Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  začátekpředchozí29 - 38  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nové přístupy k právní argumentaci s využitím judikatury
Peterka, Bohumil ; Kühn, Zdeněk (vedoucí práce) ; Wintr, Jan (oponent)
Resumé Problematika právní interpretace a argumentace v právu se v České republice těší narůstající pozornosti. Cílem této diplomové práce je představit teorie (metodologie) tří anglosaských právních filosofů, Neila MaCormicka, Ronalda Dworkina a Williama N. Eskridge. Po vyjasnění některých základních pojmů v kapitole první jsou následující tři kapitoly věnovány teoriím právní interpretace, jak je ve svých dílech představují výše zmínění. Po stručných úvodech je stať každé z kapitol věnována nejdříve filosofickým kořenům dané teorie. Následně jsem se u každé z teorií snažil shrnout, jaké interpretační metody a právní argumenty považuje každý z autorů za relevantní. Poslední části statí byly zaměřeny na výzkum role, kterou tyto jednotlivé argumenty hrají v procesu právní interpretace. Každá z teorií byla následně ilustrována na právním případu, jež byl citován jako příhodný v dílech samotných autorů teorií. Druhým cílem této práce bylo zjistit, zda jsou dané teorie, jak byly shrnuty v teoretické části práce, aplikovatelné v českém právním prostředí a zjistit, zda taková aplikace může být z hlediska interpreta účelná. To se může jevit problematické zejména s ohledem na odlišnosti českého - kontinentálního právního systému a systémů common law. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl teorie aplikovat na několik...
Podobnost, nápodoba, proměna
Blecha, Jakub ; Thein, Karel (vedoucí práce) ; Jinek, Jakub (oponent)
Ústředním tématem diplomové práce jsou teoretické předpoklady Platónovy argumentace založené na figuře zdání v X. ústavě a v dialogu Sofistés. Samostatné kapitoly jsou zaměřeny na výklad vybraných pasáží těchto dialogů. Podrobně jsou vypracovány některé dílčí předpoklady. Jsou jimi např. the one over many argument v dialogu X. Ústava. Z dialogu Sofistés pak především pojetí různých druhů obrazu. Na základě výkladu a reference těchto dialogů je, s přihlédnutí k výkladům v sekundární literatuře, postulován společný závěr, že použití figury zdání je krajně problematické, neboť nedovede vyjasnit povahu obrazu jako svého definičního rysu. Redukce nápodoby a v druhém případě sofistického umění na určitý typ zobrazení, nicméně nevede ke kýženému cíli poznání těchto předmětů výkladu, avšak i tak předkládá netriviální popisy rámce Platónova myšlení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Argumentace a přesvědčování v televizní debatě: případová studie Otázek Václava Moravce
Jelínková, Barbora ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Diplomová práce přináší vlastní výzkumný postup zkoumání řečových útvarů. Zabývá se zkoumáním televizní politické debaty. Použitou metodu lze charakterizovat jako uspořádanou hermeneutickou analýzu politického diskurzu. Analyticko-filosofickým přístupem (např. využitím teorie maxim, hodnocením ilokucí, nebo rozborem argumentů až po ověřování jejich pravdivosti) dokáže blíže stanovit nejen objektivní fakta debaty, ale také též některé osobní vlastnosti řečníků. Ke zkoumání textu byly využity teoretické poznatky uznávaných autorů (J. Austina, K. Bayera, T. A. van Dijka, N. Fairclougha, H. P. Grice, J. Habermase, J. Krause, G. N. Leeche, J. R. Searla a dalších). Kromě literárního přehledu zahrnuje práce argumentaci k volbě metody, výběr pořadů, přepis debat z obrazového záznamu, úpravu textu do analyzovatelné podoby a metodiku zkoumání. Podle ní je navržen vlastní komunikační model pořadu, provedena analýza diskurzu pořadu jako celku, zkoumán styl a analyzována argumentace vybraných účastníků a konečně provedeno jejich souhrnné hodnocení. V diskuzi na závěr jsou dosažené výsledky porovnány s hodnocením podle metodiky BBC používané výzkumnou organizací Media Tenor pro Českou televizi.
