Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 57 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Eschatologický význam Ježíšova zmrtvýchvstání
Dosoudil, Jiří ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Heryán, Ladislav (oponent) ; Roskovec, Jan (oponent)
Eschatologický význam Ježíšova zmrtvýchvstání (disertační práce) Jiří Dosoudil Abstrakt: Disertační práce se zabývá biblickou koncepcí Ježíšova vzkříšení. Ve výchozích textech zkoumá její význam a to, jak se zde vztahuje k oblasti posledních věcí člověka, světa a jeho dějin. Mapuje, kde se v Novém zákoně hovoří o Ježíšově zmrtvýchvstání a význačná místa podrobuje detailní exegetické analýze. Aby bylo možné číst jednotlivé výpovědi o vzkříšení v odpovídajícím kulturně-náboženském kontextu, představuje předtím také přehledovým způsobem, jak jsou ukotveny ve starozákonních představách o posmrtné existenci člověka a životodárné Boží moci. Zkoumány jsou i související, ale odlišné představy dobového pohanství. Při výkladu biblických textů práce průběžně poukazuje na jejich význačné či opakující se momenty. V závěrečné reflexi hodnotí jejich význam, dává je do souvislosti a ukazuje, že koncepce Ježíšova vzkříšení, ale i vzkříšení všech věřících navazuje na starozákonní naději v Boha-spasitele jednajícím ve všech podmínkách ve prospěch člověka. Zvláště poukazuje na motiv působení jeho moci, v němž studie nachází základ pro eschatologii Ježíšova vzkříšení. Kriticky dokládá, že v eschatologických důsledcích Ježíšova zmrtvýchvstání se plně rozvíjí to, k čemu působení spásné a stvořitelské moci ve Starém zákoně teprve...
Bohoslužba v listech apoštola Pavla
Matějka, Daniel ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent)
Předložená práce analyzuje shromažďování korintské církve a jeho problémy, aby porozuměla Pavlovu teologickému myšlení a intencím ohledně bohoslužby. Tyto intence jsou dány do souvislosti s Pavlovým užíváním bohoslužebné terminologie. Dále je pojednán význam korintského shromažďování pro život sboru. Analýza problému korintské večeře Páně ukazuje, že různé skupiny začínaly večeři lámáním chleba v různých okamžicích, jak přicházely. Pavel odmítá, že by tato večeře byla večeří Páně, a znovu zakládá večeři Páně citací slov ustanovení, která zdůrazňují Ježíšovo panství nad večeří Páně a společenství s těmi, pro které Ježíš zemřel. V souvislosti s korintským shromážděním, kde se projevují charismata, Pavel představuje vyznání Ježíše jako Pána jako kritérium pravé spirituality. Obecným kritériem pro nápravu bohoslužby je oikodomé jako budování církve, která je tělem Kristovým. Pavel zdůrazňuje integrační charakter bohoslužby. Nicméně, křesťanská bohoslužba přesahuje všechny bohoslužebné formy a naplňuje celý život věřícího. Proto Pavel s oblibou užívá bohoslužebnou terminologii v přeneseném významu. Korintské shromažďování k večeři Páně je velmi důležité pro církev, která trpí schizmaty. Dosavadní způsob jedení večeře napomáhá schismatům, protože různé skupiny, které přicházejí do shromáždění v různé okamžiky a...
Hospodin jako Bůh pokoje v teologii apoštola Pavla
Plecháček, František ; Roskovec, Jan (vedoucí práce) ; Mrázek, Jiří (oponent)
Práce zkoumá teologické důvody, které vedly apoštola Pavla k používání spojení ‚Bůh pokoje'. Ptá se, co k této otázce může povědět Starý zákon. Na základě exegeze 2K 5,18-6,2 a Ř 5,1-11 zkoumá, jak Pavel vykládá událost Kristova kříže a jakým způsobem přitom vypovídá o Bohu. Všímá si, jakou roli v těchto výpovědích o Bohu hrají pojmy ‚smíření' a ‚pokoj' a další důležité termíny pavlovské teologie. Klíčová slova Bůh; Kristus; Pavel; pokoj; smíření
Etické vztahy v rodině ve světle písma
Doksanský, Tomáš ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent)
V úvodu je představen autorův záměr a substantiva nadpisu jsou uvedena do vzájemných souvislostí. Druhá kapitola naznačuje trendy určující moderní podobu rodiny, zmiňuje hlavní zdroje současné krize a pokouší se je analyzovat. Třetí kapitola definuje rodinu z biblické perspektivy, pokouší se vystihnout starozákonní a novozákonní specifika. těžiště práce je ve čtvrté a páté kapitole věnováno vztahům. Nejprve v obecné rovině, poté jednotlivým vztahovým konstelacím, které mohou v rámci široké rodiny nastat. jednotlivé oddíly jsou, tam kde je to vhodné, uvozeny biblickými citáty vystihujícími dané téma. Na závěr každé kapitoly je provedeno dílčí shrnutí. Poslední část této diplomové práce s názvem Etické vztahy v rodině ve světle Písma sumarizuje dosažené poznatky. Vyzývá k pilnějšímu studiu biblických principů a k jejich uplatnění ve všední praxi rodinného života. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Perly sviním
Groll, Vlasta ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent)
Bakalářská práce Perly sviním (Mt 7,6+15-22) zahrnuje překlad a exegesi dané části kázání na hoře a jeho následný rozbor v rovině gramatické i významové. Pokouší se shrnout jednotlivé přístupy k problematickým prvkům textu ze strany theologů zejména 20. století a naznačit směry, kterými se ubírali. Dále přibližuje dobové pozadí, které mohlo ovlivnit evangelistu při psaní, zmiňuje i mimobiblické paralely daných textů a přihlíží k tzv. Wirkungsgeschichte. Hledá prvek, spojující verše o psech a o falešných prorocích. Práce se nezabývá ohlasy na Mt 7,6+15-22 v Čechách a na Moravě.
