Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj kompetencí učitele pro vedení žáků k aktivnímu občanství
Zavadilová, Barbora ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Bakalářská práce se věnuje rozvoji aktivního občanského přístupu u žáků a přípravě učitelů v této oblasti. Výchova k aktivnímu občanství je mezinárodně považována za klíčový cíl vzdělávání a v souvislosti se společenskými změnami nabývá na důležitosti. Cílem práce je zjistit, jaký význam je tématu v českém prostředí přikládán a zda je zahrnován do přípravy budoucích učitelů. Teoretická část práce se věnuje jeho definování, možnostem využití ve výuce, specifiky vzdělávání učitelů v této oblasti a dostupným metodickým zdrojům. V praktické části bylo realizováno kvantitativní šetření mezi studenty Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, doplněné o kvalitativní výzkum se zástupci akademické obce a neziskových organizací. Hypotézy práce byly tímto šetřením ověřeny: mezi vzdělavateli učitelů i mezi studenty učitelství je tématu přisuzován značný význam, v současné době je však jeho aplikace do praxe limitovaná. Ze strany fakulty existuje postupná snaha o spolupráci s neziskovými organizacemi, které v této oblasti disponují kvalitní nabídkou vzdělávání učitelů. Práce přináší cenná zjištění o současném pojetí problematiky vedení žáků k aktivnímu občanství a může být zdrojem pro rozvoj tématu v prostředí fakult vzdělávajících učitele, stejně jako pro další výzkum.
Genderová analýza učebnic "Občanské výchovy" (ve vztahu k povolání)
Lojková, Hana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Havelková, Hana (oponent)
Diplomová práce "Genderová analýza učebnic (ve vztahu k volbě povolání)" předkládá genderovou analýzu tří učebnic "Výchovy k občanství" doporučené pro 8. ročník. Pozornost je věnována tomu, zda vybrané učebnice obsahují genderové stereotypy a genderové předsudky, které by mohly mít nějaký dopad na žáky a žákyně základních škol v jejich volbě dalšího vzdělávacího stupně, a tím potažmo i vliv na volbu jejich budoucího povolání. V této práci přistupuji ke vzdělávacímu systému, jako k jednomu ze zásadních socializačních nástrojů společnosti. Jako k instituci, která má moc udržovat genderové stereotypy, ale také má moc je měnit. V diplomové práci podrobuji ilustrace a text v učebnicích genderové optice, vycházím z kvalitativní a kvalitativní obsahové analýzy.
Příčiny nízké občanské a politické participace dětí a mládeže v ČR
Rousová, Jindřiška ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem nízké občanské a politické participace dětí a mládeže v České republice. Jako hodnotové východisko je použita teorie participační demokracie a teorie občanské společnosti. Práce se zabývá především organizovanou občanskou a politickou participací dětí a mládeže. Pomocí několika mezinárodních výzkumů je prokázáno, že v porovnání s ostatními státy, je občanská a politická participace českých dětí a mládeže na prokazatelně nižší úrovni. Oblast participace mládeže spadá do státní politiky o mládeži, a proto jsou v práci uvedeny základní veřejně-politické dokumenty, které se vztahují k tématu participace dětí a mládeže. V rámci práce byla provedena analýza aktérů, kteří se podílejí na tvorbě politiky o mládeži v České republice. Jsou zde také popsány možné způsoby občanské a politické participace dětí a mládeže, např. sdružení dětí a mládeže, školní parlamenty, politické strany, akademické senáty aj. Práce identifikovala hlavní příčiny nízké občanské a politické participace dětí a mládeže. V práci jsou navrženy také konkrétní opatření, která mohou pomoci zvýšit míru občanské a politické participace dětí a mládeže v České republice.
