Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31,128 záznamů.  začátekpředchozí31119 - 31128  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.96 vteřin. 

Evaluace vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy na základních školách
Černovský, Ivan ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou evaluace vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy na základních školách. Teoretická část práce se ve svém obsahu zaměřuje na charakteristiku multikulturalismu, vývoji a charakteristikám multikulturní výchovy v ČR i zahraničí. Dále charakterizuje možné proměnné, které ovlivňují efektivitu implementace průřezového tématu multikulturní výchovy do školního kurikula. Poslední kapitola teoretické části práce představuje možné postupy pro evaluaci vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy. Praktická část práce je směřována do přípravy evaluačních nástrojů, jejichž cílem je zefektivnění implementace inkluzivních charakteristik multikulturní výchovy do škol, a dále možnost pro ověřování rozvoje multikulturních kompetencí učitelů a žáků.

Tvorba rámcových vzdělávacích programů s námětem Hudební kultura na Podblanicku
Bušková, Iveta ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Autorka navazuje na svoji bakalářskou práci na téma "Odkaz Jana Dismase Zelenky pro současnost v regionu Podblanicko" diplomovou prací s názvem "Tvorba rámcových vzdělávacích programů s námětem Hudební kultura na Podblanicku". Dále se tak věnuje osobnosti Jana Dismase Zelenky, jeho odkazu a připomínání jeho života a díla, ke kterému dochází především díky festivalu Podblanický hudební podzim, který se v podblanickém kraji koná každý rok. Autorka se ve své práci zaměřuje na současný školský systém, v kterém došlo v posledních letech ke značným změnám. Pedagogická reforma, a s ní zavedení rámcových vzdělávacích programů, nabyla na základních školách platnosti v září 2007. Programy zdůrazňují rozvíjení šesti klíčových kompetencí, kterými se utváří i celková osobnost žáka, zavádějí průřezová témata a vzdělávací oblasti, v kterých jsou zařazeny jednotlivé vzdělávací obory. Podrobněji se pak autorka zabývá vzdělávací oblastí Umění a kultura a věnuje se především předmětu Hudební výchova a jeho uplatnění v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V další části autorka srovnává předchozí vzdělávací programy Obecná škola, Národní škola a Základní škola s již zmíněným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Dále se zabývá tvorbou a nezbytnými náležitostmi, které musí obsahovat...

Terénní vyučování průřezových témat v geografii: environmentální výchova
Bukovinský, Martin ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Práce představuje jakýsi návod pro vytvoření formálně i metodicky správné terénní výuky environmentální výchovy v rámci výuky geografie. Obsahuje tři kapitoly, přičemž první dvě se věnují teoretické stránce environmentální výchovy a třetí již charakterizuje přímo konkrétní uvedení výuky do praxe. První kapitola je věnovaná teorii environmentální výchovy. Charakterizuje okruh témat, kterým se věnuje, uvádí její cíle a dokládá její důležitost pro budoucnost. Uvádí také její zasazení do kurikulárních dokumentů, a to jak domácích, tak zahraničních, přičemž je srovnává. Druhá kapitola popisuje vhodné metody a formy výuky, které lze k výuce environmentální výchovy použít. Uvádí výhody a nevýhody těchto metod a vybírá z nich tu nejvhodnější. Uvádí také seznam pomůcek potřebných pro úspěšnou realizaci terénní výuky. Třetí kapitola se již týká přímo destinací, kterých využiji k realizaci navrhované výuky. Uvádí jejich stručnou charakteristiku a důvody jejich výběru. Dále zde uvádím podrobný soupis cíl, kterých je možno pomocí mé práce v daných lokalitách dosáhnout.

