek nacházejících se na území Srbska a Makedonie. Okuněvova vědecká díla a kulturní počiny jsou v disertaci nahlíženy v širokém kontextu činnosti různých vědeckých institucí (Ruský archeologický ústav v Konstantinopoli, Petrohradská univerzita, Karlova univerzita, Slovanský ústav, Slovanská knihovna v Praze), historie významných vědeckých akcí (výpravy do staroruských měst, Zakavkazska, na Balkán, archeologické výzkumy v Ani v Arménii, restaurátorské práce v kostele sv. Pantelejmona v...

Arielismus J.E. Rodóa
Kozáková, Zuzana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Fousek, Michal (oponent)
Předmětem této studie je esej Ariel uruguayského autora J. E. Rodóa a vlna reakcí a interpretací, které vyvolával od svého vydání roku 1900 po celé dvacáté století. Nejprve věnuje pozornost zásadním okolnostem vzniku eseje. Charakter konce století byl výrazně ovlivněn válečným konfliktem mezi USA a Španělskem a s tím související invazivní politikou USA. V latinskoamerických zemích se ozývaly hlasy varující před agresivní rozpínavostí severního souseda. Rodóův Ariel byl jedním z nich. Rodó kritizoval nordománii a vybízel k navázání na latinskou tradici. Studie též stučně uvádí vliv dvou zásadních ideologíi na tehdejší společnost - odeznívajícího pozitivismu a nově se formujícího modernismu, jehož ukázkou je právě i esej Ariel. Následně se práce soustředí na samotný esej. Třetí kapitola komentuje žánr textu a rodóovské pojetí shakespearovských postav, jimiž jsou: uznávaný učitel Prospero, Ariel - symbol ušlechtilosti a vzdělanosti, a Kaliban představující nekultivovanou masovou společnost. Čtvrtá kapitola pak rekapituluje jednotlivá témata eseje: význam mladé generace pro společnost, víru v naději a ideál, důležitost krásy, dobrého vkusu a zahálky po vzoru antického Řecka, představu ideální demokracie, která neutlačuje roli jedince, a proslulou kritiku USA a utilitarismu. Diplomová práce neopomíjí ani hlavní...

Svébytnost japonského komiksu
Křivánková, Anna ; Tirala, Martin (oponent) ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce)
Přestože japonský komiks - známý též jako manga ~ OOi - je ve světě uznávaným fenoménem, v naší zemi nejenže dosud nepronikl do širšího povědomí veřejnosti, ale velmi málo pozornosti se mu dostává i na akademické úrovni. Možnou příčinou tohoto poněkud vyhraněného přístupu je určitá nelibost, či téměř nevraživost, s jakou česká akademická obec pohlíží na komiks jako takový. V čem tkví kořeny této podivuhodné netolerance se můžeme dohadovat, svou roli zde však jistě sehrála politická situace v období 1948-1989, kdy se na komiks pohlíželo s nevolí jakožto na "náhražku skutečné literatury a buržoazní brak" 1 , a byl tak odsouzen k přežívání v časopisech pro děti a mládež, kde byl rovněž občas využíván k ideologicko-výchovným účelům. Pravdou nicméně zůstává, že ve světě byl takovýto přístup již do značné míry překonán. Na komiks dávno přestalo být pohlíženo jako na pokleslou infantilní záležitost a stal se, domnívám se právem, předmětem seriózního vědeckého zkoumání. V naší zemi se komiks dočkal většího zájmu odborné veřejnosti až v posledních dvou letech, kdy vyšly dvě publikace, pojednávající o teorii a historii komiksu: překlad knihy Stavba komiksu2 od Thierry Groensteena a Comics: Stručné dějiny3 , první skutečně česká kniha pojednávající o historii komiksu. Bohužel, ani jedna z těchto dvou publikací...