Janovo evangelium a historie
Plíšek, Jonáš ; Roskovec, Jan (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent)
ZÁMĚREM MÉ PRÁCE JE PROZKOUMAT, NAKOLIK JE JANOVO EVANGELIUM - JMENOVITĚ PAK JÍM VYKRESLENÝ JEŽÍŠ - V POHLEDU SOUČASNÉHO BÁDÁNÍ HISTORICKY PLAUSIBILNÍ. METODOLOGICKY VYCHÁZÍM Z KOMPARACE SE SYNOPTIKY, V KONFRONTACI S KOMENTÁŘI A VÝBĚREM RELEVANTNÍ ODBORNÉ LITERATURY. SNAŽÍM SE DEMONSTROVAT, ŽE CO DO HISTORICITY JE NA TOM JAN LÉPE, NEŽ SE OBECNĚ MÁ ZA TO. SAMOZŘEJMĚ NIKOLIV EVANGELIUM JAKO CELEK. ALE JEDNOTLIVÉ, V EVANGELIU ROZTROUŠENÉ A NA PRVNÍ POHLED NEDŮLEŽITÉ DETAILY POUKAZUJÍ NA PŘEKVAPIVĚ PŘESNOU OBEZNÁMENOST ČTVRTÉHO EVANGELISTY NAPŘ. S TOPOGRAFICKÝMI A SPOLEČENSKÝMI DETAILY JERUZALÉMA PŘED PÁDEM CHRÁMU. PRVNÍ DVĚ KAPITOLY PRÁCE JSOU VĚNOVÁNY HISTORICKÉMU VÝVOJI TÉTO OTÁZKY, OD PRVNÍCH STOLETÍ PO SOUČASNOST, DÁLE PAK HERMENEUTICKÝM OBTÍŽÍM, JEŽ TAKOVÝTO ZÁMĚR NEZBYTNĚ PROVÁZEJÍ. TŘETÍ, STĚŽEJNÍ KAPITOLA JE ZASVĚCENA EXEGEZI JEDNOTLIVÝCH KAPITOL JANOVA EVANGELIA - Z VĚTŠÍ ČÁSTI PAŠIJNÍHO PŘÍBĚHU -, V NICHŽ HLEDÁM SKRYTOU HISTORII.
Sibylliny věštby I-II a VI-VIII, Otázky Bartolomějovy, Novozákonní apokryfy v českém překladu.
Dus, Jan A. ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent) ; Radová, Irena (oponent)
Práce je inspirována projektem Centra biblických studií: "Novozákonní apokryfy v českém překladu" (přehled přeložených spisů: E.4). V terminologickém úvodu (A.1) se autor přimlouvá za zachování termínu "novozákonní apokryfy" (Schneemelcher) a odmítá jeho nahrazování termínem "křesťanské apokryfy" (Junod, Markschies). Po několika poznámkách o problematice překladu starověkého textu (A.2) přechází k šesti charakteristickým jevům apokryfní literatury a ilustruje je vždy na vybraném motivu některého apokryfu: textově-kritické problémy ("svatý národ" v první knize Sibylliných věšteb: B.1); kompoziční problémy (pseudo-fókylidovské gnómy převzaté do druhé knihy Sibylliných věšteb: B.2); hromadění biblických odkazů ("Protivník" v Otázkách Bartolomějových: B.3); souběh starozákonních a novozákonních motivů ("pokání před smrtí" ve Zjevení Šadrakově: B.4); biblické a liturgické souvislosti ("eucharistie" ve Skutcích Tomášových: B.5); teologické posuny za proměnami textu ("přímluva za zemřelé hříšníky" ve Zjevení Petrově: B.6). Část C obsahuje komentované překlady příslušných pasáží ze zmíněných apokryfů; ve dvou případech (Sibylliny věštby I-II a VI-VIII; Otázky Bartolomějovy) se jedná o první překlad do češtiny. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Místo bible v katechezi dětí školního věku (Perspektiva Slezské církve evangelické a.v.)