Mateřská škola Ždírec nad Doubravou (Prezentační videopořad)
Duchková, Nataša ; Jiroušková, Ivana (vedoucí práce) ; Kudláček, Petr (oponent)
NÁZEV: MATEŘSKÁ ŠKOLA ŽDÍREC NAD DOUBRAVOU (prezentační videopořad) ABSTRAKT: Předmětem této bakalářské práce je natočení a následné zpracování prezentačního videopořadu Mateřské školy ve Ždírci nad Doubravou, Chrudimská 77, Ždírec nad Doubravou. Zachycuje celoroční průřez činností dětí. Prezentační videopořad jsem vypracovala podle námětu, obsahového scénáře a technického scénáře, k jehož tvorbě jsem použila střihový program Pinnacle Studio 14 a Microsoft Office PowerPoint. Teoretická část bakalářské práce ukazuje na přednosti videotechniky pro zpracování tématu, možnosti využití videopořadu a použití prezentace PowerPoint. Závěrem se věnuji zhodnocení prezentačního videopořadu s využitím technických prostředků a jeho využití v praxi. KLÍČOVÁ ŠKOLA: Mateřská škola, prezentační videopořad, kamera

Symbolika v díle Ibn Síny: Interpretace iniciačních příběhů
Vitásková, Magdaléna ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Ostřanský, Bronislav (oponent) ; Pirický, Gabriel (oponent)
Záměrem předkládané práce je interpretace příběhů Živý, syn Bdícího, Pták a Salamán a Absál, jejichž autorem je jeden z největších myslitelů středověkého islámského Východu Ibn Síná (980-1037). Na rozdíl od jeho filosofických a lékařských spisů se zmíněné příběhy vyznačují odlišným charakterem a vytvářejí uzavřený vyprávěcí cyklus. Vycházím z předpokladu, že díla svou tematikou, použitými narativními postupy a obsaženou symbolikou spadají do iniciačního žánru, přičemž hlavním cílem této práce je danou hypotézu potvrdit prostřednictvím hermeneutické interpretace. Ukázalo se, že příběhy jako celek vykazují charakteristické iniciační rysy: hrdinovo bloudění, jeho zoufalství nad vlastní existenciální situací a touhu po dosažení vyššího ontologického statusu, setkání se zasvětitelem, iniciační zkoušky, překročení hranice mezi nezasvěceným a zasvěceným prostorem, konečné zasvěcení prostřednictvím symbolické smrti. Interpretace jednotlivých děl zase odhalila vnitřní koherenci každého příběhu: Živý, syn Bdícího se zaměřuje na motiv průvodce-zasvětitele a popis jednotlivých stupňů na iniciační cestě směrem vzhůru, Pták emotivně vypráví o stavu předcházejícímu zasvěcení a poté se věnuje průniku do zasvěceného prostoru a konečně Salamán a Absál spěje svou zdánlivou tragičností ke kýženému zasvěcení ve formě...