Rétorika uživatelů vybraných asynchronních diskusí na internetu
Klika, Jan ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent)
Magisterská diplomová práce "Rétorika uživatelů vybraných asynchronních diskusí na internetu" se zaměřuje na řečovou kulturu a rétorickou kultivovanost ve vybraných diskusních příspěvcích tří zpravodajských serverů, a to Aktuálně.cz., iDnes.cz a Neviditelný pes. Pod mnoha články těchto virtuálních novin se vyskytují diskuse, které jsou určeny k rozvinutí přečtených myšlenek a názorů. Do tohoto diskusního prostoru může vstoupit v podstatě každý, kdo má přístup k internetu, což je jednou z charakteristik a výhod kvartárních médií ve srovnání s tradičními médii. Omezené možnosti tradičních médií však předpokládaly používání kultivovaného jazyka. Síťová média však mají odlišný charakter a asynchronní diskuse v nich kladou na jazyk jiné požadavky. Přirozený jazyk je základní komunikační médium, které je primárním obsahem masových médií. V praktické části jde o posouzení řečového jednání uživatelů zmíněných diskusí. Použita je rétorická analýza, která umožňuje celistvý pohled na řeč včetně její argumentační výstavby. Cílem práce je zjistit, čím je tento typ internetových dialogů z rétorického hlediska charakteristický.
Argumentace v medializaci komentátorských pořadů a teorie řečových aktů Johna Searla
Vozková, Markéta ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Kraus, Jiří (oponent)
Vzhledem k tomu, že veřejnoprávní televize se podílí na veřejném a politickém životě naší společnosti, domníváme se, že je nutné studovat argumentační kompetence moderátorů a především jejich roli při stimulaci veřejného mínění. Předmětem naší analýzy byla mluvená publicistika jako svébytná forma medializovaného diskursu. Zabývali jsme se moderátorskou rolí, socioprofesními aspekty tohoto povolání, s důrazem na studium verbálních projevů a konkrétních řečových aktů, které jsou užívány v moderátorském diskursu. Cílem studia komunikačních strategií moderátora veřejnoprávní televize bylo zaměřit se na jazykové schopnosti, kompetence a vybavenost moderátorů z hlediska hájení veřejného zájmu - vycházíme ze zákona o České televizi a Kodexu ČT. Zaměřili jsme se na konkrétní techniky a strategie moderátorského diskursu. Zkoumali jsme, jak moderátor dociluje navození jistoty, spolupráce a srozumitelnosti v komunikaci, stejně tak, jakým způsobem dociluje minimalizace manipulativní, či persvazivní komunikace. Moderátor by měl především zabraňovat jakýmkoli projevům manipulativní a persvazivní rétoriky, kterou by měl být schopen rozpoznat. K tomu mu slouží celý systém jazyka a všechny typy řečových aktů.
Jazyk hudebního magazínu SPARK
Bodlák, Ondřej ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou diskurzu hudebního magazínu Spark, který referuje o metalové hudbě. Hlavním hlediskem je způsob, jakým je determinováno frazeologické a obecně metaforické vyjadřování užívané v časopise kulturně-estetickým kontextem, k němuž se tematicky vztahuje. Specifická indexikalita v jazykové rovině odkazuje svébytným způsobem k hudebnímu kontextu. Teoretickou platformou je stylistický rozbor specificky modifikovaného publicistického funkčního stylu, lexikálních prostředků, frazeologie a metaforiky. Těžiště pak spočívá v napětí mezi výrazovou automatizací a autorskou stylovou aktualizací. Obě tendence jsou relevantní vzhledem ke kontextualizaci významu textů. První část práce Vstup představuje tematickou stavbu magazínu a také typickou formu reklamy, druhá část Texty se soustředí na stylistickou charakteristiku textů a jejich interpretaci s ohledem na kulturní kontext. V této části práce je také zmapována persvazivní stránka magazínu, hlavně v kontextu náboženských - křest'anských - hodnot. Cílem práce je zachytit podobu jednoho současného média v lingvistických i ideologických souvislostech. Klíčová slova: Analýza diskurzu Kontextualizace Order of indexikality Slang Automatizovaná frazeologie Aktualizovaná obraznost Persvaze Argumentace
Personální a sociální deixe v politických projevech Jean-Marie Le Pena a Marine Le Penové
Vlčková, Jana ; Nádvorníková, Olga (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent)
