Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reflexivita v sociální práci: role interpretační metody při posuzování klienta a jeho situace
Lorko, Radomíra ; Širka, Zdenko (vedoucí práce) ; Štěch, František (oponent)
Diplomová práce pojednává o roli interpretační metody v přímé sociální práci při posouzení potřeb klienta a jeho situace. V práci se snažíme poukázat na to, že pouze reflexivní přístup v přímé sociální práci nepostačuje proto, aby bylo možné na straně pomáhajícího sociálního pracovníka dospět k hodnocení kauzy v takové kvalitě, kdy jeho navrhovaná řešení budou účinná a zároveň akceptovaná na straně klienta. Hlavními teoretickými východisky práce jsou pojetí sociální práce jako humanistické interpretační disciplíny a hermeneutika chápaná jako teorie porozumění a interpretační metoda. V oblasti teorie sociální práce a reflexivity vycházíme zejména ze studií Pavla Navrátila. V oblasti hermeneutiky se opíráme o hermeneutické interpretační koncepty formulované především Hansem Georgem Gadamerem. Jádrem zkoumání je analýza práce sociálního pracovníka s konkrétní reprezentativní kauzou. Na zvoleném příkladě z praxe ukazujeme, že lze v práci s kauzou a při hledání jejího řešení uplatnit principy hermeneutiky. Práce poukazuje také na to, co tento styl práce přináší v praxi sociální práce i v životě potřebného, pokud pomáhající vědomě pracuje se základními prvky zvolené interpretační metody, jako jsou předsudky, hermeneutický kruh nebo splývání horizontů. Klíčová slova Reflexivita, sociální práce, posouzení...
Komunikace evangelia generaci Z
Šticová, Radoslava ; Landová, Tabita (vedoucí práce) ; Štěch, František (oponent)
Komunikace evangelia generaci Z Bc. Radoslava Šticová Anotace Tato diplomová práce se zabývá specifickými problémy, které vyvstávají při komunikaci teologických, a s nimi souvisejících etických témat generaci Z. Práce si všímá zejména problematiky při komunikaci evangelia - sdílení Ježíšova poselství, kde nejde jen o zprostředkování spásného obsahu, nýbrž o proces sdílení a následnou proměnu vztahů. Generace Z má totiž ve srovnání s ostatními dosud popsanými generacemi své značné odlišnosti, zejména v prostředcích a nastavení komunikace a následně vnímání i prožívání vztahů budovaných těmito specifickými přístupy. Práce se snaží odpovědět na otázky, jaké jsou možnosti v efektivní komunikaci s touto generací a jak porozumět její komunikaci směrem ven. Primárně se práce týká hledání způsobu, jak této generaci srozumitelně komunikovat evangelium tak, aby otevíralo nový rozměr v jejím životě, který také případně rozšíří její životní zkušenost. Komunikace evangelia zahrnuje i další navazující témata, zejména jak umožnit příslušníkům generace Z najít své místo v příslušné církevní komunitě, jak jim pomoci v pochopení nejen evangelia, ale etického a duchovního nasměrování v dalších oblastech života. Klíčová slova generace Z, evangelium, komunikace, komunikační prostředky, vytváření společenství, vztahy.
The Church as a Non-familial Solidary Political Community
Kušnieriková, Michaela ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Štěch, František (oponent) ; Hušek, Vít (oponent)
Táto dizertačná práca skúma prečo je metafora cirkvi ako rodiny nepostačujúca, keď sa sústredíme na vzťah cirkvi k svetu a predovšetkým na holistický koncept kresťanského konania. V tomto úsilí je do rozhovoru vovedená Arendtovej teória politického konania, Bonhoefferova ekleziológia a politická teológia a Stăniloaeho teológia sveta a konania. Korene rozdielnych pohľadov Arentovej a Bonhoeffera na symboliku rodiny sú odhalené v ich rozličnom poňatí konania. Preto sa ono stáva hlavnou témou debaty, zahrňujúc aj hlas Stăniloaeho, zameranej na interakciu konajúcich a miesto konania vo svete. Kresťanské povolanie je rozvinuté nielen ako konanie pre druhých, ale tiež s druhými v odpovedi na slová a činy Boha, existujúceho ako tri Osoby v spoločenstve. Tým, ako sú ľudia vťahovaní do tohto priestoru jedinečných vzťahov, sú zmocňovaní k vzájomnému aj k spoločnému konaniu tých, ktorí sú si rovní, a podieľajú sa na svetských a verejno-politických záležitostiach. Vzhľadom na to, že symbolika rodiny vyjadruje iba oklieštené poňatie konania, opomínajúc jeho spoločný aspekt, táto štúdia doplňuje túto symboliku o metaforu cirkvi ako solidárneho politického spoločenstva. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Jazyk moderní apologie u C. S. Lewise
Šmejdová, Barbora ; Novotný, Vojtěch (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent) ; Štěch, František (oponent)
