Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22,773 záznamů.  začátekpředchozí22764 - 22773  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.00 vteřin. 

Interference z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících
Ziebikerová, Wanda ; Hudáková, Andrea (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá interferencemi z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících, konkrétně rysy kreolských jazyků, které, podle určitých teorií, znakové jazyky nesou. Hlavní část této práce je zaměřena na jeden rys kreolských jazyků, a to zaměňování sloves "být" a "mít". Všechny rysy kreolských jazyků byly hledány v psaných textech neslyšících studentů pátého ročníku středních škol pro sluchově postižené. Cílem této práce bylo zjistit, zdali můžeme v psané češtině českých neslyšících rysy kreolských jazyků a zejména záměnu sloves "mít" a "být" najít, a pokud ano, tyto jevy popsat. Proto byla práce strukturována následujícím způsobem. První část seznamuje s kreolskými jazyky a jejich rysy všeobecně. Následující část obsahuje analýzu psaných textů neslyšících, ve kterých byly vyhledávány rysy kreolů kromě záměny sloves "mít" a "být". Slovesům "mít" a "být" jsou věnovány následující tři části práce. Vzhledem k tomu, že existuje málo článků věnovaných oběma slovesům a žádné věnované záměně "mít" a "být", byla první část věnována nutné analýze mluvnic češtiny a učebnic češtiny pro cizince, pomocí které bylo zjišťováno, co víme o funkci těchto dvou sloves a jejich distribuci. V následující části se nacházejí výsledky analýzy textů neslyšících zaměřené na záměnu sloves "mít"...

Kulturní život v Terezíně
Havlíková, Tereza ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Biernot, David (oponent)
V předkládané práci se zabývám kulturním životem v terezínském koncentračním táboře během druhé světové války. Nejprve jsem se pokusila soustředit všechny dostupné zdroje, jejichž původ a popis je uveden v první kapitole mé práce. Obsahově je pak dále práce členěna do chronologicky navazujících kapitol. Každému roku fungování terezínského ghetta je věnována samostatná kapitola. Obsah kapitol je dále členěn podle jednotlivých kulturních a uměleckých aktivit (např.: přednášky, divadlo, hudba, atd.) V jejich rámci se zabývám i výraznými osobnostmi, které se na terezínském kulturním životě podílely. Každou z těchto kapitol uvozuje stručný historický přehled aktuálního dění. V závěru práce uvádím další možné roviny zkoumání - psychologickou a náboženskou.

Paradoxy současné civilizace v kontextu sociologie jídla
Vojtíšková, Lucie ; Mudd, Dana (oponent) ; Duffková, Jana (vedoucí práce)
V této práci se zabývám vztahem jídla a společnosti, tím, jak jsou stravovací návyky ovlivněné společností a kulturou, ve které se tyto návyky vyskytují. Zmiňuji se o tom, jak se vyvíjelo pojetí jídla od antického období až dodnes, jakou roli hrála strava ve vztahu mezi národy, ale i v rámci jedné společenské struktury. Ačkoliv nebylo mnoho sociologů, zabývajících se jídlem, přesto jsou někteří z nich v díle vyzdviženi, zejména pak Norbert Elias. Důraz je kladen na aktuální témata spojená s jídlem a stravováním, jakými jsou problémy hladu, obezity, kultu štíhlé linie a s tím spojené poruchy příjmu potravy, dále pak upozorňuji na trendy ve stravování jako je vegetariánství, biopotraviny, geneticky modifikované potraviny, fast food a slow food. Je řešena otázka, proč je na jedné straně Země jídla dostatek, když na druhé straně lidé umírají na podvýživu. Proč lidé v západních zemích neustále tloustnou, když zde převládá kult štíhlé linie a touha po štíhlých postavách. Důsledkem je pak rozvoj poruch příjmu potravy. Upozorňuji na nové trendy ve výživě, jak se klade důraz na zdravou stravu, přesto je však fast food stále velmi populární. Lidé dbají na přírodní potraviny, přesto se však manipuluje s geny a vyrábí se geneticky modifikované potraviny. Pokud se hlouběji podíváme na tyto paradoxy, vidíme za...