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989
Havlice, Martin ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989 Resumé Diplomová práce se věnuje zejména učebnicím občanské výchovy v období po roce 1989 do současnosti. Uvádí rekapitulaci vývoje občanské výchovy jako vyučovacího předmětu a také vznik a vývoj vlastivědného přístupu. Obsahuje seznam všech učebnic občanské výchovy v tomto období s doložkou MŠMT pro použití na základních školách či víceletých gymnáziích včetně učebnic pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním tématem diplomové práce je analýza postavení vlastivědného učiva v současném základním vzdělávání se zaměřením na 2. stupeň a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. V této souvislosti je rekapitulována poslední významná kurikulární změna českého školství v podobě Rámcového vzdělávacího programu s důrazem na postavení vlastivědného učiva. Posledním cílem práce a současně její praktickou stránkou je identifikace a rozbor historické náplně vlastivědného učiva v současných učebnicích občanské výchovy, její komparace se současným stavem historického poznání a poukázání na časté historické nepřesnosti a stereotypy, které se v historických tématech vlastivědného obsahu učiva občanské výchovy vyskytují. Závěr je věnován snaze vyvodit ze závěrů práce doporučení využitelná při tvorbě učebnic občanské výchovy.
Občanské postoje a participace žáků v České republice
Ševců, Martina ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Remr, Jiří (oponent)
EVC , Martina. Ob anské postoje a participace ák v eské republice. Praha, 2011. 120 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních v d, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ing. Petr Soukup. Anotace Diplomová práce se zabývá ob anskou participací eských ák v prostoru ob anské spole nosti. Hlavním cílem je ur it faktory, které ovliv ují ob anské postoje a anga ovanost mladých lidí v sou asné spole nosti. Po pádu komunistických re im ve st ední a východní Evrop do lo k nár stu zájmu o koncept ob anské spole nosti v souvislosti s politickými, ekonomickými a sociálními zm nami. Tyto zm ny vyústily v pot ebu nov vymezit obsah výchovy k ob anství. Autorka nejprve popisuje ob anskou spole nost jako kontext ob anské participace, speciální pozornost p itom v nuje eské ob anské spole nosti, a poté se zabývá teorií politické participace, s její pomocí identifikuje klí ové determinanty ob anské anga ovanosti. Jako hlavní akté i socializace jsou chápány rodina, kola, vrstevnické skupiny a média. Na datech z Mezinárodní studie ob anské výchovy autorka dokládá, e kontext kol a motivace jsou nejd le it j ími p ímými faktory ovliv ujícími ob anskou participaci.
Občanství - teoretická východiska a pedagogická praxe : případová studie základní školy
Bucvanová, Eliška ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Skovajsa, Marek (oponent)
Eliška Bucvanová. Diplomová práce. Občanství - teoretická východiska a pedagogická praxe ABSTRAKT Jako nedostatek české demokracie můžeme vnímat slabou občanskou společnost. Jedna z možností jejího rozvoje tkví ve výchově k občanství praktikované v rámci povinné školní docházky. Právě na téma občanství se zaměřuje tato práce: pomocí kvalitativního výzkumu se snaží zjistit, jak pojem chápou učitelé vybrané základní školy, k čemu se snaží žáky v této oblasti vést a jakou formou. Práce si neklade za cíl zmapovat stav výchovy k občanství v České republice, na to svým rozsahem nestačí, cílem je však odhalit, jak mohou učitelé na danou oblast nahlížet, jestli jsou ve svém náhledu jednotní a jak se jejich názory mají k poznatkům, které přináší odborná literatura. Závěry vypovídají o tom, že zkoumaná škola je na poměrně vysoké úrovni, přesto však výchova k občanství ani její cíle nejsou pedagogy vnímány jednotně a komplexně a stejně tak znalosti žáků jsou velmi různorodé. To může být vysvětleno faktem, že v oblasti výchovy k občanství dlouhodobě chybí jednotná koncepce a s velkou pravděpodobností i vzdělávací příležitosti pro rozvoj profesních dovedností pedagogů. Do budoucna by tedy bylo dobré zaměřit se jednak na možnost rozvoje jednotné koncepce, jednak na obsah profesní přípravy budoucích učitelů. KLÍČOVÁ SLOVA...