Francouzova milenka: román jako palimpsest
Nagy, Ladislav
Jak číst román? Jak interpretovat literární text? Jakou roli hraje při tomto výkladu "autorita" autora textu a jaká je svoboda náležící čtenáři? To jsou všechno neobyčejně komplikované otázky a účelem předkládané práce ani není podrobně je zkoumat. Přesto však mám-li zde určitým způsobem interpretovat literární text, nelze tyto znepokojivé otázky zcela odvrhnout. To by totiž potom znamenalo dvoj í: buď že předkládané čtení si činí nárok na to být jediným pravdivým, což je pretenze v kontextu současného myšlení jen stěží udržitelná, anebo by odvržení výše zmíněných otázek naopak implicitně vyjadřovalo názor, že na "správnosti", "oprávněnosti" či "adekvátnosti" interpretace zhola nezáleží, což je rovněž neudržitelné. Takový názor by totiž nikoli zpochybňoval, nýbrž přímo eliminoval samotné základy literární vědy. Předložený výklad textu by pak byl "zrůdou", hybridem ležícím ne snad na hranici literárního diskursu, nýbrž zcela mimo něj a interpretace samotná by zanikala v disonanci hlasů. Zcela by totiž postrádala místo, z něhož může být promluva vedena, přičemž toto místo, jakkoli jej lze zpochybňovat a jakkoli ono samo se v průběhu výkladu vždy zpochybní, musí být nutně situováno uvnitř literárního diskursu.

Holocaust v české kultuře vzpomínání (stálá expozice Oskar Schindler v Městském muzeu ve Svitavách, Židovský památník v Černovicích a Památník obětem nacismu v Benešově)
Sedláčková, Petra ; Nemcova, Hana (oponent) ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce)
V této diplomové práci jsem analyzovala tri expozice prezentující tematiku holocaustu. Metodologickým rámcem byla nová muzeologie a nejnovejší bádání o holocaustu a jeho reprezentaci. Pokusila jsem se charakterizovat hlavní rysy nové muzeologie jako zájem o sociální dimenzi muzeí a sebereflexi muzeí, duraz na soucasné problémy spolecnosti a lokální témata. V analýze stálé expozice Oskar Schindler ve svitavském mestském muzeu jsem ukázala, že se nezabývá židovskou identitou zachránených Židu, události sleduje optikou Oskara Schindlera a jeho ciny neproblematizuje. Pachatelé holocaustu se v textech témer nevyskytují. Soucasný antisemitismus ani zánik diaspory se príliš nezminuje. Poukázala jsem na roli, kterou hraje v expozici film Schindleruv seznam. Rozborem Židovského památníku v Cernovicích jsem ukázala, že dává velký duraz na individuální osudy místních obeti nacistické genocidy, venuje se i poválecným osudum bývalých veznu, zminuje místní pachatele a klade duraz na sebereflexi. V analýze benešovského Památníku obetem nacismu jsem dokázala, že v nem prevažuje židovské vzpomínání na zavraždené, nepribližuje konkrétneji zkušenosti veznu v koncentracním tábore a vyhýbá se zobrazení holocaustu, hodnotí kladne vzájemné soužití Cechu s Židy. Odráží se v tom specifická pozice autorek, které patrily mezi...

Žák-cizinec v české škole očima svýma a očima svých spolužáků. Případ jedné třídy.
Flousková, Klára ; Levínská, Markéta (oponent) ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce)
Ve své práci se věnuji v dnešní dobč pomčrně frekventovanému tématu - postavení žáků-cizinců v českých základních školách. Problém jsem se rozhodla pojmout holisticky, ale v jednom, konkrétním, malém společenství. Pracovala jsem ve škole s vybranou osmou třídou. Zaujala mě pro své pestré složení. Třídu navštěvovalo 20 žáků ve věku 13 až 15 let. Pět z nich se deklarovalo jako cizinci, několik dalších mělo cizince ve svém blízkém okolí. Ve třídě byli navíc integrováni také dva hoši s hraničním intelektem, s nimiž pracovaly asistentky. V tomto prostředí jsem provedla kvalitativní i kvantitativní sběr dat pomocí polostrukturovaného rozhovoru, zadání slohové práce na téma Jaké to je být cizincem v naší škole? a aplikování sociometrického ratingového dotazníku. Získaná data jsem analyzovala s prioritním zaměřením na postavení žákůcizinců v třídním společenství. Z výpovědí žáků se ukázalo a závěry literatury potvrdilo, že při začleňování žáka-cizince do kolektivu hraje zásadní roli komunikativní znalost českého jazyka. Jakmile žák ovládá český jazyk, spolužáci se s ním začnou bavit a je nějakým způsobem včleněn. Obtíže má naopak ten jedinec, kterému komunikace v češtině činí problémy. U něho jako by si žáci ani neuvědomovali jeho další jazykové kompetence, tj. znalost mateřského jazyka. Svou třídu považuje většina...