Nová pojmenování motivovaná vlastními jmény domácích politiků
Děngeová, Zuzana ; Tichá, Zdeňka (oponent) ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce)
Moje bakalářská práce nese název Nová pojmenování motivovaná vlastními jmény domácích politiků a klade si za cíl upozornit na tvoření nových lexikálních jednotek, které jsou motivovány vlastními jmény domácích politicky činných osobností. Hlavním tématem mé práce je role vlastních jmen při tvoření nových slov a komparace těchto neologismů s depropriálními pojmenováními, která figurují v dosud vyšlých výkladových slovnících. Na základě tohoto srovnání se snažím dokladovat, že depropriální tvoření nových slov je v českém jazyce produktivním a častým slovotvomým procesem. Metodou mého výzkumu je cílená excerpce denního tisku, v němž sleduji pronikání neologismů, slovotvomě motivovaných vlastními jmény domácích politiků, do současné slovní zásoby. Tyto neologismy analyzuji ze slovotvomého hlediska, z hlediska sémantického a zaměřuji se také na produktivitu užití daných slovotvomých typů. Svůj výzkum porovnávám s odbornou literaturou a shrnuji tak, že depropriální novotvoření je významný a vysoce produktivní jazykový jev, který obohacuje současnou slovní zásobu o velké množství nových lexikálních jednotek.

Systém vzdělávání v české armádě
Šplíchalová, Vladana ; Vybíhal, Miroslav (oponent) ; Mužík, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato práce informuje čtenáře a snaží se jim objasnit systém vzdělávání v Armádě České republiky. Práce osvětluje funkci a potřebu armády. Posléze popisuje jednotlivé stupně vzdělávacího systému, a to včetně systému celoživotního vzdělávání. Práce je popisným textem, který se snaží zachytit základní informace o Armádě České republiky, zejména potřebu její existence, úkoly, ale také potřebu v celosvětovém kontextu. Je zde popsáno středoškolské a vysokoškolské vzdělávání a rozebírá rozsáhlý komplex celoživotního vzdělávání dospělých, které je praktikováno od základních prvotních kurzů až po vysoce specializované vzdělávání odborníků. Poté se snaží objasnit možnost rekvalifikací pro vojáky, kteří odcházejí z řad armády. Právě šíře tohoto systému, zejména co se týče celoživotního vzdělávání, byl jedním z hlavních důvodů pro mou volbu tohoto tématu. Na závěr se pokouší o kritický pohled na tento sytém vzdělávání, některé jeho problémy a přístupy k němu. Práce podává přehled o všech vzdělávacích aktivitách v AČR, tím by mohla pomoci laikům, kteří by se rádi dozvěděli něco více o tomto rozvětveném souboru různých vzdělávacích aktivit. Vzhledem k tomu, že doba povinné základní služby je již dávno minulá, nejsou tyto informace již tak všeobecně známy. Mohla by i být zajímavým materiálem pro uchazeče o pracovní místo...

Rodinný dům Vojkovice
Juříček, Marek ; Kalánek, Jiří (oponent) ; Eliáš, Luboš (vedoucí práce)
Tématem této práce je stavební řešení novostavby rodinného domu ve Vojkovicích. Objekt má dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží. Pozemek je svažitý s převýšením na jedno podlaží. Dům bude sloužit pro bydlení čtyřčlenné rodiny. Hlavní vstup a vjezd do objektu je v úrovni 1NP, kde je situovaná i garáž pro dva osobní atomobily. Svislé nosné konstrukce jsou tvořeny keramickými tvárnicemi Porotherm a prvky ztraceného bednění. Obvodový plášť je zateplen kontaktním zateplením. Všechny stropní konstrukce jsou taktéž ze systému Porotherm. Střecha je navržena jako nepochozí jednoplášťová plochá. Objekt je dostatečně prosvětlen a přirozeně větrán.

Bilingvní dítě a rozvoj jeho osobnosti v prostředí české školy (teoreticko-empirická studie)
Jeřábková, Simona ; Poláčková, Věra (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Bilingvní dítě a rozvoj jeho osobnosti v prostředí české školy je teoreticko-empirická studie, která se zabývá pedagogicko-psychologickými aspekty výchovy a rozvoje bilingvních dětí. V teoretické části se jsou tři nosná témata - rozvoj řeči, myšlení a identity bilingvního dítěte. Empirická část obsahuje závěry dotazníkového šetření ohledně výhod či možných rizik bilingvismu pro dítě, které navštěvuje českou základní školu.