Výchova k demokracii ve výuce na 1. stupni ZŠ
Svobodová, Lucie ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce bylo popsat možnosti vymezení a zařazování témat výchovy k demokratickému občanství v rámci vyučovacích předmětů prvouka, vlastivěda, přírodověda a literární výchova na 1. stupni základních škol. Práce vychází z vymezení cílů a obsahu výchovy k demokratickému občanství a z uvedení možnosti volby vyučovacích metod a forem vhodných k rozvíjení a naplnění těchto cílů. Samostatnou kapitolu tvoří rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Kapitola sleduje zejména vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, ale také hodnotí průřezová témata vzhledem k naplnění cílů výchovy k demokratickému občanství. V rámci akčního výzkumu ve čtvrté třídě základní školy popisuje tato práce přípravu a realizaci projektu na téma "Obec a její problémy". Výzkum je podpořen zkoumáním vědomostí žáků před a po realizaci projektu. Součástí práce jsou také dotazníky pro učitele této základní školy sledující oblast pojetí vyučovacích hodin prvouky a vlastivědy a také oblast výchovy k demokratickému občanství a její zařazování do výuky. Z výsledků akčního výzkumu je patrné, že potřeba zahrnout výchovu k demokratickému občanství je žáky i učiteli vnímána jako nedílná součást výchovy pro aktivní, kompetentní a zodpovědný život. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Prostor a čas v románu Vargase Llosy Vypravěč
Filipová, Martina ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Práce se zabývá tematikou prostoru a času v románu Vargase Llosy Vypravěč a srovnáním s dalšími díly zařazovanými mezi romány střetu kultur - Vírem Josého Eustacia Rivery a Ztracenými kroky Aleja Carpentiera - a Džunglí Portugalce Josého Marii Ferreiry de Castro. Jako první z uvedených témat je rozebírána problematika uměleckého prostoru a jeho zavádějící podobnost s prostorem reálným, respektive jejich nesprávné zaměňování. Dále jsou studovány prostorové vztahy všech uvedených textů, na které je aplikována teorie Jurije Lotmana popisující vztah mezi prostorem, syžetem a postavami. Syžet podle ní vzniká pohybem postav z jednoho sémantického pole (zjednodušeně světa) do druhého. Tento pohyb - překročení hranice mezi světy - uskutečňují pouze postavy "pohyblivé". V románu Vypravěč je to protagonista za první syžetovou linii a Maškarka za druhou. Pohyb je jim umožněn jen za určitých podmínek a syžet končí jejich splynutím s novým světem nebo návratem s "kořistí". Po Maškarkově asimilaci mezi Mačigengy tato linie končí, protagonista první linie se definitivně vrací do svého světa s poznáním, že mačigengský vypravěč je právě jeho přítel ze studií. V ostatních románech se tato teorie uplatňuje stejným způsobem. V další kapitole Cesta do středu je rozveden Maškarkův přerod ve vypravěče a rozplynutí jeho osobnosti...

Využití projektového vyučování v průřezových tématech
Witzová, Dita ; Tvrzová, Ivana (oponent) ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá projektovým vyučováním, jeho historickým vývojem, klady a zápory projektového vyučování, charakteristickými znaky projektového vyučování, obsahem kurikula a jeho transformací, rozvojem tvořivosti v projektovém vyučování a jeho využitím v průřezových tématech. V praktické části nalezneme návrh na realizaci projektu včetně vlastního projektového vyučování ve škole. Dále se práce zabývá využitím průřezových témat v projektu, hodnocením projektového vyučování a spoluprácí učitelů při projektové výuce.

Mediální výchovou k mediální gramotnosti
Benešová, Pavla ; Valenta, Josef (oponent) ; Kasíková, Hana (vedoucí práce)
Bakalářská práce Mediální výchovou k mediální gramotnosti se zabývá novým tématem ve vzdělávání - mediální výchovou. První část práce se věnuje stručné historii mediální výchovy ve světě a zaváděním mediální výchovy v českém prostředí. Práce přibližuje problematiku mediální gramotnosti a představuje mediální výchovu jako jedno z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu. Z ryze didaktického hlediska je mediální výchova představena v kapitole Principiální elementy výstavby metodiky a v kapitole Metody mediální výchovy. Druhá část práce pojednává o vzdělávání pedagogů v oblasti mediální výchovy a s tím spojených projektech nestátních organizací. Tato část práce dále nabízí přehled metodických příruček, které byly publikovány pro výuku mediální výchovy v českém školství. V závěrečné kapitole jsou tři stěžejní metodické příručky porovnány.

Průřezová témata v kurikulu primární školy
Šrubařová, Kateřina ; Uhlířová, Jana (oponent) ; Stará, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce Průřezová témata v kurikulu primární školy se věnuje průřezovým tématům jako novému prvku současného vzdělávání. Teoretická část práce předkládá východiska české kurikulární reformy, seznamuje čtenáře s jednotlivými kroky, které vedly přijetí nových vzdělávacích dokumentů a představuje jim průřezová témata v českém i evropském kontextu. V empirické části práce následuje analýza Školních vzdělávacích programů a výpovědí učitelů prvního stupně ve formě dotazníků a osobních rozhovorů, s cílem zjistit, jakým způsobem školy průřezová témata zařazují do výuky a zda jsou učitelé na jejich výuku připraveni.