Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23,298 záznamů.  začátekpředchozí23289 - 23298  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.70 vteřin. 

Pastorální rehabilitace v paliativní péči o nemocné
KAŠPARŮ, Mária
V současné době je u nás pojem duchovní péče, pastorální péče nebo duchovní rehabilitace u nemocných ne zcela jasný ani co do obsahu, ani co do formy. A přesto je duchovní péče o nemocné nedílnou součástí tzv. holistického, celostního pohledu na péči o člověka. Nejde v žádném případě o péči, která je vázaná na některou náboženskou demominaci, ale musíme ji chápat jako pomoc v oblasti hodnotové orientace nemocného, protože se stává, že se na duchovní osobu nebo laika, který se věnuje duchovní rehabilitaci, obrátí i pacienti, kteří o sobě tvrdí, že jsou nevěřící, ale potřebují si pohovořit o problémech existenčního nebo filozofického obsahu, na které sami neznají odpověď, nebo u nich jde o otázky, které byly během období jejich plného zdraví někam zasunuty, ponejvíce mezi tzv. "zbytečné otázky", ale byla to nemoc, která je vynesla na povrch a nemocní si na ně sami neumí odpovědět. Obsah magisterské práce je rozdělený do dvou oddílů. V prvním je obsažena teorie, východiska a formy duchovní rehabilitace, ve druhém oddílu je statistické srovnání přístupů, názorů a postojů zdravotnických pracovníků hospicových a nehospicových zařízení k této problematice. Sumárně jde o tři základní faktory v obsahu této práce: 1) nabídnout pastorální medicínu jako jednu z možností přístupu k "duchovní rehabilitaci" a naplnění spirituálních potřeb vážně nemocných nebo umírajících, 2)poskytnout informaci o interakci medicinských oborů a psychologie s duchovním doprovázením, 3)doložení názorového spektra a zkušeností zdravotnických pracovníků # s pojmem duchovní rehabilitace.

Pád Německého císařství a některé aspekty sociálně-kulturního vývoje Výmarské republiky na stránkách vybrané memoárové literatury (Příspěvek ke studiu německých dějin první poloviny 20. století)
Bříza, Aleš ; Kovář, Martin (oponent) ; Tajovský, Ladislav (oponent)
Český akademický svět doposud práci, která by komplexně a ve všech aspektech rozkryla (rozkrývala) složitost německých dějin daného období, postrádá; přitom je ale nutno právě v něm hledat příčiny pozdějšího ztroskotání prvního vážně zamýšleného pokusu o demokratické zřízení v nové německé republice. Rok 1918 znamenal mezník v politických, hospodářských a sociálních dějinách Německa. Pro oblast kulturních dějin to neplatí až tak doslova (viz v první kapitole Předmět práce a úvod do teorie memoárové literatury); ty podléhají jiným vlivům, jsou doménou pouze omezené skupinky lidí, kteří jako nositelé určité tradice, mající hluboké kořeny v minulých dobách, zajišťují kontinuitu mezi minulým, přítomným a budoucím a do jisté míry mohou pomáhat zmírnit sociální, hospodářské a politické otřesy. Pojem "na stránkách vybrané memoárové literatury" neznamená, že bych došel kjiným závěrúm, než jaké je možné najít v seriozní odborné literatuře. Jedná se spíše o metodologický problém; moje analýza vybraných událostí vychází ze zápisú memoárového charakteru, jejichž zastoupení je zde v obráceném poměru, tj. převládá nad odbornou literaturou. Úkolem historické vědy však je hledat nové relevantní postupy, metody a rozšiřovat pramennou základnu.

Skupinová hra v hudební výchově Využití hudebně výrazových prostředků moderní populární hudby v činnostní hudební výchově
Vepřek, Jan ; Sládek, Libor (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Resumé Protože se v dnešní době moderní populární hudba masově šíří a velice rychle se vyvíjí, je nutné, aby na tuto skutečnost reagovali i učitelé hudební výchovy. Ti by měli nabídnout žákům možnost orientovat se v záplavě nově vznikajících hudebních děl moderní populární hudby i v nových hudebně výrazových prostředcích. To lze samozřejmě provést odborným výkladem a poslechem vhodných ukázek, ale domnívám se, že výklad hudební teorie a poslech by měla následovat aktivita z oblasti činnostní hudební výchovy, aby měli žáci možnost novou znalost procvičit a správně pochopit. Proto se má diplomová práce věnuje právě této problematice. Snaží se postihnout možnosti využití skupinové hry s využitím hudebně výrazových prostředků moderní populární hudby a měla by sloužit i jako soubor praktických rad k vytváření úprav pro žáky. V první kapitole jsou vymezeny termíny, z nichž nejdůležitější jsou bezesporu definice moderní populární hudby a vymezení skupiny žáků. Druhá kapitola obsahuje výčet vhodných hudebních nástrojů a jejich popis, speciálně se zaměřuje na nástroje vhodné k vytvoření rytmické skupiny. Jedná se o hudební nástroje z Orffova inventáře i o jiné, technicky ne příliš náročné hudební nástroje. Třetí kapitola se věnuje problematice skupinové hry v hudební výchově, zejména pak rytmické sekci, kterou chápu...

