Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33,173 záznamů.  začátekpředchozí33144 - 33153dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.33 vteřin. 

Keltské kmeny v Malé Asii
Trefný, Martin ; Bouzek, Jan (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent) ; Venclová, Natalie (oponent)
Tato disertační práce se souhrnně zabývá problematikou keltských (galatských) kmenů na území Malé Asie. Její jednotlivé části se zaměřují zejména na následující témata: 1. Historie keltských kmenů na území Malé Asie; zprávy antických autorů, vztahující se ke Keltům (Galatům); pronikání Keltů na Balkánský poloostrov a do Řecka; vznik galatského státu; boje mezi helénistickými panovníky a Galaty; otázky kultu, společnosti a politického uspořádání; městská centra Galatů; zánik galatského panství a asimilace Galatů. 2. Archeologické doklady přítomnosti keltských/galatských kmenů ve střední Anatolii; jednotlivé typy archeologických nálezů. 3. Reflexe přítomnosti keltských/galatských kmenů a s nimi spojených historických událostí v helénistickém figurálním umění; sochařství, toreutika, terakota. 4. Vyhodnocení a interpretace. Keltské kmeny se začaly na Balkánském poloostrově objevovat již v poslední třetině 4. stol. a v raném 3. stol. př. Kr. a mezi lety 279 až 277 př. Kr. zde dokonce vznikl keltský státní útvar s hlavním městem Tylis (Tylisské království). Současně pronikli Keltové do Řecka, kde se v roce 278 př. Kr. neblaze proslavili v souvislosti s ohrožením posvátného okrsku v Delfách. Po této události se část keltských družin posunula v reakci na vyzvání bithýnského panovníka Nikoméda směrem k Hellespontu,...

Únik ze zajetí smyslu: k subverzivní síle textů F. M. Dostojevského, F. Kafky a W. Gombrowicze
Jirsa, Tomáš ; Málek, Petr (oponent) ; Heczková, Libuše (vedoucí práce)
Zdá se, že otázka smyslu v literatuře vyvstává, sotva se pustíme do čtení. Čteme, procházíme místy, jež nám smysl textu scelují, či naopak narážíme na rýhy, hiáty a trhliny, jež četbu vyrušují, komplikují, mění její směr a pohyb. Potřeba smyslu jakéhokoli počínání je bytostná, stěží by bylo potýkání se s uměním výjimkou. Je ale smysl skutečně conditio sine qua non uměleckého díla? A pokud ano, není potom právě smysl svého druhu diktátem či dokonce spoutáním? Je-li naší jedinou možností potýkání se s literaturou četba a v jejích stopách vždy jdoucí interpretace, která ve své podstatě asociální dílo překládá vždy do obecnějšího a srozumitelnějšího kódu, než je autonomní jazyk psaní, je pak nasnadě, že se najdou díla, která se tomuto zploštění brání. Nejde o to, vytvářet další opozice a stavět proti sobě díla "přátelská", "srozumitelná" a díla radikální, asociální. To by nebylo k ničemu. Jde o to, naznačit sílu literatury, jež má moc smyslu i jeho rekonstrukcím unikat, sílu, která by se právě vzhledem ke své zatvrzelosti útočící na interpretační touhu po syntéze, systematizaci a zvýznamňování četby dala nazvat subverzivní.

Psychologické aspekty chronického onemocnění cystická fibróza - coping
Hodková, Pavla ; Kebza, Vladimír (oponent) ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje copingu u chronického onemocnění, speciálně se však zabývá onemocněním cystická fibróza (CF). Teoretická část obsahuje informace o biologické podstatě onemocnění CF, jeho psychologických aspektech, dále o copingu obecně u chronického onemocnění a u CF a také o možnostech psychologické intervence. Empirická část je tvořena výzkumem realizovaným na souboru 104 osob, z nichž 63 jsou rodiče CF nemocných a 41 dospělých nemocní CF. Za účelem zmapování copingových strategií u CF byl využit dotazník Cystic Fibrosis Coping Scale. Získaná data byla statisticky zpracována pomocí programu SPSS. Výsledky za použití párových t-testů poukazují na to, že existují dílčí statisticky významné rozdíly v copingových strategiích mezi dospělými nemocnými a rodiči, dále mezi ženami a muži a u rodičů CF nemocných také vzhledem k věku. Nepodařil se prokázat statisticky významný rozdíl u rodičů CF nemocných vzhledem k věku nemocných dětí.


