Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33,377 záznamů.  začátekpředchozí33368 - 33377  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.78 vteřin. 

Živoucí tělo. Úcta k tělu jako jeden z aspektů ekologického života
Dvořáková, Tereza ; Opletalová, Lenka (oponent) ; Ortová, Jitka (vedoucí práce)
Tělo jako "nám nejbližší příroda", jak říká T.Rozsak, je naší bezprostředním součástí, stejně jako součástí světa a přírody. Tato práce se proto věnovala především těm aspektům tělesnosti, které se týkají různých pohledů na tělo a tělesnost ve vztahové síti bytí. Zaměřovala se rovněž na tělo v jeho proměnlivosti, dynamičnosti a potenciální ovlivnitelnosti/manipulovatelnosti představami lidských společností. Chápání těla v těchto aspektech nás může přivést k několikrát zmíněné myšlence, že pokud nám jde o změnu ekologického myšlení a změnu přístupu k přírodě, není možné, abychom se vyhnuli zkoumání našeho osobního i společenského vztahu k tělu. Toto zkoumání považuji za zvlášť významné v kontextu humanitních věd, které se vyznačuje jistou tendencí k oblibě abstraktního myšlení a odtělesněnému duchovnímu světu. S tím je spjato upozaďování významu empirické zkušenosti a všeobecně, ve vědeckém akademickém prostředí, "vyzávorkování" emocionality a přirozené smyslové zkušenosti. Současná akademická věda, ovlivňující myšlení současných lidí, se vysmýkává z různých pastí moderního i postmoderního západního myšlení a nebezpečně našlapuje na další. Jednou z největších je " past objektivního myšlení" novověké akademické vědy. Ve snaze o objektivní a tedy co nejpřesnější obecný popis zkoumaného, který by byl...

Komparativní studie alternativní pedagogiky a vzdělávání dospělých
Erban, Ondřej ; Sycha, Martin (oponent) ; Kocianová, Renata (vedoucí práce)
Alternativní pedagogika a vzdělávání dospělých jsou dvě nezávislé vzdělávací disciplíny. Liší se objektem vzdělávání. Na jedné straně je vzdělávaným dítě (alternativní pedagogika), na straně druhé dospělý. Tato práce mapuje historii těchto disciplín a jejich didaktickou stránku. Obě tyto oblasti poté vzájemně konfrontuje. V první části se tato práce orientuje na popis vzniku a vývoje alternativní pedagogiky a vzdělávání dospělých, nejvýznamnějších představitelů těchto disciplín a nejrůznějších proudů a hnutí, které v jejich rámci vznikaly nebo měly na jejich vývoj významný vliv. Též se věnuje vzájemnému střetávání a prolínání těchto vzdělávacích disciplín v průběhu let. V části druhé se tato práce zabývá didaktickými principy a didaktickými metodami vzdělávání dospělých a alternativní pedagogiky. Porovnává je, zkoumá jejich podobnost a na základě tohoto srovnání nabízí názor na možnosti spolupráce těchto vzdělávacích disciplín.

Asistent pedagoga ve vzdělávacím systému České republiky
Randák, Karel ; Mrkosová, Eva (oponent) ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je pohled do problematiky asistentů pedagoga ve vzdělávacím systému České republiky v období od roku 2005 do současnosti. Je zaměřena na vymezení pojmu, kdo je a kdo není asistent pedagoga, na způsoby vzdělávání asistentů pedagoga, jejich využití ve vzdělávacím systému, náplň jejich práce a podmínky, za jakých samotní asistenti pracují, na úskalí, která vyvstávají ve spojitosti s touto profesí a v neposlední řadě na ukotvení funkce asistenta pedagoga v legislativním rámci. Práce mapuje názory a zkušenosti samotných asistentů pedagoga i zaměstnavatelů na tuto problematiku.

Vnímání předmětu dramatická výchova žákovskou a učitelskou veřejností
Opravilová, Dagmar ; Holemá, Irena (oponent) ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na průzkum vnímání předmětu dramatická výchova žákovskou i učitelskou veřejností. Výzkum byl realizován v deseti různých základních školách, jak fakultních tak nefakultních. Přináší informace o tom s jakými formami, metodami či technikami dramatické výchovy se setkávají žáci během vzdělávání na prvním stupni základních škol. Dotazníkové šetření bylo realizováno v pátých ročnících základních škol. Teoretická část mapuje zámezí dramatické výchovy, vymezuje pojem, zabývá se jejím obsahem, cíly a formami. Věnuje se také zařazení tohoto předmětu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a jednotlivým metodám a technikám dramatické výchovy.

Postava Josefa Švejka
Krabsová, Veronika ; Mocná, Dagmar (oponent) ; Peterka, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá hlavní postavou nedokončeného čtyřdílného románu Jaroslava Haška, Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Protagonista tohoto díla - Josef Švejk - patří mezi nejdiskutovanější problémy české literatury. Emoce vzbuzoval již od dvacátých let minulého století. Kapitola "Klasifikace interpretací" mapuje proměny názorů v českých literárních dějinách. Obsahuje jednak názory chronologicky uspořádané, jednak výklady díla, jež spojuje jedno společné téma (Švejk jako sanchopanzovský typ; Švejk jako pohádková bytost; Švejk jako vypravěč a humorista, Švejk jako postava-hypotéza, atd.) Nejvíce prostoru je věnováno samotné charakteristice ambivalentního hrdiny - fyzický popis (zajímavé je, že Josef Švejk není nikde detailně popsán; vycházíme především z ilustrací Josefa Lady), vnitřní charakteristika (přímá a nepřímá charakterizace, pozoruhodná je rozdílnost ve vnímání Švejka autorem a ostatními postavami románu) a jazyk (řeč charakterizuje Josefa Švejka do velké míry; novinkou, kterou odhalil Fr. Daneš, byla přímá řeč "na třetí"). Přihlíženo je rovněž k textové genezi Josefa Švejka (porovnání Osudů se staršími povídkami a fejetony Jaroslava Haška, zaměřeno i na nepříliš povedené pokračování nedokončených Osudů perem Karla Vaňka). Nezůstaly opomenuty ani divadelní a filmové adaptace,...