Evropská dimenze ve vzdělávání jako nástroj rozvoje evropského občana
Křečková, Simona ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat vznik, vývoj, obsah a p edevším smysl evropské dimenze ve vzd lávání s d razem na rozvoj evropského ob anství. Teoretická ást práce sleduje, jak se prom nilo chápání ob anství v druhé polovin 20. století a v nuje pozornost vývoji a formálnímu vzniku evropského ob anství. Klí ová ást práce je zam ena na legislativní proces zavád ní evropské dimenze do koncep ních materiál na úrovni íslušných evropských institucí a p edstavuje základní teoretické poznatky, jež se k tomuto procesu váží. Pozornost je p itom v nována takovým aspekt m evropské dimenze, které svým obsahem a zam ením napomáhají rozvíjet p íslušné kompetence související s evropským ob anstvím. P edstaven je rovn ž nástin integrace evropské dimenze do eského národního kurikula. Obsah empirické ásti práce je v nován analýze reálných ob anských znalostí, postoj a aktivit eských 14letých žák , jejímž cílem je zjistit, nakolik se u t chto žák da í rozvíjet vybrané kompetence související s evropským ob anstvím a jakou úlohu v tomto ohledu hraje škola, kterou navšt vují.
Výchova k občanství a environmentální výchova na základní a střední škole
Toužimská, Zuzana ; Havlínová, Ivana (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá environmentální výchovou mládeže a jejím významem pro přechod společnosti k trvale udržitelnému životu. Zdůrazňuje nutnost proniknout k jádru problému, kterým je citové odcizení současného člověka od přírody a životního prostředí. V teoretické části dokazuje existenci mnoha různých přístupů ke světu a možnost přiklonit se k tomu méně sebestřednému a více šetrnému. Dále předkládá východiska environmentální výchovy, její vývoj a především pak její trendy, které odrážejí dnes uvědomovanou potřebu zaměřit se na environmentální sensitivitu a osobní odpovědnost každého jedince. Ukazuje, že obě oblasti je možné rozvíjet v rámci občanských a společenskovědních předmětů, které pro začlenění environmentální výchovy poskytují značný prostor. Právě tyto předměty totiž zdůrazňují potřebu vychovávat studenta tak, aby si osvojil kompetence k tomu být odpovědným občanem společnosti i ohleduplným obyvatelem této krásné planety. Praktická část práce proto navrhuje konkrétní způsoby začlenění environmentální výchovy do občanských a společenskovědních předmětů, tak, aby vedly studenty k trvale udržitelnému životu ve společnosti i v celku našeho životního prostředí. Klíčová slova: hodnota života, ekologická krize, antropocentrismus, biocentrismus, ekocentrismus, trvale udržitelný rozvoj,...
Výuka svátků a významných dnů v hodinách výchovy k občanství
ZEZULOVÁ, Lucie
Diplomová práce je zaměřena na důležité kulturně společenské souvislosti začlenění svátků a významných dnů do výuky výchovy k občanství na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena do dvou částí - na teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována vymezení a charakteristice svátků a významných dnů České republiky. V další části je popsána kurikulární reforma školství v České republice a její dokumenty. V praktické části je nejprve podroben analýze Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, do něhož je ukotvena problematika výuky svátků a významných dnů na základních školách. Následně je pozornost zaměřena na analýzu Školního vzdělávacího programu Škola pro všechny Základní a mateřské školy Osová Bítýška, v rámci které bylo hledáno začlenění výuky svátků a významných dnů do učiva výchovy k občanství. V praktické části jsou také analyzovány učebnice výchovy k občanství s platnou doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a poté jsou v ní vytvořeny modelové výukové jednotky, které byly na vybrané základní škole odučeny. Závěr diplomové práce patří evaluaci realizovaných hodin a zhodnocení přínosu vytvořených aktivit pro žáky.
Práce s textem v hodinách výchovy k občanství
PUCHOLTOVÁ, Andrea
Bakalářská práce se zabývá výukovými metodami práce s textem a jejich využitím v hodinách výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. V teoretické části jsou definovány základní pojmy, které se týkají dané problematiky: výukové metody, metody práce s textem, text, učebnice, čtenářská gramotnost a občanská gramotnost. Praktická část zahrnuje obsahovou analýzu sady učebnic výchovy k občanství, českého jazyka a literatury pro 2. stupeň ZŠ. Součástí práce je dotazníkové šetření, které se soustředí na texty a metody využívané v hodinách výchovy k občanství. Práce také zahrnuje tři pracovní listy, v nichž jsou využity metody práce s textem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.