Koncept tzv. socializující demokracie Edvarda Beneše -- teorie a praxe
Skřítek, Radim ; Soběhart, Radek (vedoucí práce) ; Chalupecký, Petr (oponent)
Ve své bakalářské práci se věnuji konceptu tzv. socializující (humanitní) demokracie, kterou vymyslel prezident Edvard Beneš za druhé světové války při svém nuceném exilu v Londýně. V první části své práce analyzuji tento koncept, vysvětluji, co si pod tímto termínem Beneš představoval. V dalších kapitolách bakalářské práce se zaobírám konkrétními tématy, jenž byly Benešovou činností dotčeny, které svým jednáním nějakým způsobem ovlivnil, a to jak z teoretické, tak i z praktické stránky. Jedná se o témata vztahu Beneše k Sovětskému svazu, odsunu sudetských Němců a jednání o první poválečné vládě v Československu. Touto bakalářskou prací se pokusím dát odpověď na otázku, jestli Benešův koncept tzv. socializující demokracie byl smysluplný a zda bylo možné jeho vizi realizovat.

Specifika a rozvoj profesních kompetencí učitelů odborného výcviku
Veleta, Richard ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Linhartová, Dana (oponent) ; Urbánek, Petr (oponent)
Resumé V České republice působí v profesi učitele odborného výcviku téměř 8 tisíc mužů a žen. Jejich práce výrazným způsobem ovlivňuje budoucnost desítek tisíců žáků, kteří se připravují na konkrétní povolání. Neformálně se těmto pracovníkům říká "mistr", "mistrová"; v minulosti se jejich profese tímto slovem označovala i oficiálně. Každý, kdo se vyučil, má v živé paměti jednoho dva mistry či mistrové, kteří zásadně ovlivnili jejich životy a přístup k práci, ať už v pozitivním či negativním smyslu. Přesto toho o práci učitelů odborného výcviku mnoho nevíme. Slyšíme-li slovo učitel, zpravidla se nám vybaví zástupci jiných učitelských profesí - učitelka základní školy, učitel všeobecně vzdělávacích předmětů či učitel odborných předmětů. Práce učitelů odborného výcviku je jakoby skryta a nutno dodat, že ani oni sami nijak výrazně nepřispívají ke zvýšení povědomí o své práci. Cílem disertace je zachytit ucelený obraz profese učitele odborného výcviku a na základě výzkumu identifikovat nejdůležitější pracovní činnosti nositelů této profese. Takto ucelená deskripce v naší soudobé pedagogické literatuře chybí. Předložená práce se nevěnuje pouze popisu, ale na základě teorie kompetencí a profesních standardů identifikuje klíčové dovednosti učitelů odborného výcviku a jejich specifika v porovnání s kompetencemi...

Antropologická konceptualizace sexuálních kategorií
Prokopík, Petr ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Skupnik, Jaroslav (oponent)
Disertační práce se zabývá možnostmi, které má antropologické studium při snaze o konceptuální uchopení bohatých projevů lidské sexuality. Diskutuje problematičnost biologické podmíněnosti a normativnosti studia lidské sexuality a problémy transkulturní aplikace. Na příkladech interpretace fenoménů "hijra", "two-spirit" a "rituální homosexuality" předkládá vědecké návrhy "třetího pohlaví", "třetího genderu" a teorie "sexual lifeways" jako možné nástroje transkulturní kategorizace. Prezentuje původní terénní výzkum zkoumající vytváření specifické, zcela nové alternativní sexuální kategorie v rámci gay komunit v anglickém, německém a českém jazykovém prostředí jakožto situační analýzu, která staví nejen na popisu kulturních významů a symbolů, které aktéři znají, a na analýze historického vývoje, ale i na interpretaci subjektivních faktorů jako individuálních motivací, tužeb a vlastních významů vytvářených a používaných jednotlivci. Snaží se o reflexi vztahů sexuální kategorie a individuálních motivací jednotlivců při formování osobní identity a alternativní sexuální kategorie.

Zenový mistr Dógen a jeho koncept buddhovské podstaty v kontextu vývoje buddhistické nauky
Pošar, Matěj ; Holba, Jiří (oponent) ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce)
Tato práce se pokoušela sledovat problematiku buddhovské podstaty v rule zenového mistra Dógena (zejména v klíčové stali Buššó), zasadit ji do kontextu vývoje buddhistické nauky a zároveň potvrdit premisu, že Dógen, stejně jako originální myslitel, byl zároveň věrným pokračovatelem myšlenkových proudů, které vznikly mnohem dříve na asijské v pevnlne. Sledované linie, které se v Dógenově díle spojují v homogenní myšlenkový komplex, je možné rekapitulovat v několika hlavních bodech takto: 1. Nestálost a ne-já neboli problematika bezpodstatnosti (nesubstančnosti): Stejně jako raný buddhismus, Dógen odmítá představu duše a jakýkoli substanční základ světa a dodržuje myšlenku okamžikovosti dharem, která z toho vyplývá. Ale zároveň stejně jako tathágatagarbhová teorie se Dógen nebojí používat pro buddhovskou podstatu respektive pro dharmadhátu pojem "já". Tak jako je celý svět cítící bytostí, je pro Dógena i naším pravým - leč nestálým a neustále se proměňujícím - "já". 2. Střední cesta, nondualita: Počínaje Buddhovým mlčením a způsobem odpovědí známým jako čatuškoti (tetralemma) se do buddhismu dostává důležitá snaha nepřiklánět se ani k jednomu pólu jakéhokoli dichotomického chápání. V rámci tohoto postoje, jak bylo ukázáno, byla nejdůležitější střední cesta mezi extrémy nihilismu a eternalismu...

