Název:
Občanské postoje a participace žáků v České republice
Překlad názvu:
Czech pupils and citizenship: attitudes and participation
Autoři:
Ševců, Martina ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Remr, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] EVC , Martina. Ob anské postoje a participace ák v eské republice. Praha, 2011. 120 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních v d, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ing. Petr Soukup. Anotace Diplomová práce se zabývá ob anskou participací eských ák v prostoru ob anské spole nosti. Hlavním cílem je ur it faktory, které ovliv ují ob anské postoje a anga ovanost mladých lidí v sou asné spole nosti. Po pádu komunistických re im ve st ední a východní Evrop do lo k nár stu zájmu o koncept ob anské spole nosti v souvislosti s politickými, ekonomickými a sociálními zm nami. Tyto zm ny vyústily v pot ebu nov vymezit obsah výchovy k ob anství. Autorka nejprve popisuje ob anskou spole nost jako kontext ob anské participace, speciální pozornost p itom v nuje eské ob anské spole nosti, a poté se zabývá teorií politické participace, s její pomocí identifikuje klí ové determinanty ob anské anga ovanosti. Jako hlavní akté i socializace jsou chápány rodina, kola, vrstevnické skupiny a média. Na datech z Mezinárodní studie ob anské výchovy autorka dokládá, e kontext kol a motivace jsou nejd le it j ími p ímými faktory ovliv ujícími ob anskou participaci.EVC , Martina. Ob anské postoje a participace ák v eské republice. Praha, 2011. 120 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních v d, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ing. Petr Soukup. Abstract This thesis focuses on civic participation of Czech pupils in the realm of civil society. The main task is to find out which factors influence civic attitudes and engagement of youth in current society. There has been an increased interest in concept of civil society since the fall of Communist regimes in Central and Eastern Europe with respect to political, economic and social changes. These changes resulted in a need to rethink the content of civic and citizenship education. Firstly the author describes civil society as a context for civic participation with special emphasis on Czech civil society and then she deals with the theory of political socialization, which helps her to identify the key determinants of civic engagement. Family, school, peer groups and media are seen as the main agents of this socialization. Using data from the International Civic and Citizenship study the author concludes that context of schools and classrooms and motivation are the most important direct factors in civic engagement.
Klíčová slova:
občanství; participace; výchova k občanství; citizenship; civic and citizenship education; participation