Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 220 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Myth and Literature: The Werewolf
Benešová, Anna ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
česky: Název diplomové práce: Vztah mýtu a literatury na tématu vlkodlaka Klíčová slova: mýtus, literatura, mytologie, mytodologie, mytoanalýza, mytokritika, vlkodlak Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi literaturou a mýtem. Literatura přepisuje mýtus ze symbolického jazyka do jazyka literárního, čímž na jednu stranu eliminuje obrovskou síť významů a variant mýtu, na druhou stranu však zachovává pro budoucnost základní smysl mýtického sdělení, činí jej srozumitelným pro sociokulturní realitu autora a následně také čtenářovu interpretaci. Cílem této diplomové práce je ukázat na příkladu vlkodlaka, jak funguje mýtus v literatuře. Na základě přehledu teorií mytologie a mytokritiky jsem zvolila metodu Gilberta Duranda nazvanou mytodologie. Tato metoda sestává ze dvou fází: mytoanalýzy a mytokritiky. Aplikuji tuto metodu na studium užití mýtu o vlkodlakovi ve čtyřech literárních dílech různých období a žánrů. V závěru jsem se pokusila odhalit některé širší důsledky psychologických základů mýtu a jeho literárního přepisu.
Feminism and Mythopoetics in Angela Carter's The Bloody Chamber and Other Stories and Nights at the Circus
Klepáčková, Michaela ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Cílem této práce je představit specifické pojetí feminismu a mytopoetiky Angely Carterové a demonstrovat je na jejích dvou vybraných dílech, jmenovitě na sbírce subverzivně zpracovaných tradičních pohádek Krvavá komnata a jiné pohádky a na románu Noci v cirkuse. Práce se také zabývá vybranými rysy postmodernismu obsažených v těchto dvou dílech. V první, teoretické části je představena autorka a její dílo, dále pak koncept postmodernismu a jeho vybrané jednotlivé rysy. Druhá, praktická část se zaměřuje na analýzu obou knih s cílem zjistit, zda a jakým způsobem tato díla vykazují rysy postmodernismu a do jaké míry lze ve vybraných knihách myšlenky feminismu a mytopoetiky Angely Carterové nalézt.
Myth in American Advertising after 1945
Linhart, Marek ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Tato práce je vystavěna jako komplexní analýza reklamního diskurzu v rámci jistých předem definovaných parametrů; konkrétně jde o americkou tištěnou reklamu po roce 1945. Reklama je zde chápána jako typ jazyka, jehož hlavní sémiotickou jednotkou je jistá forma Barthesovského mýtu, od reality odtržená superstruktura přesahující de Saussurovu teorii znaku. Jádrem této práce je diachronická analýza vývoje struktury těchto mýtů, jejich komunikační funkce a v neposlední řadě jejich role jednak jako odrazu, tak i strůjce celé škály strereotypů, přerodů, hodnotových žebříčků či axiomatických pravd zakořeněných v kolektivním vědomí americké společnosti. Primárním zdrojem pro tuto analýzu jsou pak jednotlivé reklamy, pečlivě vybrány buď jako primární reprezentativní vzorky, nebo jako vzorky mající vliv a význam na poli reklamního průmyslu. Teoretická kostra práce spočívá především v Marxově chápání komodity jako jistého druhu fetiše, Barthsově popisu struktury a společenské funkce mýtu, Baudrillardových a Debordových teoriích týkajících se společnosti spektáklu, vlády simulaker či konceptu hyperreálna, Benjaminově rozboru jedinečnosti zobrazení a jeho aury, a konečně McLuhanově podrobném rozboru sémiotiky reklamy. Mimoto se práce dle potřeby opírá i o teorie nespadající striktně do oboru lingvistiky,...
Strategie značek Louis Vuitton a Alfred Dunhill v roce 2009: komparativní studie
Maxa, Martin ; Hejlová, Denisa (vedoucí práce) ; Halada, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce se snaží proniknout pod povrch komunikačních strategií módních domů, popsat je a analyzovat sdělovaný obsah. Chce odhalit část symbolů a mýtů, které stojí za dnešní komunikací luxusu. Vzorkem, na kterém se tato snaha uskuteční, budou vizuály kampaně dvou předních světových módních domů - Louis Vuitton a Alfred Dunhill. V první části práce bude stanoven teoretický základ pro zkoumání marketingu luxusního zboží. K tomu jsou využity existující české a dostupné zahraniční publikace obecně pojednávající o dané problematice. Nezbytnou částí úvodu je představení obou módních domů, které napomůže k pochopení historických souvislostí a umožní tak čtenáři vytvořit si komplexní povědomí o jejich profesionálním původu a motivaci komunikace. Druhá část se věnuje vybraným vizuálům a aplikuje na ně komparativní deskriptivní analýzu. Důležitou součástí této pasáže práce je konfrontace zkoumaného materiálu s historickými fakty a kulturními reáliemi, což umožňuje přesah do analýzy narativity s cílem odhalení hlubších metatextových struktur.