Obrazy občanství v očích studentů, případová studiev rámci střední školy.
Holcmanová, Kateřina ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Práce se zabývá pohledem mladých lidí na problematiku globálního občanství a jejich identitou. Základem pro práci je kvalitativní výzkum provedený mezi studenty střední školy ve věku 16 až 19 let. Data, získaná kvalitativním výzkumem prostřednictvím rozhovorů a dotazníků, jsou interpretována metodou zakotvené teorie. Výsledky výzkumu jsou následně aplikovány na předem definovanou teorii. Ústředním motivem této teorie jsou obrazy občanství v očích studentů a vnímání jejich identity. Z výzkumu vyplývá pozitivní vztah studentů k menšinám a cizincům, jejich snaha o objektivní přístup ke všem členům společnosti, odmítavý postoj k předsudkům a globální rozměr jejich postojů a způsobu myšlení. Studenti dokáží vidět několik rozměrů občanství, ale nejbližší je pro ně občanství národní a kolektivní sounáležitost. Velmi málo se identifikují s Evropskou unií a globální občanství vnímají jako členství v celosvětové společnosti. Podle nich se lze globálním občanem buďto narodit, nebo stát, pakliže že budeme tolerovat a uznávat jiné menšiny, chápat jejich problémy a snažit se aktivně pomáhat řešit globální problémy

Poměr mezinárodního práva a vnitrostátního práva v České republice a v Německé spolkové republice
Ingelkofer, Sandra ; Šturma, Pavel (vedoucí práce) ; Hýbnerová, Stanislava (oponent)
85 E. Závěr Při porovnání Ústavy ČR a Základního zákona SRN, i přes snahu sjednocování právních systémů přistoupením do ES/EU, nacházíme stále značné rozdíly. Tyto rozdíly nám pomohou při posuzování, zda lze považovat za otevřenější vůči mezinárodnímu právu Ústavu ČR nebo Základní zákon SRN, a zda Ústava ČR nebo Základní zákon SRN integruje mezinárodní právo do vnitrostátního práva efektivněji. Význačné rozdíly, které je nutné brát při takovém posuzování na zřetel, najdeme v čl. 10 Ústavy ČR, čl. 59 odst. 2 Základního zákona SRN, čl. 1 odst. 2 Ústavy ČR a čl. 25 Základního zákona SRN. I. Mezinárodní smlouvy Mezinárodní smlouvy jsou Ústavou ČR inkorporovány na základě čl. 10. Recepce mezinárodních smluv je prováděna na základě inkorporace. Inkorporací se rozumí recepci, která je umírněně monistická. Předpokládá avšak jednostranný akt recepce, tj. souhlas Parlamentu (prvek dualismu). Smlouva si však její mezinárodněprávní formu při působení ve vnitrostátních poměrech ponechává. Oproti tomu jsou v SRN mezinárodní smlouvy recipovány do vnitrostátního práva podle dualistické teorie transformací čl. 59 odst. 2 Základního zákona SRN. Nezbytný k převzetí mezinárodní smlouvy do vnitrostátního práva není jen souhlas Parlamentu, jak je tomu i v Ústavě ČR, ale navíc vydání uvozovacího zákona. Transformaci, jako...

Venkov jako místo pro nové typy neziskových organizací a vytváření identit.
Klvaňová, Linda ; Skovajsa, Marek (vedoucí práce) ; Bernard, Jan (oponent)
Magisterská práce s názvem "Venkov jako místo pro nové typy neziskových organizací a vytváření identit" se zabývá přistěhovalectvím na venkov spojeným se založením občanského sdružení věnujícího se ekologickým či rozvojovým aktivitám. Práce se snaží odpovědět na otázku, zda tato sdružení mohou přistěhovalcům napomáhat v integraci do venkovského prostoru, a poskytovat jim sociální a organizační identitu. Kromě toho také zkoumá roli, jakou tato sdružení mají při řešení současných problémů venkova. Práce shrnuje relevantní výsledky sociologie venkova, studií občanské společnosti a modernistických konceptů identity. Na výzkumnou otázku se snaží odpovědět pomocí tří případových studií analyzovaných pomocí zakotvené teorie. V závěru dochází ke konstatování, že zkoumaná občanská sdružení jsou dostatečným zdrojem identity pro své členy, k procesu integrace však napomáhají jen částečně. Mohou být jedním ze zdrojů řešení problémů současného venkova.