Integrace Latinoameričanů v Evropě - příklad integrace Latinoameričanů v České republice
Čížková, Jindřiška ; Křížová, Markéta (oponent) ; Janská, Eva (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou integrace latinskoamerických migrantů v Evropě. Zaměřuje se především na integraci Latinoameričanů ve Španělsku, Portugalsku a v České republice. Hlavním záměrem této diplomové práce je zmapovat migraci a integraci Latinoameričanů v Evropě z hlediska historického, politického, sociálního, kulturního, psychologického i ekonomického. Praktická část se skládá ze dvou výzkumných sond. První sonda zachycuje postoje, názory české a španělské majoritní společnosti v kontextu problematiky integrace migrantů v České republice a ve Španělsku. Cílem druhého výzkumu bylo zjistit, jak se Latinoameričané integrují v české společnosti.

Regulace a dohled centrální banky nad finančními institucemi
Váchová, Barbora ; Bakeš, Milan (vedoucí práce) ; Karfíková, Marie (oponent)
Závěr MEZI FINANČNÍ ZPROSTŘEDKOVATELE ŘADÍME obchodní banky, dále také ostatní finanční instituce a jiné regulované subjekty. Právní postavení obchodní banky vymezuje zejména zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č. 123/2007 Sb., o pravidlech obezřetného podnikání bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry. Podle zákona o bankách se bankami rozumějí právnické osoby se sídlem v České republice, které jsou založeny ve formě akciové společnosti. Forma akciové společnosti není pro banky požadována vždy, je však preferována vzhledem k přísnějšímu režimu úpravy řízení a kontroly akciových společností podle obchodního zákoníku. Předmětem činnosti banky je přijímání vkladů od veřejnosti a poskytování úvěrů. Minimální výše základního kapitálu banky činí 500 miliónů Kč, a alespoň v této výši musí být tvořen peněžitými vklady. Kapitál musí být plně splacen před udělením bankovní licence. Banka je licencovaný subjekt. K výkonu bankovních činností potřebuje bankovní licenci. Udělení bankovní licence spočívá v udělení oprávnění k výkonu činností banky. O udělení (příp. neudělení) licence rozhoduje ČNB. Opačným postupem bude rozhodnutí České národní banky o odnětí bankovní licence podle § 34 a 35 BankZ tam, kde banka nesplňuje podmínky pro činnost banky. S...

Význam cvičení rodičů a dětí pro rozvoj pohybových dovedností a sociálních kompetencí v batolecím a raném předškolním věku
Mrklasová, Ivana ; Kuhnová, Věra (oponent) ; Dvořáková, Hana (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá cvičením rodičů a dětí (RaD) a jeho vlivem na dítě batolecího a raného předškolního věku. Z teoretického i praktického pohledu zkoumá rozvoj pohybových dovedností a sociálních kompetencí dětí příslušného věku. V úvodu se obrací k historii cvičení RaD, resp. psychosociálnímu a fyziologickému vývoji dítěte, ze kterých vyvozuje jisté zásady tohoto typu cvičení. Praktická část ověřuje přínos cvičení pomocí testování, měření získaných pohybových dovedností a jejich komparací s dovednostmi dětí, jež cvičení nenavštěvují. Prostřednictvím socializačních her mapuje vytváření sociálních kompetencí dětí. Další pohled na smysl cvičení RaD v práci reprezentují i názory zúčastněných rodičů. V závěru diplomová práce uvádí výsledky pozorování do širších souvislostí výzkumů a měření, které v minulosti na podobné téma proběhly. 2

Kniha jako médium a její postavení v současném světě : papír versus monitor
Piskáčková, Klára ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Vlček, JIří (oponent)
Účelem této práce je analyzovat nově vzniklý fenomén elektronických knih a elektronického publikování, zmapovat důsledky e-knih ve vztahu ke knihám papírovým a popsat jejich pro a proti. Práce se také snaží porovnat čtečky elektronických knih, které jsou aktuálně dostupné na českém trhu, a vytvořit srovnání nejčastěji používaných formátů e-knih. Budoucnost elektronických knih v České republice se dá jen těžko předpovědět, přesto však tato bakalářská práce předkládá několik názorů českých nakladatelů, knihkupců a autorů ve snaze navrhnout, jak by tato budoucnost mohla vypadat.

Přístup k problematice vstupu dítěte do základní školy v mezinárodní škole podle britského národního kurikula
Balážová, Eva ; Opravilová, Eva (oponent) ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce "Přístup k problematice vstupu dítěte do základní školy v mezinárodní škole podle britského národního kurikula" se zamýšlí nad pojmy školní zralost a školní připravenost dítěte. Primárním zájmem této práce je prezentovat přístupy, postoje a stanoviska britského národního kurikula k problematice, která je spojena se zlomovým obdobím v životě dítěte, vstupem do základní školy, následně je porovnat s přístupy českého vzdělávacího systému a na základě této komparace hledat inspiraci pro pedagogickou práci. Praktická část diplomové práce prezentuje vzdělávací osnovy britského vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v běžném denním režimu mezinárodní školy a mapuje pohled rodičovské veřejnosti na význam institucionálního předškolního vzdělávání pro přípravu dítěte do první třídy základní školy.