Al-Andalus a mozárabové
Jun, Tomáš ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Heryán, Ladislav (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám otázkou, zdali můžeme považovat společenský systém al-Andalus za nábožensky tolerantní. Představuji al-Andalus, stát na Iberském poloostrově, ovládaný muslimy arabského a berberského původu mezi lety 711-1492. Soustředím se na období vlády dynastie Umajjovců v 8. až 10. století zvané "Zlatý věk". Chci na skupině mozárabů ("arabizovaných křesťanů") ukázat, že dnešní pohled na toleranci v al-Andalusu je zkreslený jeho vlastními dějinami mýtu. Zabývám se také odkazem al-Andalusu v současnosti, jak mezi křesťany, tak i muslimy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Jazyk moderní apologie u C. S. Lewise
Šmejdová, Barbora ; Novotný, Vojtěch (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent) ; Štěch, František (oponent)
ThLic. Bc. Barbora Šmejdová Název práce: Jazyk moderní apologie u C. S. Lewise Anotace Disertační práce se zabývá otázkou, jaký by měl být jazyk apologetiky v současném světě, aby bylo možné komunikovat obsah křesťanské víry nevěřícím. K otázce přistupuje skrze dílo C. S. Lewise. Po úvodu a biografické části následuje rozbor Lewisových gnozeologických východisek. Snažíme se zde uchopit Lewisovu teorii poznání a ukazujeme, jak autor dokáže pozitivně reflektovat dnešní důraz na subjektivitu, aniž by upadl do relativismu. Další kapitola se zaměřuje na Lewisovu teorii jazyka. Problematika mýtu a metafory je pro něj klíčová. Spolu s Lewisem docházíme k závěru, že povaha lidské řeči je zásadně metaforická, ale i přes tuto omezenost máme možnost dotknout se pravdy. Cesta k pravdě však není jednoduchá. Aby byl autor schopen ve svém díle čtenáře přiblížit pravdě, musí sám v pravdě žít. Proto se v navazující kapitole věnujeme otázce imaginace a ukazujeme, že autentická křesťanská imaginace je nedílnou součástí každého dobré apologetického textu. Poslední kapitola se věnuje jednotlivým žánrům apologetiky a na základě Lewisovy zkušenosti ukazuje jejich přínosy a omezení. Klíčová slova C. S. Lewis; jazyk apologetiky; imaginace; rozum; mýtus; pravda
Sam Shepard: Pohřbené dítě
Filinger, Marek ; Josek, Jiří (vedoucí práce) ; Russell, Robert Alexander (oponent)
Tato práce si klade otázku, jak umožnit čtenářům či divákům lépe porozumět Shepardovým hrám a jak jim pomoci nahlédnout, byť i jen částečně, do jeho mysli. Kdo by však očekával přímočaré definice či jednoznačné závěry, ten odejde s nepořízenou. Sam Shepard dramatik, herec, režisér, scénárista, básník, hudebník a v neposlední řadě kovboj a novodobý šaman představuje velice tvrdý oříšek. Pokud bychom pochopili i jen toto málo, může nám to bohatě stačit, nerozhodneme-li se však jeho hry překládat či inscenovat. A právě pro tyto případy zde čtenáře seznamuji s nejdůležitějšími rysy Samuela Sheparda Rogerse III. Mým cílem je ukázat tři zásadní vlivy, které nejvýraznější měrou přispěly k formování Shepardovy poetiky. V úvodu se společně s mladým Samem vydáme na cestu na Východ vstříc světlým zítřkům v ulicích New Yorku. Patnáct let poté opět vyrazíme stejným směrem, tentokráte již v doprovodu nebývale úspěšné hry, která se ze San Franciska přestěhuje až do New Yorku, kde jako první hra z Off-Off-Broadway scény získá Pulitzerovu cenu. Bohužel toto zázračné dítě dlouho nepřežije. Seznámili jsme se totiž s Pohřbeným dítětem. Po dalších dvaceti letech se Shepard rozhodne text přepracovat a bude tvrdit, že "je to nyní lepší hra". To je začátek naší analýzy. Podíváme se na nové úpravy a zhodnotíme i první český...
J.R.R. Tolkien aneb "Cesta k inspiračním kořenům a zase zpátky k modernímu románu"
Růžková, Johana ; Med, Jaroslav (vedoucí práce) ; Bedřich, Martin (oponent)
Práce se soustředí na nahlédnutí, pochopení a strukturování prozaického díla J.R.R.Tolkiena, a rovněž na poodhalení jeho myšlenkových a estetických zdrojů. Zejména se jedná o starogermánský mýtus, jeho středověké zpracování, křesťanskou tématiku a moderní román. Rovněž se nastiňují Tolkienovy teoretické úvahy na téma mýtu a pohádky. Prostor je ponechán i reakcím na Tolkienovo dílo - odborným, čtenářským a zejména literárním, a tedy plošnému zhodnocení tohoto odjedinělého zjevu v rámci moderní literatury.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 220 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.