Pietak, Martin ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent) ; Roskovec, Jan (oponent)
Předložená práce si klade za cíl prozkoumat otázky související s používáním Bible v katechezi dětí, a to v kontextu současných změn teologických, sociologických i nábožensko-pedagogických paradigmat. K řešení těchto otázek přistupuje ze čtveré perspektivy: 1. historické, 2. teologické, 3. empirické a 4. didaktické, a to na pozadí katechetické praxe Slezské církve evangelické a. v. v ČR (SCEAV). V historické části se práce zabývá modely práce s Biblí napříč církevními dějinami i s hlavním důrazem na dějiny a současnost katecheze SCEAV a na německé a americké katechetické a nábožensko- pedagogické koncepty 20. stol. Teologická perspektiva se ptá po místu a pojetí Bible v současné systematice a hermeneutice. Empirická perspektiva vnáší do diskuse výsledky mnoha terénních výzkumů provedených s ohledem na Bibli a katechezi. Didaktická perspektiva usiluje o zhodnocení poznatků předchozích bádání a o zmapování faktorů určujících adekvátní biblické vyučování. Práce rozpracovává předpoklad, že zdařilé propojení teologie a didaktiky včetně jejích pomocných věd tvoří solidní základ dobré biblické katecheze. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Svoboda v listu Galatským. Eleutheria jako soteriologická metafora.
Cimala, Peter ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Tichý, Ladislav (oponent) ; Roskovec, Jan (oponent) ; Radová, Irena (oponent)
Disertační práce s názvem "Svoboda v listu Galatským: Eleutheria jako soteriologická metafora" zkoumá starý řecký pojem svoboda (eleutheria) z pohledu jedné epištoly apoštola Pavla. Cílem studie je ověřit, zda a do jaké míry je svoboda v listu Galatským soteriologickou metaforou. Exegeticko- teologickou analýzu všech eleutheria výroků v listu uvozují kapitoly: (§1.) přehled dějin bádání, (§2.) hledání definice mnohoznačného pojmu svoboda, (§3.) zasazení zkoumaného listu do jeho literárního a historického kontextu. V hlavní části práce (§4.) je zkoumáno pět oddílů a argumentů, ve kterých se nachází celkem 11krát pojem eleutheria (Ga 2,3-5, 3,26-29; 4,21-31; 5,1 a 5,13-15). Analýza všech eleutheria výroků má být základem pro ověření hlavní badatelské otázky: Je svoboda v listu Galatským soteriologickou metaforou? Pátá kapitola (§5.) se zaměřuje na pavlovskou soteriologii, základní vymezení metafory a zařazení svobody mezi jednu z klíčových soteriologických metafor v listu Galatským a v teologii apoštola Pavla vůbec. Závěry bádání shrnuji v šesté kapitole (§6.), kde se vyslovuji k základním otázkám bádání o svobodě v teologii apoštola Pavla. Předložená novozákonní studie se dotýká širšího okruhu témat: náboženský/biblický jazyk, soteriologické metafory v pavlovské teologii, biblická etika nebo vymezení...
The Strong and the Weak in Romans 14-15
Majtán-Černák, Marek ; Roskovec, Jan (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent)
Diplomová práca je exegetickým pokusom vyložiť zmysel Pavlovej parenézy v Rim 14,1-15,13. Okrem tohto výkladu sa zaoberá týmito hlavnými problémami: Kto sú "silní vo viere" (15,1)? Kto sú "slabí vo viere" (14,1)? O aký deň sa jedná v 14,5? O aké jedlo ide (14,2)? Ako Pavol rieši celú túto situáciu? Na základe podrobného rozboru boli zistené nasledujúce závery: Pavol rieši v Ríme konkrétny spor dvoch skupín veriacich. "Slabí" majú pravdepodobne problém so "silnými", pretože jedia mäso a pijú víno poškvrnené modloslužbou (14,21) a navyše nedodržujú buď pôstne dni, alebo určité židovské sviatočné dni (14,5). "Slabých" je teda možno identifikovať ako kresťanov židovského pôvodu, "silných" ako kresťanov z pohanov. Pavol sa snaží obe skupiny posunúť od vzájomného posudzovania (14,3) k rešpektovaniu názorov druhej skupiny (14,4) a hlavne ich smeruje k vzájomnému budovaniu vzťahov lásky medzi sebou (14,19). Kľúčové slová: slabý vo viere, silný vo viere, deň, dietetické predpisy, Pán, Kristus, Kráľovstvo Božie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 57 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.