Krajina přírodnin a přírodních struktur
Kolaříková, Ivana ; Dvořák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
Práce se zabývá tématem přírodnin nahlížených v přírodních i společenských souvislostech. Přírodní formy jsou zde pojímány jako krajiny (mikrokrajiny) v rámci celku přírody. Dokládá, že jejich podoba - struktura, tvar a vlastnosti, jsou výsledkem působení rozmanitých přírodních procesů a sil. Práce se zaměřuje na kámen jako neživou přírodninu a dřevo (strom) jako přírodninu živou. Poukazuje rovněž na význam přírodnin v životě člověka a jejich odraz ve výtvarném umění. Praktickou část práce tvoří cyklus olejomaleb, zachycujících krajiny kamene a krajiny dřeva, které jsou inspirované jejich koloběhem v přírodě - vznikem a zánikem. Dále práce předkládá některé přístupy a možné aplikace tématu přírodnin ve výtvarné výchově.

Vesmír, prostor a člověk
Nováková, Ilona ; Dvořák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Diplomová práce "Vesmír, prostor a člověk" se zabývá problematikou vizuálních fenoménů v kosmu. Cílem práce je vyložit vztah člověka a kosmu, místo člověka v tomto zdánlivě nekonečném prostoru, popsat základní vesmírné vizuální fenomény a ukázat jejich možnou interpretaci v odkazech výtvarné kultury. Práce sleduje vizuální jevy kosmu na úrovni astronomické (za uplatnění nejnovějších poznatků dnešní vědy), na úrovni výtvarných vizuálních kvalit (barva, tvar, světlo), na úrovni astrologické a mytologické (tvořící nedílnou součást v historii náboženských kultů) a na úrovni osobního interpretačního pole umělce. Práce obsahuje individuální pohled autora na danou problematiku, prezentovaný jak ve vlastní výtvarné tvorbě, tak v didaktické aplikaci tématu.

Specifika spojení obrazu a textu v uměleckém tlumočení do znakového jazyka v divadelním představení Jonathan Livingston Racek
Kováčová, Tamara ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Šafaříková, Radana (oponent)
Práce se postupně zabývá českým znakovým jazykem jako přirozeným jazykem, strukturou a fungováním znakového jazyka, procesy překladu divadelního tlumočení do znakového jazyka, rozdíly mezi jazykovým znakem a obrazovým znakem a dále možnostmi jejich spojení obecně. Práce následně obsahuje popis specifik simultánního spojení jazykových znaků a obrazově-jazykových znaků v uměleckém tlumočení do znakového jazyka v divadelním představení Jonathan Livingston Racek. Následně jsou výsledky analýzy transformovány tak, aby byly prakticky použitelné pro práci tlumočníků připravujících se na experimentální divadelní tlumočení do znakového jazyka.

Stanislav Lolek (1873-1936)
Klouzová, Aneta ; Prahl, Roman (oponent) ; Wittlich, Petr (vedoucí práce)
Snahou této bakalá ské práce je podat co nejucelen jší obraz o život a díle malí e Stanislava Lolka (1873 - 1936). Sledování jeho životních osud a vliv , jež formovaly jeho dosti pestrý um lecký vývoj, a nastín ní um leckého podhoubí, z n jž jeho tvorba vyr stala, umož uje snad vnímat dílo tohoto milovníka p írody v kontextu dobové krajinomalby. P i nep etržitém hledání vlastního výtvarného projevu byly Stanislavu Lolkovi nejinspirativn jšími impulsy - vedle jeho bytostného sepjetí s p írodou a vrozeného opojení barvou - metodicky ucelená malí ská výuka Julia Ma áka, celkové dobové malí ské klima se smyslem pro vystižení barevné nálady krajiny a snahou o vyjád ení um lcova pom ru k p írod , poznání francouzského impresionismu a také specifický ráz Slovácka, v n mž nakonec malí zakotvil. Veškeré podn ty Lolek slou il v zajímavou syntézu. Zejména vliv impresionismu si p etavil do vlastního plnozvu ného pojetí. Svou svérázn pojatou krajinomalbou, pov tšinou zá ící sytými, š avnatými až zp vnými barvami, Lolek obohatil eské krajiná ství o velmi osobitá díla. Cílem práce bylo rovn ž zmapovat sou asný výskyt d l Stanislava Lolka v eských a moravských muzeích a galeriích.


Postavení dítěte ve společnosti
Šťastná, Jarmila ; Havlínová, Ivana (oponent) ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce)
Cílem bakalářské práce je charakterizovat a interpretovat Úmluvu o právech dítěte, coby stěžejního dokumentu, jenž vznikl na ochranu a podporu dětí po celém světě bez ohledu na rasu či jejich vyznání. V souvislosti s tímto dokumentem je v úvodu zpracována též charakteristika českého rodinného práva a historie práv dítěte, kterou je nezbytné znát, chceme-li pochopit, proč je přijetí Úmluvy o právech dítěte vnímáno jako zlomový okamžik v dějinách lidských práv.