Rozvoj samostatnosti žáků projektovou metodou
Kretíková, Olga ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Cílem předložené diplomové práce je na základě vlastní zkušenosti zjistit, zda lze rozvíjet samostatnost žáků prostřednictvím projektové metody. Diplomová práce je členěna na dvě hlavní části: část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce shrnuje a hodnotí poznatky získané studiem dostupné odborné literatury k tématu samostatnost žáků a tématu projektové metody. Závěr teoretické části shrnuje východiska pro rozvoj samostatnosti projektovou metodou. Praktická část analyzuje mou dosavadní pedagogickou praxi, respektive užívání projektové metody z hlediska samostatnosti žáků a na tuto analýzu navazuje akční výzkum započatý novým projektem zaměřeným na rozvoj samostatnosti žáků v aktivizačních výukových metodách dosud nezkušených. Část příloh obsahuje výsledné produkty žáků z některých projektů popisovaných v praktické části práce, myšlenkové mapy žáků z průběhu projektů a fotodokumentaci z realizovaného nového projektu zaměřeného na rozvoj samostatnosti žáků. Závěrem stanovím na základě svého výzkumu potvrzení hypotézy, že cílené používání projektové metody vede k rozvoji samostatnosti žáků. KLÍČOVÁ SLOVA Cíle vzdělávání, samostatnost žáků, strategie výuky, projektová metoda

Možnosti školy a lokální komunity v systému prevence delikventního chování dětí a mládeže
Vyšínová, Jana ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Votavová, Milada (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce jsou možnosti školy a lokální komunity v systému prevence delikventního chování dětí a mládeže. Cílem diplomové práce je stručně zmapovat oblast delikvence mládeže a to jak její příčiny a projevy, tak možnosti intervence veřejných institucí a občanů v oblasti její prevence. Zvláštní pozornost je věnována úloze školy a lokální komunity v možném postupu při realizaci preventivních aktivit. Součástí diplomové práce je i praktický pohled na možný způsob aplikace teoretické znalosti problematiky delikvence mládeže do podoby závazné preventivní koncepce v konkrétní lokální komunitě. Motivem k napsání této diplomové práce byla snaha zpracovat stručný přehled o aspektech souvisejících s problematikou delikvence mládeže a osobní zájem autorky využít získaných teoretických znalostí k uskutečnění konkrétních projektů v oblasti prevence delikvence dětí a mládeže a podpoře aktivního komunitního života v obci Statenice.

Fluktuace v českých médiích a její příčiny
Ghanem, Jakub ; Trampota, Tomáš (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Ústředním tématem magisterské diplomové práce je fluktuace zaměstnanců v tuzemských sdělovacích prostředcích. Pro zpracování bylo dominantně využito kvalitativního výzkumu, konkrétně individuálních polostrukturovaných interview s novináři. Rozhovory směřovaly k identifikaci jevů, které mediálním pracovníkům komplikují a znepříjemňují výkon povolání. Respondenti byli přímo i nepřímo dotazováni na motivace, které je vedly ke změně zaměstnání anebo mají tento potenciál. Brány na zřetel byly rovněž organizační prvky mediálních institucí, zejména kariérní řád a způsob plánování pracovních směn. Diplomová práce se zaobírá průvodními jevy působení v médiích, jako je nadměrné časové vytížení, stres, spěch, projevy konkurence, tlak ze strany zadavatelů reklamy a další. Všímá si dopadů, které mohou nevhodně vytvořené podmínky mít na svobodu vyjadřování a pravdivost publikovaných komunikátů. Rovněž zahrnuje náhled do ryze osobní roviny, mimo jiné na rodinný a partnerský život, popřípadě na možnost uspokojivě využívat volného času. Rozpoznané příčiny fluktuace byly na základě rozboru výsledků interview rozčleněny, popsány a dále kategorizovány. Zjištění byla v kritické kapitole objektivizována odpověďmi zástupce personální agentury a komentáři mediálního znalce.