ThLic. Bc. Barbora Šmejdová Název práce: Jazyk moderní apologie u C. S. Lewise Anotace Disertační práce se zabývá otázkou, jaký by měl být jazyk apologetiky v současném světě, aby bylo možné komunikovat obsah křesťanské víry nevěřícím. K otázce přistupuje skrze dílo C. S. Lewise. Po úvodu a biografické části následuje rozbor Lewisových gnozeologických východisek. Snažíme se zde uchopit Lewisovu teorii poznání a ukazujeme, jak autor dokáže pozitivně reflektovat dnešní důraz na subjektivitu, aniž by upadl do relativismu. Další kapitola se zaměřuje na Lewisovu teorii jazyka. Problematika mýtu a metafory je pro něj klíčová. Spolu s Lewisem docházíme k závěru, že povaha lidské řeči je zásadně metaforická, ale i přes tuto omezenost máme možnost dotknout se pravdy. Cesta k pravdě však není jednoduchá. Aby byl autor schopen ve svém díle čtenáře přiblížit pravdě, musí sám v pravdě žít. Proto se v navazující kapitole věnujeme otázce imaginace a ukazujeme, že autentická křesťanská imaginace je nedílnou součástí každého dobré apologetického textu. Poslední kapitola se věnuje jednotlivým žánrům apologetiky a na základě Lewisovy zkušenosti ukazuje jejich přínosy a omezení. Klíčová slova C. S. Lewis; jazyk apologetiky; imaginace; rozum; mýtus; pravda
Jazyk moderní apologie u C. S. Lewise
Šmejdová, Barbora ; Novotný, Vojtěch (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent) ; Štěch, František (oponent)
ThLic. Bc. Barbora Šmejdová Název práce: Jazyk moderní apologie u C. S. Lewise Anotace Disertační práce se zabývá otázkou, jaký by měl být jazyk apologetiky v současném světě, aby bylo možné komunikovat obsah křesťanské víry nevěřícím. K otázce přistupuje skrze dílo C. S. Lewise. Po úvodu a biografické části následuje rozbor Lewisových gnozeologických východisek. Snažíme se zde uchopit Lewisovu teorii poznání a ukazujeme, jak autor dokáže pozitivně reflektovat dnešní důraz na subjektivitu, aniž by upadl do relativismu. Další kapitola se zaměřuje na Lewisovu teorii jazyka. Problematika mýtu a metafory je pro něj klíčová. Spolu s Lewisem docházíme k závěru, že povaha lidské řeči je zásadně metaforická, ale i přes tuto omezenost máme možnost dotknout se pravdy. Cesta k pravdě však není jednoduchá. Aby byl autor schopen ve svém díle čtenáře přiblížit pravdě, musí sám v pravdě žít. Proto se v navazující kapitole věnujeme otázce imaginace a ukazujeme, že autentická křesťanská imaginace je nedílnou součástí každého dobré apologetického textu. Poslední kapitola se věnuje jednotlivým žánrům apologetiky a na základě Lewisovy zkušenosti ukazuje jejich přínosy a omezení. Klíčová slova C. S. Lewis; jazyk apologetiky; imaginace; rozum; mýtus; pravda
The Church as a Non-familial Solidary Political Community
Kušnieriková, Michaela ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Štěch, František (oponent) ; Hušek, Vít (oponent)
Táto dizertačná práca skúma prečo je metafora cirkvi ako rodiny nepostačujúca, keď sa sústredíme na vzťah cirkvi k svetu a predovšetkým na holistický koncept kresťanského konania. V tomto úsilí je do rozhovoru vovedená Arendtovej teória politického konania, Bonhoefferova ekleziológia a politická teológia a Stăniloaeho teológia sveta a konania. Korene rozdielnych pohľadov Arentovej a Bonhoeffera na symboliku rodiny sú odhalené v ich rozličnom poňatí konania. Preto sa ono stáva hlavnou témou debaty, zahrňujúc aj hlas Stăniloaeho, zameranej na interakciu konajúcich a miesto konania vo svete. Kresťanské povolanie je rozvinuté nielen ako konanie pre druhých, ale tiež s druhými v odpovedi na slová a činy Boha, existujúceho ako tri Osoby v spoločenstve. Tým, ako sú ľudia vťahovaní do tohto priestoru jedinečných vzťahov, sú zmocňovaní k vzájomnému aj k spoločnému konaniu tých, ktorí sú si rovní, a podieľajú sa na svetských a verejno-politických záležitostiach. Vzhľadom na to, že symbolika rodiny vyjadruje iba oklieštené poňatie konania, opomínajúc jeho spoločný aspekt, táto štúdia doplňuje túto symboliku o metaforu cirkvi ako solidárneho politického spoločenstva. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vnitřní dynamika křesťanského života. Aspekty fundamentální teologie v díle kardinála Avery Dullese S.J.
ŠTĚCH, František
Tato disertační práce mapuje hlavní aspekty fundamentální teologie v díle významného amerického teologa, kardinála Avery Dullese S.J. Jsou to: zjevení, víra a církev. Představení uvedených témat předchází kapitola o kardinálově životě i díle a kapitola o metodě v teologii zaměřující se ve svém závěru na určení Dullesovy vlastní vědecké metody. Jedná se o metodu symbolického realizmu, která pracuje s tématy fundamentální teologie pomocí modelových typologií (modely zjevení, modely víry, modely církve). U jednotlivých typologií je vždy dané téma představeno v souvislosti s fundamentální teologií, následuje detailní rozbor dané typologie a závěr, který prezentuje Dullesovo originální řešení dané problematiky. Všechna zmíněná témata pak vykazují vzájemné souvislosti, které v závěru ústí do konceptu "vnitřní dynamiky křesťanského života", která má své přesahy i v rámci celých dějin spásy.

Viz též: podobná jména autorů
1 ŠTĚCH, František
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.