Hodnoty BMI žáků 2 stupně základních škol
Revenda, Lukáš ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Přívratský, Vladimír (oponent)
Stále častěji se dnes setkáváme s dětmi, které svoji touhu po štíhlé linii dovedou až za hranice zdravotní závadnosti. Příčiny tohoto jevu jsou hledány více ve faktorech sociálních a psychických, ale pozapomíná se přitom na příčiny biologické povahy, které mají minimálně stejně hluboký vliv na podvědomé vnímání hmotnosti. Vedle hmotnosti hraje důležitou roli ke spokojené osobnosti rovněž výška jedince. Poměr mezi těmito parametry určuje Body Mass Index (BMI) a v této práci se zamyslíme, proč právě jeho hodnoty jsou pro dospívajícího tak důležité. Předložená rigorózní práce se zabývá hodnotami BMI a faktory, které ho ovlivňují u věkové kategorie žáků 6. - 9. třídy, tj. 10 - 16 let. Zjištěné hodnoty vychází z měření 681 žáků na 8 pražských základních školách metodou přímého měření spojeného s dotazníkovým šetřením. Výsledky měření výšky a hmotnosti byly porovnány s výsledky Celostátních antropologických výzkumů (CAV) z roku 2001, resp.1991. Z provedených měření vyplývá, že oproti CAV 2001 nedošlo k zvýšení průměrné tělesné hmotnosti u chlapců ve všech zkoumaných kategoriích ani k snížení průměrné tělesné hmotnosti u dívek ve všech zkoumaných kategoriích. Třináctiletí chlapci jsou vyšší než třináctileté dívky. Průměrná tělesná výška patnáctiletých chlapců je vyšší než 175,6 cm, patnáctiletých dívek...

Možnosti inovace výuky na FM
Kracík, Martin ; Hiršová, Miloslava (vedoucí práce) ; Míková, Irena (oponent)
Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Obecným záměrem teoretické části bylo poskytnout ucelený pohled na současný stav terciárního vzdělávání v naší zemi. Za tímto účelem bylo v jednotlivých kapitolách pojednáno o klíčových pojmech, současných problémech a vybraných aspektech terciární výuky. Opomenuty však nebyly ani výstupy vzdělávacího procesu na vysokých školách, tj. spokojenost českého trhu práce se současnými absolventy vysokých škol a rovněž hlavní požadavky tohoto trhu na budoucí absolventy. Hlavní poslání plynoucí ze zadání této práce, tj. hledání alternativ vedoucích k inovaci výuky na Fakultě managementu, bylo realizováno v rámci praktické části. Nejprve byly specifikovány výzkumné cíle, výzkumné otázky, výzkumný soubor a způsob práce s daty. Klíčovou roli představuje kapitola čtvrtá, kde byla prezentována a interpretována získaná data. Jednotlivé výstupy byly shrnuty ve formě tabulek či grafů, vždy doplněny vhodným komentářem. V závěru byly uvedeny stěžejní body celé práce, zejména hlavní závěry provedeného výzkumu, přínosy této práce, vyplývající doporučení pro vedení fakulty a některá zajímavá zjištění.

Co by měl každý znát. Základy pracovního práva
Němcová, Ladislava ; Dandová, Eva (oponent) ; Beneš, Milan (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci jsem se snažila zpracovat otázky, které podle mne souvisejí s problematikou pracovněprávních vztahů, týkajících se převážně a hlavně občanů české republiky, ale i občanů jiných států, kteří působí na území ČR. Mnohdy si ani neuvědomujeme aspekty, souvislosti a vazby, které spolu úzce souvisí. V této práci poukazuji na význam pracovního práva a hledám souvislosti mezi pracovní silou a tržní ekonomikou. V první kapitole obeznamuji s počátky vzniku základů i soudobé tržní ekonomiky a s podstatou tak složitého jevu, jaký je tržní ekonomika. Popisuji rozlišení různých stavů nezaměstnanosti a okrajově přibližuji politiku zaměstnanosti. V dalších částech se zaměřuji na téma pracovního práva a hledám souvislost mezi právem a pracovní silou. Zároveň okrajově seznamuji s názory a úvahami některých dřívějších filosofů, týkajících se člověka. Popisuji roli odborových organizací v procesu práva na kolektivní vyjednávání a upozorňuji na důležitosti existence odborů ve vztahu k zaměstnavateli. Zájem o všeobecný přehled týkající se tržní ekonomiky, politiky zaměstnanosti a znalosti základních pracovněprávních dokumentů, s nimiž se zaměstnanci v každodenním životě setkávají, popřípadě, které, potřebují sami znát a zapojení se do pracovního procesu, by mělo být hybnou silou vývoje každého jednotlivce...