Personální a sociální deixe v politických projevech Jean-Marie Le Pena a Marine Le Penové (Jana Vlčková) Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá jazykovou analýzou politických projevů představitelů Národní fronty - Jean-Marie Le Pena a Marine Le Penové. Práce porovnává užití prostředků personální a sociální deixe u obou mluvčích ve srovnatelných komunikačních situacích. Teoretická část charakterizuje okolnosti komunikační situace, techniky argumentace a persvaze v politickém projevu, stejně jako prostředky personální a sociální deixe. Následná analýza korpusu politických projevů je zasazena do rámce programového vymezení strany. Metodou práce je rozbor projevů na základě frekvence výskytů konkrétních jazykových prostředků. Kvantitativní analýza je rozvinuta příklady daných prostředků v jednotlivých jazykových kontextech. Práce nabízí srovnání jednak skrze rozdílné komunikační situace, jednak skrze specifika ve vyjadřování obou mluvčích a přináší tak konkrétní perspektivu ve vnímání rozdílů mezi oběma politiky. Klíčová slova analýza politického projevu, personální deixe, sociální deixe, komunikační situace, argumentace, Jean-Marie Le Pen, Marine Le Pen, francouzština
Simulace vyjednávacích a argumentačních protokolů
Říha, Michal ; Samek, Jan (oponent) ; Zbořil, František (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá komunikací v multiagentních systémech, a to konkrétně vyjednáváním a argumentací. Jsou popsány protokoly pro argumentaci a vyjednávání, a je uveden modelový příklad jejich využití. Je popsán hierarchický model důvěry v kontextu, který slouží agentům k reprezentaci jejich představ o systému. Pro tyto agenty je pak navržen argumentační protokol, kterým jsou řešeny konflikty.
Význam sociálně komunikačních dovedností pro výslednou kvalitu ekonomického vzdělání
Holečková, Lenka ; Trnka, Jan (vedoucí práce) ; Asztalos, Ondřej (oponent) ; Velichová, Ľudmila (oponent)
Disertační práce se zabývá sociální komunikací v ekonomickém vzdělávání se zvláštním zřetelem k současné úrovni komunikačních dovedností žáků a studentů vybraných škol a se zaměřením na aspekty a kompetence, které je třeba v těchto oblastech nejvíce rozvíjet. Práce je rozdělena do dvou částí a s nimi korespondujících dvou výzkumných problémů. Těžiště disertační práce spočívá v aplikaci rétorických a sociálně komunikačních prvků do ekonomického předmětu, kde je experimentální metodou a následným pozorováním (s pomocí hodnotících škál) posouzen vliv těchto dodaných prvků na výslednou kvalitu výstupu z ekonomického předmětu. Daný výstup probíhá formou prezentace ekonomického tématu studenty, kteří takto předávají odbornou látku ostatním studentům v kurzu. Hodnocení se zaměří na výslednou kvalitu prezentace studentů z mnoha hledisek. Další stěžejní část práce je zaměřena na rozvoj argumentačních dovedností žáků při užití aktivizujících metod výuky v ekonomickém předmětu. Je zkoumán vliv výuky prostřednictvím aktivizujících metod rozvíjejících schopnost argumentace na výsledné znalosti žáků. Ti jsou rozděleni do dvou skupin, přičemž jedna z nich je vyučována klasickým způsobem, druhá pomocí aktivizujících metod. Znalosti jsou ověřeny pomocí didaktického testu. Hlavní roli zde hrají metody rozvíjející schopnost argumentace, neboť dovednost vhodně argumentovat je pro budoucí uchazeče na trhu práce velmi významná. Významnost rozdílů mezi pretestem a posttestem v rámci skupin žáků je v obou případech vyhodnocena pomocí dvouvýběrového párového t-testu na střední hodnotu. Významnost rozdílů mezi experimentální a kontrolní skupinou pomocí Studentova t-testu. Ústřední metodologické postupy užité v práci zahrnují experiment, pozorování, škálování, dotazníkové šetření, didaktický test a jejich statistické interpretace (Shapiro-Wilkův test normality, F-test, dvouvýběrový párový t-test na střední hodnotu, Studentův t-test). Na základě výsledků výzkumu bude navrženo začlenění rétorických a sociálně komunikačních technik a rovněž vybraných aktivizujících metod do běžné výuky. Smyslem práce je poukázat na potřebu zařazení komunikačních prvků do výuky ekonomických předmětů a navrhnout možnosti, jak s komunikačními dovednostmi v těchto předmětech pracovat a účinně je u žáků a studentů rozvíjet.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   začátekpředchozí29 - 38  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.